De sproeiers zijn m.i. niet verstopt. Ik kon duidelijk met een vergrootglas zien - na deze doorgeblazen te hebben met perslucht - dat alle gaatjes in de sproeiers geopend waren. Ook functioneert de scooter normaal als deze eenmaal gestart is. Probleem ligt wellicht bij de interne benzineleiding binnen de carburateur vanaf de choke naar de vlotterkamer (zie mijn vorige reactie). Als deze enigszins verstopt is dan is het mengsel natuurlijk ook te arm en lukt het starten alleen als ik de luchttoevoer afknijp. Weet iemand waar deze interne benzineleiding in de vlotterkamer precies uitkomt?begin dan maar met je sproeiers te "doorboren" met een sproeierruimer al dan niet zelf gefabriceerd van een ader van een remkabel of een enkel draadje van een staalborstel.
Dat bedoel ik met de kanalen in het carburateurhuis. Er loopt ook een kanaal van choke "onder"de gasklep door naar motorkant van de gasklep. Ook nog aftakkingen naar progressiepoortjes.De bougie blijft ook keer op keer droog. Je zou verwachten met veel starten dat de bougie verzuipt doch dat gebeurt niet. Kan dus ook een probleem van de benzinetoevoer zijn bij de choke.
Om precies te zijn, waar naartoe loopt het benzinekanaal van de choke in de carburateurhuis (zie de foto waar het benzinekanaal van de choke begint alwaar de spelt in is gestoken)?Dat bedoel ik met de kanalen in het carburateurhuis. Er loopt ook een kanaal van choke "onder"de gasklep door naar motorkant van de gasklep. Ook nog aftakkingen naar progressiepoortjes.
De hoek van de naald is puur toeval; had de naald erin gezet om duidelijk te maken welk kanaal voor de benzine is. Overigens had ik wel geprobeerd het kanaal met de naald door te prikken maar dat lukte niet (naald te dik). Ga dit weekend maar eens aan de slag met carburateur reiniger ook al ben ik bang dat er een fabricagefout in de carburateur zit waardoor er te weinig benzine opgezogen kan worden.Aan de hoek vd naald te zien loopt dat naar de vlotterkamer. Als je carb reiniger erin spuit zie je vanzelf ergens uitkomen. soms even spuiten en dan laten inwerken en dan nog een keer spuiten.
Ik had hetzelfde probleem met mijn Kymco New Dink en gewoon al die Chinese rommel zoals nokkenas tuimelaarsbrug en Poolse rommel carburator eruit waardoor ie dikwijls knalde in zijn uitlaat en terug de originele stukken erop die specifiek gemaakt zijn voor deze 50 cc bromfiets en sindsdien rijd ie terug heerlijk.Al die Chinese rommel die op verschillende merken van een GY6 motor zitten zijn geen bal waard en niet gemaakt voor dit type bromfiets.Sinds alles terug origineel start ie weer onmiddelijk. CHINESE ROMMEL VOOR MIJ NOOIT MEER !Hallo,
Ik ondervindt veel startproblemen met een Chinese 4takt scooter die voorzien is met een Dellorto ECS Euro4 carburateur.
Als de scooter eenmaal loopt – na lang starten – dan werkt de choke m.i. goed nu de motor kort op hogere toeren loopt en daarna terugvalt naar stationair. Ook ondervind ik geen problemen als deze warm is; optrekken gaat prima en volgas loopt de scooter ook goed. M.i. kan ik uitsluiten dat er een lek in het spruitstuk is nu de scooter regelmatig loopt; zowel stationair als ook vol gas. De benzinetoevoer heb ik getest en is oké. De bougie vonkt goed en de kleppen heb ik gesteld. Solenoids zijn niet verstopt en het luchtfilter is nieuw. Carburateur heb ik gereinigd en met hoge druk doorgespoten. Echter, het starten bleef slecht.
De enige manier om de scooter te starten, is door de luchttoevoer naar het luchtfilter te blokkeren. Dit houdt m.i. in dat het mengsel te veel lucht bevat bij de koude start. Ik heb zodoende de luchtstelschroef verder naar binnen gedraaid zodat er nog maar 1,5 slag overblijft (; deze stond op 3 slagen). Het mengsel krijgt zodoende minder lucht (= rijker mengsel) maar het resulteerde niet in een verbeterde start. De behuizing van de choke heb ik nader geïnspecteerd. De elektrische choke heeft een iele ronde rubberen ring die voor de afsluiting moet zorgen om zodoende geen valse lucht te trekken. Nu mijn vermoeden is dat de scooter daar valse lucht trekt, heb ik getracht deze beter af te dichten d.m.v. vloeibare pakking over de iele ronde rubberen ring. Helaas bleef het starten slecht. Daarna de behuizing van de choke losgemaakt van de carburateur. Tussen de carburateur en de behuizing van de choke zit wederom een ielige rubberen pakking. Ook deze heb ik getracht beter af te dichten d.m.v. vloeibare pakking maar zonder resultaat. De scooter blijft slecht starten; alleen door de luchttoevoer naar het luchtfilter te blokkeren, kan de scooter gestart worden.
M.i. moet het probleem toch bij de choke gevonden worden nu de scooter goed en regelmatig loopt als deze eenmaal gestart is. Namelijk, als de motor warm is dan start deze meteen. Echter, ik ben nu door mijn ideeën heen qua mogelijke oplossing. Heeft iemand suggesties?
hoewel interessant, helaas weinig relevant:Ik had hetzelfde probleem met mijn Kymco New Dink en gewoon al die Chinese rommel zoals nokkenas tuimelaarsbrug en Poolse rommel carburator eruit waardoor ie dikwijls knalde in zijn uitlaat en terug de originele stukken erop die specifiek gemaakt zijn voor deze 50 cc bromfiets en sindsdien rijd ie terug heerlijk.Al die Chinese rommel die op verschillende merken van een GY6 motor zitten zijn geen bal waard en niet gemaakt voor dit type bromfiets.Sinds alles terug origineel start ie weer onmiddelijk. CHINESE ROMMEL VOOR MIJ NOOIT MEER !
De andere kant van die afsluitdop is hol (zie de foto) en valt zodoende precies over het uiteinde van het chokebenzinekanaal. Door die rubberen afsluitdop kan er in totaal nul benzine door de choke opgezogen worden; het is dus echt een afsluitdop en geen dop om te doseren. M.i. hoort die daar echt niet. Overigens start de scooter nu zonder dat ik de luchttoevoer naar de carburateur hoef te blokkeren. Zelfs met de kickstarter wat voorheen onmogelijk was.En nog even wat. Geen idee hoe de plug er uit ziet aan de andere kant (hol, vlak, hetzelfde) maar kan het zijn dat het verkeerd om gemonteerd zat? Ik zie nl een uitsparing die misschien bedoeld is om de doseur ruimte geeft.
Is dit een ander systeem als een cvk dan , ziet er in de vlotterkamer gelijk uit als de keihin qua sproeier bezetting . Weet dat het mengsel geregeld wordt bij dit soort E4 , met solenoïde kleppen .Dit is esc carburateur van doll orto