scooter start en loopt slecht, rookt en roet op bougie.

#1
Hallo allemaal,

Ik heb een viertakt chinees een Znen 50qt.
Nou zat er een scheurtje in mijn linkercarter.
Dus blok uitelkaar nieuw carter en gelijk nieuwe lagers en keerringen.
En ik heb er gelijk een 60cc opgeplakt.
Carburateur gereinigd en een sproeier 90 erin en 83 eruit.
Ff starten dacht ik.
Fout gedacht dus
Uiteindelijk bleef ie stationair draaien maar als ik aan de gashandel wilde draaien sloeg ie af.
Roet op de bougie en blauwe rook uit de uitlaat.
De dag erna heb ik de sproeier 83 er weer in gedaan.
Starten en na een tijdje kon wat gas geven maar het leek wel een vier cilinder die op 3 cilinders loopt.
En weer roet op de bougie en blauwe rook.
HELP!
 
Advertisement - register to remove this

#3
ja het is een viertakt.
de klepspeling staat op 0,1mm.
maar kreeg ineens een ingeving dat de uitlaatklep op 0,05mm moet staan.
maar zou die 0,05mm verschil echt zoveel uitmaken?
 

eurokit

Well-Known Member
Staff member
#4
Uiteindelijk bleef ie stationair draaien maar als ik aan de gashandel wilde draaien sloeg ie af.
Roet op de bougie en blauwe rook uit de uitlaat.


Dat komt omdat je de zuigerveren niet goed hebt zitten.. Helaas werkt dit monteren niet even zo makkelijk als bij een 2-takt..

Een 4-takt zuiger heeft daarom ook geen zuiger slot pinnen in de zuiger zitten..

De openingen van de veren MOETEN 120 graden offset van elkaar staan, zodat je geen lekkage krijgt van onder uit het carter naar boven de zuiger.. ( overigens mogen de openingen van de veren ook niet richting de piston pen gericht zijn) En op letten dat je de opening van de olie schraapveer niet bij de opening van de expanding ring en side ring doet..

Op dit moment gaat er dus motor olie langs de zuiger boven de zuiger.. Bij het rijden is hij deze motor olie aan het verbranden:

Resultaat is een zwart geslagen bougie (kan ook gebeuren als er teveel motor olie in het blok zit) En de blauwe (verbrande motorolie walm die uit de uitlaat komt)

De motor houd juist in omdat hij olie aan het verbranden is.. Bij een 4takt mag er geen carter olie in het verbrandings ruimte komen..

Zoiets als dit moet het worden:




https://qooqle.nl/?q=4+stroke+piston+rings+installation

Trouwens met een 60cc zal je denk ik nooit zo hoog in sproeier hoeven te gaan, vaak ga je van 82 naar 84 of 86. Dus niet ineens naar 96 of zo als het bij 2-takt werkt.
 
#5
ok dank je wel eurokit.
fantastische info.
ik heb de scoot met 50cc gekocht en die sproeier 83 zat er dus al in en ik dacht dus dan moet ik met die 60cc omhoog met sproeier.
ik ga ermee aan de slag als ik de tijd heb.
ik laat het weten alst gelukt is.
bedankt he.
 

eurokit

Well-Known Member
Staff member
#6
Sproeier 83 lijkt mij wel een beetje raar.. Ik weet wel dat er enkele oneven sproeiers te koop zijn.. Alleen deze zitten al vaak onder een standaard scooter die vanuit de fabriek die al te schraal worden afgesteld.. De meeste gebruikte sproeier zijn vaak alleen in even maten te krijgt..

Dus dan is het een 82 of een 84.. Tenzij de met een sproeier ruimer setje een eigen sproeier hebben gemaakt.

Met die 60cc moet je wel een beetje omhoog ja, maar het verschilt dan niet zo heel veel als met de originele afstelling.
 
Advertisement - register to remove this
Top