Melv16
Gewoon Melvin..
Na gedacht te hebben dat mijn scooter eindelijk goed was afgesteld, begint hij nu weer het tegendeel te bewijzen.
In het begin toen ik hem kocht liep hij goed met een originele ontgrensde uitlaat, en een ontgrensde vario. Liep toen zo'n 80 op de originele teller wat waarschijnlijk zo'n 60 echte zal zijn geweest.
Na het monteren van een andere uitlaat (Doppler S3r) begon het zo'n beetje. Ding moest opnieuw worden afgesteld. Afijn, lichtere rolletjes erin gedaan (die erbij zaten) en het liep al een stukkie beter. Andere trekveren waren nog nodig dus dat wilde ik gaan doen. Aangezien mijn originele koppeling was versleten heb ik meteen een verstelbare koppeling van Stage 6 gekocht, en ook een Hebo vario omdat de originele vario een heel eind versleten was.
Ik heb nu al vanalles geprobeerd, witte trekveren/oranje trekveren/rode trekveren liep het overal even slecht mee. Dit zijn overigens de trekveren voor de stage 6 koppeling, oplopend van losjes naar strak waarbij wit het loste is en rood het strakst. Ik heb er nu de rode trekveren inzitten met een gele drukveer. Ze staan zo'n beetje op het strakst aangedraait, en overal zit 1 gewichtje in.
Gisteravond had ik van rode drukveer naar gele drukveer veranderd, en meteen de trekveren dus wat strakker gezet. Toen ik ging testen maakte dit tot mijn verbazing niets uit. Toen met mijn vader overlegt dat het het beter deed als ik 's morgens weg reed (met koude motor dus). Hij zei dat het dan aan de afstelling v/d carburateur ligt. Volgens hem zou hij te weinig benzine krijgen omdat hij 's morgens de choke gebruikt. Nou ik had geen sproeiers meer liggen dus ik had de gasnaald wat rijker gezet (van bovenste stand, naar de middelste maakt geen verschil, en op de onderste ook niet). Is trouwens een originele Gürtner carburateur van 12mm.
Rolletjes heb ik ook verschillende geprobeerd variërend van 6,5 gram naar 4,9 gram. Met 4,9 gram doet mijn scooter het het best.
Grotere sproeier kan het ook niet aan liggen naar mijn idee, want er zit nu 72 in. Pijpjes zitten nog gewoon in de luchtfilter, en als ik lees hier op het forum dat de meeste met een andere uitlaat op hun speedfight rond de 54/56 zitten vind ik dat ik al aardig groot zit, maar gek genoeg is mijn bougie gewoon perfect koffiebruin.
Hij maakt dus met een warme motor veeeel te weinig toeren met wegrijden, en hij komt ook moeilijk op zijn top toeren als ik naar mijn top ga.
Enigste wat ik zou kunnen bedenken dat er aan de hand is;
Te klein koppelingshuis --> Zou volgens lokale scooterboer niet kunnen zijn want die maten waren volgens hem allemaal hetzelfde
Versleten zuiger en cilinder --> Zou volgens mijn broer niet kunnen omdat dat niets lijd (alhoewel het er nu allemaal zo'n 30.000km op zit)
Versleten halfpoulie --> Hierin zitten redelijk wat groeven
Productiefout in koppeling --> Toen ik hem uitpakte zat 1 segment al verkeerd gemonteerd, dit heb ik zelf toen nog op de juiste manier gedaan, maar misschien zou het toch kunnen dat mijn koppeling niet goed is. Ik zag laatst in een ander filmpje dat de segmenten heel soepel naar buiten konden als er geen trekveren in zaten, bij mij lijkt het wel of ze ergens tegenaan schrapen
Overigens spuugt hij ook redelijk veel benzine uit naar het luchtfilter. Als ik dit +/- 3/4 weken niet schoon maak begint het eruit te druppen.
Ik hoop zo voldoende informatie te hebben gegeven. Kom alstublieft niet aan met antwoorden als ''Gewoon warm afstellen'' want zo simpel is het niet. Dit heb ik al lang geprobeerd maar ik kom er gewoon niet uit.
In het begin toen ik hem kocht liep hij goed met een originele ontgrensde uitlaat, en een ontgrensde vario. Liep toen zo'n 80 op de originele teller wat waarschijnlijk zo'n 60 echte zal zijn geweest.
Na het monteren van een andere uitlaat (Doppler S3r) begon het zo'n beetje. Ding moest opnieuw worden afgesteld. Afijn, lichtere rolletjes erin gedaan (die erbij zaten) en het liep al een stukkie beter. Andere trekveren waren nog nodig dus dat wilde ik gaan doen. Aangezien mijn originele koppeling was versleten heb ik meteen een verstelbare koppeling van Stage 6 gekocht, en ook een Hebo vario omdat de originele vario een heel eind versleten was.
Ik heb nu al vanalles geprobeerd, witte trekveren/oranje trekveren/rode trekveren liep het overal even slecht mee. Dit zijn overigens de trekveren voor de stage 6 koppeling, oplopend van losjes naar strak waarbij wit het loste is en rood het strakst. Ik heb er nu de rode trekveren inzitten met een gele drukveer. Ze staan zo'n beetje op het strakst aangedraait, en overal zit 1 gewichtje in.
Gisteravond had ik van rode drukveer naar gele drukveer veranderd, en meteen de trekveren dus wat strakker gezet. Toen ik ging testen maakte dit tot mijn verbazing niets uit. Toen met mijn vader overlegt dat het het beter deed als ik 's morgens weg reed (met koude motor dus). Hij zei dat het dan aan de afstelling v/d carburateur ligt. Volgens hem zou hij te weinig benzine krijgen omdat hij 's morgens de choke gebruikt. Nou ik had geen sproeiers meer liggen dus ik had de gasnaald wat rijker gezet (van bovenste stand, naar de middelste maakt geen verschil, en op de onderste ook niet). Is trouwens een originele Gürtner carburateur van 12mm.
Rolletjes heb ik ook verschillende geprobeerd variërend van 6,5 gram naar 4,9 gram. Met 4,9 gram doet mijn scooter het het best.
Grotere sproeier kan het ook niet aan liggen naar mijn idee, want er zit nu 72 in. Pijpjes zitten nog gewoon in de luchtfilter, en als ik lees hier op het forum dat de meeste met een andere uitlaat op hun speedfight rond de 54/56 zitten vind ik dat ik al aardig groot zit, maar gek genoeg is mijn bougie gewoon perfect koffiebruin.
Hij maakt dus met een warme motor veeeel te weinig toeren met wegrijden, en hij komt ook moeilijk op zijn top toeren als ik naar mijn top ga.
Enigste wat ik zou kunnen bedenken dat er aan de hand is;
Te klein koppelingshuis --> Zou volgens lokale scooterboer niet kunnen zijn want die maten waren volgens hem allemaal hetzelfde
Versleten zuiger en cilinder --> Zou volgens mijn broer niet kunnen omdat dat niets lijd (alhoewel het er nu allemaal zo'n 30.000km op zit)
Versleten halfpoulie --> Hierin zitten redelijk wat groeven
Productiefout in koppeling --> Toen ik hem uitpakte zat 1 segment al verkeerd gemonteerd, dit heb ik zelf toen nog op de juiste manier gedaan, maar misschien zou het toch kunnen dat mijn koppeling niet goed is. Ik zag laatst in een ander filmpje dat de segmenten heel soepel naar buiten konden als er geen trekveren in zaten, bij mij lijkt het wel of ze ergens tegenaan schrapen
Overigens spuugt hij ook redelijk veel benzine uit naar het luchtfilter. Als ik dit +/- 3/4 weken niet schoon maak begint het eruit te druppen.
Ik hoop zo voldoende informatie te hebben gegeven. Kom alstublieft niet aan met antwoorden als ''Gewoon warm afstellen'' want zo simpel is het niet. Dit heb ik al lang geprobeerd maar ik kom er gewoon niet uit.
Last edited: