Probleem met ontsteking/spie/cdi?

Derbi GPR 50

New Member
Hi lezer,

Ik heb een probleem met mijn Derbi GPR 50. Het begon toen ik terugreed van school naar huis. Ik weet niet of het relevant is, maar (uit vage herrinering) reed ik van een 'heuveltje' af en gaf weinig gas. Plots viel de brommer uit. Ik heb geprobeerd hem aan te lopen, maar tevergeefs. Wel heb ik daar een video van gemaakt, omdat hij een ploffend/puffend geluid maakt. Ik denk dat dit belangrijk is: dit doet hij wanneer ik gas geef! Ik lijk de video niet toe te kunnen voegen....

Ik heb vermoedelijk twee warmlopers gehad door oververhitting. Ik denk dat deze oververhitting komt door een verkeerd afgestelde ontsteking? Maar hier heb ik nooit aan gezeten? De eerste warmloper was al een tiental weken geleden, de tweede keer 2 a 3 weken geleden. Ik ervaarde een verlies van vermogen, ongeveer 10kmh minder hard op z'n top.

Ik ben mij verder ook bewust dat mijn keringen van mijn achterwiel erg verpest zijn, maar ik denk niet dat dat erg uitmaakt voor dit verhaal?

Ik heb mij laten vertellen dat dit ligt aan de ontsteking/spie/cdi/bougie. Ik ga zondag/maandag even checken of de bougie vonkt. Mijn vraag is: mocht de bougie niet vonken/mocht deze wel vonken, wat is dan het probleem/vervolgstap?

Dank voor de hulp!!
 
Advertisement - register to remove this

Dus tien weken geleden bestond het vermoeden op een warmloper en wat hebt je toen ondernomen of ben je gewoon door blijven rijden?

Verder kijk eerst eens wat er aan de hand is met de vonk want wij kunnen hier wel hele verhalen en mogelijkheden neertypen en opsommen maar dat is gewoon verloren tijd.

By the way, als het spietje op de krukas bij je vliegwiel aanwezig is, is de kans dat de eventuele warmlopers aan een te vroege ontsteking te wijten is, zeer onwaarschijnlijk.

Doe eerst je huiswerk en kom dan eens terug met wat je geconstateerd/geprobeerd hebt.
Verder is je huidige setup ook niet onbelangrijk.

Persoonlijk zou ik eens beginnen met:
  • Het meten van de compressie zoals @trabiarie hierboven al voorstelde gezien het vermoeden bestaat op meerdere warmlopers.
  • Het schoonmaken van je carburateur en het noteren van de sproeiermaten mocht je die niet uit het hoord weten.
  • Het controleren van het vullingsniveau van de vlotterbak.
  • De toestand van het membraan.
  • Kleur van de bougie alhoewel ik niet denk dat de kleur momenteel representatief is daat de brommer niet meer wil starten en er waarschijnlijk al wat benzine/olie overheen is gegaan zonder te ontsteken.
  • Controle werking oliepomp
  • Valse lucht test mocht je hem toch weer aan de gang krijgen.
  • Navragen of de hittegraad van je bougie hoort de huidige setup.
 
Hi kerels,

Ik heb net even een compressiemeter besteld. Ik zal hiermee aan de slag gaan als die aangekomen is.
Bougie vonkt en ik ga nu de rest van het lijstje checken en kom er binnenkort op terug.
Bedankt voor de hulp.

Setup:
50 snel
17.5mm carb
sproeier 84 (deed het altijd goed met gasnaald een standje verzet)
yasuni racing series uitlaat
'br8es' bougie
 
Hi kerels,

Heb het even bekeken met compressiemeter en ik meet 0 bar op e-start en 2.5 bar met aanlopen. Toen dus opengemaakt en gehoopt op kapotte zuigerveertjes. Helaas een kapotte zuiger waar een soort 'barst' in zat. Even gevoeld op de barst en toen kwam een stukje zuiger er zo af. Daarna met vinger langs de wand gegaan maar die voelde glad? Heel raar toch? In ieder geval probleem gevonden.
Nieuwe zuiger bestellen dan maar.

Thanks voor de hulp!
 
Back
Top