Probleem met lucht Zip SP 2000

Postal

Well-Known Member
Hallo,

Scooter:
Zip SP 2000
70 CC
17.5mm carb
Sproeier 68
SP3
Race krukas

Het probleem is dat mijn scooter zonder luchtfilter redelijk rijd, hij gaat tot ong. 60-70 en begint dan te stotteren. Met powerfilter rijd hij max 10 en duurt heel lang voor die op toeren komt. Met een originele luchtfilter (nieuw) start hij, kun je volgas geven.. je hoort dat hij toeren opbouwt (zeer traag) en daar blijft het vervolgens bij.

Ik heb al de originele 50cc cilinder eronder gezet, heb vele mate sproeiers geprobeert in 3 verschillende carbs. Spruitstuk en membraam zijn nieuw gekocht en dit alles zonder resultaat.

Herkent iemand dit probleem of heeft iemand enig idee waar ik de oplossing moet zoeken?

Alvast bedankt,
Dennis
 
Advertisement - register to remove this

kleiner in sproeier ;)

Ja inderdaad, daar dacht ik ook als eerst aan. Maar ben zelfs zover gegaan als minder dan fabrieksstandaard, 52. En toen bestond het probleem alsnog.
Het lijkt mij sterk dat hij eerst met 76-78 goed liep en nu ineens 52- nodig heeft.

Maar voor de goede orde heb ik dus zojuist 52 erin gedaan en zonder resultaat :/ misschien nog een ander idee waar het aan kan liggen?
 
Ja dat klopt, maar ik heb een stuk of 25 sproeiers, van 52 tot 120. Dus vandaar, maar goed ik ga morgen maar weer eens al die sproeiers testen en ik zal het resultaat posten :) Misschien dat iemand een ingeving krijgt van de resultaten.
In ieder geval alvast bedankt voor het meedenken!
 
gasnaald op de middelste stand? luchtstelschroef wel op 1,5 slag staan?

plaatje ook achter uit de carb?

overigens is 56 de std sproeier , daaronder moet je niet gaan.

normaal gesproken moet je zo rond de 68/72 zitten met een onbegrensde setup.

dus met een 70cc zal dat iets meer kunnen zijn en kun je het beste met zo'n 80/82 beginnen..

dus zet dat erin , en laat het luchtfilter er gewoon op , NOOIT zonder proberen ,dat is nergens voor nodig..


verder , wat voor afstelling heb je in de vario? wat voro drukveer etc?

en wat voor cilinder zit erop? merk/type? nieuw? gebruikt?
 
gasnaald op de middelste stand? luchtstelschroef wel op 1,5 slag staan?

plaatje ook achter uit de carb?

overigens is 56 de std sproeier , daaronder moet je niet gaan.

normaal gesproken moet je zo rond de 68/72 zitten met een onbegrensde setup.

dus met een 70cc zal dat iets meer kunnen zijn en kun je het beste met zo'n 80/82 beginnen..

dus zet dat erin , en laat het luchtfilter er gewoon op , NOOIT zonder proberen ,dat is nergens voor nodig..


verder , wat voor afstelling heb je in de vario? wat voro drukveer etc?

en wat voor cilinder zit erop? merk/type? nieuw? gebruikt?

Gasnaald: Middelste stand.

Luchtschroef: 1,5. Maar als ik eraan draai terwijl die loopt hoor ik weinig tot geen verschil in toeren.

Plaatje achter uit de carb? Sorry, maar wat bedoel je hiermee?

Vario en koppeling zijn standaard, wel vrij nieuw -1000km.

Malossi 4.0 Gele drukveer

5 gram rollers
 
Goed, door omstandigheden tot vandaag er niet aan toegekomen om verder te sleutelen. Heb inmiddels een nieuwe bougie en vacuum/benzine pomp erin gezet. Sproeier 82, andere caburateur en de sp3 voor de yasuni verwisseld wat resulteerd in dat hij in ieder geval rijdt met de nieuwe (standaard) luchtfilter.

1x kicken en hij is aan en loopt stationair goed, niet of weinig toerenverschil.

Hij komt redelijk snel op toeren, vervolgens rij je vrij rustig weg en bij ong. de 30 komt dat bekende.. euh MWAAAA dat je gaat vliegen zeg maar ;) en vervolgens een aantal seconde later (terwijl je nog het gas vol inhoud) doet ie niets meer en zakt ie terug en zelfs uit als je hem inhoudt. Laat je hem los gaat hij rustig stationair lopen.

Hij verzuipt dus of in lucht of in de brandstof lijkt mij, ik heb al zoveel geprobeerd qua vacuumpomp, sproeier, carbs etc. dat ik het niet meer weet :/ iemand enig idee?
 
kijk even welke kleur je bougie is na het rijden ermee, waarschijnlijk is hij nu zwart en moet je een maatje kleinere sproeier proberen. koffiebruin is de 'goede' kleur voor je bougie
 
met 70cc zou ik zeker geen sproeier monteren met maat 68. ga verder doe eens gek maakt er 86 of meer van. als ie dan verzuipt weet je waar het aan ligt.
en met dat plaatje bij je inlaat spruitstuk wordt de begrenzer bedoelt, dat is een metalen plaatje en zit tussen je spruitstuk en je membraam in.
ik zou ook geen open lucht filter gebruiken want dan blijf je aan het afstellen.
vaak zijn bij piaggio de luchtfilters ook begrensd, maak je originele maar eens open trek het filter eruit en kijk dan eens naar de lucht inlaat dus niet waar die aan de carb zit.
als het goed is zie je daar een plastic plaatje zitten met een paar smeltpuntjes erop, pak een schroeven draaier en ''knak'' het is onbegrensd.
 
kijk even welke kleur je bougie is na het rijden ermee, waarschijnlijk is hij nu zwart en moet je een maatje kleinere sproeier proberen. koffiebruin is de 'goede' kleur voor je bougie

Ik kan er niet echt volgas voor een tijdje mee rijden zodat je een goede indicatie van de kleur van de bougie krijgt, zover werkt hij helaas niet :(

met 70cc zou ik zeker geen sproeier monteren met maat 68. ga verder doe eens gek maakt er 86 of meer van. als ie dan verzuipt weet je waar het aan ligt.
en met dat plaatje bij je inlaat spruitstuk wordt de begrenzer bedoelt, dat is een metalen plaatje en zit tussen je spruitstuk en je membraam in.
ik zou ook geen open lucht filter gebruiken want dan blijf je aan het afstellen.
vaak zijn bij piaggio de luchtfilters ook begrensd, maak je originele maar eens open trek het filter eruit en kijk dan eens naar de lucht inlaat dus niet waar die aan de carb zit.
als het goed is zie je daar een plastic plaatje zitten met een paar smeltpuntjes erop, pak een schroeven draaier en ''knak'' het is onbegrensd.

Sproeier 82 zit erin, die doet het t minst slecht. Luchtfilter is niet ontgrenst maar dat moet toch ook weinig uit maken op t moment lijkt me?
Of je nu sproeier zeg 82 met begrensde luchtfilter of 86 met een ontgrensde.
Voor ik hem optimaal afstel wil ik eerst graag dat ie verder dan 100 meter rijd zonder t gas te verliezen :p

Toch bedankt voor de snelle replies.
 
Goeie vraag :)
Ik heb een jaar geleden een schuivert gemaakt.. een aap van een bestelbus zag me over het hoofd dus het was of de keuze plat gaan of met 80 vol in de zijkant.

Alleen echte kapschade, scooter draaide nog goed. Daarna kreeg ik een mooie AC zip blok aangeboden die harder liep, dus heb die in mijn sp gebouwt voor een jaartje. Nu is dat blok redelijk op en heb ik mijn LC (originele) blok er weer onder gezet en nu is dit het probleem.
 
toch maakt je luchtfilter uit, nl voor de vullings graad van je cilinder met lucht en benz.
als je hard bent geschoven ken het zo zijn dat je krukas een opflikker heeft gehad waardoor je keerringen lekken.
 
Back
Top