Piaggio new fly

Status
Not open for further replies.

Newfly

New Member
Goedeavond,

Ik heb een new fly 4t 4v uit 2013. Wanneer het warm weer is loopt de scooter niet zo lekker. Na enkele kilometers goed te rijden gaat de scooter steeds zachter rijden en komt op een gegeven moment niet meer voor uit (steeds als er opnieuw gas word gegeven gaat hij slomer). In de avond wanneer het koel is buiten heb ik er geen last van. Vorig jaar ookal dit probleem soms gehad maar de laatste paar dagen altijd.

Weet iemand wat het probleem kan zijn en is dit makkelijk zelf te verhelpen (vorige maand voor een paar honderd euro al aan onderhoud besteedt, dus wil het graag zelf proberen :)

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Klinkt een beetje als een warmloper. Je hebt onlangs onderhoud gehad? Bij een dealer?

Je kan beginnen met de kleur van de bougie te checken:

Welke kleur is die?
 
Klinkt een beetje als een warmloper. Je hebt onlangs onderhoud gehad? Bij een dealer?

Je kan beginnen met de kleur van de bougie te checken:

Welke kleur is die?

Beste bas,

Bedankt voor je reactie. Hij heeft de laatste keer onderhoud bij een automonteur die ook aan scooters sleuteld gehad. Net wezen kijken voor mijn bougie, maar deze zit ongelovelijk diep in het blok en heb niet het juiste materieel om deze los te krijgen. Is het meestal een kwestie van bougie vervangen of ook carberateur ook schoonmaken? Hoeveel zou het ongeveer kosten om dit bij een dealer te laten doen? Ben er zelf niet zo goed mee (carberateur van een sparta met ooit schoon gemaakt, was geen succes)
 
Last edited:
Het is me gelukt bougie is zwart helaas me camera slecht maar ik denk dat het de eerste is, wat kan hier tegen gedaan worden?
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    75.6 KB · Views: 18
Bougie even schoonmaken met een staalborstel. Is je luchtfilter nog wel schoon? Is die vervangen met het beurtje?
 
dus pas na enkele km rijden gaat die sloom doen? dus met een koud blok rijd die gewoon goed ? maar zodra het blok warm is rijd die bagger. dan zou ik eerder kijken naar je (elektrische) choke, denk dat die verrot is
die bougie ziet er idd niet best, idd even schoonmaken en erin doen, stukje gaan rijden en weer eruit halen en kijken oftie weer zwart is.

wat voor onderhoud is er precies gebeurd bij die dealer ?
 
Het kan aan de kwaliteit van de foto liggen maar ik vind de schroefdraad van de bougie nogal raar uitzien.
Hopelijk zat hij er niet scheef ingedraaid!
Lijkt of er metaal in zit van de schroefdraad van de cilinderkop, is dit zo?
 
  • Like
Reactions: Bas
Wat voor sproeier zit er in de carburateur?? Bij 4-takt is het lastig te zien of dat je de goede hebt.. Zo was die bij mij bij sproeier 78 ook zwart van kleur.. Maar boven de 60km/u op de teller merkte je erg dat hij wel een beetje arm begon te lopen..
Enigste manier om erachter te komen dat je de goede sproeier hebt is door te gaan rijden en goed het motorblokje aanvoelen op trillingen en het goed opnemen van rare / vreemde / ongewone geluiden die het blok niet mag hebben tijdens het rijden..

Heb er zelf momenteel sproeier 80 erin zitten voor een 2valve model) Fabrieks standaard is sproeier 75. (en dat is veelste arm als je geen motorische problemen wilt krijgen.) Zelfs met een gele begrensde ducati cdi wil je toch wel minimaal sproeier 78 erin hebben.
Kan zijn dat de sproeier op het 4 valve model nog een beetje groter moet dan dat.
 
Probleem herken ik.. Waarschijnlijk zit er te veel olie in het blok. Bougie is vet geslagen. Dus een beetje er uit laten lopen zodat hij op het peilstokje 3/4 tot 4/5 staat. Daarna de bougie goed schoonmaken en ontvetten of vervangen.
Daarna zal hij het waarschijnlijk weer doen.
 
Kan inderdaad dat er teveel olie inzit, zit een gat in de cilinderkop bij het schroefdraad. Vorige eigenaar had de uitlaat tever getapt ofzo dus hij lekt olie. Rij hier al een jaar prima op maar het word steeds erger. Dit later repareren kost wel klauwe met geld (cilinderkop 350 eu alleen al). Maar vermoed dat het ergens anders moet aan liggen omdat dit maar zeldden gebeurde nu altijd. Nieuwe bougie in gedaan zonder resultaat. Maar heb iemand erop laten rijden die er meer verstand van heeft die zegt dat het lijkt dat de benzine lucht verhouding slecht is. Ik denk dus dat er een andere sproeier mischien in moet (ook raar want met deze sproeier vanaf begin mee gereden). En de luchtfilter is met onderhoud een nieuwe in gezet. Ook zei hei dat het aan de begrenzer van de cdi kon liggen (deze is niet standaard en kan gesteld worden ofzo staat er in de beschrijving ervan). Veel opties tochmaar een keer naar een echte specialist gaan en bakken met geld uitgeven :(.

Bedankt voor alle reacties ik waardeer het echt
 
Ja dan moet er een nieuwe cilinderkop op.. Een van die draadends dat het carter in gaat, daar loopt normaal de olie langs om naar de hevelbrug te komen.(loopt langs die draad-end van de cilinder) Blijkbaar is hij op dat kanaaltje dan geraakt.. Een nieuwe kop is de enigste oplossing om van het olie lek probleem af te komen.. Deze onzin krijg je alleen als je een scooter van een prutser koopt..

Cilinderkop vervangen is niet heel moeilijk, maar het word wel lastiger dan bij een 2-takt.. Aangezien er dingen erbij komen kijken waar je goed op moet letten..

-Bij demontage van de cilinderkop, zal je ook de cilinder eraf moeten halen en dan de voetpakking en de koppakking vervangen.. Het aandraaien moet op het juiste NM gebeuren.. Dus mag ook niet te slap aangedraait worden, want de cilinder moet goed op het carter dek worden gehouden zodat het olie kanaaltje dicht blijft, en dit kan alleen maar als de cilinder goed is aangedraait (dus ook niet over draaien)

- Zuigerveren moeten 120 graden offset van elkaar staan als je de cilinder weer erop schuift.

- Kop moet kruislinks worden aangedraait op het aantal nm..

- Blok moet weer op timing worden gezet.. (dus hierbij moet de nokkenas in de juiste positie terug gemonteerd worden en ook zo dat de krukas met het vliegwiel weer goed op de markering staat.

-Kleppen moeten opnieuw gesteld worden (altijd als een van die delen worden los gehaald.)


Dus als je het zelf wilt doen, moet je echt 100% zeker van je zaak zijn, anders loopt het uit op een duur drama.. (sommige piaggio delen zijn erg aan de prijs)

Dus 2takt is best wel makkelijk, 4takt komt er wel iets meer bij kijken.
 
Zou je heel graag een nieuw topic willen openen? Dat werkt namelijk wat beter dan een oud topic te kapen..
Als je zelf een eigen topic maakt, dan kan je ook wat meer gegevens delen zodat het beantwoorden van je vraag wat duidelijker word.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top