scoot lekt olie (niet zo'n klein beetje ook)

mr-sjb

Well-Known Member
hallo,

mijn scooter lekt sinds gisteren olie, maar dit komt dus uit mijn luchtfilter zetten. me luchtfilter is standaard dus vind het knap dat het eruit komt. heb al meerdere malen dus een mega plas olie onder me scooter gevonden.

weet iemand waar dit aan kan liggen en hoe dit op te lossen is?

alvast bedankt!!
sjoerd
 
Advertisement - register to remove this

hallo,

mijn scooter lekt sinds gisteren olie, maar dit komt dus uit mijn luchtfilter zetten. me luchtfilter is standaard dus vind het knap dat het eruit komt. heb al meerdere malen dus een mega plas olie onder me scooter gevonden.

weet iemand waar dit aan kan liggen en hoe dit op te lossen is?

alvast bedankt!!
sjoerd

wat voor scooter heb je?

heb het weleens meegemaakt dat de oliepomp de olietoevoer niet goed afsloot als de scooter stil stond. dan blijft het heel rustig door druppelen.
dan kan het veroorzaken.
 
@ T1m0thy:
het is olie, tis roze namelijk:p


@evolution18:
tis een neos bj 2006

haal eerst je carburateur er even af en maak hem helemaal schoon, dus blaas ook alle kanaaltjes even door. luchtfilter ook even schoonmaken.
zet het er weer op, en dan is het gewoon rijden en afwachten.

blijft die lekken, kijk dan even naar mijn vorige antwoord.
 
Okee. Heb laast carb al helemaal schoongemaakt. Maar zat nog wel een keer doen.

Waar zit die oliepomp dan? Kijk ik daar ook even naar gelijk. Als me scooter toch even uit elkaar moet.

Bedankt voor je reacties in ieder geval!
 
Als eerste kijken naar het slangetje van je oliepomp naar je carburateur.
Je zegt dat je met de carb bezig bent geweest, dus heb ik zo vermoeden dat je deze niet goed vast hebt gezet.
 
Als eerste kijken naar het slangetje van je oliepomp naar je carburateur.
Je zegt dat je met de carb bezig bent geweest, dus heb ik zo vermoeden dat je deze niet goed vast hebt gezet.

het komt toch uit zn luchtfilter hoor, dus aan het slangetje zal het niet liggen.

de oliepomp zit bij jou achter je ontsteking. maar daar zal je zo toch niks aan zien.
als die niet goed afsluit en door druppelt zit dat inwendig in de pomp.
 
klopt het komt uit me luchtfilter en niet uit me carb, dat verschil ken ik haha. maar ik kijk anders wel even naar het pompje het is toch mooi weer.

is die er moeilijk af te krijgen of niet?
 
Last edited:
klopt het komt uit me luchtfilter en net uit me carb, dat verschil ken ik haha. maar ik kijk anders wel even naar het pompje het is toch mooi weer.

is die er moeilijk af te krijgen of niet?

koelkappen eraf halen en dan zie je hem vanzelf zitten (gewoon slangetjes volgen)...

zit met imbus 4mm vast.

maar nogmaals, mocht die niet goed zijn zie je toch niks aan de buitenkant.
dat is inwendig. dus het haalt niks uit om hem te bekijken.
 
okee! maar met bekijken bedoel ik eraf halen en van binnen bekijken in dit geval.

in ieder geval moet ik het denk ik maar van het weekend doen wanner ik er de tijd voor heb
 
okee! maar met bekijken bedoel ik eraf halen en van binnen bekijken in dit geval.

in ieder geval moet ik het denk ik maar van het weekend doen wanner ik er de tijd voor heb

van binnen zou je niks zien hoor. is zowizo helemaal nat van de olie van binnen...
ringetjes en dat soort dingen in oliepompen die scheuren eigenlijk nooit.
 
van binnen zou je niks zien hoor. is zowizo helemaal nat van de olie van binnen...
ringetjes en dat soort dingen in oliepompen die scheuren eigenlijk nooit.

okee! maar hoe moet ik dan ontdekken of mijn oliepomp kapot is/niet goed sluit?

scooter start ook slechter merk ik steeds meer, heeft ook te maken met de hoeveelheid olie teveel in me carb of niet?
 
okee! maar hoe moet ik dan ontdekken of mijn oliepomp kapot is/niet goed sluit?

scooter start ook slechter merk ik steeds meer, heeft ook te maken met de hoeveelheid olie teveel in me carb of niet?

kan daar mee te maken hebben ja.
als je je carb helemaal schoongemaakt heb en hij blijft gewoon olie lekker blijft er weinig over.
dan moet het wel je oliepomp zijn. voor de rest zit er niks tussen :)
 
Het is onmogelijk dat je scooter olie uit de carb smeert doordat je olie pomp stuk is. Deze werkt namelijk wel of niet. Verder gaan deze eigenlijk nooit kapot bij minarelli, dus lekker afblijven. Wat noem je overigens veel olie? Een paar drupjes kan, en dat lijkt op een beton vloer al snel een plasje.
 
Het is onmogelijk dat je scooter olie uit de carb smeert doordat je olie pomp stuk is. Deze werkt namelijk wel of niet. Verder gaan deze eigenlijk nooit kapot bij minarelli, dus lekker afblijven. Wat noem je overigens veel olie? Een paar drupjes kan, en dat lijkt op een beton vloer al snel een plasje.

ja zeker wel!

ik bedoel ook niet dat de pomp draait.
maar als je scooter stil staat hoort de pomp de olietoevoer ook af te sluiten om het zo maar te zeggen.

is niet de eerste keer dat ik het zie.
nog niet bij minarelli, maar het is zeker niet onmogelijk.

ik weet het even niet beter uit te leggen.
 
Het is onmogelijk dat je scooter olie uit de carb smeert doordat je olie pomp stuk is. Deze werkt namelijk wel of niet. Verder gaan deze eigenlijk nooit kapot bij minarelli, dus lekker afblijven. Wat noem je overigens veel olie? Een paar drupjes kan, en dat lijkt op een beton vloer al snel een plasje.

plasje is zeg maar minuut kijken en een plasje zien van 10cm doorsnee...



verder zou ik gewoon een oliepomp kunnen kopen en daarmee kijken of het probleem verholpen is. die dingen zijn eurotje of 30 zag ik gisteren.
 
ja zeker wel!

ik bedoel ook niet dat de pomp draait.
maar als je scooter stil staat hoort de pomp de olietoevoer ook af te sluiten om het zo maar te zeggen.

is niet de eerste keer dat ik het zie.
nog niet bij minarelli, maar het is zeker niet onmogelijk.

ik weet het even niet beter uit te leggen.

Ik kan me niet voorstellen dat er olie uit kan lopen als je pomp niet draait.

Verder zou ik even goed kijken of niet gewoon een slang half los hangt, bijvoorbeeld van het olie tankje, of bij de pomp. Best kans dat het langs het carter naar de zijkant drupt, zeker als je een zijstaander hebt.
 
Ben het met spNk eens; zoek de bron van het lekken. Heb je hem wel op het goede kanaaltje aangesloten? Is de slang niet op het uiteinde gescheurd (waar die op de aansluiting op je carb schuift)? Dat zie je namelijk niet altijd
 
zal het allemaal even checken, alle draadjes van me olietank tot aan mijn carb.

heb nu even zakje om mijn luchtfilter gedaan en dan lekt er geen olie op de grond, zit dus in ieder geval iets met mijn luchtfilter.
 
Back
Top