Polini "eprom" kast

P

PaulPhantoM

Guest
Oi ,

Ik heb net 4 x een Polini kast meegekregen van Dila ( Dirk Langenberg )
om te testen :)

Het is dus voor de std onsteking en zou een zeer goed resultaat moeten geven tegenover een std onsteking ( veel meer als bijv een verv. spie )

Alleen is me vraag of iemand weet hoe je dit precies moet aansluiten en of je nog ergens rekening mee moet houden??

Je heb de stekkers die op je ori dradenboom komen, en nog 2 draden met zo een aarde draad stekkertje waar gewoon een boutje doorkan, maar moet er dan 1 op me blok en 1 op me frame ? ( ben niet handig met elcktro,vandaar :p )

Zit ook geen gebruiksaanwijzing bij , maar ding kost nieuw in guldens 412,-
Hier zou je dus wat voor moeten verwachtten.
Maar Dirk had geen tijd om ze te testen en hij gaf mij er dus 4 mee om te kijken wat er gebeurde kwa gasreactie e.d.
Dingen zijn al wat ouder maar wel nieuw en volgens hem reed er ooit iemand mee in de Race klasses met een AC scoot met dit apparaat en std onsteking en die kon meerijden met de LC klasses kwa niveau.
EN in het kastje zit dus een soort Eprom die alles regelt.

Dus miss weet iemand er alvast wat meer over?, want moet nog ff wachtte tot ik me Manston zuigerT binnen heb.

( Foto zal ik wel ff maken morgen )
 
Last edited by a moderator:
Advertisement - register to remove this

Uhm vlgs mij zijn dat gewoon eproms voor je std ontsteking. Dus ze hebben een variabele ontstekings curve zeg maar en die kan je dan icm std ontsteking gebruiken.

Dus je gasreactie zal idd een stuk feller worden.
 
heb een keer zo'n ding getest @ phantom en evo50 setup , was een onding , heb het dan ook voor weinig verkocht..

std cdi liep net zo goed..
 
Dat lijkt me heel stug als je er zoveel geld voor neer moet tellen ( 412 guldens ) maar het zou kunnen.
Maar ik test het zelf ook en dan is er iets meer duidelijk.

Maar een racer in de SOBW had er ook meegereden een aantal jaren terug
en die wist er alles van en die vond het perfect.
Dus er zijn goede reacties.. ( zie 1e post )

Mja we zien t wel.
 
PaulPhantoM said:
Dat lijkt me heel stug als je er zoveel geld voor neer moet tellen ( 412 guldens ) maar het zou kunnen.
Maar ik test het zelf ook en dan is er iets meer duidelijk.

Maar een racer in de SOBW had er ook meegereden een aantal jaren terug
en die wist er alles van en die vond het perfect.
Dus er zijn goede reacties.. ( zie 1e post )

Mja we zien t wel.

Ik hoop wel dat je het op een testbank gaat vergelijken, want op straat heeft zoiets echt geen nut.......

Ik heb wel eens een pk ofzo winst gehad nadat ik wat aan de ontsteking veranderd had zonder dat ik er op straat ook maar iets van merkte.

En dit gaat waarschijnlijk niet om pk's maar misschien 10den van pk's :)
 
ABT said:
Ik hoop wel dat je het op een testbank gaat vergelijken, want op straat heeft zoiets echt geen nut.......

Ik heb wel eens een pk ofzo winst gehad nadat ik wat aan de ontsteking veranderd had zonder dat ik er op straat ook maar iets van merkte.

En dit gaat waarschijnlijk niet om pk's maar misschien 10den van pk's :)

Als er een nette curve inzit heb je echt geen testbank nodig om het verschil te merken, geloof dat maar. Ik heb het dan over gasreactie, geen topvermogen.
 
Joël said:
Als er een nette curve inzit heb je echt geen testbank nodig om het verschil te merken, geloof dat maar. Ik heb het dan over gasreactie, geen topvermogen.

Dan moet ik toch maar een keer een eprom om mn selletra zetten om het te proberen, want ik ben nog steeds van mening dat je er geen zak van merkt :)
 
ABT said:
Dan moet ik toch maar een keer een eprom om mn selletra zetten om het te proberen, want ik ben nog steeds van mening dat je er geen zak van merkt :)

Doe dat maar eens, ik denk dat je snel van gedachte bent verandert als je opeens zo'n 10-15 graden eerder ontsteekt bij lage toeren (wat er gebeurt met een curve) ...
 
@TS: je bedoelt zo'n zilver kastje, ook wel centralina genoemd?
Waarom heb je er 4 meegekregen?
Allemaal verschillende modellen (er zijn er met begrenzer etc.)?

Verder mocht je toch bij de SOBW tot voor kort niet met een variabel ontstekingstijdstip rijden?
 
$aint said:
@TS: je bedoelt zo'n zilver kastje, ook wel centralina genoemd?
Waarom heb je er 4 meegekregen?
Allemaal verschillende modellen (er zijn er met begrenzer etc.)?

Verder mocht je toch bij de SOBW tot voor kort niet met een variabel ontstekingstijdstip rijden?


idd.. mocht niet meer verlopen dan een paar krukasgraden
 
Joël said:
Doe dat maar eens, ik denk dat je snel van gedachte bent verandert als je opeens zo'n 10-15 graden eerder ontsteekt bij lage toeren (wat er gebeurt met een curve) ...

Ik ben echt wel met je eens dat het iets scheelt, bij mijn sprint-puch's kon je het heel goed merken als je je ontsteking vroeger zette kwa optrekken, maar die rijdt weg met 8000 rpm.

Maar een scooter rijdt weg in de buurt van het toerental waar het max. koppel geleverd wordt, of iig bij een hoog rpm, dus was ik van mening dat het bij een scooter niet zo veel scheelt :) .
 
ABT said:
Ik ben echt wel met je eens dat het iets scheelt, bij mijn sprint-puch's kon je het heel goed merken als je je ontsteking vroeger zette kwa optrekken, maar die rijdt weg met 8000 rpm.

Maar een scooter rijdt weg in de buurt van het toerental waar het max. koppel geleverd wordt, of iig bij een hoog rpm, dus was ik van mening dat het bij een scooter niet zo veel scheelt :) .

Optrekken met toerental max koppel??????

Nee joh, het max koppel ligt vaak een paar honderd rpm onder het max. vermogen, dan zou je met een beetje scooter met 13000+ je koppeling laten aangrijpen.
Resultaat is dat je nog geen worst van een vet bord kan trekken en binnen de korste keren je kopp.schoentjes gasvormig je carter verlaten.
Mijn Runner trok naar mijn gevoel het beste als de koppeling bij zo'n 8 a 9000 rpm aangreep, het topvermogen lag rond de 14000 rpm.
Dus die vervroeging scheelt weg degelijk, ook de herneming is vele malen bruter.
De curve is veruit het grootste aandeel van de verbeterde gasreactie die een binnenrotorkit teweeg brengt, ik heb derhalve ook liever een standaard vliegwiel met goede curve dan een binnenrotor met vast tijdstip!!
 
Joël said:
Optrekken met toerental max koppel??????

Nee joh, het max koppel ligt vaak een paar honderd rpm onder het max. vermogen, dan zou je met een beetje scooter met 13000+ je koppeling laten aangrijpen.
Resultaat is dat je nog geen worst van een vet bord kan trekken en binnen de korste keren je kopp.schoentjes gasvormig je carter verlaten.
Mijn Runner trok naar mijn gevoel het beste als de koppeling bij zo'n 8 a 9000 rpm aangreep, het topvermogen lag rond de 14000 rpm.
Dus die vervroeging scheelt weg degelijk, ook de herneming is vele malen bruter.
De curve is veruit het grootste aandeel van de verbeterde gasreactie die een binnenrotorkit teweeg brengt, ik heb derhalve ook liever een standaard vliegwiel met goede curve dan een binnenrotor met vast tijdstip!!

Toerental was wat overdreven maar dat gaf ik ook direct al toe, maar wat ik meer bedoelde was dat je met een automaat (tijdens een 150 sprint) na 125m op zn toptoerental zit en met een scooter na 25m ofzo, en dat het daarom minder scheelde, maar je hebt me redelijk overtuigt dat het wel merkbaar scheelt op een scooter.

Maar met dat laatste ben ik het niet helemaal eens, ik reed eerst een keer met een originele ontsteking en daarna met een selettra vast.
Voor mijn gevoel trok het met de selettra veel beter, maar op de testbank bleek dat ik meer dan een halve pk verloren had (door de afstelling), dus scheelt het vliegwiel gewicht best veel.

Maar ik ga het wel een keer testen :p
 
ABT said:
Toerental was wat overdreven maar dat gaf ik ook direct al toe, maar wat ik meer bedoelde was dat je met een automaat (tijdens een 150 sprint) na 125m op zn toptoerental zit en met een scooter na 25m ofzo, en dat het daarom minder scheelde, maar je hebt me redelijk overtuigt dat het wel merkbaar scheelt op een scooter.

Maar met dat laatste ben ik het niet helemaal eens, ik reed eerst een keer met een originele ontsteking en daarna met een selettra vast.
Voor mijn gevoel trok het met de selettra veel beter, maar op de testbank bleek dat ik meer dan een halve pk verloren had (door de afstelling), dus scheelt het vliegwiel gewicht best veel.

Maar ik ga het wel een keer testen :p

Zo ben ik met een std-klasse racer overgestapt van een standaard ontsteking naar een selletra binnenrotor. Het scheelde wel iets, maar echt niet veel.
Hang je er een CDI met een curve aan dan is alleen met het gehoor al te waarnemen dat de scooter veel bruter opneemt, laat staan de effecten op de weg.
Een hoogtoerige 50 heeft het sowieso wat moeilijker onderin, en als je vanuit stilstand/ stationair gas geeft dan duurt het met een vaste ontsteking echt even voordat de scooter in beweging komt. Met een curve verloopt dat echt veel sneller, en dat merk je vooral op het circuit in de bochten.
 
Joël said:
Zo ben ik met een std-klasse racer overgestapt van een standaard ontsteking naar een selletra binnenrotor. Het scheelde wel iets, maar echt niet veel.
Hang je er een CDI met een curve aan dan is alleen met het gehoor al te waarnemen dat de scooter veel bruter opneemt, laat staan de effecten op de weg.
Een hoogtoerige 50 heeft het sowieso wat moeilijker onderin, en als je vanuit stilstand/ stationair gas geeft dan duurt het met een vaste ontsteking echt even voordat de scooter in beweging komt. Met een curve verloopt dat echt veel sneller, en dat merk je vooral op het circuit in de bochten.


had met std onsteking 2 seconden nodig voordat ie op gang kwam :p
 
Joël said:
Als er een nette curve inzit heb je echt geen testbank nodig om het verschil te merken, geloof dat maar. Ik heb het dan over gasreactie, geen topvermogen.


Zonder testbank kun je zoiets niet goed testen. Je moet erg uitkijken met dit soort dingen. Voor je het weet loopt hij vast. Je moet goed weten waar je mee bezig bent.

Het verschil met een vaste ontsteking en een ontsteking met curve is dat de motor over het hele gebied meer vermogen krijgt. Het eind vermogen blijft het zelfde. Met een goed werkende curve natuurlijk.
 
Last edited:
Heini said:
Zonder testbank kun je zoiets niet goed testen. Je moet erg uitkijken met dit soort dingen. Voor je het weet loopt hij vast. Je moet goed weten waar je mee bezig bent.

Het verschil met een vaste ontsteking en een ontsteking met curve is dat de motor over het hele gebied meer vermogen krijgt. Het eind vermogen blijft het zelfde. Met een goed werkende curve natuurlijk.

Vastlopen :S

Hihi jij bent helemaal een mooie joker. En ik denk dat joel tog echt wel weet waar hij mee bezig is.

En wat je als laatst zei is denk ik voor velen al bekend. Een curve is beter voor vrijwel elke 2t motor. Een vast tijdstip stel je af op het toerental dat je blok het meeste vermogen levert en vol gas draait. Anders zou het niet slim zijn.

Maar al met al denk ik toch dat dit kastje van 400 gulden. Een tikkeltje zonde geld is. Aangezien je voor hetzelfde geld. Een hpi-tje haald. (inc. curve)
 
Blom said:
Vastlopen :S

Hihi jij bent helemaal een mooie joker. En ik denk dat joel tog echt wel weet waar hij mee bezig is.

En wat je als laatst zei is denk ik voor velen al bekend. Een curve is beter voor vrijwel elke 2t motor. Een vast tijdstip stel je af op het toerental dat je blok het meeste vermogen levert en vol gas draait. Anders zou het niet slim zijn.

Maar al met al denk ik toch dat dit kastje van 400 gulden. Een tikkeltje zonde geld is. Aangezien je voor hetzelfde geld. Een hpi-tje haald. (inc. curve)


Noem me geen Joker. Je weet niet tegen wie je praat dus pas op je woorden. Ik geef alleen maar advies en probeer te helpen. Heb immers erg veel ervaring met vrij programeerbare ontstekingen. En tuning van 2 takt motoren.
 
Back
Top