Problemen koud weer

Ik heb een yamaha aerox 2 takt uit 2012 en heb sinds kort het probleem dat hij voor geen meter rijdt. Als mijn scooter binnen staat en ik naar school rijdt is er niks aan de hand, maar zodra hij de hele dag buiten op school staat en het rond de 0 graden is rijdt hij voor geen meter en komt hij niet boven de 30 terwijl hij normaal de 90 aantikt. Starten is geen probleem alleen het rijden wel en hij valt ook stationair uit. Ik ben al van sproeier 72 naar 76 gegaan maar dit hielp niet. Iemand enig idee?
 
Advertisement - register to remove this

je bent niet de eerste deze week.. watergekoeld toch? (ook koud)
adem zelf buiten eens heel hard in, dan weet je wat je scooter te verduren krijgt op dit moment. die raakt onderkoeld.
het kan bij dit weer wel even duren voordat je cilinder en kop zijn opgewarmd. daardoor condenseert de door je carburateur vernevelde benzine bij binnenkomst in de cilinder (en bij een tweetakt zelfs nog eerder in het carter, tegen de krukas) tegen die koude metalen delen en is veel lastiger te ontsteken.
ook bestaat het risico dat je carburateur bevriest, door vocht uit de lucht maar veeleer vocht in je benzine (tank vooral nu E0, Shell V-Power en BP Ultimate zijn stiekum geen E5) die E staat voor ethanol, wat water aantrekt.
ik geef bij dit weer m'n auto een halve radiateurblock, met een lichtgewicht plastic plaat voor de onderste grille, van mijn Tomos snor dek ik cilinderkop en halve cilinder af (met een oude barbecue-handschoen en een stuk ijzerdraad) anders komt die nu never op bedrijfstemperatuur en bij m'n Kymco 4t euro4 (geforceerde luchtkoeling) zit ook een kunststof plaatje voor de luchtinlaat van de ventilator, wel half open en het plaatje zit geklemd dus ik kan 'm snel weghalen als ie door zware belasting tòch warm wordt. ik las eerder deze week dat iemand ook zijn radiateur van z'n watergekoelde scooter afdekte.
 
Last edited:
Het probleem is dat ik 10 km kan rijden maar het stotteren niet ophoudt. Het lijkt dat het hem ook niet lukt om op te warmen maar ik kijk deze dagen nog wel even aan zolang ik geen oplossing heb. Hij is inderdaad watergekoeld.
 
ik zou gewoon een stuk karton voor m'n radiateur binden/tapen, kijken wat 't doet.. wordt ie te warm (echt niet gauw, met dit weer) haal je het eraf/scheur/knip je er weer een gat/sleuf in..
 
Het probleem is dat ik 10 km kan rijden maar het stotteren niet ophoudt. Het lijkt dat het hem ook niet lukt om op te warmen maar ik kijk deze dagen nog wel even aan zolang ik geen oplossing heb. Hij is inderdaad watergekoeld.
Misschien bevriest de carburateur.
Zitten de carburateurverwarmingsslangetjes aangesloten tussen cilinderkop en carb?
Thermostaat al eens getest of zit deze er uberhaupt wel in?
Is je luchtfilter niet nat zodat deze bevries bij koud weer?
Vlotterbak nagekeken, met de nieuwe E5 benzine komt het nogal eens voor dat zich onderin de vlotterbak zich water verzamelt?
 
Back
Top