Scooters met Dellorto ECS Euro4 start slecht

dan denk ik dat we langs elkaar heen schrijven/lezen.
Dat vermoedde ik ook al.
ik dacht dat we al geconstateerd hadden dat die dop daar helemaal niet hoort
Ik twijfel eraan. Met rubberen dop start ie alleen met geblokkeerde luchtfilterinlaat en zonder rubberen dop loopt ie niet stationair totdat ie warm is. Het is m.i. duidelijk dat het probleem rondom het choke-gedeelte van de carburateur ligt. Valse lucht trekken bij de choke zou m.i. het probleem kunnen zijn omdat het mengsel in beide gevallen te arm is door te veel lucht. Ik ga maar eens met vloeibare pakking aan de slag...
 
heb je je mengselschroef op 3,5 laten staan of weer op 1,5 gezet?
en vóór je met vloeibare pakking aan de gang gaat en de verkeerde dingen (luchtkanaaltjes) dicht smeert, kan je ook eerst met deo/remmenreiniger testen/zoeken naar valse lucht, toch?
 
heb je je mengselschroef op 3,5 laten staan of weer op 1,5 gezet?
Staat nu op 3,5 zonder rubberen dop om zodoende een rijker mengsel te krijgen. Witte lampje op dashboard knipperde laatst met deze setting 4x dus de scooter staat nu te rijk. Standaard stond de mengselschroef op 3 toen de rubberen dop er nog in zat.

kan je ook eerst met deo/remmenreiniger testen/zoeken naar valse lucht
Had ik al eens gedaan maar kon niets vinden. Zal het nog eens een keer doen.
 
Staat nu op 3,5 zonder rubberen dop om zodoende een rijker mengsel te krijgen. Witte lampje op dashboard knipperde laatst met deze setting 4x dus de scooter staat nu te rijk. Standaard stond de mengselschroef op 3 toen de rubberen dop er nog in zat.


Had ik al eens gedaan maar kon niets vinden. Zal het nog eens een keer doen.
.. of nu weer naar 3?
 
.. of nu weer naar 3?

Ja en met de rubberen dop er weer in. Carburateur weer helemaal schoongemaakt, andere rubberen afsluitring om de choke gedaan en de scooter startte vrij makkelijk doch wel pas nadat ik de gashendel weer helemaal open had gedaan. Morgen maar weer een keer proberen en kijken of het vandaag geen toevalstreffer was.
 
Scooter deze middag proberen te starten en dat lukte direct na 1 kick zonder gas te geven en liep meteen mooi stationair. :)

Het startprobleem werd waarschijnlijk veroorzaakt door de O-ring van de elektrische choke die het geheel niet volledig luchtdicht kon afsluiten waardoor de ongewenste extra lucht het mengsel te arm maakte. Ik ben wel benieuwd of de scooter na een week stilstand ook nog starten wil...

De setup is nu dat de rubberen dop weer op de choke-sproeier zit zodat deze geen extra benzine aldaar kan opzuigen. De choke heeft zodoende alleen de functie om de daar aanwezige extra luchtbuis tijdelijk open te houden. Hierdoor ontstaat er - op 1 of andere manier - tijdelijk een rijker mengsel in de carburateur waardoor de scooter in staat is om te starten. Ik vraag me af of dat verrijkte mengsel alleen via de stationair sproeier gaat en of een grotere sproeiermaat (bij mij nu maat 31) het starten dan zal vergemakkelijken. Suggesties zijn welkom.
 
Zou , als hij het goed blijft doen , er niets aan veranderen , kicken / starten , zonder gas te geven , en goed op de choke lopen , is toch het doel.
Blijft hij , ook als hij van choke "af " is , goed stationair lopen ?
Voor het te testen zou je het kunnen proberen , maar was die maat 31 standaard die erin zat ?
 
@trabiarie, de stationair sproeier heeft maat 31 maar ik weet niet of dat de standaard maat is. De scooter start nu goed maar dat is wellicht in de winter een ander verhaal. Vandaar mijn suggestie om er een grotere maat in te zetten. De scooter blijft goed lopen als de choke "af" is.
 
Hoi VinceBog,

Op dit type Chineesjes met het ECS systeem is een zgn. elektrische choke, zoals we/wij die kennen niet aanwezig op de carburateur!
I.p.v. een choke maken deze gebruik van het ASD systeem wat staat voor, Automatic Starter Device...
Is een samenwerking tussen een aantal sensoren die informatie aan de ECS/ECU unit doorgeven om het mengsel rijker of armer te zetten.
Dit systeem is altijd actief als de motor in werking is....
Dus in de koude startfase maar ook als de motor reeds op bedrijfstemperatuur is!

Het mooie is dat er een zgn. service & maintenance manual beschikbaar is op forum aangaande dit systeem op de Chinese scooters, zie ook:


Wellicht dat dit je op weg helpt...
Of maat 31 standaard is weet ik niet, ik kom o.a. maat 30, 31 en 33 tegen, vaak betreft dit Chinese maten dus het kan ook afwijken van de werkelijke Europese maat!

Zelf maak ik gebruik van een zgn. meet instrument/gereedschap om de exacte maat te kunnen achterhalen.
Voorbeeld, zie ook:

 
Last edited:
@Floris van bommelstijn Dank voor deze info die het mij nu duidelijk maakt hoe de "Dellorto Euro 4 choke" werkt. Zo wist ik bijvoorbeeld niet dat het systeem een Temperatuursensor bij de cilinderkop heeft. Ik ga deze voor alle zekerheid ook maar eens doormeten echter ik kan uit het document niet opmaken of de temperatuurwaardes in de tabel in Fahrenheit of in Celsius zijn uitgedrukt.
 
Last edited:
Back
Top