Piaggio new fly stottert.

Beste lezers van het forum,

Ik heb een Piaggio new fly uit 2014. Hij liep ~54 op gps en trok prima op. Toen is mijn verlichting ermee gekapt en vervolgens reed de scooter niet meer.

Nu heb ik de ontsteking vervangen en start hij weer. Ook werken de lichten.

Als ik meer dan een klein beetje gas geef, dus in hogere toeren wil, dan stottert de scooter en gaat hij juist langzamer.
Wanneer ik mijn gashendel een klein beetje open houd trekt hij abnormaal langzaam naar de 45 op teller en hij gaat met een hoop stotteren en tijd misschien naar 47.
Herkent iemand dit probleem?

Mbg
 
Advertisement - register to remove this

>>Natuurlijk laat je de startblokkering van de zij standaard weg, wanneer je die niet bevalt.
>> Ik kan je aanbevelen om ook nog je Killswitch te bekijken.
>> over de benzine toevoer. Dat kun je niet zien , ook al zou je benzine slang goed doorzichtig zijn. Het gaat om het volume.
De opbrengst van benzine kun je zichtbaar maken door de leiding in een doorzichtige fles te leiden. en dan moet je de benzineleiding van de carburateur trekken en in die fles duwen. (Vast en zeker scheurt je benzine leiding, en moet je daar ook weer een nieuwe voor kopen.)
En wanneer je de kickstart gebruikt om de motor, en dus ook de benzinepomp op gang te brengen, en het druppelt benzine: dan is dat vermoedelijk de boosdoener van het geringe vermogen dat je hebt. Het moet echt een straaltje zijn.
Ik ben benieuwd ook, wat voor pomp je in de scooter hebt. In het elektrisch schema is niets te vinden. Arie meldt niet voor niets dat daar vaak iets mee is.
>> je hoeft geen bougie te testen. Gewoon een andere/ nieuwe indraaien en kijken hoe die dan loopt. Je weet nooit.
>> zorg er voor dat de aarde bij de koplamp ok wordt. Een slechte aarde is net zoiets als een los/slecht contact.
Ik weet niet hoe jij je kap met de koplamp hebt gelegd. Maar ook al staat er wat spanning op de zwarte draad; als ie maar stroom doorlaat.
 
Ik ben flink brak dus ik weet niet of ik vandaag nog wat gedaan krijg, een nieuwe benzineslang en filter heb ik al liggen, maar mijn tank zit aardig vol dus als ik hem wil vervangen zou alles eruit lopen.

Stroom doorlaten kan ik checken met - op - accu en plus op de zwarte draad met de multimeter op voltage toch?
Ik weet het niet zeker, maar het lijkt mij dat mijn lamp niet meer werkt omdat ik de kap dus zo heb laten hangen en die draad heb laten uitrekken.
 
Als je benzine tank onderin zit , zal hij niet leeg lopen , want de benzine moet omhoog gepompt worden , als de motor loopt.
Je kan ook om te proberen een los stuk draad van je accu min pool , naar je koplamp brengen , en deze bij de zwarte draad in de fitting duwen ,
meestal zie je een koperen lip aan de buitenkant van de fitting waar de draad inkomt . En anders een recht gebogen paperclip erbij duwen.
 
Ik begrijp wat je bedoelt, maar de benzine komt vanuit onder mijn tank. Dus dan zal ik de slang ergens hoger dan de tank op moeten hangen.

Dat van het draadje is een goed idee, ik ga kijken of ik nog een kabel kan strippen!
 
Vanuit mijn tank loopt het door wat ik denk een filter, daarna komt het in een verdeler/pomp? En lopen er twee slangen vandaan. Eentje gaat in mijn carb en de andere gaat in de slang vanuit mijn carb naar het blok. PXL_20230730_113725054.jpgPXL_20230730_113745590.jpgPXL_20230730_113855732.jpg
 
PXL_20230730_121005856.jpgPXL_20230730_121636624.jpgPXL_20230730_121640409.jpg
Post automatically merged:

Ik heb net een heel stuk gereden en weer met de luchtschroef gekloot. Dit keer met een zelfgemaakte kabel tussen een m6 bout van mijn carterkap en een blank stuk frame.
Rond de 2.25 slagen van de luchtschroef loopt hij naar mijn idee het beste.

Met de kabel vastgemaakt heb ik 0 heftige stotters gehad, maar wel lichte stotters.
Toen ik de kabel weer had verwijderd, en ging rijden heb ik 2x een heftige stotter gehad bij te veel gas geven, waarbij de snelheid bleef zakken. Maar ook weer niet elke keer, dus ik kan niet plaatsen of die kabel iets doet.

Knipperlicht werkt nog gewoon, koplamp nogsteeds niet.

Ook heb ik op een lang stuk de 52 op teller aangetikt, maar het ging tergend langzaam.

Op de eerste foto van mijn secundaire luchttoevoer lijkt het alsof de slang niet goed afsluit, maar dit heeft volgensmij altijd zo gezeten.
 
Last edited:
Het lijkt erop dat je geen elektrische of mechanische benzine pomp hebt.
Het lijkt erop dat er een slang komt dichtbij/in het spruitstuk van carburateur wat een onderdruk trekt: in het inlaatkanaal wordt 'gezogen"
Deze zuigkracht wordt benut om in de andere slang, naar de carburateur toe, de benzine omhoog te krijgen.
Mogelijk zit er in het zwarte geval op foto 2 nog een klepje of membraan wat dichtgaat, wanneer er niet gezogen wordt. Zo werkt het namelijk bij de ZIP.
Om de zuigwerking (pomp) en de doorloop te testen hoef je alleen maar de benzine slang op je carburateur eraf te halen en in een doorzichtige fles te leiden.
Dan start je de motor, want in de vlotterbak zit nog genoeg benzine, en kijk je naar de opbrengst. Ik meen dat de motor wel een minuut kan draaien op een vlotterbak vulling.

Je hebt wel een massa draad gelegd tussen je motorblok en frame, maar ik denk dat je het meeste bereikt om, net zoals Arie adviseert, een massa kabel tussen de minpool van je accu en de zwarte draad bij je koplamp te leggen. Misschien is alle gestotter dan in een keer over. Want je ECU zit voorin, dichtbij je koplamp.

Je koplamp gaat waarschijnlijk weer op twee standen branden wanneer je er een nieuwe in doet.

De secundaire lucht toevoer gaat naar het uitlaatkanaal, en heeft geen invloed op je vermogen. Wel op de mate van vervuiling door de uitlaatgassen. Dat kun je afvinken.

Laat maar horen wat je gaat doen.
 
Kan ik dan de zelfgemaakte kabel gewoon met het oogje op de minpool vastschroeven, en dan vast tapen aan de kabelboom, zo vanuit de voorkant naar mijn stuur leiden. De zwarte draad uit de lamp halen, en mijn zelfgemaakte kabel (drie kleine draden) in de fitting van de lamp duwen?

De benzinepomp test ik als ik thuis ben, ik heb al een nieuwe slang liggen dus mocht deze breken is er niks aan de hand.
 
Het is echt boutweer om buiten te gaan sleutelen. Ik sla vandaag even over. Ik heb net een schema gevonden van een fly 125, deze lijkt al meer op de mijne. Ik zie hier o.a number plate lighting en immobiliser op staan!

fly_125_liberty_125_and_b125_models_44497.jpg
 
Goede avond!

Ik heb toch even gekeken hoeveel benzine er uit kwam. De eerste kicken startte de scooter, maar viel daarna gelijk uit (typisch).
Er kwam een goed straaltje benzine uit.
Daarna nog twee keer gekickt, kwam ook een goed straaltje uit, scooter startte niet en ik vond het zonde om mijn benzine te verspillen, ik had geen droog flesje en er zat nog een beetje water in.
Dit is de opbrengst na 1 kick, gemengd met een paar druppels water.

De slang ziet er nu als volgt uit na het opnieuw monteren. Kan dit kwaad?

De slang die via links een bocht maakt naar rechts eindigt naast mijn scooter, dus dit lijkt me een overflow. Ik zie nu dat deze eerst omhoog gaat. Kan dit voor problemen zorgen? Moet ik hem onder de dikkere slang door leiden?
PXL_20230731_183055699.jpg
PXL_20230731_182847804.jpg
 
Deze was een stuk vervelender om te depinnen. Maar het is gelukt.
Foto 2: de draad ziet er enigzins dubbelgeklapt uit, misschien is dit het probleem.
Foto1: hoe krijg ik de draad hieruit? En hoe kan ik er een dood einde van maken? Kan ik het een stukje afknippen en het koper afplakken met tape?

Edit: Ik kan ook een enkele draad in het gat ernaast proppen maar ik denk niet dat het zomaar past. Ook was het slimmer geweest om eerst te testen of mijn lamp zou werken met een massadraad voordat ik hem ging depinnen... Oeps.

PXL_20230731_193750422.jpg
Screenshot_20230731-214148.png
 
Last edited:
De benzine slang vertoont wat droogte scheurtjes , misschien niet onverstandig , als je toch al slang hebt , deze te vervangen.
Dat een elektradraad haaks gebogen is hoeft niet te betekenen dat hij stuk is , nu je hem met de pin eruit hebt , is het toch makkelijk om de draad door te meten op de pin en de min pool van de accu . Als deze draad goed massa maakt , is het zinloos er een ander naast te leggen. Lijkt mij dat je het dan niet hoeft te zoeken in de benzine toevoer , opbrengst lijkt me genoeg , helemaal als de motor toeren maakt.
 
Weerstand tussen aardedraad lamp en minpool accu is 1, hetzelfde wat ik krijg als ik de polen van de multimeter tegen elkaar aanhoud. Na een paar seconden gaat hij naar 0. Dit zit goed dan?
Post automatically merged:

Weerstand tussen minpool accu en de plaat waar de ecu aan vast zit schoot eerst heel hoog, allerlei getallen (Hoe komt dit?) en vervolgens bleef dit rond 3 à 4 ohm.
 
Last edited:
Hoe ga ik dit ooit laten passen zonder te slopen?

Bougie heb ik nu verwisseld met de oude, maar volgensmij is het slecht om het contact aan te zetten wanneer niet alles vastzit (zoals nu dus de koplamp)
Dus ik kan dat nu nog even niet testen.
PXL_20230801_113249864.jpg
Post automatically merged:

Wanneer ik een deel van het koper afknip krijg ik hem tot zo ver, maar ik neem aan dat dat niet de bedoeling is.
PXL_20230801_115919094.jpgPXL_20230801_115915335.jpg
 
Last edited:
Ok, goed bezig.
Benzine opbrengst lijkt ok te zijn.
Je extra aarde draad lijkt niet nodig te zijn gezien je meting, maar zo te zien ben je bijna al klaar met de extra aardekabel.
> de plaat waarop de ECU zit, hoeft niet perse de aarde te zijn. Ik stuur nog even een gedeelte van het schema mee.elektrisch schema fly.jpg
De ECU heeft aarde via contact 4, via een zwarte draad. Contact 4 van gedeelte B van de ECU.
En die zwarte draad zal niet ver van de ECU aan een aarde gekoppeld zijn. Maar welke?
En wanneer je die kunt vinden, hoe is dan aldaar de weerstand tov de minpool van de accu?
Voor de ECU is het een minimale vooraarde dat ie goed geaard is.

De aparte weerstand die erg verpakt is en die je niet los kon krijgen, zit nu in de buurt waar je bezig bent. Nog een poging wagen om deze zo ver af te pellen zodat je hem kun doormeten?

Misschien word je er dol van maar het zou ook helpen wanneer je de stekker uit de ECU kan halen, want dan zijn er een paar functies waarvan je in ieder geval bedrading kunt controleren. Zoals zwart naar de aarde, maar ook de bedrading voor de pulse van de pickup, als de pulse naar de bobine. Dat losmaken van de stekker kan heel lastig zijn, en het is uitkijken dat je niet aan de draden trekt om de stekker eruit te krijgen. Voorzichtig wrikken met kleine schroevendraaiers, en pas aan gaan werken als accu is losgekoppeld.
 
Back
Top