Runner RST word te heet

Rimovanax

Active Member
Onlangs heb ik een fles prestone extreme 4L voor goedkoop op de kop weten slaan. het enige wat ik wist van wat er al in het blok liep dat het roze was, langer dan 2 jaar door het blok zwemt en dat hij ruikt naar rubber. Vervangen die handel. Ik heb alles op de verkeerde manier geleegd ( slang ontkoppeld van de cilinder en leeg laten lopen. vol gegooid met presone en starten. Goed ontlucht, kleine ontluchting schoen open gedraaid tot er alleen koelvloeistof uit kwam en rijden tot hij weer heet word.

toch viel het mij op dat hij heter word dan eerst. ik heb 2 keer een flush uitgevoerd en het viel mij op, doordat hij zo heet word, word de zuiger veel te heet en wilt het blok na een keer gas open niks meer. Alleen maar stotteren. Heb ik iets verkeerd gedaan?
 
Advertisement - register to remove this

Kort maar krachtig, JA.

Heb je er met het ontluchtenaan de onderkanter wel nieuwe kvs bij gedaan aan de bovenkant? Anders het je met veeeel te weinig kvs gereden en is wss je blok warmgelopen. En ruik je nu de pakkingen of je keeringen...

Maar na je ontdekking van dat je blok te heet word dan blijf je toch maar rijden, beetje gas geven, uitvallen en weer door? Dan gaat het een wat duurdere les zijn en kan je waarschijnlijk de boel reviseren
 
Ik heb na het bijvullen gelijk de boel ontlucht met behulp van de nippel, er kwam veel lucht uit en ik ben gestopt tot er vloeistof uit kwam. ik heb ongv 2L erin gestopt daarna bijna tot de rand gevuld. gereden en toen merkte ik dat hij te warm werd. Koelvloeistof dop geopend en er kwam een lichte damp uit. Hij word iets warmer dan wat ik mij kan herinneren.

ik het net de carburateur eruit gehaald samen en heb alles geïnspecteerd. zo zag ik alleen dat het membraan een kleine speling heeft, bij het vullen met benzine loopt het er langs. omdraaien maakt geen verschil. Ik heb ook gekeken of alles goed zit en of er nog lucht uit de nippel kwam., helemaal niks.

de laatste aanpassingen waren:
andere bougie NGK B8ES
Grotere sproeier, maat 78
Luchtfilter extra gat van 24mm
Koelvloeistof vervangen

of kan het zijn dat er nog steeds lucht in het systeem zit. daar dacht ik als laatst aan omdat ik het niet zeker weet. Het gaat om een Gilera runner rst 2014 geen sp.
 
Last edited:
Ontluchten met een draaidende motor gedaan? Anders beweegt de waterpomp niet bij piaggio.

Wat is dat prestone spul uberhaupt?
En een flush bedoel je neem ik aan mee dat je de boel doorspoelt ofzo?
warmlopen gebeurt bij de cilinder en niet bij de je carburateur. Maar laten we eerst 1 probleem onder handen nemen voor alles uit elkaar ligt en we noggeen stap verder zijn
 
Ontluchten met een draaidende motor gedaan? Anders beweegt de waterpomp niet bij piaggio.

Wat is dat prestone spul uberhaupt?
En een flush bedoel je neem ik aan mee dat je de boel doorspoelt ofzo?
Nee heb het gedaan met een stilstaande motor, prestone heb ik gekocht bij de bouwmarkt. Prestone extreme -36C° tot +123C°. Ik ga het proberen als de motor loopt, had al het idee dat er nog lucht in het systeem zat.
 
Kort maar krachtig, JA.

Heb je er met het ontluchtenaan de onderkanter wel nieuwe kvs bij gedaan aan de bovenkant? Anders het je met veeeel te weinig kvs gereden en is wss je blok warmgelopen. En ruik je nu de pakkingen of je keeringen...

Maar na je ontdekking van dat je blok te heet word dan blijf je toch maar rijden, beetje gas geven, uitvallen en weer door? Dan gaat het een wat duurdere les zijn en kan je waarschijnlijk de boel reviseren
RIP het is dus een warmloper, had een nieuwe membraan gehaald en wabbo start nog steeds met moeite, een leuk piep geluid van de zuiger bij het kicken. het leuke is dat er genoeg vloeistof in zat. op zoek naar een 50CC piaggio LC cilinder kit en meer. Maar ik ben er niet zeker van dat de warmloper door het bijvullen van het koelvloeistof komt.

wat voorafgaand was gebeurd:
ik had al door dat er iets niet klopte, ik had alleen de hoofdsproeier vervangen. Choke bleef open door een onbekend storing ergens in de bedrading. ik Reed door met 5 warmlopers, tot ik de volgende dag starte met moeite. Ik merkte dat de choke niet warm werd en dat de zekering eruit sprong. onderzoek gaf ergens een contact met massa aan. Daarna koelvloeistof vervangen net nadat ik de bedrading had nagekeken. Het stsrte verliep met moeite en ik dacht: ah vlotter is natuurlijk leeg. Daarom liep hij zo heet.
 
Last edited:
Een lege vlotter heeft toch niks met de temperatuur van je blok te maken?
Je koelvloeistof juist alleen maar...



Maar nu komt mn echte vraag,

WAAAAAROM BLIJF JE RIJDEN MET EEN SCOOTER WAAR JE VAN WEET DAT ER IETS KAPOT IS??????

Eerlijk waar hoe veel vragen hier niet voorbij komen over piepende schurende schrapende geluiden die normaal niet uit je scooter horen te komen maar omdat je niet met de fiets wil of wat anders kan regelen rij je je scooter alleen maar verder de vernieling in. Ik kan er helaas voor je ook weinig aan veranderen.

Zou iemand in je nabije omgeving die er een beetje kennis van heeft vragen om je te helpen. Niet verkeerd opvatten maar als het al zo erg uit de klauwen loopt met kvs ontluchten dan kun je wel een beetje hulp gebruiken. Wat niet slecht is verder, ik heb ook alles op jou manier moeten leren helaas, door het zelf eerst kapot te maken
 
Een lege vlotter heeft toch niks met de temperatuur van je blok te maken?
Je koelvloeistof juist alleen maar...



Maar nu komt mn echte vraag,

WAAAAAROM BLIJF JE RIJDEN MET EEN SCOOTER WAAR JE VAN WEET DAT ER IETS KAPOT IS??????

Eerlijk waar hoe veel vragen hier niet voorbij komen over piepende schurende schrapende geluiden die normaal niet uit je scooter horen te komen maar omdat je niet met de fiets wil of wat anders kan regelen rij je je scooter alleen maar verder de vernieling in. Ik kan er helaas voor je ook weinig aan veranderen.

Zou iemand in je nabije omgeving die er een beetje kennis van heeft vragen om je te helpen. Niet verkeerd opvatten maar als het al zo erg uit de klauwen loopt met kvs ontluchten dan kun je wel een beetje hulp gebruiken. Wat niet slecht is verder, ik heb ook alles op jou manier moeten leren helaas, door het zelf eerst kapot te maken
Tnkx voor je scherpe commentaar.
Heb alles onderzocht, reden voor het te heet worden heeft niks met het koelingssysteem te maken. Het piepend geluid komt van het membraan ( orgineel glasvezel ). Ik heb alles juist ontlucht en normaal gereden zonder lucht in het systeem. Het probleem licht hem bij te arm lopen, bij het spruitstuk trekt hij valse lucht omdat 1 pakking mist en 1 pakking te vaak gebruikt is. tussen het membraan en het spruitstuk mist 1 daar zit vacuüm lek 1, tussen het membraan en bijde karter helfden is de pakking ( naar mijn gevoel ) al te dun en te vaak gebruikt.

Heb de cilinder los gehaald en gekeken naar de zogenaamde warmloper. De zuiger is te netjes afgesleten aan bijde kanten en de cilinder is ook te perfect ingesleten ( amper krassen ) Hij liep veel te arm waardoor hij te snel heet werd, vandaar dat het leek op een warmloper. Ik heb het getest met remreiniger en dan loopt hij zo danig rijk dat hij in Toeren keldert. Alleen heb ik een shit cilinderkit gekocht. Man man man, niets meer van TNT in huis halen, het cast werk is zo bagger dat er alleen maar pitjes aan het oppervlakte te vinden zijn. Een probleem voor een andere dag, cilinderkop geeft geen goede sluiting met de cilinder en de pakking kan zijn werk niet goed doen. Kortom lekkage.

Verlopen ga ik de brommer netjes behandelen en alles volgens het boekje doen. maak je maar geen zorgen ik heb genoeg kennis opgedaan met mijn oude 4t cracle en weet waar ik op moet letten. Heb heel wat R&D opgedaan bij het opbouwen van dat kut blok dat ik ook al gezien heb wat wel kan helpen bij het bouwen van een 2 takt.

Ter informatie: de vorige eigenaar had 2 verschillende monteurs die hij zijn scooter liet behandelen. 1 goede monteur en 1 die ik in elkaar w rossen met een insteek sleutel. Zo vind ik boutjes op een plek waar ze niet thuis horen en schroefjes die in een M6 tap draad zit. Of M6 912 vertandings bout er half indraaien waardoor en 30ML 75W90 in zit. heb dus al genoeg gezien.
 
Last edited:
Kan geen touw vastknopen aan je verhaal want welke simpele ziel gebruikt een pakking tussen 1 carterhelften nou meerdere keren en daar zit toch maar 1 pakking? Ach zolang je het zelf gelooft vind ik het ook prima
 
Kan geen touw vastknopen aan je verhaal want welke simpele ziel gebruikt een pakking tussen 1 carterhelften nou meerdere keren en daar zit toch maar 1 pakking? Ach zolang je het zelf gelooft vind ik het ook prima
zoals ik al zei: tussen het membraan en bijde karter helfden zit 1 pakking. Zoals te zien in de bijlage. De pakking is nog slapper dan een bladzijde van een krant. 22756.jpg
 
Back
Top