Hallo Iedereen,
Ik zal ook maar eens een projectje plaatsen. Hier gaat hier over me aerox die ik drie jaar geleden nieuw heb gekocht. Na er 1 jaar mee naar school te hebben gereden was ik het zat, hij moest verder opgevoerd worden.
Na een aantal setup's te hebben gehad, ben ik nu op de volgende setup gekomen:
Carter: Minarelli LC DD
Cilinder: Polini Evolution 70
Cilinderkop: Naar wens gedraaide Manston 70 kop
Krukas: Power One 8)
Membraan: Malossi vl-14
Spruitstuk: Hebo 29
Carburateur: Keihin PWK 28
Ontsteking: HPI 2003 (met 10 mm voorontsteking :X )
Overbrenging: Malossi MHR Overrange set
Koppeling: Polini
Vertanding: Std. minarelli
Uitlaat: Yasuni C20
Ik zit er nog over te denken om volgend jaar ook te gaan sprinten in de std. scooterklasse. Maar hiervoor heb ik natuurlijk wel de nodige pk's nodig. Daarom ben ik afgelopen maanden bezig geweest met het tunen van het blokje met behulp van de testbank.
Ik ben begonnen met het testen van de standaard evo, toen kwam ik op onze testbank rond de 17 pk uit. Best netjes voor een std. evo cilinder dacht ik.
Toen maar een de cilinder wat bewerken, na wat testen kwam er daarmee 18 pk uit. Vervolgens maar weer de cilinder eraf gehaald om die bij te werken, bijna weer een pk erbij, dat ging lekker dus
Laatste week naar het inlaattraject gekeken, ook daar heb ik nog het een en ander kunnen vinden. Vooral in het bewerken van het membraan was nog veel te vinden.
Ik zit nu op een vermogen van 21.4 pk op het achterwiel, dit vermogen komt al vrij bij een toerental van 13.200 rpm. Wat betekent dat de aerox een koppel heeft van 11.37 Nm, wat echt enorm hoog is. Door dit hoge koppel heeft de scooter al 20 pk bij 36 km/uur, er zijn weinig scooters die dat hebben. Ideaal karakter voor de sprints.
Waarom het vermogen wordt afgegeven bij dit toerental weet ik nog niet, misschien dat de ontsteking niet helemaal lekker is, maar verder weet ik het nog niet.
Aan het uiterlijk ben ik nog niet begonnen, het uiterlijk is nog vrij standaard van een aerox 2002, in de loop van de tijd moet de scooter opnieuw gespoten, maar eerst ff het motorische deel afmaken.
Hier een aantal foto's van de scooter:
Zo staat hij er nu ook bij
[ir]http://www.euronet.nl/users/joopsol/DSC06536.JPG[/Ir]
Mijn vriendin ging ook ff testen 8)
[Ir]http://www.euronet.nl/users/joopsol/DSC06538.JPG[/Ir]
Ik heb nog een keer samen met Coen in de krant gestaan
[Ir]http://www.euronet.nl/users/joopsol/coen&johan.jpg[/Ir]
Toen hij nog in elkaar zat
[Ir]http://www.euronet.nl/users/joopsol/DSC00336.jpg[/Ir]
Dit was op het begin op de testbank, zat er nog niet zo goed uit :+
[Ir]http://www.euronet.nl/users/joopsol/DSC04057.JPG[/Ir]
Dit was het wel weer even voor nu, updates komen in het topic en in deze eerste post.
Update 18-10-2005
Vanavond ff gebankt met een waterpompje. Helaas scheelde het niets in het gemeten vermogen. Dit is te wijten aan de tempratuur die vandaag wat hoger was in het testhok, ook was de luchtdruk anders. Had em ook ff moeten corrigeren :L De tempratuur in de cilinder blijft iig wel een stuk constanter, en das erg positief.
Wat heb ik nu nog op het schema staan:
- Andere eindconus testen op de C20
- Spoelpoorten verder bijwerken
- Nieuwe kop testen
- Andere ontsteking testen
- Aangepaste PWK van de sonic testen
Stay Tuned! 8)
Update 11-11-2005
Vanmiddag getest, ik ben begonnen met 20.3 pk ofzo. Kwam doordat er een PVL digitaal opzat die nog niet helemaal was afgesteld, toen ik hem had afgesteld kwam ik weer uit op 21.3. Dit was de setup met bewerkte Vl14, en ik kan julllie zeggen dat ik flink winst uit de tuning heb gehaald.
Omdat de tandriem nog niet klaar is, en met ring enorme slip heb, heb ik er maar te zware rollen in gedaan. Het resulaat hiervan is een enorme toerenschommeling van 14200 tot 12800, een goed meetbereik dus zonder slip.
Toen maar eens de V-force erin, ik geloofde er nog steeds niet in, leek wel een membraan voor een 40 cc. Maar toch scoorde ik 21.7 pk, dit betekend dus een winst van 0.4 pk tov een getunede VL14. Dat is dus behoorlijk vind ik zelf. Het toerental ging iets omhoog.
Later heb ik me cilinder erafgehaald en de spoelers verder bewerkt, dit resulteerde in 22.1pk!! Jammer alleen dat mijn laaste runs rond de 21.7 zitten, ws. slijtage oid, binnenkort maar ff kijken.
Ding draait nu weer 13200 rpm, wat betekend dat hij een koppel heeft van 11.75 Nm, wat echt enorm is. 8) Als ik gas geeft springt hij bijna van de bank, ik zal binnenkort een filmpje maken.
Dit gebeurt er trouwens met je achterband met zoveel koppel:
-:-
Update 19-11-2005
Eind van de middag naar Heerhugowaard gegaan om daar me scooter weer in elkaar te zetten en het een en ander te testen.
De eerst run begon 21.9, niet slecht, geen 22,1 meer maar daarvan weet ik de oorzaak, binnenkort ff rechzetten.
Toen maar eens de flens en de uitlaat onder handen genomen. Beide heb ik iets ingekort om zo een hoger toerental te bereiken, en als het koppel niet te veel daalt, ook een hoger vermogen. In theorie athans
Na dat hebben gedaan en het weer gemonteerd te hebben, kwam het vermogen uit op 22.3pk, wat een winst betekende van 0.4 pk. Ik geloof dat 0,4 mijn geluksgetal is. 8) Het toerental ging wel 500 toeren omhoog en zit nu op 13.700 rpm.
Daarna nog wat kleine dingen getest wat weinig scheelde.
Binnenkort maar een nieuwe DPR uitlaat laten maken op mijn specificaties, want daarin is denk ik nog genoeg te winnen.
-:-
Update 01-12-2005
Vanavond weer eens getest sinds een lange tijd. Ik heb een VTM kunnen lenen om deze te testen. Ik ben begonnen met testen met de C20 om te kijken of de scoot nog op zijn oude niveau zat, dat was wel het geval.
Daarna hebben we de VTM eens met de C20 vergeleken. Het viel meteen op dat de VTM een stuk langer is dan de Yasuni. Dit kwam met name door een langere belly en en langere eindconus. De bocht was praktisch gelijk. Verder is de VTM een bloedmooie pijp met een perfecte afwerking.
Dit zou betekenen dat de scooter een bredere powerband moest gaan leveren bij een lager toerental, in theorie athans.
Toen maar eens de legendarische VTM eronder geschroeft en getest. Helaas bleef een vermogenswinst uit. Het vermogen lag op 21,5 pk wat betekende dat er 7 tiende minder topvermogen werdt geleverd. Dit vermogen kwam echter wel vrij bij 13300 rpm. Ook leverde de VTM een bredere powerband.
Helaas hier dus geen winst kunnen boeken, dan maar op zoek naar een andere uitlaat 8)
Hier zijn nog enkele foto's van de uitlaten:
[IR]http://www.euronet.nl/users/joopsol/DSC04318.JPG[/IR]
[IR]http://www.euronet.nl/users/joopsol/DSC04325.JPG[/IR]
[IR]http://www.euronet.nl/users/joopsol/DSC04335.JPG[/IR]
[IR]http://www.euronet.nl/users/joopsol/DSC04336.JPG[/IR]
[IR]http://www.euronet.nl/users/joopsol/DSC04339.JPG[/IR]
[IR]http://www.euronet.nl/users/joopsol/DSC04344.JPG[/IR]
[IR]http://www.euronet.nl/users/joopsol/DSC04349.JPG[/IR]
[IR]http://www.euronet.nl/users/joopsol/DSC04353.JPG[/IR]
[IR]http://www.euronet.nl/users/joopsol/DSC04354.JPG[/IR]
Greetz
Ik zal ook maar eens een projectje plaatsen. Hier gaat hier over me aerox die ik drie jaar geleden nieuw heb gekocht. Na er 1 jaar mee naar school te hebben gereden was ik het zat, hij moest verder opgevoerd worden.
Na een aantal setup's te hebben gehad, ben ik nu op de volgende setup gekomen:
Carter: Minarelli LC DD
Cilinder: Polini Evolution 70
Cilinderkop: Naar wens gedraaide Manston 70 kop
Krukas: Power One 8)
Membraan: Malossi vl-14
Spruitstuk: Hebo 29
Carburateur: Keihin PWK 28
Ontsteking: HPI 2003 (met 10 mm voorontsteking :X )
Overbrenging: Malossi MHR Overrange set
Koppeling: Polini
Vertanding: Std. minarelli
Uitlaat: Yasuni C20
Ik zit er nog over te denken om volgend jaar ook te gaan sprinten in de std. scooterklasse. Maar hiervoor heb ik natuurlijk wel de nodige pk's nodig. Daarom ben ik afgelopen maanden bezig geweest met het tunen van het blokje met behulp van de testbank.
Ik ben begonnen met het testen van de standaard evo, toen kwam ik op onze testbank rond de 17 pk uit. Best netjes voor een std. evo cilinder dacht ik.
Toen maar een de cilinder wat bewerken, na wat testen kwam er daarmee 18 pk uit. Vervolgens maar weer de cilinder eraf gehaald om die bij te werken, bijna weer een pk erbij, dat ging lekker dus
Laatste week naar het inlaattraject gekeken, ook daar heb ik nog het een en ander kunnen vinden. Vooral in het bewerken van het membraan was nog veel te vinden.
Ik zit nu op een vermogen van 21.4 pk op het achterwiel, dit vermogen komt al vrij bij een toerental van 13.200 rpm. Wat betekent dat de aerox een koppel heeft van 11.37 Nm, wat echt enorm hoog is. Door dit hoge koppel heeft de scooter al 20 pk bij 36 km/uur, er zijn weinig scooters die dat hebben. Ideaal karakter voor de sprints.
Waarom het vermogen wordt afgegeven bij dit toerental weet ik nog niet, misschien dat de ontsteking niet helemaal lekker is, maar verder weet ik het nog niet.
Aan het uiterlijk ben ik nog niet begonnen, het uiterlijk is nog vrij standaard van een aerox 2002, in de loop van de tijd moet de scooter opnieuw gespoten, maar eerst ff het motorische deel afmaken.
Hier een aantal foto's van de scooter:
Zo staat hij er nu ook bij
[ir]http://www.euronet.nl/users/joopsol/DSC06536.JPG[/Ir]
Mijn vriendin ging ook ff testen
[Ir]http://www.euronet.nl/users/joopsol/DSC06538.JPG[/Ir]
Ik heb nog een keer samen met Coen in de krant gestaan
[Ir]http://www.euronet.nl/users/joopsol/coen&johan.jpg[/Ir]
Toen hij nog in elkaar zat
[Ir]http://www.euronet.nl/users/joopsol/DSC00336.jpg[/Ir]
Dit was op het begin op de testbank, zat er nog niet zo goed uit :+
[Ir]http://www.euronet.nl/users/joopsol/DSC04057.JPG[/Ir]
Dit was het wel weer even voor nu, updates komen in het topic en in deze eerste post.
Update 18-10-2005
Vanavond ff gebankt met een waterpompje. Helaas scheelde het niets in het gemeten vermogen. Dit is te wijten aan de tempratuur die vandaag wat hoger was in het testhok, ook was de luchtdruk anders. Had em ook ff moeten corrigeren :L De tempratuur in de cilinder blijft iig wel een stuk constanter, en das erg positief.
Wat heb ik nu nog op het schema staan:
- Andere eindconus testen op de C20
- Spoelpoorten verder bijwerken
- Nieuwe kop testen
- Andere ontsteking testen
- Aangepaste PWK van de sonic testen
Stay Tuned! 8)
Update 11-11-2005
Vanmiddag getest, ik ben begonnen met 20.3 pk ofzo. Kwam doordat er een PVL digitaal opzat die nog niet helemaal was afgesteld, toen ik hem had afgesteld kwam ik weer uit op 21.3. Dit was de setup met bewerkte Vl14, en ik kan julllie zeggen dat ik flink winst uit de tuning heb gehaald.
Omdat de tandriem nog niet klaar is, en met ring enorme slip heb, heb ik er maar te zware rollen in gedaan. Het resulaat hiervan is een enorme toerenschommeling van 14200 tot 12800, een goed meetbereik dus zonder slip.
Toen maar eens de V-force erin, ik geloofde er nog steeds niet in, leek wel een membraan voor een 40 cc. Maar toch scoorde ik 21.7 pk, dit betekend dus een winst van 0.4 pk tov een getunede VL14. Dat is dus behoorlijk vind ik zelf. Het toerental ging iets omhoog.
Later heb ik me cilinder erafgehaald en de spoelers verder bewerkt, dit resulteerde in 22.1pk!! Jammer alleen dat mijn laaste runs rond de 21.7 zitten, ws. slijtage oid, binnenkort maar ff kijken.
Ding draait nu weer 13200 rpm, wat betekend dat hij een koppel heeft van 11.75 Nm, wat echt enorm is. 8) Als ik gas geeft springt hij bijna van de bank, ik zal binnenkort een filmpje maken.
Dit gebeurt er trouwens met je achterband met zoveel koppel:
-:-
Update 19-11-2005
Eind van de middag naar Heerhugowaard gegaan om daar me scooter weer in elkaar te zetten en het een en ander te testen.
De eerst run begon 21.9, niet slecht, geen 22,1 meer maar daarvan weet ik de oorzaak, binnenkort ff rechzetten.
Toen maar eens de flens en de uitlaat onder handen genomen. Beide heb ik iets ingekort om zo een hoger toerental te bereiken, en als het koppel niet te veel daalt, ook een hoger vermogen. In theorie athans
Na dat hebben gedaan en het weer gemonteerd te hebben, kwam het vermogen uit op 22.3pk, wat een winst betekende van 0.4 pk. Ik geloof dat 0,4 mijn geluksgetal is. 8) Het toerental ging wel 500 toeren omhoog en zit nu op 13.700 rpm.
Daarna nog wat kleine dingen getest wat weinig scheelde.
Binnenkort maar een nieuwe DPR uitlaat laten maken op mijn specificaties, want daarin is denk ik nog genoeg te winnen.
-:-
Update 01-12-2005
Vanavond weer eens getest sinds een lange tijd. Ik heb een VTM kunnen lenen om deze te testen. Ik ben begonnen met testen met de C20 om te kijken of de scoot nog op zijn oude niveau zat, dat was wel het geval.
Daarna hebben we de VTM eens met de C20 vergeleken. Het viel meteen op dat de VTM een stuk langer is dan de Yasuni. Dit kwam met name door een langere belly en en langere eindconus. De bocht was praktisch gelijk. Verder is de VTM een bloedmooie pijp met een perfecte afwerking.
Dit zou betekenen dat de scooter een bredere powerband moest gaan leveren bij een lager toerental, in theorie athans.
Toen maar eens de legendarische VTM eronder geschroeft en getest. Helaas bleef een vermogenswinst uit. Het vermogen lag op 21,5 pk wat betekende dat er 7 tiende minder topvermogen werdt geleverd. Dit vermogen kwam echter wel vrij bij 13300 rpm. Ook leverde de VTM een bredere powerband.
Helaas hier dus geen winst kunnen boeken, dan maar op zoek naar een andere uitlaat 8)
Hier zijn nog enkele foto's van de uitlaten:
[IR]http://www.euronet.nl/users/joopsol/DSC04318.JPG[/IR]
[IR]http://www.euronet.nl/users/joopsol/DSC04325.JPG[/IR]
[IR]http://www.euronet.nl/users/joopsol/DSC04335.JPG[/IR]
[IR]http://www.euronet.nl/users/joopsol/DSC04336.JPG[/IR]
[IR]http://www.euronet.nl/users/joopsol/DSC04339.JPG[/IR]
[IR]http://www.euronet.nl/users/joopsol/DSC04344.JPG[/IR]
[IR]http://www.euronet.nl/users/joopsol/DSC04349.JPG[/IR]
[IR]http://www.euronet.nl/users/joopsol/DSC04353.JPG[/IR]
[IR]http://www.euronet.nl/users/joopsol/DSC04354.JPG[/IR]
Greetz
Last edited: