Welke shim ?

Status
Not open for further replies.
Advertisement - register to remove this

omdat je alsnog een mail gaat sturen naar de winkel, terwijl RoP al zegt dat je de onderste nodig hebt, dit is namelijk voor pia en jij hebt een pia...
 
Je ok maar jullie begrijpen toch ook wel dat ik het graag zeker wil weten ?

Ik zie hier zovaak posts waar niks van klopt ...

Maargoed ik heb het al bestelt dus als het niet past pech gehad ieder geval bedankt voor jullie reacties ook ROP :p
 
nou , als iemand hier wat van shims weet in een piaggio is Rob dat iig wel , deze jongen raced zelf met piaggio en gebruikt zelf ook shims (dacht ik zo) en zal dit in zijn paar jaren race ervaring vast wel eens gemeten hebben ;)

(@ rob , aub geen discussies over de plaats van de shims :*)
 
Idd een racer zou het wel moeten weten ....

En over de plaatsing van de shim heb ik nu al zoveel gelezen dat ik er
zeker van ben dat ie in de vario moet dus tussen de vario en gradenplaat.
 
Idd een racer zou het wel moeten weten ....

En over de plaatsing van de shim heb ik nu al zoveel gelezen dat ik er
zeker van ben dat ie in de vario moet dus tussen de vario en gradenplaat.

dat hoeft niet , ik doe het zelf wel eens en werkt soms prima, maar de meesten zullen m tussen de variobus en de koelvin doen.

dit is ook per setup verschillend van hoe of wat..
 
dat hoeft niet , ik doe het zelf wel eens en werkt soms prima, maar de meesten zullen m tussen de variobus en de koelvin doen.

dit is ook per setup verschillend van hoe of wat..

Ja dat is op minarelli daar zit ie standaard al in maar een shim is toch bedoelt om de variobus langer te maken dan moet ie toch in de vario ?
 
Hmm ik heb nu zoveel gelezen hier dat ik het nu ook niet meer weet ....

Ik wil hem dus gebruiken omdat me scooter onderin met te weinig toeren optrekt terwijl er de strakste trekveren inzitten en vanaf stationair wel gewoon goed toeren draait maar ff daarboven juist niet ...
 
Hmm ik heb nu zoveel gelezen hier dat ik het nu ook niet meer weet ....

Ik wil hem dus gebruiken omdat me scooter onderin met te weinig toeren optrekt terwijl er de strakste trekveren inzitten en vanaf stationair wel gewoon goed toeren draait maar ff daarboven juist niet ...




dat hoeft ook niet daaraan te liggen , het kan ook ergens anders in zitten.

de shim gebruik ik daarzelf nooit voor en bijna nooit in piaggio (bij piaggio kan er ook niet zomaar een shim tussen), maar ook al zit de shim er niet in of wel , hij moet alsnog wel goed kunnen vertrekken.

kan ook aan de drukveer liggen en/of rollen , een te zware drukveer met te zware trekveren bijv. kan juist averechts werken. sommige koppelingen zijn ook gewoon niet mooi af te stellen , dus een shim moet niet perse nodig zijn voor jouw probleem.

de shim tussen de "koelvin" en de variobus leggen heeft als effect dat je afstand tussen de "koelvin" en variohuis groter word en de v-snaar dus verder onderin begint en achter hogerop waardoor hij dus met minder moeite zou kunnen vertrekken.

de shim tussen de variobus en gradenplaat leggen (dus binnen in de vario) heeft als effect dat de v-snaar juist hoger begint , ik doe dit weleens omdat ik gemerkt heb dat dit soms gewoon beter loopt , minder toeren maar toch meer trekkracht wat overgebracht word naar het achterwiel (je moet het denk ik ook proberen om het een beetje te snappen en niet elke scooter kan dit mee) , je moet echter wel met een zwaardere drukveer rijden dan. wat mij opviel btw was met de ring op die plek is de slijtage echt minder , waarrschijnlijk omdat de krachten nu meer op de drukveer aankomen dan de rollen. mijn vriendin rijdt bijv. met een std aerox met Hebo vario met de ring in de vario ,met rode malossi drukveer , het ding rijdt lekker en goed en ook voor heel lang zonder los te halen , en ze rijdt er dagelijks mee :)

maar ook op andere setups gebruik ik het weleens , zoals laatst bij een typhoon en ook bij mijn eigen racers.

ik raadt het alleen niet aan voor de gemiddelde gebruiker , zou het gewoon op de normale manier proberen of met een shim tussen de variobus en "koelvin" (doe ik overigens zelf nooit)

maar de keuze hoe je het doet moet je zelf maken natuurlijk ;)

alleen door het te testen kom je erachter wat beter is voor jouw scooter.
 
Last edited:
ik doe ze altijd tussen de voorplaat van de vario en de glijbus. dat werkt bij mij het beste. mits de buiten diamer groter is van de sim dan va nde glijbus.

anders maakt het geen kont uit.

en melf wij hebben die discussie inderdaad al vaak genoeg gehad op de race met een biertje erbij :p
 
ik doe ze altijd tussen de voorplaat van de vario en de glijbus. dat werkt bij mij het beste. mits de buiten diamer groter is van de sim dan va nde glijbus.

anders maakt het geen kont uit.

en melf wij hebben die discussie inderdaad al vaak genoeg gehad op de race met een biertje erbij :p

nou , laatste keer heb ik mooi geen bier gehad toen we aan het zeuren waren hoor :*
 
dat hoeft ook niet daaraan te liggen , het kan ook ergens anders in zitten.

de shim gebruik ik daarzelf nooit voor en bijna nooit in piaggio (bij piaggio kan er ook niet zomaar een shim tussen), maar ook al zit de shim er niet in of wel , hij moet alsnog wel goed kunnen vertrekken.

kan ook aan de drukveer liggen en/of rollen , een te zware drukveer met te zware trekveren bijv. kan juist averechts werken. sommige koppelingen zijn ook gewoon niet mooi af te stellen , dus een shim moet niet perse nodig zijn voor jouw probleem.

de shim tussen de "koelvin" en de variobus leggen heeft als effect dat je afstand tussen de "koelvin" en variohuis groter word en de v-snaar dus verder onderin begint en achter hogerop waardoor hij dus met minder moeite zou kunnen vertrekken.

de shim tussen de variobus en gradenplaat leggen (dus binnen in de vario) heeft als effect dat de v-snaar juist hoger begint , ik doe dit weleens omdat ik gemerkt heb dat dit soms gewoon beter loopt , minder toeren maar toch meer trekkracht wat overgebracht word naar het achterwiel (je moet het denk ik ook proberen om het een beetje te snappen en niet elke scooter kan dit mee) , je moet echter wel met een zwaardere drukveer rijden dan. wat mij opviel btw was met de ring op die plek is de slijtage echt minder , waarrschijnlijk omdat de krachten nu meer op de drukveer aankomen dan de rollen. mijn vriendin rijdt bijv. met een std aerox met Hebo vario met de ring in de vario ,met rode malossi drukveer , het ding rijdt lekker en goed en ook voor heel lang zonder los te halen , en ze rijdt er dagelijks mee :)

maar ook op andere setups gebruik ik het weleens , zoals laatst bij een typhoon en ook bij mijn eigen racers.

ik raadt het alleen niet aan voor de gemiddelde gebruiker , zou het gewoon op de normale manier proberen of met een shim tussen de variobus en "koelvin" (doe ik overigens zelf nooit)

maar de keuze hoe je het doet moet je zelf maken natuurlijk ;)

alleen door het te testen kom je erachter wat beter is voor jouw scooter.

Nee het ligt denk niet aan de drukveer of rollen want het toerental is gewoon perfect stabiel van begin tot aan topsnelheid alleen trekt ie met te weinig toeren weg terwijl er de sterkste trekveren inzitten en vanaf stationair wel gewoon goed en soms niet
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top