project : aprilia sr50silkolene

Status
Not open for further replies.

Teunios

Banned
Hoi lui.



Subject: Teun van Blaricum
Date of birth: 23-04-1985
Project: aprilia sr50silkolene
name: Sway blue


Ik ben bezig met het vooral optisch tunen van mijn sr. Nog niet af natuurlijk en ik twijfelde zeer om het toch hier neer te zetten. Maar ik dacht naderhand. What the heck, ik ben nog bezig dus ik post het. Een project is niet voor niets een project.

Ik heb dus nog een boel plannen maar het merendeel i sal uitgewerkt dus jullie hoeven niet naar een standaard appie te staren.

Mijn scooter heeft zelfs een naam gekregen, Heel koekwous ik weet het maar het heeft een hele geschiedenis te maken met een meisje dus ik hou al op :p. Sway heet ze.



Ik begon met de aankoop nu bijna precies 2 jaar geleden.
Ik kocht haar 2 maanden voor mijn 16e verjaardag.



alles was nog standaard en hij had 3000 KM gelopen.
Hij stond nog geen 4 minuten in de schuur of de eerste begrenzers vlogen er al uit. De vorige eigenaar was een meisje, die had altijd 60 gereden. Maar ze was de luchtfilter begrenzer vergeten.


Na enige tijd werd het toch wel heel erg saai, en besloot ik een mooi stickerset te kopen/bestellen. Silkolene sprak me aan.. mooi wit, pastte goed op mijn kappen.
silkolene%20overdag.jpg




Ook de standaard aprilia achterveer is brak dus die werd vervangen door een Sebac HP veer.
achterkant%20bij%20de%20achterveer%20gara.jpg

Zag er goed uit hoor. Maar ja, ik reed nu een half jaar en was nog niet echt met scootertuning bezig. Maar ineens kregen we een nieuwe overbuurman, een autospuiter. Dus Zo begon alles.. Eerst kregen mijn velgen een perfecte unieke beurt. Ze werden geschuurd, alle schadeplekjes opgevuld, gepowdercoat in de oven. Dus mooi parelmoer wit op het eind. Ook mijn remklauw moets er aan geloven en werd mooi felrood.
voorwiel%20bovenaf.jpg

maarja.. nu zat ik dus met 2 witte mooie parelmoer velgen. En zonder dat ik het wist begon ik langszaam aan met mijn project.
Het begon steeds meer te vorderen.

Ik kocht een hebo gara en hebo vario omdat de standaard mina vario toch echt wel zeer brak is en een hebo mij een zeer goed exemplaar leek. Dat bleek in praktijk ook zo te zijn. Maar die Gara, wat een pokkeding. Echt een miskoop. Die bleek schotten te hebben. Tjah weer wat geleerd.

hebo%20gara.jpg


Dus ik verkocht de gara en kocht een shot van erwin @ sf.net. Die heb ik nu nog steeds. Door extreem goede verzorging ziet hij er nu nog als nieuw uit.
mijn%20shot.jpg


maarja, de koppeling ging zijn loodje leggen na 15000km dus die kon ik ook al gaan vervangen. Het werd een hebo exemplaar. hebo race clutch 107mm. Daarna begon ik ook met het inbouwen van mijn knipperlicht in het achterlicht. Fluitje van een cent.
knipperlciht.jpg


na een hoop plezier van die spullen, was ook mijn carb. niet meer leuk want 12mm is toch wel erg klein. Het werd een 17.5mm carb Dell orto PHBN.

rechterachterkant%20overdag.jpg


maar, toen werd het winter, Echt ik kan niet tegen winters. En ik ga er ook niet in rijden omdat het het plezier echt goed bederft, + het voor je scooter echt niet goed is. je kappen krijgen kleine krasjes door die troep op de weg, na elk ritje is hij vuil. Koud, nattigheid etc.


Vervelend dus. Toevallig kwam het goed uit dat ik deze hele winter moest stage lopen bij Getronics in Nijmegen. Dus ik hoefde hem niet te gebruiken. En toen dacht ik bij mezelf. Als ik hem deze winter nou eens helemaal uit elkaar haal en opnieuw in elkaar zet en elk onderdeel te reinigen. Toen ik daarmee aan de gang was gegaan, las ik op het moment op een bepaald forum ;) dat veel personen hun aprilia sr ( he robbin en kai ;) ) gingen ombouwen naar Liquid cooling. Hier had ik nog niet over nagedacht, maar het leek me wel intressant.
rechterkant%20in%20aanbouw%20+%20waterpomphuis.jpg

rechterzijkant%20inaanbouw.jpg

Dus ik haalde overal de benodigde spullen vandaan. Een waterpomp, slakkenhuis, slangen, radiateur, LC voorkap, LC dashbord etc.
voorkant%20in%20aanbouw.jpg

voorkant%20in%20aanbouw%20+%20voorkapje.jpg

Na vele tegenslagen zoals een lekke radiateur, verkeerde slangen ( ik vermoed ijzeren buizen van een sr max biaggi ), kwijtrakende cil door tuners, verkeerde kop, lekke binnekop etc. was het dan eindelijk daar..
scooter%20overdag%20links%20voor.jpg

Ik kocht ''race'' gaas, spoot het wit en zette het achter de voorkap. Het resultaat is zeer netjes al zeg ik zelf. Ook was het dashbord niet leuk meer, er zat geen temp meter op. Dus hopsa naar Lee foolen om een LC dash te halen. Staat ook zeer leuk die 3e analoge teller.
scooter%20afstand%20donker%20rechts%20voor.jpg

maarja ik zat nu met een totaal verroest waterpomp deksel ( correctie : dikke aanslag ) en het zat vol met dikke krassen.
Spuiten dan maar.. nee dacht ik. Daar ben ik geen fan van, dus het werd polijsten. Waar ik nu nog steeds mee bezig ben.
shot%20van%20achteren%20en%20shiny%20huis.jpg


shot%20en%20huis%20overdag,%20shiny.jpg

Ook de vertanding is verkort op een sr AC model. Daar ben ik na enig onderzoek achtergekomen samen met mijn 2MT vriend. Robbin.
Mijn vloeistoef gekoelde aprilia.
na een zoektoch naar de juiste vertanding heb ik besloten deze toch maar te houden, ook al is deze enorm verkort ( reductie factor van 14,7 !!! ) vanwege het enorme koppel wat deze met zich meeneemt.


Maar ja, leuk en zo.. maar ik dacht, gelijk het LC voordeel benutten en wat leukere dingen kopen. Dus ik kreeg als vervanging van de malossi70cc ( tamme cilinder, wel leuk koppel ) een gilardoni50cc alu. Een mooi afgewerkt ding met een losse binnekop.

Na montage daarvan trad er een volgend probleem op. Een ratel in mijn blok. Dus ik zocht weken naar het probleem, haalde alles achter elkaar maar eruit maar kon het maar niet vinden.
rechtsachterkant..%20donkerder.jpg

Na weken eraan gewerkt te hebben, besloot ik wegens tijdgebrek ( school begon echt achter te lopen, jaja ik studeer ook nog erwin ;) ) de scooter naar derek te brengen van GS-tuning. Of hij even kon kijken. Het probleem werd gevonden. Er zat enorm veel speling op de lagers.. Wegens tijdig geldgebrek kocht ik snel het blok van een vriend van me met een leuk asje erin en C3 lagers.
rechterzijkant%20overdag.jpg


Ik zit nu midden in het project en hoop klaar te zijn voor lelystad.
Ik ga nog een heleboel werken met de dremel want mijn binnekappen gaan er aan geloven. Ze worden in ieder geval wit. Ook heb ik al 1 neon gekocht die voor al het gaas geplaatst zal worden.



Ook de cartercap. Hmm ik was niet echt tevreden met het origineel en kon mooi van een vriend van me van het forum een malagutti carterkap kopen. Die word ook mooi bewerkt met een dremel.


Het carter word ook nog bewerkt, het moet iig mooi zijn. Hoeft niet te glanzen als die van floran.
Ook mijn dash word aangepast. Best zonde dat ik een LC dash heb gekocht, achja. Het moet toch iets speciaals worden. Er komt een koso teller in. deze om precies te zijn. Hoe en waar ik dat doe. komen nog pics van:).
koso2.jpg


De setup word uiteindelijk

-rito/yamashi as i.c.m c4
- Gilardoni50alu tuned
- Giannelli Shot ( voor koppel, mischien een c16/20 ooit )
- Andere vertanding w.s
- 19mm
- hebo vario i.c.m Polini Airspeed
- Hebo clutch
- hebo v-snaar
- Zeer aangepaste luchtfilter


Je kunt al zien dat ik liever optisch tune dan motorisch aangezien ik dit toch echt hard genoeg vind gaan.. Ik kan rekenen op een snelheid mits goed afgesteld 105 digi ongeveer. ben ik tevreden mee. De grijs/zilveren kappen krijgen een behandeling van mijn overbuurman, moeten uiteindelijk zelfde kleur blauw worden als de blauwe kappen. maYb kies ik wel een heel ander blauw kleurtje.. ik blijf blauw wit gewoon geil vinden.

Ik hoop dat jullie dit wat vinden :)


scooter%20afstand%20donker%20rechts%20voor.jpg

mezelf%20en%20sway.jpg

teuniseenaap.jpg




Als laatste wil ik nog zeggen dat hij nog steeds in verbouwing is en nog lang niet af. Dus stay tuned

Laat een berichtje achter als je wilt :)
groetjes teun
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

ssst 8).
Dit weekend.

Merendeel van de setup heb ik al, enkel nog een rito/yamashi/doppler as oid, zien aan te komen en een 19mm.


Met behulp van kai komen w.s de witte binnekappen volgende week. maar eerst de dremel erin :W
 
Mooi project Teun.
vooral die toeren en hitte meter.
Je scoot ziet er echt goed onderhouden uit.
Ben benieuwd als die in lelystad er nog steeds zo uitziet.

En we zullen zien wie die Vario krijgt :D
 
Mijn scooter gaat dit weekend toch niet rijden.
Ik moet nieuwe lagers bestellen.


En de vario is voor een vriend van me. Heeft vervanger nodig.
En mijn scooter ziet er altijd zo uit :), met het kleinste regendruppeltje ga ik huiswaarts, nooit in regen/sneeuw rijden etc.



*edit* Koelvloeistof slangen zijn idd zeer cool, het zijn nu even zwarte maar ze komen er terug op. Die slangen was dikke mazzel, overbuurman 8) *edit*
 
Ik heb wel een 21 te koop voor je als je interesse hebt :)

Voor de rest..mja, lekker bezig :W

Fix die 2 gaatjes in je achterkap nog ff dicht :)
 
Ik ben inderdaad wat met die gaatjes van plan. :)
even kijken hoe ik dat doe.

nu eerst mijn krukas zoektoch voltooien. :)
 
Dank je.
en malle neo's, sway blijft een tijdje langer staan bij Black_phoenix. dus je mag hem nog even bewonderen :p, fix jij die achterrem ondertussen maar ;).


en verder bedankt voor de reacties. ik hoop snel nieuwe pics te kunnen posten.
 
Heey Teunis je Sr ziet er nu al master uit ! Ben benieuwd hoe hij er uiteindelijk uit komt te zien :W
Keep up the good work!
Massols
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top