Vermogen veranderd met de dag Gilera Runner 50

Hallo beste mensen,

Dit gaat echt een lang een ingewikkeld verhaal worden maar ik ga mn best doen het zo goed mogelijk uit te leggen.
Ik rijd om te beginnen:

gilera runner 50 sp dd uit 1997.
Esm uitlaat
50 cc standaard cilinder
van het begin alles verder origineel: rollen(6g), drukveer(grijs), trekveren(grijs)

Ik heb deze nu een tijdje en ben al eventjes bezig met hem afstellen. Ik ben begonnen door er strakkere trekveren in te doen omdat ik merkte dat het wegrijden wat langzaam ging.

Zo heb ik er een tijd mee gereden tot ik (toen het ook wat warmer werd) merkte dat de scooter op vol gas wat inhield. Dus ik heb 5,5 en 5 gram rollen besteld (op dat moment zat er 6 gram rollen in) en deze beide uitgetest, toen heb ik besloten er de 5,5gram in te doen en dit ging voor mn gevoel als een raket. Zo heb ik er denk ik een paar dagen mee gereden tot ik opnieuw merkte dat hij inhield en overal minder vermogen had.

Na wat rondgezocht te hebben, had ik besloten een nieuwe drukveer te halen. Ik hoorde van vrienden goeie verhalen over zowel malossi wit als paars dus heb ze gewoon allebei besteld. ook allebei geprobeerd en wit beviel me net iets beter dus daar heb ik het bij gehouden. Op dit moment reed hij dus alweer soepel.

Voelde wel alsof de rollen nog wat lichter konden dus heb de 5 gram erin gedaan. Dit was denk ik het hoogtepunt, op dit moment was het toerental zo goed als gelijk over heel mn snelheid. En wat me vooral opviel en wat ik ook graag wou, was de gasreactie. Als ik 30 reed en ik wou versnellen naar 50 bijvoorbeeld, gaf ik gas en bam hij reed gelijk volle toeren en ik versnelde.

Nu de huidige staat: heel het effect van alles wat ik heb gedaan lijkt weg te zijn. Het van 30 naar 50 gaat nauwelijks. Het duurt ik denk serieus een goeie 10 seconden om deze snelheid te overbruggen terwijl dit ik met dezelfde afstelling eerder in minder dan 3 gebeurde. Het is niet alleen de snelheid, maar ook het toerental. Die is extreem laag. En de klachten zijn ook heel inconsistent. De ene keer trekt hij weer ietsjes beter en de andere keer weer iets slechter. Vandaag was ook voor het eerst dat hij echt niet wegkwam bij het stoplicht, dat ik het toerental letterlijk kon tellen op volgas en na zon 7 seconden naar volle toeren schiet en dan komt ie best op gang.

toen las ik een forum, kan hem nu niet meer vinden, waar één persoon zei dat hij zo'n zelfde probleem had en het aan de v-snaar lag bij hem. Dus vandaag nieuwe binnengekregen maar helaas nog geen vooruitgang. Met de nieuwe v-snaar geprobeerd oude drukveer erin, ook niks beter. Toen nog geprobeerd ander bougietje maar dat hielp ook niet.


Ik weet het echt niet meer jongens, ik sta op het punt om hem gewoon naar een zaak te brengen om af te laten stellen maar ik wil het zelf graag op kunnen lossen.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen,

groetjes Aron
 
Advertisement - register to remove this

Wat is de kleur van de Bougie
Welke maat sproeier zit er in
Wat is de Km stand .
Olie in de Tank , of smeer je zelf ?
Wie weet heb je een aantal X een warmloper gehad.
 
Kleur van de bougie: als ik de plaatjes op internet mag geloven zo goed als perfect. koffie bruin met beetje melk
sproeier weet ik niet precies meer, kan 68 of 76 kloppen?
kilometerstand zegt op de teller rond de 9600, maar weet niet of ik dat geloof van een scooter uit '97
ik heb een losse olietank en daar zit ook olie in
en warmlopers zou ik toch wel moeten merken lijkt mij? ik heb niks geks gemerkt, niet dat hij zomaar uitviel of iets dergelijks.
 
Zou het in de ontsteking zoeken? Wellicht is het verlies in hogere toeren daar begonnen en door de overbrenging vermaskerd?
 
Zou het in de ontsteking zoeken? Wellicht is het verlies in hogere toeren daar begonnen en door de overbrenging vermaskerd?
Ik snap onderhand mn overbrenging en de carburateur enigszins. Over de ontsteking en vertanding snap ik echt nog de ballen. Heb je een tip of soort stappenplan hoe ik ontsteking kan controleren?
 
mja, het is ook de bedoeling dat daar olie uit gaat, omdat je motor dat verbruikt.. dat je een beetje weet of de verhouding klopt met hoeveel benzine je tankt.
ja nee ik bedoelde dat meer zodat niet de vraag zou komen: "zit er ook olie in?" hij verbruikt wel olie maar ik heb niet bijgehouden hoeveel het was.
 
ja nee ik bedoelde dat meer zodat niet de vraag zou komen: "zit er ook olie in?" hij verbruikt wel olie maar ik heb niet bijgehouden hoeveel het was.
dat is jammer.
mag ik ook opmerken dat ik het niet handig vind dat je eigenlijk aan symptoombestrijding hebt gedaan? "gaat niet hard genoeg, probeer dit, dan dat" waar opsporing van de oorspronkelijke oorzaak veiliger en waarschijnlijk effectiever was geweest: "wáárom gaat ie niet zo hard meer als voorheen?" dàt aanpakken. als de oorzaak toch een te kleine en/of verstopte sproeier, of valse lucht blijkt te zijn geweest, liggen/lagen warmlopers wel op de loer.
 
dat is jammer.
mag ik ook opmerken dat ik het niet handig vind dat je eigenlijk aan symptoombestrijding hebt gedaan? "gaat niet hard genoeg, probeer dit, dan dat" waar opsporing van de oorspronkelijke oorzaak veiliger en waarschijnlijk effectiever was geweest: "wáárom gaat ie niet zo hard meer als voorheen?" dàt aanpakken. als de oorzaak toch een te kleine en/of verstopte sproeier, of valse lucht blijkt te zijn geweest, liggen/lagen warmlopers wel op de loer.
Nu ik er zelf op terug kijk was dit inderdaad niet de slimste route om te nemen. Ik ben net thuis van school. Ik ga zo kijken of de sproeier niet verstopt is, en of de variobus wel helemaal onder de v snaar is zegmaar. Of dat ik daar misschien van die shims voor moet halen.
Post automatically merged:

Nu ik er zelf op terug kijk was dit inderdaad niet de slimste route om te nemen. Ik ben net thuis van school. Ik ga zo kijken of de sproeier niet verstopt is, en of de variobus wel helemaal onder de v snaar is zegmaar. Of dat ik daar misschien van die shims voor moet halen.
Ik ben bezig en ik zie wel dat mn v snaar een stuk uitsteekt als het ware over mn variobus heen. Nu zou ik daar wel van die shims voor willen kopen, maar de poulieplaat(volgensmij heet dat zo, die gene met de tandjes) en de koelvin + starterkrans passen echt maar net op dat stukje van krukas. Dus stel dat ik die shim erop zou doen, zou het hele zooitje denk ik niet meer passen.

Ook zie ik nu pas dat er lijkt een stukje groen plastic afgebroken te zijn die net tussen het schroefdraad op de krukas zit en het gedeelde met de karteltjes. Ik zal hier even een foto van makenimage.jpg
 
Last edited:
Onderin de overbrenging lijkt me minder belangrijk met de klachten die je beschrijft, het komt redelijk vaak voor dat de snaar niet onderin ligt. Maar, als je toch bezig bent, gewoon uitshimmen inderdaad.

Als eens geprobeerd terug te gaan in je setup? De 5.5 of 6 grams terug, miss kan je een standaard pouliesetje met koppeling ergens lenen en proberen om gewoon weer even vanaf de ‘oude’ setup te zoeken.

Ontsteking - electronisch kan je weinig mee over het algemeen, maar dat wilt niet zeggen dat er niks slijt. Alleen bij wat jij omschrijft zou ik massa altijd controleren (heb dit ooit eens gehad en duurde 3 weken voor ik hieraan dacht, bij hoge trillingen begon het massa oogje te draaien op het frame). En de bobine wellicht. Soms wil een nieuw vliegwiel ook een hoop doen. 2 takt is nogal gevoelig in marges.

Maar. Ga eerst eens terug kijken, en zie of de problemen nog bestaan. Zoals in de post hierboven omschreven uiteraard, maak je carburateur schoon en zoek de oorzaak terug op. Anders word het steeds ingewikkelder door alle aanpassingen in mijn ogen
 
Onderin de overbrenging lijkt me minder belangrijk met de klachten die je beschrijft, het komt redelijk vaak voor dat de snaar niet onderin ligt. Maar, als je toch bezig bent, gewoon uitshimmen inderdaad.

Als eens geprobeerd terug te gaan in je setup? De 5.5 of 6 grams terug, miss kan je een standaard pouliesetje met koppeling ergens lenen en proberen om gewoon weer even vanaf de ‘oude’ setup te zoeken.

Ontsteking - electronisch kan je weinig mee over het algemeen, maar dat wilt niet zeggen dat er niks slijt. Alleen bij wat jij omschrijft zou ik massa altijd controleren (heb dit ooit eens gehad en duurde 3 weken voor ik hieraan dacht, bij hoge trillingen begon het massa oogje te draaien op het frame). En de bobine wellicht. Soms wil een nieuw vliegwiel ook een hoop doen. 2 takt is nogal gevoelig in marges.

Maar. Ga eerst eens terug kijken, en zie of de problemen nog bestaan. Zoals in de post hierboven omschreven uiteraard, maak je carburateur schoon en zoek de oorzaak terug op. Anders word het steeds ingewikkelder door alle aanpassingen in mijn ogen
Ik ben nu inderdaad bezig met zoiets dergelijks. Wat me te binnenschoot was dat elke keer dat ik iets aan mn overbrenging veranderde ik mn koppelingsegmenten opschuurde. Toen bedacht ik me dat toen ik die nieuwe trekveren erin had gezet, ik er bijna niks van merkte. Ik heb ook gelezen op een forum dat als je strakkere trekveren erin zet, de koppeling sneller slijt. Dus wat ik net heb gedaan: standaard drukveer, standaard trekveren en wel nu nog de 5 gram rollen. Toen en koppelingshuis en segmenten opgeschuurd. En het rijdt eigenlijk weer net zo goed als de laatste keren.

In het kort: zou het niet kunnen dat door die trekveren, of in het algemeen, mn koppeling heel snel slijt?

Shims wil ik er inderdaad in doen maar heb ik niet in huis. Misschien dat het probleem wat ik op wou lossen door trekveren te vervangen. Uiteindelijk dus niet kwam door mn koppeling maar door mn v snaar die niet volledig zakt.

Nu heb ik alleen het gevoel dat mn hernemeningen nog niet t best is. Dus gooi nu even de witte drukveer er weer in om te kijken wat ie dan doet
Post automatically merged:

Dat groen kan ook een borg middel zijn , tegen het loslopen van de moer.
Ah dat zou ook nog best kunnen inderdaad, dankjewel
Post automatically merged:

Ik ben nu inderdaad bezig met zoiets dergelijks. Wat me te binnenschoot was dat elke keer dat ik iets aan mn overbrenging veranderde ik mn koppelingsegmenten opschuurde. Toen bedacht ik me dat toen ik die nieuwe trekveren erin had gezet, ik er bijna niks van merkte. Ik heb ook gelezen op een forum dat als je strakkere trekveren erin zet, de koppeling sneller slijt. Dus wat ik net heb gedaan: standaard drukveer, standaard trekveren en wel nu nog de 5 gram rollen. Toen en koppelingshuis en segmenten opgeschuurd. En het rijdt eigenlijk weer net zo goed als de laatste keren.

In het kort: zou het niet kunnen dat door die trekveren, of in het algemeen, mn koppeling heel snel slijt?

Shims wil ik er inderdaad in doen maar heb ik niet in huis. Misschien dat het probleem wat ik op wou lossen door trekveren te vervangen. Uiteindelijk dus niet kwam door mn koppeling maar door mn v snaar die niet volledig zakt.

Nu heb ik alleen het gevoel dat mn hernemeningen nog niet t best is. Dus gooi nu even de witte drukveer er weer in om te kijken wat ie dan doet
Post automatically merged:


Ah dat zou ook nog best kunnen inderdaad, dankjewel
Oke nog 2 testrondes verder, en hij lijkt toch wat beter te trekken met de originele drukveer en hij trekt ook een stuk mooier naar zn top. Ik ga het er voor nu bij laten en kijk deze week aan of ik weer opnieuw zoveel vermogen verlies.

Ik heb nu nog 1 vraag: omdat mijn snaar dus niet helemaal zakt, heeft dit alleen effect op het toerental bij het wegrijden, of ook in mn hernemingen terwijl ik de bocht uitkom?
 
Last edited:
Zie het even als een voortandwiel bij de vario - klein voortandwiel en groot achtertandwiel in rust. De koppeling bepaalt bij welk toerental het huis meedraaid en dit alles gaat draaien. Hoe kleiner voortandwiel, hoe korter de overbrenging, hoe sneller je optrekt.

Het toerental is dus puur koppelingsgerateerd, enkel zal die bij oppakken het snelst zijn met de snaar zo laag mogelijk.

Edit; bij hernemingen in de bocht zal dit enkel merkbaar zijn als de snaar echt nog heel laag zit, waarbij je dus ook echt nog laag in snelheid bent.. bij wat vaart zal dit geen verschil maken omdat ie al hoger in de vario is getrokken.
 
Waarom strakkere trekveren? Je had dan toch beter de oude versleten originele trekveren voor dezelfde originele grijze kunnen vervangen? Zelfde geld voor een vsnaar en drukveer
 
Waarom strakkere trekveren? Je had dan toch beter de oude versleten originele trekveren voor dezelfde originele grijze kunnen vervangen? Zelfde geld voor een vsnaar en drukveer
Omdat ik dacht dat door strakkere trekveren ik de dip onderin kon verbeteren. momenteel zitten de originele er weer in. maar het zou wel een goed idee zijn inderdaad om weer nieuwe originele te bestellen.
 
Omdat ik dacht dat door strakkere trekveren ik de dip onderin kon verbeteren. momenteel zitten de originele er weer in. maar het zou wel een goed idee zijn inderdaad om weer nieuwe originele te bestellen.
Ja dat zal het probleem waarschijnlijk gewoon zijn. Zouden zomaar nog de originele uit 97 kunnen zijn natuurlijk en een keer is de rek eruit.
 
Zie het even als een voortandwiel bij de vario - klein voortandwiel en groot achtertandwiel in rust. De koppeling bepaalt bij welk toerental het huis meedraaid en dit alles gaat draaien. Hoe kleiner voortandwiel, hoe korter de overbrenging, hoe sneller je optrekt.

Het toerental is dus puur koppelingsgerateerd, enkel zal die bij oppakken het snelst zijn met de snaar zo laag mogelijk.

Edit; bij hernemingen in de bocht zal dit enkel merkbaar zijn als de snaar echt nog heel laag zit, waarbij je dus ook echt nog laag in snelheid bent.. bij wat vaart zal dit geen verschil maken omdat ie al hoger in de vario is getrokken.
Oke top dit leg je echt heel duidelijk uit, dankjewel. Dat weet ik dat ook weer, dus bij het optrekken kan het wel door de vsnaar komen die niet zakt maar in de bochten niet. Nogmaals bedankt
 
Even een kleine update: ik denk dat ik uiteindelijk nu de oorzaak heb gevonden maar alleen nog geen oplossing, daar zou ik alsnog zeker voor open staan.

De oorzaak lijkt te zijn, een (denk ik) ongewoon snel slijtende koppeling. Ik heb het eindelijk ontdekt omdat elke keer als ik iets aan mijn koppeling deed (trekveren vervangen bijvoorbeeld) schuurde ik altijd de segmentjes even op. En dan reed hij dus eventjes heel lekker en reageert ie kei goed op het gas en hernemingen zijn top. Maar de volgende dag merk je al het vermogen weer inhouden. Het is op 1 punt zo erg geworden dat ik oprecht maar 30 kilometer per uur ging.

Het heeft er denk ik ook mee te maken gehad dat ik strakkere trekveren erin heb gehad terwijl dat eigenlijk niet nodig was. Dus ik heb originele besteld die erin gedaan en het gaat al stukken beter. Maar alsnog, nu veel langzamer, gaat mijn vermogen en trekkracht en hernemingen wel achteruit.

Het enige wat niet standaard is aan mijn setup nu waren eerder de 5 gram en onderhand 5,5 gram rollen. Mijn theorie is nu, omdat de standaard koppeling gewend is de toeren te draaien van 6 gram rollen maar nu dat opeens moet doen met 5,5 gram. Dat daardoor de koppeling veel slipt en dus slijt. Zou dit op een enkele manier logisch zijn in jullie oren?

En een mogelijk oplossing in jullie ogen? Ik denk dat 6 gram rollen erin zetten, nog een laatste keer opschuren ervoor zal zorgen dat de koppeling niet meer zo snel slijt. Maar ik vind het rijden met lichte rollen wel echt een heel stuk beter dan met zware. Ik wil overigens ook geen hoge topsnelheid, een snelle optrek vind ik veel leuker.

Om het nog iets duidelijker te maken. Wat nu zo is, is: ik rij weg koud, ding trekt best goed. Vervolgens is ie een beetje warm en wanneer ik dan wegrij bij het stoplicht maakt ie eerst een heel klein beetje Toeren (word ook steeds minder hoe langer ik koppeling niet geschuurd heb) die lage toeren duurt een paar seconden. Daarna maakt ie toeren als een malle en trekt ie ook snel door tot de top. Maar als ik dan een bocht moet maken dus van 30 naar 50 wil bijvoorbeeld. Gaat dat zo verschrikkelijk langzaam. Shimringen waren nodig heb ik erin gedaan maakt lijkt niet veel baat te hebben.

Ik weet het niet zo goed. Zit er eigenlijk aan te denken om een betere koppeling ofzo te kopen. Zou dat zin kunnen hebben. Dus een koppeling kopen die wel gewend is aan meer toeren?

Ik hoor graag van jullie
 
Ik heb wel eens mijn best gedaan met smering in de poulies en daarna last van vet op mijn segmenten en binnenkant koppeling, deze wordt kleverig als de boel warm werd.
Smeren doe ik dus alleen op de plek waar t hoort, binnenin.
Groet,
 
Back
Top