bedankt voor je snelle reactieHoeveel onderdruk heb je op de slang staan , dit kun je controleren door de slang van het kleppendeksel los te halen en voelen aan de aansluiting.
Heb je toen ook de zuiger vernieuwd , of alleen de cilinder?
bedankt voor je snelle reactie
ik lees veel over onderdruk alleen begrijp dat niet helemaal met mijn eerste 80cc ook geen last mee gehad... zuiger en cillinder zijn nieuw en de scooter loopt perfect maar als ik die slang los haal moet ik hem voelen zuigen of blazen en mag het een beetje of helemaal niet ik snap er niet zo veel van
ja mijn kleppendeksel heeft dat labyrint en daar over heb jk gehoord dat piaggio een fabrieksfout heb en dat dus snel stuk kan gaan ik ga even dat slangetje er af halen en kijken hoeveel lucht er uit komt ik vind het alleen lastig dat ik niet weet hoeveel dat mag zijn zuigerveren zouden goed gemonteerd moeten zijn misschien is dat iets wat ik nog een keer kan laten na kijken wordt er een beetje moedeloos van al 5 maanden met die gezeik bezigOnderdruk is als de compressie doorgeblazen wordt , langs de zuiger / veren het carter in . Als daar geen ontluchting op zou zitten , kan de druk zo groot worden in het carter , dat de keerringen uit hun zittingen geperst worden of gaan lekken . Daarom zit er een ontluchting op het kleppendeksel , deze loopt meestal naar het luchtfilter , zodat de carterdamp , via het inlaat traject , weer opnieuw verbrand wordt.
Dit is meestal het gevolg van slijtage , maar die van jou is pas 500km oud . Aan de aansluiting van de slang zul je altijd iets van een luchtbeweging kunnen waarnemen , omdat ook de krukas een zekere werveling in het carter te werk stelt. Maar dat mag niet zoveel wezen dat er olie mee geblazen wordt. Voor dat doel is er bij sommige motoren een soort van labyrint in het kleppendeksel opgenomen , naar de aansluiting van de slang, ikzou alleen niet weten of jou scooter dit heeft. Hieronder een link waar dit beschreven wordt . heb je ook met monteren de sloten van de veren 120 graden van elkaar verdraaid gemonteerd ?
Carterventilatie | MVWautotechniek.nl
Onderwerpen:Carterventilatie algemeenCarterventilatieklepBlow-by gassenUitvoeringen van carterventilatie en carterontluchtingOlieafscheidersElektrische verwarming voor de carterontluchtingVeelvoorkomende problemen met carterventilatie Carterventilatie algemeen:Carterventilatie is een systeem dat...www.mvwautotechniek.nl
ik neem aan de me motor wel genoeg lucht krijgt zit een vergrote luchtslang op en het slangetje aan de onderkant van het luchtfilter heb ik er ook uitgetrokken en (het is een injectie dus met gasklephuis niet om bijdehand te doen maar misschien zijn dingen daar iets anders bij dan met een carb of werkt het in feite het zelfde en ik heb gevoelt bij het slangetje wat van me kleppenhuis komt en er komt wel lucht uit dat voel je goed maar ja lastig uit te leggen het is een beetje als je je lippen heel klein maakt en dan er door blaast niet te zacht maar ook niet te hard naar mijn idee als 1 van jullie weet hoe ik een video kan plaatsen misschien helpt datKrijgt je motor wel genoeg lucht?
Want als de inlaatklep open gaat en de zuiger naar beneden (inlaatslag) en je luchtfilter debiet is te laag, creeer je in het luchtfilter een hogere onderdruk.
Je kunt dan vanuit de carburateur brandstofterugslag krijgen op het moment dat de inlaatklep sluit maar deze onderdruk staat ook te " zuigen" aan de carter ontluchtingsslang op het moment dat de druk in je carter het hoogst is omdat je zuiger dan op z'n laagst staat en het volume van het carter daardoor het kleinst.
Is je luchtfilter dus wel doorlatend genoeg voor deze 80cc of misschien wel vervuild of de inlaat van de filterbehuizing te klein?
gisteren heb ik wel vloeibare pakking op die labyrint gesmeerd omdat ik hoorde dat dat zou werken en toch maar ook op dit form de vraag gesteld ik heb nu even een papiertje op het slangetje waar de olie normaal uitkomt opgelegt ik laat hem ffe een half uur zo draaien en als er geen olie dan meer uit is gekomen zou het goed moeten zijn toch?ik neem aan de me motor wel genoeg lucht krijgt zit een vergrote luchtslang op en het slangetje aan de onderkant van het luchtfilter heb ik er ook uitgetrokken en (het is een injectie dus met gasklephuis niet om bijdehand te doen maar misschien zijn dingen daar iets anders bij dan met een carb of werkt het in feite het zelfde en ik heb gevoelt bij het slangetje wat van me kleppenhuis komt en er komt wel lucht uit dat voel je goed maar ja lastig uit te leggen het is een beetje als je je lippen heel klein maakt en dan er door blaast niet te zacht maar ook niet te hard naar mijn idee als 1 van jullie weet hoe ik een video kan plaatsen misschien helpt dat
ik neem aan de me motor wel genoeg lucht krijgt zit een vergrote luchtslang op en het slangetje aan de onderkant van het luchtfilter heb ik er ook uitgetrokken en (het is een injectie dus met gasklephuis niet om bijdehand te doen maar misschien zijn dingen daar iets anders bij dan met een carb of werkt het in feite het zelfde en ik heb gevoelt bij het slangetje wat van me kleppenhuis komt en er komt wel lucht uit dat voel je goed maar ja lastig uit te leggen het is een beetje als je je lippen heel klein maakt en dan er door blaast niet te zacht maar ook niet te hard naar mijn idee als 1 van jullie weet hoe ik een video kan plaatsen misschien helpt datView attachment 70194View attachment 70195
Post automatically merged:
gisteren heb ik wel vloeibare pakking op die labyrint gesmeerd omdat ik hoorde dat dat zou werken en toch maar ook op dit form de vraag gesteld ik heb nu even een papiertje op het slangetje waar de olie normaal uitkomt opgelegt ik laat hem ffe een half uur zo draaien en als er geen olie dan meer uit is gekomen zou het goed moeten zijn toch? View attachment 70196
de 2e foto is ook nat omdat ik hem schoongemaakt heb maak me meer zorgen de olie op de laatste foto maar is wel een stuk minder of is die hoeveelheid normaaliets vochtig zal het altijd blijven , want met de lucht komt er ook een beetje olie nevel mee door . Naar wat je aangeeft aan de hoeveelheid lucht lijkt het me normaal. Die 2e foto is dat het luchtfilterhuis , en is dat zo nat van de olie ? Na hoeveel tijd ziet het er zo uit als je het schoon maakt ?
Ik vindt dat wel redelijk veel olie wat daar komt . Je zou om te proberen eens dat slangetje in een leeg flesje kunnen hangen , en niet aan je luchtfilter huis monteren , en dan eens kijken hoeveel er in het flesje komt , wel even de aansluiting van het luchtfilterhuis dichtplakken , b.v met een stukje duck tape van buiten. Zorg wel dat de lucht kan ontsnappen uit het flesje , of potje. Injectie of garb maakt in dit geval niet uit .
En is hij dat pas gaan doen na de montage van de 80 cc cilinder? Dan is het van Sparky ook een goede opmerking , dat je erg veel onderdruk in je luchtfilterhuis hebt , en gaat zuigen door dat slangetje .
even een update heb hem naar een scooter winkel gebracht en ze hebben vanalles gedaan zeggen ze onder andere de zuigerveren vervangen er was een verkeerde pas bus aangetroffen en ze hebben de uitlaatklep opnieuw ingeslepen en hun zeggen dat het nu weg is ik ga hem vandaag ophalen dus ben benieuwdiets vochtig zal het altijd blijven , want met de lucht komt er ook een beetje olie nevel mee door . Naar wat je aangeeft aan de hoeveelheid lucht lijkt het me normaal. Die 2e foto is dat het luchtfilterhuis , en is dat zo nat van de olie ? Na hoeveel tijd ziet het er zo uit als je het schoon maakt ?
Ik vindt dat wel redelijk veel olie wat daar komt . Je zou om te proberen eens dat slangetje in een leeg flesje kunnen hangen , en niet aan je luchtfilter huis monteren , en dan eens kijken hoeveel er in het flesje komt , wel even de aansluiting van het luchtfilterhuis dichtplakken , b.v met een stukje duck tape van buiten. Zorg wel dat de lucht kan ontsnappen uit het flesje , of potje. Injectie of garb maakt in dit geval niet uit .
En is hij dat pas gaan doen na de montage van de 80 cc cilinder? Dan is het van Sparky ook een goede opmerking , dat je erg veel onderdruk in je luchtfilterhuis hebt , en gaat zuigen door dat slangetje .
Was het uiteindelijk opgelost? Heb dit probleem ook lang gehad toen auto gekocht en niet echt mee naar gekeken maar heb nu alles uit elkaar liggen kwa blok. Ben benieuwd!even een update heb hem naar een scooter winkel gebracht en ze hebben vanalles gedaan zeggen ze onder andere de zuigerveren vervangen er was een verkeerde pas bus aangetroffen en ze hebben de uitlaatklep opnieuw ingeslepen en hun zeggen dat het nu weg is ik ga hem vandaag ophalen dus ben benieuwd