Scooter start niet elektrisch

Bascoot

New Member
Hoi, ik heb laatst een scooter gekocht waarvan het motorblok. niet goed was, nou dat allemaal gefixt en nu probeer ik m elektrisch te starten doet ie het niet. Ik kan wel toeteren en de verlichting werkt ook, maar als ik op de startknopdruk gebeurt er niks. Iemand een idee?
 
Advertisement - register to remove this

Doet je remlicht het?
Hoor je iets klikken als je elektrisch probeert te starten. (startrelais klikt dan)
Draait de startmotor als je de twee dikke draden van het startrelais kortsluit?
 
Doet je remlicht het?
Hoor je iets klikken als je elektrisch probeert te starten. (startrelais klikt dan)
Draait de startmotor als je de twee dikke draden van het startrelais kortsluit?
Remlicht doet het, zoals al eerder vermeld ik had al een draad rechtstreeks van de accu op de startmotor gezet en toen deed ie het wel. Hoor alleen helemaal niks als ik probeer te starten.. een doodse stilte
 
Maar is dat niet hetzelfde als een accu aansluiten op de startmotor?
Nee met een rechtstreekse kabel test je alleen de startmotor en de blok-massa en deze zijn dus goed blijkt.
Echter of de kabel tussen de accu en het startrelais en de kabel tussen het startrelais en de startmotor in orde zijn weet je niet met deze methode.

Ook zul je op zoek moeten gaan naar het startrelais, dit vind je door de dikke draad die aangesloten zit op de pluspool van de accu te volgen.

Ik probeer er achter te komen of het probleem in het hoofdcircuit of in het stuurcircuit zit.

Maar ik kan het mij uiteraard ook gemakkelijk maken en je verwijzen naar een howto in de rubriek "resources", misschien wordt het je dan duidelijk.

Alsjeblieft:
https://scooterforum.net/resources/startmotor-doet-niets-meer-wat-is-het-probleem.209/
 
Nee met een rechtstreekse kabel test je alleen de startmotor en de blok-massa en deze zijn dus goed blijkt.
Echter of de kabel tussen de accu en het startrelais en de kabel tussen het startrelais en de startmotor in orde zijn weet je niet met deze methode.

Ook zul je op zoek moeten gaan naar het startrelais, dit vind je door de dikke draad die aangesloten zit op de pluspool van de accu te volgen.

Ik probeer er achter te komen of het probleem in het hoofdcircuit of in het stuurcircuit zit.

Maar ik kan het mij uiteraard ook gemakkelijk maken en je verwijzen naar een howto in de rubriek "resources", misschien wordt het je dan duidelijk.

Alsjeblieft:
https://scooterforum.net/resources/startmotor-doet-niets-meer-wat-is-het-probleem.209/
Eerst dankjewel ik ga zo even er mee aan het knooien kom er bog wel op terug
 
Update: ben er achter gekomen dat de fout of in het relais zit of voor waar alle kabels bij de schakelaar zitten of dus de schakelaar zelf. Ben er ook achter gekomen dat meneer beunhaas hier zijn handje aan heeft gelegd, zie foto. Het is gewoon ronduit onmogelijk om de kabels te volgen omdat er 100 loze kabels aan zitten en overal stekkers met 20 verschillende kleuren. Is het ook een idee om zelf netjes een nieuwe kabelboom aan te leggen of raden jullie dat af want ik snap dat het niet ideaal is maar dit werkt niet zo.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    289.9 KB · Views: 16
Als ik zoiets binnen kreeg , begon ik gelijk met knippen , en alles netjes aansluiten . Dus ik zou inderdaad een andere kabelboom , maken of kopen
 
Als ik zoiets binnen kreeg , begon ik gelijk met knippen , en alles netjes aansluiten . Dus ik zou inderdaad een andere kabelboom , maken of kopen
Ben ik nu idd mee bezig, nog ff vraagje: moet er ook een relais tussen de verlichting en de remlichten etc? Of alleen voor de knipperlichten en het starten
 
Volgens mij zijn de enigste relais inderdaad voor het starten , en knipperlicht. En je hebt nog wel gewone lampjes als knipperlicht ? Als het led is , moet daar een speciaal relais tussen
Vergeet ook de zekering niet in de toevoer spanning , of meerdere voor diverse circuit's
 
Bij de accu.
@trabiarie gaat er wellicht vanuit dat je een volledig nieuwe kabelboom gaat maken en je deze zekering zeker moet opnemen in de nieuwe bedrading, dat als je ergens een kortsluiting krijgt je scootertje niet in rook opgaat.
 
Back
Top