Uiteindelijk bleef ie stationair draaien maar als ik aan de gashandel wilde draaien sloeg ie af.
Roet op de bougie en blauwe rook uit de uitlaat.
Dat komt omdat je de zuigerveren niet goed hebt zitten.. Helaas werkt dit monteren niet even zo makkelijk als bij een 2-takt..
Een 4-takt zuiger heeft daarom ook geen zuiger slot pinnen in de zuiger zitten..
De openingen van de veren
MOETEN 120 graden offset van elkaar staan, zodat je geen lekkage krijgt van onder uit het carter naar boven de zuiger.. ( overigens mogen de openingen van de veren ook niet richting de piston pen gericht zijn) En op letten dat je de opening van de olie schraapveer niet bij de opening van de expanding ring en side ring doet..
Op dit moment gaat er dus motor olie langs de zuiger boven de zuiger.. Bij het rijden is hij deze motor olie aan het verbranden:
Resultaat is een zwart geslagen bougie (kan ook gebeuren als er teveel motor olie in het blok zit) En de blauwe (verbrande motorolie walm die uit de uitlaat komt)
De motor houd juist in omdat hij olie aan het verbranden is.. Bij een 4takt mag er geen carter olie in het verbrandings ruimte komen..
Zoiets als dit moet het worden:
https://qooqle.nl/?q=4+stroke+piston+rings+installation
Trouwens met een 60cc zal je denk ik nooit zo hoog in sproeier hoeven te gaan, vaak ga je van 82 naar 84 of 86. Dus niet ineens naar 96 of zo als het bij 2-takt werkt.