De theorie van jouw goed/fout plaatje wat door anderen beweert wordt is ook ongegrond. Ik heb dat plaatje jaren geleden ook wel eens voorbij zien komen op scooterfreaks forum en erin gelooft, totdat ik dus op eigen onderzoek uitging en toevallig het onderwerp v-riem voorbij kwam tijdens mijn werktuigbouwkundelessen. Daarom gaf ik ook in het begin een voorbeeld aan van een tandriem. Mensen vergissing zich hierin en denken dus dat de onderkant van een v-snaar moet functioneren als een tandriem die in tanden van een tandriemschijf vallen. Echter negeren ze het feit dat de aandrijving oftewel de overbrenging plaats vindt via de flanken van een v-riem.
Shimmen kan, maar dan aan de kant van gradenplaat en dit puur om het geheel, dus de vario EN halfpoelie op te schuiven. Zo kun je ervoor zorgen dat de riem tussen de variator en achterpoelies in een rechte lijn loopt. Anders slijt die namelijk en verlies je behoorlijk wat rendement.
Het plaatje is wat dat betreft correct. Hierbij ga ik uit van een standaard Minarelli motorblok.
Daar zit standaard al een shim/vul of afstandsring in gemonteerd zoals getoond op het plaatje.
Deze zit er niet voor niets lijkt me.... Bij Mina is het zo dat als de v-riem versleten is, men nog een x-aantal km kunt rijden zonder deze ring.
Bij het plaatsen van een nieuwe v-riem dient dan deze vulring weer terug geplaatst te worden.
En alhoewel ik het deels met je eens bent, haal je volgens mij twee dingen door elkaar.
Hier wordt er gesproken over een v-riem met variabele overbrengingsverhouding.
Bij een v-riem met vaste overbrengingsverhouding, zoals bijvoorbeeld op koel- en smeersystemen, is het van het grootste belang dat de v-riem volledig aanligt op de flanken van de poelies.
Bij een variabele overbrengingsverhouding maakt dit echter maar een klein verschil.
De koppeling doet immers het eerste werk tot ongeveer 20/25 km, daarna neemt de vario het over en loopt het naar de top.
De v-riem ligt immers bij een standaard exemplaar bovenop de begrenzerring welke over de variobus geplaatst is.
Ringen plaatsen achter de gradenplaat is ook niet echt verstandig mits het wordt aangegeven in de beschrijving van de nieuwe (race)-variateur met een andere gradenplaat welke men plaatst. Ook het filmpje laat zien dat er een andere (niet standaard) vario en halfpoelie geplaatst wordt op het voertuig met een langere variobus.
Stel dat deze meneer nou de korte bus geplaatst had.., ben je dan nog steeds van mening dat shimmen onzin-of ongegrond is?
De bus valt (meestal) immers (een stukje) binnenin de halfpoelie.....
Let wel! Breedte (tolerantiemaat) van de v-riem speelt ook nog een belangrijke rol in deze.
Als dit alles niet goed staat afgesteld en-of uitgelijnd, loopt het voor geen meter en rijdt de scooter in de verkeerde versnelling weg wat dipjes teweeg brengt zoals arkAC al aangaf.
Een v-riem (ook wel bekend als v-snaar) is een aandrijfriem die over minimaal 2 poelies met dezelfde v-vorm loopt. De werking is gebaseerd op wrijving. De wrijving tussen de flanken van de V-riem en de poelie zorgt ervoor dat het vermogen van de aandrijfpoelie wordt doorgegeven aan de andere poelie. Slijtage is dus onvermijdelijk, maar gelukkig zijn er meerdere riemen-of snaren verkrijgbaar waar we tegenwoordig uit kunnen kiezen.