Radeloos met Speedfight afstelling..

Status
Not open for further replies.

Melv16

Gewoon Melvin..
Na gedacht te hebben dat mijn scooter eindelijk goed was afgesteld, begint hij nu weer het tegendeel te bewijzen.

In het begin toen ik hem kocht liep hij goed met een originele ontgrensde uitlaat, en een ontgrensde vario. Liep toen zo'n 80 op de originele teller wat waarschijnlijk zo'n 60 echte zal zijn geweest.

Na het monteren van een andere uitlaat (Doppler S3r) begon het zo'n beetje. Ding moest opnieuw worden afgesteld. Afijn, lichtere rolletjes erin gedaan (die erbij zaten) en het liep al een stukkie beter. Andere trekveren waren nog nodig dus dat wilde ik gaan doen. Aangezien mijn originele koppeling was versleten heb ik meteen een verstelbare koppeling van Stage 6 gekocht, en ook een Hebo vario omdat de originele vario een heel eind versleten was.

Ik heb nu al vanalles geprobeerd, witte trekveren/oranje trekveren/rode trekveren liep het overal even slecht mee. Dit zijn overigens de trekveren voor de stage 6 koppeling, oplopend van losjes naar strak waarbij wit het loste is en rood het strakst. Ik heb er nu de rode trekveren inzitten met een gele drukveer. Ze staan zo'n beetje op het strakst aangedraait, en overal zit 1 gewichtje in.

Gisteravond had ik van rode drukveer naar gele drukveer veranderd, en meteen de trekveren dus wat strakker gezet. Toen ik ging testen maakte dit tot mijn verbazing niets uit. Toen met mijn vader overlegt dat het het beter deed als ik 's morgens weg reed (met koude motor dus). Hij zei dat het dan aan de afstelling v/d carburateur ligt. Volgens hem zou hij te weinig benzine krijgen omdat hij 's morgens de choke gebruikt. Nou ik had geen sproeiers meer liggen dus ik had de gasnaald wat rijker gezet (van bovenste stand, naar de middelste maakt geen verschil, en op de onderste ook niet). Is trouwens een originele Gürtner carburateur van 12mm.

Rolletjes heb ik ook verschillende geprobeerd variërend van 6,5 gram naar 4,9 gram. Met 4,9 gram doet mijn scooter het het best.

Grotere sproeier kan het ook niet aan liggen naar mijn idee, want er zit nu 72 in. Pijpjes zitten nog gewoon in de luchtfilter, en als ik lees hier op het forum dat de meeste met een andere uitlaat op hun speedfight rond de 54/56 zitten vind ik dat ik al aardig groot zit, maar gek genoeg is mijn bougie gewoon perfect koffiebruin.

Hij maakt dus met een warme motor veeeel te weinig toeren met wegrijden, en hij komt ook moeilijk op zijn top toeren als ik naar mijn top ga.

Enigste wat ik zou kunnen bedenken dat er aan de hand is;

Te klein koppelingshuis --> Zou volgens lokale scooterboer niet kunnen zijn want die maten waren volgens hem allemaal hetzelfde
Versleten zuiger en cilinder --> Zou volgens mijn broer niet kunnen omdat dat niets lijd (alhoewel het er nu allemaal zo'n 30.000km op zit)
Versleten halfpoulie --> Hierin zitten redelijk wat groeven
Productiefout in koppeling --> Toen ik hem uitpakte zat 1 segment al verkeerd gemonteerd, dit heb ik zelf toen nog op de juiste manier gedaan, maar misschien zou het toch kunnen dat mijn koppeling niet goed is. Ik zag laatst in een ander filmpje dat de segmenten heel soepel naar buiten konden als er geen trekveren in zaten, bij mij lijkt het wel of ze ergens tegenaan schrapen

Overigens spuugt hij ook redelijk veel benzine uit naar het luchtfilter. Als ik dit +/- 3/4 weken niet schoon maak begint het eruit te druppen.

Ik hoop zo voldoende informatie te hebben gegeven. Kom alstublieft niet aan met antwoorden als ''Gewoon warm afstellen'' want zo simpel is het niet. Dit heb ik al lang geprobeerd maar ik kom er gewoon niet uit.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

;)Als hij koud met meer toeren aanpakt dan wanneer hij warm is zijn je rollen te zwaar. Heb ik ook gehad.

Edit: ik zie net dat je koppeling schuurt. Ik had dit met mijn deltaclutch maar bij mij vertrok die echt zo met schokken dan omdat 1 segment open bleef staan.
 
;)Als hij koud met meer toeren aanpakt dan wanneer hij warm is zijn je rollen te zwaar. Heb ik ook gehad.

Edit: ik zie net dat je koppeling schuurt. Ik had dit met mijn deltaclutch maar bij mij vertrok die echt zo met schokken dan omdat 1 segment open bleef staan.

Ja ik had laatst bij het stoplicht wat staan proberen en als ik een beetje gas gaf dat hij net niet/net wel aangrijpt schokt hij een beetje. En als ik met een koude motor gas geef dan grijpt hij ook ineens met een schok aan. Ik mag toch verwachten dat die koppeling goed is, zeker omdat ik de 2e versie ervan heb...
 
Nog meer mensen met ideeën ?

/Edit;

Morgen lichtere rolletjes proberen (4,5gr)
 
Last edited:
Ik denk dat je membraankleppen lekken. Stop er eens nieuwe (carbonnen) exemplaren in en kijk ff wat ie dan doet zou ik zeggen.
 
gewoon een goeie std uitlaat erop zetten , ontgrenzen en het loopt net zo snel , trekt lekker , loopt lekker en weinig onderhoud..

een snelle uitlaat is meestal alleen maar meer gedoe , je hebt er eigenlijk niks aan...
 
gewoon een goeie std uitlaat erop zetten , ontgrenzen en het loopt net zo snel , trekt lekker , loopt lekker en weinig onderhoud..

een snelle uitlaat is meestal alleen maar meer gedoe , je hebt er eigenlijk niks aan...

Die zat er eerst op.. Maar ik werd er schijtziek van dat die fietsers je gewoon niet aan horen komen. Of ze doen net alsof dat kan natuurlijk ook. Vind dit in ieder geval veel fijner rijden.

Heb nu trouwens vanochtend 4,0gr rolletjes erin gedaan en het rijd nu een HEEL stuk beter. Eigenlijk moet er nog ietsje lichter in (3,7 - 3,8 ) maar ik vind het denk ik wel best zo. Koppeling grijpt echter nog te vroeg aan, snap niet hoe dat kan. Zitten strakste trekveren in die aardig op spanning staan, en in ieder segmentje 1 gewichtje. Zou het kunnen dat daar een productiefoutje inzit o.i.d. ?

De segmenten gaan redelijk stroef op en neer als de veren eruit zijn.
 
Last edited:
zelfs met een evo setup horen ze je nog niet aankomen ..

Oostindisch doof noemen ze dat , maar op 1 of andere manier horen ze het vaak wel als ze een keer "per ongeluk" in de sloot hebben gelegen :X

met een sterkere drukveer is het effect van sterkere trekveren minder.

dat je zo licht moet in rollen met zo'n zware drukveer @ peugeot zegt mij dat er iets versleten is. met een Hebo vario ga je gauw lichter dan met de std vario ,maar dit is wel erg licht.
 
Ja inderdaad dat dacht ik dus ook.. Maar had het toch maar geprobeert en het effect is wel goed geweest. Ik persoonlijk zou denken dat mijn cilinder en zuiger versleten zijn. Zijn nou ook immers zo'n 30k oud. Dat zou trouwens ook wel die grote sproeier verklaren.

Ik heb trouwens een gele drukveer van Malossi, is toch niet bijzonder sterk ?
 
Last edited:
als je cilinder en zuiger versleten zouden zijn zou je eerder kleiner in sproeier moet...

de cilinder zal niet gauw versleten zijn @ peugeot , die zijn best hard.

mja , meten = weten ;)

een peugeot loopt meestal prima op een std drukveer met zo'n setup , mischien een iets zwaardere , maar vrij zwaar is niet nodig over het algemeen.
 
Ok naja ik weet niet of wij hier thuis de juiste meetapparatuur daarvoor hebben maar zal het wel eens een keer aan m'n vader vragen. Wat zijn de juiste waardes, weet jij die toevallig ?

Vind hem nu redelijk lekker lopen, wacht nog wel effe af wat er gaat gebeuren en of hij over 2 weken ook nog zo loopt.

Misschien een iets zwaardere drukveer zeg jij, dan zit ik denk ik wel goed met een gele van Malossi. Ben in ieder geval al blij dat hij nu heerlijk op toeren komt. Alleen het gedeelte van de koppeling zit nog niet 100% maar die ga ik van het weekend ofzo eens uit elkaar halen en misschien sommige stukken een beetje wegschuren omdat hij daar langsaf schraapt (bij de segmenten).
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top