scooter start en loopt slecht, rookt en roet op bougie.

pappaalfa

New Member
Hallo allemaal,

Ik heb een viertakt chinees een Znen 50qt.
Nou zat er een scheurtje in mijn linkercarter.
Dus blok uitelkaar nieuw carter en gelijk nieuwe lagers en keerringen.
En ik heb er gelijk een 60cc opgeplakt.
Carburateur gereinigd en een sproeier 90 erin en 83 eruit.
Ff starten dacht ik.
Fout gedacht dus
Uiteindelijk bleef ie stationair draaien maar als ik aan de gashandel wilde draaien sloeg ie af.
Roet op de bougie en blauwe rook uit de uitlaat.
De dag erna heb ik de sproeier 83 er weer in gedaan.
Starten en na een tijdje kon wat gas geven maar het leek wel een vier cilinder die op 3 cilinders loopt.
En weer roet op de bougie en blauwe rook.
HELP!
 
Advertisement - register to remove this

ja het is een viertakt.
de klepspeling staat op 0,1mm.
maar kreeg ineens een ingeving dat de uitlaatklep op 0,05mm moet staan.
maar zou die 0,05mm verschil echt zoveel uitmaken?
 
Uiteindelijk bleef ie stationair draaien maar als ik aan de gashandel wilde draaien sloeg ie af.
Roet op de bougie en blauwe rook uit de uitlaat.


Dat komt omdat je de zuigerveren niet goed hebt zitten.. Helaas werkt dit monteren niet even zo makkelijk als bij een 2-takt..

Een 4-takt zuiger heeft daarom ook geen zuiger slot pinnen in de zuiger zitten..

De openingen van de veren MOETEN 120 graden offset van elkaar staan, zodat je geen lekkage krijgt van onder uit het carter naar boven de zuiger.. ( overigens mogen de openingen van de veren ook niet richting de piston pen gericht zijn) En op letten dat je de opening van de olie schraapveer niet bij de opening van de expanding ring en side ring doet..

Op dit moment gaat er dus motor olie langs de zuiger boven de zuiger.. Bij het rijden is hij deze motor olie aan het verbranden:

Resultaat is een zwart geslagen bougie (kan ook gebeuren als er teveel motor olie in het blok zit) En de blauwe (verbrande motorolie walm die uit de uitlaat komt)

De motor houd juist in omdat hij olie aan het verbranden is.. Bij een 4takt mag er geen carter olie in het verbrandings ruimte komen..

Zoiets als dit moet het worden:

87.jpg



https://qooqle.nl/?q=4+stroke+piston+rings+installation

Trouwens met een 60cc zal je denk ik nooit zo hoog in sproeier hoeven te gaan, vaak ga je van 82 naar 84 of 86. Dus niet ineens naar 96 of zo als het bij 2-takt werkt.
 
ok dank je wel eurokit.
fantastische info.
ik heb de scoot met 50cc gekocht en die sproeier 83 zat er dus al in en ik dacht dus dan moet ik met die 60cc omhoog met sproeier.
ik ga ermee aan de slag als ik de tijd heb.
ik laat het weten alst gelukt is.
bedankt he.
 
Sproeier 83 lijkt mij wel een beetje raar.. Ik weet wel dat er enkele oneven sproeiers te koop zijn.. Alleen deze zitten al vaak onder een standaard scooter die vanuit de fabriek die al te schraal worden afgesteld.. De meeste gebruikte sproeier zijn vaak alleen in even maten te krijgt..

Dus dan is het een 82 of een 84.. Tenzij de met een sproeier ruimer setje een eigen sproeier hebben gemaakt.

Met die 60cc moet je wel een beetje omhoog ja, maar het verschilt dan niet zo heel veel als met de originele afstelling.
 
Hallo,
Nou ok heb het gister gedaan volgens de tekening.paar keer kicken en hij ging prachtig stationair lopen op de elec choke.duurde 5 minuten en ging weer het zelfde doen raar lopen, roet en roken.vandaag weer mee bezig geweest en nu vonkt de bougie niet meer.ligt niet aan de bougie want heb nog twee andere geprobeerd en die vonkte ook niet.
 
Ik denk dat ik de oorzaak gevonden heb van al de hierboven beschreven ellende. Met het in elkaar zetten van het blok heb ik het vliegwiel en de koelvin voorzien van 1 te lange bout. Deze heeft 2 spoelen van de ontsteking zwaar beschadigd. Dus slechte ontsteking en daarna helemaal geen ontsteking meer en ik hoop dat het ook de oorzaak is van het rottig lopen en zo. Dus eerst nieuwe ontsteking bestellen en dan ga ik weer cilinder eraf halen, afstellen en dan meer weer eens kijken wat ie doet.
 
Altijd even goed kijken waar welke boutje hoort voordat je het gaat gebruiken.. Zo kan je een hoop ellende en geld besparen..
Dus niet zomaar iets erin draaien.. Anders naar een tekening zoeken waaraan je kan zien waar, wat hoort.
 
Pfffff. Nieuwe ontsteking erop en ben nu van het rottige lopen af.koud op elec choke loopt ie heel mooi maar als ie warm begint te worden loopt ie niet stationair.heb sproeier 84 en 86 geprobeerd.luchtschroef staat op 2,5.begin er een beetje kriegel van te worden nu.

O ja de bougie blijft roetzwart.
 
Misschien een iets te hoog motorolie peil in het carter.. Dealers doen het vaak tot het laatste streepje vullen, en soms er 1 mm er overheen..

Het is dus de bedoeling dat de olie onder het bovenste streepje blijft (dus tussen de min en de max.)
 
heb er vanmiddag nog nieuwe olie in gedaan 700ml. en dat heb ik er bij mijn andere een kymco 4 takt ook in zitten en die loopt als een zonnetje. dus te hoog peil lijkt me niet. heb al veel gezocht over roet bougies. de een zegt te veel lucht de ander te veel benzine. maar wat is het potverdrie nou.

en trouwens voordat ik aan deze scoot begon te knutselen ging er ook 700ml in en dat ging ook goed. het zijn maar rare dingen die scoots.
 
nou hehe heb ut gevonden. de carburateur blijkt dus defect. heb deze schoongemaakt maar dit hielp niet. carburateur van me kymco eronder gezet en lopen als een tierelier. dus nieuwe carb en in kan er weer mee van gummestein. mensen die meedachten bedankt.
 
Back
Top