Wauw, het zenuw centrum zichtbaar!
De meetpen is te dik. Ik heb met de helft van een kroonsteentje op de rode pen een dun draadje aan de andere kant vastgemaakt.
Relais voor start-blokkering zou goed kunnen wat daar zou kunnen staan.
Deel A en deel B van ECU. Deel A heeft 3 contacten, deel B 8.
> staan er nummers/letters op, bij de stekker- gaten?
> lukt het een foto van de andere kant te maken, zodat de kleuren zichtbaar zijn.
> foto 1: witte ding links is waarschijnlijk een relais voor de koplamp stroom. Je hebt waarschijnlijk wanneer je start geen licht, maar wel wanneer de motor aangeslagen is. Een gele draad die contact gaat maken met een zwart/gele, en verder als aansturings polen, een paarse en lichtblauwe die naar de ECU gaat. (contact 7 .Klopt dat?
Verder zie ik twee zekeringhouders.
In deel B van de ECU, die met de meeste contacten, moet dus de aardedraad voor de ECU zitten. Zwart. Op contact 4
Kijk eens hoe groot, of liever hoe klein de weerstand met de minpool-accu is.
Kun je zien/volgen waar de aarde draad op vast zit, uiteindelijk?
Nu de ECU contacten blootliggen, kun je nagaan of de verbinding naar de Pickup goed is. Een groene draad op contact 3 van deel B op de ECU. En dan prik je bij de ontsteking bij de groene stekker, de meetpen bij de groene draad aansluiting naar binnen. Als de weerstand heel klein is, dan is de verbinding goed.
Ook de draden die naar de Bobine lopen kun je op deze wijze testen.
Zelfs de temperatuur sensor in de cilinderkop is qua verbinding te testen: wat deze sensor aan signaal geeft gaat via geel/roze naar contact 6 van de ECU.
De ECU krijgt stroom om zijn werk te doen via een oranje/zwarte draad, die over zekeringen loopt en stroom levert zodra het contact aangaat.
Oranje/zwart staan op contact 1 van deel B.
Let op: je test niet op de ECU zelf, maar via de stekkers die erop gaan
Succes met testen!
De ingepakte weerstand is een PTC: een weerstand die bij hogere temperatuur, meer weerstand geeft. (positieve temperatuur coëfficiënt.)
Deze weerstand is aan een kant
direct verbonden met de ECU: aan contact 2 van deel B: zwart/witte draad, volgens schema. Wanneer deze weerstand hapert, zou dit door kunnen werken op de ECU. Na de PTC wordt de draad wit, en wordt gevoed doordat het contact op aan staat.
De witte draad buigt af naar andere schakelaars en metertjes bv voor benzine.
Uit Wikipedia:
Een
PTC-weerstand is een weerstand met een positieve
temperatuurcoëfficiënt, dit betekent dat de
elektrische weerstand sterk toeneemt als de
temperatuur toeneemt in een bepaald temperatuurbereik. Indien de weerstand wordt uitgezet als functie van de temperatuur, dan blijkt dat voor Rminimum en na Rmaximum de PTC zich als een NTC gedraagt. Het verband tussen weerstand en temperatuur is niet
lineair.
De tegenhanger van de PTC-weerstand is de
NTC-weerstand, beide behoren tot de
thermistors.
De term
PTC wordt meestal voor
weerstanden gebruikt die flink niet-lineair zijn. Ze kunnen hierdoor bijvoorbeeld gebruikt worden als temperatuurbeveiliging in elektrische apparaten. De PTC-weerstand wordt dan in
serie met de belasting geschakeld. Bij normale temperatuur zal het apparaat normaal werken, als de temperatuur oploopt zal de weerstand van de PTC abrupt toenemen en de
stroom door het apparaat beperken. Als het ware functioneert de PTC als thermische zekering; dit type thermische zekering wordt vaak verhandeld onder de naam
polyfuse of
polyswitch.