Scooter start niet (zowel elektrisch als met de kickstart niet).

Hallo, ik heb sinds kort een piaggio zip uit 2016. Afgelopen weekend had ik de scooter nodig en die deed het niet. Lichten doen het, claxon doet het, knipperlichten doen het alles doet het. Maar zodra ik elektrisch start hoor je de startmotor bezig gaan, maar dan niet snel maar met ''pauzes'' er tussen. Ook met kickstart slaat de scooter niet aan. En nee, de scooter staat niet zonder brandstof, er zit gewoon de duurdere (supreme) brandstof in.
Wat kan het probleem zijn?

*edit
Handig om misschien erbij te zeggen, er is al een tijdje niet gereden op de scooter.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ja, daar moet ik inderdaad even naar kijken maar ik heb nu even niet de spullen ervoor.
Maar is het niet zo (ik heb er niet enorm veel verstand van) dat hij wel zou moeten starten doormiddel van de kickstart?
 
Bij een hele lage accuspanning kan dat voor problemen zorgen, maar dan is vaak je accu echt kapot. Dus het kan in theorie. Maar aangezien hij een tijdje niet heeft gereden, kan het ook weer wat anders zijn. Ik zou eerst gewoon zorgen dat je de accu kan uitsluiten.
 
Oke, bedankt ik ga naar de accu kijken.
Denk bij een tijdje niet gereden niet aan een paar maanden, maar eerder aan een paar weken. Echter zijn het allemaal maar hele kleine afstanden geweest dus misschien heeft de accu gewoon geen "tijd" gehad om op te laden?
 
Oke, bedankt ik ga naar de accu kijken.
Denk bij een tijdje niet gereden niet aan een paar maanden, maar eerder aan een paar weken. Echter zijn het allemaal maar hele kleine afstanden geweest dus misschien heeft de accu gewoon geen "tijd" gehad om op te laden?


Ik wil geen conclusies trekken maar heb je in de koude periode gereden? Want als hij in de periode stil heeft gestaan met grades onder 0 loopt je accu gewoon heel snel leeg. Ik zou een druppel lader kopen en je accu een nachtje opladen. Want bij een "langzaam" draaiende startmotor is je accu gewoon leeg. En bij het rijden hoort hij bij te laden zodat je accu niet zo snel leeg loopt door het starten. Als hij dat niet meer doet moet je de spanningsregelaar laten vervangen. Maar om dat te testen heb je een multimeter en wat verstand nodig want je zal vaak meerdere punten van de kabelboom moeten doormeten
 
Ik wil geen conclusies trekken maar heb je in de koude periode gereden? Want als hij in de periode stil heeft gestaan met grades onder 0 loopt je accu gewoon heel snel leeg. Ik zou een druppel lader kopen en je accu een nachtje opladen. Want bij een "langzaam" draaiende startmotor is je accu gewoon leeg. En bij het rijden hoort hij bij te laden zodat je accu niet zo snel leeg loopt door het starten. Als hij dat niet meer doet moet je de spanningsregelaar laten vervangen. Maar om dat te testen heb je een multimeter en wat verstand nodig want je zal vaak meerdere punten van de kabelboom moeten doormeten
Nee, ik heb niet in de koude periode gereden. En na de koude periode heb ik alleen hele kleine afstanden gereden (zoals de supermarkt). Dus ik denk dat dan de accu leeggelopen is? En dan nog iets, ik lees op internet dat het met een lege accu soms einde verhaal kan zijn.

*edit
Einde verhaal met de accu dan he ;) met de scooter hopelijk niet haha
 
Last edited:
Nee, ik heb niet in de koude periode gereden. En na de koude periode heb ik alleen hele kleine afstanden gereden (zoals de supermarkt). Dus ik denk dat dan de accu leeggelopen is? En dan nog iets, ik lees op internet dat het met een lege accu soms einde verhaal kan zijn.

*edit
Einde verhaal met de accu dan he ;) met de scooter hopelijk niet haha
Post automatically merged:

Ja dat verklaart de lege accu. Maar ik raad je aan een druppel lader en multimeter te kopen. Zijn beide niet heel duur en zijn investeringen. Vooral de multimeter. Als je accu dood is moet je een nieuwe accu hebben. Voorbereide accu's zijn duurder dan degene waarbij je zelf het zuur erin moet laten lopen. Dat is wel gevaarlijker gezien dat bijtend zuur is.

Mocht je in de buurt van Rotterdam wonen of in een straal van 25 kilometer kan je ook mij inhuren om hem na te kijken of maken. Ik kost 30 euro per uur buiten onderdelen die eventueel vervangen moeten worden. Je kan me eventueel ook direct contacten via me Instagram @JustinS-bicycles-scooters voor overige vragen die je misschien hebt die ik hier misschien later of niet zie.

Succes en ik hoor graag wanneer het opgelost is.

Btw: als je accu het probleem niet is is het vaak de spanningsregelaar, startrelais, bendix, startmotor of kabelboom maar eigenlijk nooit het blok.
 
Last edited:
Post automatically merged:

Ja dat verklaart de lege accu. Maar ik raad je aan een druppel lader en multimeter te kopen. Zijn beide niet heel duur en zijn investeringen. Vooral de multimeter. Als je accu dood is moet je een nieuwe accu hebben. Voorbereide accu's zijn duurder dan degene waarbij je zelf het zuur erin moet laten lopen. Dat is wel gevaarlijker gezien dat bijtend zuur is.

Mocht je in de buurt van Rotterdam wonen of in een straal van 25 kilometer kan je ook mij inhuren om hem na te kijken of maken. Ik kost 30 euro per uur buiten onderdelen die eventueel vervangen moeten worden. Je kan me eventueel ook direct contacten via me Instagram @JustinS-bicycles-scooters voor overige vragen die je misschien hebt die ik hier misschien later of niet zie.

Succes en ik hoor graag wanneer het opgelost is.

Btw: als je accu het probleem niet is is het vaak de spanningsregelaar, startrelais, bendix, startmotor of kabelboom maar eigenlijk nooit het blok.
Druppel lader en multimeter zijn besteld, dus afwachten maar.

Inhuren is helaas niet mogelijk omdat ik een stuk verder van Rotterdam woon, maar eerst maar eens afwachten of dit de oplossing is.

Super bedankt voor je hulp, en ik laat het inderdaad wel even weten wat de oplossing was!


*Edit
Ja alweer een edit:)
Ik heb zojuist weer geprobeerd de scooter te starten, eerste 10-20sec klinkt de startmotor zoals hij hoort te klinken. Daarna zakt hij af. Scooter nog steeds niet gestart, kwam wel meer leven in (in die 10-20sec).
 
Last edited:
Accu is gewoon dood.
Nieuwe accu plaatsen en ook controleren of de accu ook wordt geladen als de motor loopt, dit kun je doen door over de accupolen te meten en kijken of de spanning stijgt bij draaiende motor.
By the way, meerdere topics aanmaken voor hetzelfde probleem heeft geen nut, brengt alleen maar verwarring en dubbele adviezen!!!
 
Accu is gewoon dood.
Nieuwe accu plaatsen en ook controleren of de accu ook wordt geladen als de motor loopt, dit kun je doen door over de accupolen te meten en kijken of de spanning stijgt bij draaiende motor.
By the way, meerdere topics aanmaken voor hetzelfde probleem heeft geen nut, brengt alleen maar verwarring en dubbele adviezen!!!
Oke bedankt voor je hulp!
nog 1 vraag, klopt het dat met een dode accu de kickstarter ook niet werkt?

Sorry voor nog een topic, zag mijn topic niet meer staan en zie nu inderdaad dat er 2 staan. Ik zal hem verwijderen!
 
nog 1 vraag, klopt het dat met een dode accu de kickstarter ook niet werkt?


Dit hangt er een beetje van af.
Ik weet niet of jouw Zip gebruikt maakt van een AC-CDI of een DC-CDI.
Het schema waar ik op gekeken heb heeft een AC-CDI dus hier zal de scooter gewoon starten als de accu defect is.

Van de Zip geeft het meerdere modellen en naar ik aanneem zal er ook verschil zitten in de elektrische installatie onderling.
Ik weet überhaupt niet of er Zip's zijn met een DC-CDI maar als dit wel zo zou zijn zal de ZIP ook gewoon starten zonder accu,
Echter deze zal niet zo goed starten als dat er wel een goede accu in zit.

De DC-CDI is immers afhankelijk van de boordspanning (12 Volt gelijkspanning) en deze is alleen even aanwezig als je kickt, deze gelijkspanning wordt dan heel even afgegeven door de spanningsregelaar.
Is echter de spanningsregelaar defect of geeft geen goede spanning af, zal de CDI tijdens het kicken ook geen of geen goede voeding krijgen en zal de scooter ook niet starten omdat de CDI geen vonk kan produceren.
 
Dit hangt er een beetje van af.
Ik weet niet of jouw Zip gebruikt maakt van een AC-CDI of een DC-CDI.
Het schema waar ik op gekeken heb heeft een AC-CDI dus hier zal de scooter gewoon starten als de accu defect is.

Van de Zip geeft het meerdere modellen en naar ik aanneem zal er ook verschil zitten in de elektrische installatie onderling.
Ik weet überhaupt niet of er Zip's zijn met een DC-CDI maar als dit wel zo zou zijn zal de ZIP ook gewoon starten zonder accu,
Echter deze zal niet zo goed starten als dat er wel een goede accu in zit.

De DC-CDI is immers afhankelijk van de boordspanning (12 Volt gelijkspanning) en deze is alleen even aanwezig als je kickt, deze gelijkspanning wordt dan heel even afgegeven door de spanningsregelaar.
Is echter de spanningsregelaar defect of geeft geen goede spanning af, zal de CDI tijdens het kicken ook geen of geen goede voeding krijgen en zal de scooter ook niet starten omdat de CDI geen vonk kan produceren.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier niet enorm veel verstand van heb, maar met internet kom je ook weer wat wijzer uit:)

Ik denk dat er een DC CDI in zit omdat de scooter nu niet meer start doormiddel van de kickstart (en dat deed hij voorheen wel met een accu die in "goede" staat was).

Ik weet ook dat de vorige eigenaar met een brom CDI heeft gereden, en deze voor mij heeft vervangen naar een snor CDI (omdat het ook een snorscooter is). Het zou dus makkelijk kunnen dat er origineel wel een AC-CDI inzit maar die dus is vervangen voor een DC-CDI.

Misschien zie ik het verkeerd hoor, corrigeer me als het niet juist is.


Morgen de accu vervangen en dan laat ik weten of dat de oorzaak is geweest!
 
Ik denk dat er een DC CDI in zit omdat de scooter nu niet meer start doormiddel van de kickstart (en dat deed hij voorheen wel met een accu die in "goede" staat was).
Dat zou betekenen dat de spanningsregelaar wellicht ook zijn werk niet doet omdat de scooter wel zou moeten starten door het beetje spanning die de spanningsregelaar afgeeft bij iedere kick.
En daarom is wellicht je accu ook slecht/defect omdat hij simpelweg niet geladen werd.
Maar spanningsregelaar is een zorg voor later, deze kun je controleren als het motortje van je scooter weer draait.
 
Dat zou betekenen dat de spanningsregelaar wellicht ook zijn werk niet doet omdat de scooter wel zou moeten starten door het beetje spanning die de spanningsregelaar afgeeft bij iedere kick.
En daarom is wellicht je accu ook slecht/defect omdat hij simpelweg niet geladen werd.
Maar spanningsregelaar is een zorg voor later, deze kun je controleren als het motortje van je scooter weer draait.
Dit lees ik op internet:

Volg de volgende stappen om te achterhalen of er een AC of DC CDI nodig is voor jou scooter
  1. Als je scooter nog aan is, zet hem dan uit en zet het contact nog niet aan (van contact af dus)
  2. Maak de minpool (zwarte draad) van de accu los, zodat je scooter geen stroom van de accu kan halen
  3. Zet je scooter op contact
  4. Probeer de scooter te starten met de kickstarter, als hij niet gelijk aan gaat probeer het dan met een beetje gas om zeker te weten dat de scooter echt niet aan gaat.
Als je scooter nu aan gaat is er een AC CDI ingebouwd. Wil je scooter absoluut niet starten (ook niet na een paar keer en een beetje gas) dan wordt er gebruik gemaakt van een DC CDI.


Dan zou het toch juist betekenen dat als de scooter niet start het een DC-CDI is? Ik ben echt een leek op gebied van elektronica, maar ik zag dit dus vandaar.

Ik denk dat het inderdaad eerst maar eens handig is om de motor weer lopend te krijgen, en daarna naar de spanningsregelaar kijken inderdaad.


*edit
Kleine toevoeging wat erbij stond op internet:

AC CDI

AC=wisselstroom, de stroomvoorziening van de CDI en dus de onsteking wordt opgewekt door een (of meerdere) spoel(en) die onder het vliegwiel zitten. Omdat de ernergie rechtsteeks van de spoelen afkomt is deze spanning niet gelijkgericht en is dus een wisselstroom (AC) AC CDI's zijn over het algemeen iets goedkoper dan DC CDI's

DC CDI

DC=gelijkstroom, de stroomvoorziening van de CDI en ontsteking komt vanaf de accu. De ingaande spanning naar de CDI is hierdoor constanter, waardoor ook de uitgaande spanning uit de CDI constanter is wat een groot voordeel is. De energie komt van de accu en is dus al gelijkgericht door de spanningsregelaar.
 
Last edited:
Ik denk niet dat dit verhaal, wat je op internet gevonden hebt, helemaal klopt.
Er zijn mensen met een Aerox, die overigens ook een DC-CDI hebben, hun scooter kunnen starten met de kick zonder dat ze een accu aangesloten hebben.

Misschien kan iemand met een Aerox dit wellicht bevestigen?
 
Last edited:
Oorzaak (voor mij) was een leeg gelopen accu.
Accu een nachtje aan de druppellader en de scooter start weer als nieuw. Met de multimeter ook gezien dat de accu gewoon weer "oplaad" wanneer de motor loopt.

Nogmaals bedankt voor de hulp iedereen!
 
Hallo, ik heb sinds kort een piaggio zip uit 2016. Afgelopen weekend had ik de scooter nodig en die deed het niet. Lichten doen het, claxon doet het, knipperlichten doen het alles doet het. Maar zodra ik elektrisch start hoor je de startmotor bezig gaan, maar dan niet snel maar met ''pauzes'' er tussen. Ook met kickstart slaat de scooter niet aan. En nee, de scooter staat niet zonder brandstof, er zit gewoon de duurdere (supreme) brandstof in.
Wat kan het probleem zijn?

*edit
Handig om misschien erbij te zeggen, er is al een tijdje niet gereden op de scooter.
hey ik heb gezien dat je scooter het weer doet! top ik heb hetzelfde probleem maar dan met een kymco ik weet niet of mijn accu leeg is want de claxon remlicht enz doen het gewoon
 
Back
Top