Ja dan moet er een nieuwe cilinderkop op.. Een van die draadends dat het carter in gaat, daar loopt normaal de olie langs om naar de hevelbrug te komen.(loopt langs die draad-end van de cilinder) Blijkbaar is hij op dat kanaaltje dan geraakt.. Een nieuwe kop is de enigste oplossing om van het olie lek probleem af te komen.. Deze onzin krijg je alleen als je een scooter van een prutser koopt..
Cilinderkop vervangen is niet heel moeilijk, maar het word wel lastiger dan bij een 2-takt.. Aangezien er dingen erbij komen kijken waar je goed op moet letten..
-Bij demontage van de cilinderkop, zal je ook de cilinder eraf moeten halen en dan de voetpakking en de koppakking vervangen.. Het aandraaien moet op het juiste NM gebeuren.. Dus mag ook niet te slap aangedraait worden, want de cilinder moet goed op het carter dek worden gehouden zodat het olie kanaaltje dicht blijft, en dit kan alleen maar als de cilinder goed is aangedraait (dus ook niet over draaien)
- Zuigerveren moeten 120 graden offset van elkaar staan als je de cilinder weer erop schuift.
- Kop moet kruislinks worden aangedraait op het aantal nm..
- Blok moet weer op timing worden gezet.. (dus hierbij moet de nokkenas in de juiste positie terug gemonteerd worden en ook zo dat de krukas met het vliegwiel weer goed op de markering staat.
-Kleppen moeten opnieuw gesteld worden (altijd als een van die delen worden los gehaald.)
Dus als je het zelf wilt doen, moet je echt 100% zeker van je zaak zijn, anders loopt het uit op een duur drama.. (sommige piaggio delen zijn erg aan de prijs)
Dus 2takt is best wel makkelijk, 4takt komt er wel iets meer bij kijken.