Gilera runner afstelling dip en wegrijden

Hallo daar ben ik weer. Nu mijn scooter het weer doet ben ik mij gaan buigen over het afstellen hiervan. Hier ben ik eigenlijk zonder ervaring en alleen met kennis van het internet in gegaan.

Ten eerste wat informatie over mijn scooter:

Gilera runner dd sp 50cc 1997
Originele esm uitlaat (begrensd? Onbegrensd?)
6 gram rollen
Zwart lijkende drukveer(origineel?)
En eerst vaag roze/grijze trekveren(origineel?) nu polini zwart maar lijkt meer goud
Alles wat ik niet heb opgenoemd is naar mijn weten origineel

Het “probleem”
Een echt probleem kan je het niet noemen want ik ben ten eerste al hartstikke blij dat de runner weer rijdt. Ik zou het kwaaltje als volgt kunnen omschrijven. Bij het wegrijden maakt de scooter eerst veel toeren en daarna rijdt hij pas weg. Nadat ik me ingelezen had op andere forums dacht ik dit op te kunnen lossen met slappere trekveren. Dus ik heb een setje van polini besteld en de lichtste die daarin zaten erin gezet. Deze zouden zwart zijn maar vind ze eerder goudkleurig.

Maar nu alles weer in mekaar zit lijkt het wel iets geholpen te hebben maar nogsteeds duurt het voor me gevoel erg lang voor ik van mn plaats ben.

En daarnaast lijk ik last te hebben van een soort dipje, ik denk zo’n beetje rond de 40kmh. Dan denk je volgas te rijden accelereer je maar na een tijdje accelereer ik nog harder. Het voelt eigenlijk niet als een dip maar eerder als een soort powerband.

Maarja wat kan ik erover zeggen, gezien dit mijn eerste scooter is.

Graag zou ik suggesties horen voor hoe jullie denken dat ik dit probleem zou kunnen verhelpen.

Bij voorbaat dank
 
Advertisement - register to remove this

Dat is wel lastig om uit te zoeken van achter een beeldscherm.
Een originele Esm uitlaat begrenst of onbegrenst,
een zwartkleurige drukveer , polini zwarte trekveertjes die een beetje op goud lijken .
Dat word gokken en daar kom je qua raad ook niet verder mee.

Misschien kan iemand met ervaring van Piaggio je vertellen welke drukveer en rollen en trekveertjes je kan bestellen,
ik zou zeggen originele drukveer en trekveer .
 
Dat is wel lastig om uit te zoeken van achter een beeldscherm.
Een originele Esm uitlaat begrenst of onbegrenst,
een zwartkleurige drukveer , polini zwarte trekveertjes die een beetje op goud lijken .
Dat word gokken en daar kom je qua raad ook niet verder mee.

Misschien kan iemand met ervaring van Piaggio je vertellen welke drukveer en rollen en trekveertjes je kan bestellen,
ik zou zeggen originele drukveer en trekveer .
Ja klopt het is ook hartstikke lastig dat begrijp ik, ik hoop vooral inderdaad dat er iemand al ervaring had met zon soort probleem of in ieder geval iemand die een soort stappenplan kan geven voor hoe ik aan het afstellen kan beginnen
 
begin eerst eens met onderhoud , bewegen de segmenten van de koppeling soepel ?
Witte drukveer
gele trekveren
rollen , 6,3 / stuk.
Origineele Vsnaar.
sproeier 72
 
begin eerst eens met onderhoud , bewegen de segmenten van de koppeling soepel ?
Witte drukveer
gele trekveren
rollen , 6,3 / stuk.
Origineele Vsnaar.
sproeier 72
Ja ik heb gister dus de koppeling eraf gehad, ook even die plaatjes opgeschuurd en het koppelingshuis schoongemaakt. Witte drukveer en gele trekveren van welk merk? En ik heb nu 6 gram rollen, is het het dan nog waard om die van 6,3 te halen?
 
bewegen de segmenten soepel als de trekveren er af zijn ?
vaak zitten de segmenten vast bij slecht onderhoud
begin daar eerst eens mee.
 
bewegen de segmenten soepel als de trekveren er af zijn ?
vaak zitten de segmenten vast bij slecht onderhoud
begin daar eerst eens mee.
Ik heb ze inderdaad niet allemaal gecontroleerd, ik heb het bij eentje wel gecontroleerd omdat ik gewoon geïnteresseerd was in hoe het werkte.

Helaas, niet voor mij maar wel voor de scooter, ga ik op zometeen vakantie en ben ik volgende weekend pas terug.

Dus als ik terug ben zal ik dat als eerste gaan proberen. Dankjewel voor jullie reacties alvast. En misschien komt er deze week nog iemand anders met een goed idee die ik dan ook kan proberen
 
je moet eerst zorgen dat de basis in orde is, dan ga je afstellen , doe je dat niet , ga je lang lopen kloten voordat alles goed is afgesteld.
 
Hallo daar ben ik weer. Nu mijn scooter het weer doet ben ik mij gaan buigen over het afstellen hiervan. Hier ben ik eigenlijk zonder ervaring en alleen met kennis van het internet in gegaan.

Ten eerste wat informatie over mijn scooter:

Gilera runner dd sp 50cc 1997
Originele esm uitlaat (begrensd? Onbegrensd?)
6 gram rollen
Zwart lijkende drukveer(origineel?)
En eerst vaag roze/grijze trekveren(origineel?) nu polini zwart maar lijkt meer goud
Alles wat ik niet heb opgenoemd is naar mijn weten origineel

Het “probleem”
Een echt probleem kan je het niet noemen want ik ben ten eerste al hartstikke blij dat de runner weer rijdt. Ik zou het kwaaltje als volgt kunnen omschrijven. Bij het wegrijden maakt de scooter eerst veel toeren en daarna rijdt hij pas weg. Nadat ik me ingelezen had op andere forums dacht ik dit op te kunnen lossen met slappere trekveren. Dus ik heb een setje van polini besteld en de lichtste die daarin zaten erin gezet. Deze zouden zwart zijn maar vind ze eerder goudkleurig.

Maar nu alles weer in mekaar zit lijkt het wel iets geholpen te hebben maar nogsteeds duurt het voor me gevoel erg lang voor ik van mn plaats ben.

En daarnaast lijk ik last te hebben van een soort dipje, ik denk zo’n beetje rond de 40kmh. Dan denk je volgas te rijden accelereer je maar na een tijdje accelereer ik nog harder. Het voelt eigenlijk niet als een dip maar eerder als een soort powerband.

Maarja wat kan ik erover zeggen, gezien dit mijn eerste scooter is.

Graag zou ik suggesties horen voor hoe jullie denken dat ik dit probleem zou kunnen verhelpen.

Bij voorbaat dank
als je de uitlaat wilt ontgrenzen zit er onder aan de uitlaat (dus bij de bocht) een uitsteeksel van ongeveer 15cm die aan het uiteinde is dicht gelast. Dat is de begrenzing, om die te verwijderen moet je het gehele uitsteeksel (de hele 15cm) eraf halen zien te krijgen met een slijptol en daarna moet je het overgebleven gaatje dichtlassen. Dan heb je hem ontgrenst…
 
Back
Top