rare geluidjes en trilling

Julez

Julezrulez
Hey,

Ik hoor, en voel, al wel sinds een tijdje wat rare dingetjes en ik irriteer me er nogal aan;

Ten eerste; Als ik em sochtens start, en ik sta naast een muurtje, zodat ik het geluid van me scooter goed hoor, dan hoor ik een zachte ruis door het normale geluid heen. Maar dan niet constant, in stukjes zegmaar. Seconde geluidje, en dan niet, en dan weer wel, en dan weer niet enz...

Dan als ik (vooral 's ochtens alsie nog btje koud is) een heeel klein beetje gas geef, genoeg dattie net vooruit komt, dan hoor ik allemaal gepiep. Als ik gewoon rij, dan hoor ik niets.

Verder; als ik constant ong. 50km/h rijd, dan hoor ik door het normale geluid van me scooter, steeds in frequenties een soort van 'hiing' geluidje. Dus steeds met dezelfde tijd ertussen (net als het eerste wat ik beschreef): hiingg ... hiingg... hiingg.. hiingg...
en als ik een beetje gas geef, hoor ik het geluidje steeds sneller na elkaar.
hoop dat het een beetje duidelijk is:p

En ook; Ook met een constante snelheid, voel ik trillingen net als hierboven. Dus voel ik 1 seconde niets, rijdie gewoon smooth. En dan de volgende seconde trilt ie heel erg, dan weer een seconde niets, en dan weer wel enz.

Nou was ik al ff naar de scooterzaak gweest, die zei dat het aan me koppeling kan liggen. Toen zei ik dat ik een nieuwe drukveer erin had gezet, maar dattie niet perfect paste (ik moest heel hard drukken om hem erin te krijgen, en de coating werd eraf geschuurd, terwijl de originele er gewoon zo omheen schoof). Hij zei dat ik de originele er ff in moest zetten, kijken of dat het is.

Setupje:
benelli 491, mina hori,
ixil pot ontgrensd,
polini blauwe drukveer,
5,2g rolletjes,
alles ori voor de rest als het goed is en varioring er nog in,
topsnelheid +- 80 @ teller

Wat denken jullie??
ps. sorry voor het lange verhaal, wil het zo duidelijk mogelijk maken.
 
Advertisement - register to remove this

Dus in het kort, voor de mensen die niet alles willen lezen:p :

Als ik met een constante snelheid rijd, dan hoor ik steeds een "hiing" geluid door het normale geluid van mijn scooter. Elke zoveel seconde hoor ik het. ( hiiing... hiiingg... hiing..)

Precies hetzelfde verhaal met trillingen, om de zoveel seconde trilt ie, en dan weer niet.

Als ik net genoeg gas geef dat ik langzaam vooruit kom, begint hij te piepen. Dit komt bijna zeker weten van mijn koppeling.

Waardoor komt dit (misschien omdat mijn drukveer niet goed paste en ik hem dr hard ik heb moeten drukken), en hoe los ik dit op?

Hopelijk krijg ik snel antwoord:D
 
drukveer moet je altijd wat moeite voor doen om die op zijn plek te krijgen mss zit je carterdeksel los en trilt die.

gr
 
drukveer moet je altijd wat moeite voor doen om die op zijn plek te krijgen mss zit je carterdeksel los en trilt die.

gr

Huh ? Hoezo gaat je carterdeksel trillen als je drukveer niet goed zit...? En naar wat ik heb ervaren kan je drukveer maar op 1 goede manier monteren, anders zit het zooitje gewoon niet goed.
 
carterdeksel zit gewoon vast met alle boutjes hoor, en als die los zou zitten, zou hij niet in 'pulsen' trillen. Het zou dus aan iets in het blok moeten liggen... Ik heb me ori drukveer niet meer, dom dom dom.. Dus ga ik ff kijken of k die morgen kan regelen...

Of ik haal gwoon me koppeling eruit en neem die mee naar de scooterboer.. kijken wat zij er van zeggen.. Volgens een medewerker daar komt het dus door me drukveer, dat die te strak om de bus zit. Het kon geen kwaad zei hij, maar ik twijfel daar aan en het is bovendien super irritant.

Nog andere ideeen??
 
ja het moet wel haast aan je koppeling liggen, waarschijnlijk is daar een lager slecht van ( probeer er eens mee naar links en rechts te wiebelen als hij nog gemonteerd zit. en ook je poulies op speling controleren. en als je je carterkap er toch af hebt moet je ff controleren of je krukas niet te veel speling heeft ( lees: geen,bijna geen speling ).
 
Ja dat wilde ik nog doen, maar heb net me carterkap er weer opgezet.

Nou dus vandaag koppeling eraf en uitelkaar gehaald. En toen merkte ik dus dat de drukveer er zo vast in zat dat ik em niet los kon halen van de bus, en dat heeft de brommerboer gedaan. Ze hebben me een nieuwe gegeven die gewoon erop paste. Ik heb em erin gezet en ik ga zo ff testritje maken om te kijken of dat het probleem was.
Als ik het nogsteeds hoor en voel dan ga ik ff kijken of er speling ergens op zit.

Bedankt voor jullie reacties!
 
Back
Top