Piaggio new fly stottert.

Beste lezers van het forum,

Ik heb een Piaggio new fly uit 2014. Hij liep ~54 op gps en trok prima op. Toen is mijn verlichting ermee gekapt en vervolgens reed de scooter niet meer.

Nu heb ik de ontsteking vervangen en start hij weer. Ook werken de lichten.

Als ik meer dan een klein beetje gas geef, dus in hogere toeren wil, dan stottert de scooter en gaat hij juist langzamer.
Wanneer ik mijn gashendel een klein beetje open houd trekt hij abnormaal langzaam naar de 45 op teller en hij gaat met een hoop stotteren en tijd misschien naar 47.
Herkent iemand dit probleem?

Mbg
 
Advertisement - register to remove this

Ik kijk zo of deze naar de startrelais leidt.
Dat hoef je niet te checken , want als de zij standaard uit gezet wordt , als de scooter loopt , slaat de motor af . Dit heeft dus niets met het relais van doen. Je kunt er wel voor zorgen dat de connector ( of losse draad) netjes geisoleerd is , en geen contact kan maken.
Je kan het ook testen , als je de motor laat lopen , en je houdt die draad tegen massa , zal je motor afslaan , als het goed is
 
Dag Arie, spijker op de kop!
Wanneer je weet hoe de startblokkering werkt, kun je ook nagaan of ie roet in het eten gooit of niet.
Er zijn kennelijk 2 soorten startblokkering: eentje die de ECU aan de aarde legt, zodat ie geen pulsen levert voor een vonk, en de andere die ervoor zorgt dat zelfs de startmotor niet aangaat. Deze soort ken ik mijn van zip.
Omdat de Fly van 420Scooter een beetje op leeftijd is zou het zonde zijn om op dat punt niet gekeken hebben naar de start onderbreking door de zijstandaard.
 
Wat moet ik precies kijken dan? Vergeet trouwens de video die ik jullie heb gestuurd. Dit is inaccuraat omdat de klem verroest is.

Ik heb een nieuwe meting gedaan op weerstand

Accu-blok slaat op hol
Accu-frame slaat op hol
Accu-zwarte draad op SR geeft 0
Accu-zwarte draad op koplamp varieert tussen 2 en 8 ohm.
 
Wat moet ik precies kijken dan? Vergeet trouwens de video die ik jullie heb gestuurd. Dit is inaccuraat omdat de klem verroest is.

Ik heb een nieuwe meting gedaan op weerstand

Accu-blok slaat op hol
Accu-frame slaat op hol
Accu-zwarte draad op SR geeft 0
Accu-zwarte draad op koplamp varieert tussen 2 en 8 ohm.
> Ok, eerst even je metingen. Zoals ik al zei, kan het frame een goede aarde zijn, maar er moet geen plastic of verf tussen zitten.
Zwart is vaak de kleur van een aarde. Op de SR is het in orde: geen noemenswaardige weerstand.
Bij de koplamp is het een ander verhaal. Daar zou ook heel weinig weerstand moeten zitten. En dan wordt het puzzelen, elektrisch schema erbij halen, maar ook op de scooter zelf onderzoeken waar die draad allemaal naar toe gaat.
Ook al is de weerstand wat aan de hoge kant, we hebben je dimlicht wel zien branden!
Waar moet je kijken voor de start onderbreking? Bij die plug waar je het over had. Hoeveel draadjes/stekkers en kleur(en). waar gaan ze heen?
RB31 had het over schema's in de resources van dit forum, bij de de handleidingen. En daar staat in een schema ook iets over je startblokkering.
Het is allemaal erg makkelijk gezegd, maar neem je tijd, heb geduld en er is gelukkig nog meer dan die 4 klepper weer aan het blazen te krijgen?!
 
Voor de duidelijkheid: alleen grootlicht werkt op die lamp, het kleine licht niet meer.

Kunnen jullie ook nog een kijk nemen naar wat ik zei over de kickstart op het einde van pagina 4?

Ik heb een andere thread kunnen vinden waarin de elektragod Sparky heeft gereageerd. Het is dan wel een oude fly, maar het schema kan overlappen?

Startonderbreker: blauw-zwart en zwart-zwart.Zip 50 4T Fly 50 4T LX4 50 & Liberty 50 4T models.jpg
PXL_20230727_195322110.jpg
 
>>Je hebt de contacten gevonden. Idee om de ingang van de stekker bij je vinger dicht te maken met isolatie tape?
In het schema wat je stuurde kon ik geen schakeling vinden voor de startonderbreker-via de zij standaard, maar wel in de resources van het forum, die door RB31 geplaatst zijn. Het gaat hierbij om 3 pagina's die over het elektrisch schema gaat.
Een gedeelte van dit schema hieronder. Wanneer blauw wordt geaard stopt de motor. Je ziet hier ook dat blauw terugkomt in het gewone aan/uit contact, en bij de Kill-switch.
>> op dit moment doet alleen je grootlicht het. Waarschijnlijk is het dimlicht ervan kapot, en is de bedrading naar de lamp toe in orde. Dat is makkelijk na te gaan door een nieuw lampje te monteren.
>> Dat je kickstarter opeens halverwege zwaar gaat is hopelijk geen teken dat ie stuk aan het gaan is. Ik heb geen idee wat er mis zit.
>> Wanneer je nog eens meet, en weer ziet dat de weerstand tussen de massa op je koplamp en de minpool van je accu, kun je een extra aarde aanleggen. Ik weet niet of je de kabelboom dan moet open snijden. Misschien kun je de extra aarde draad er gewoon omheen wikkelen. Hoe ga je deze draad aansluiten bij je koplamp? En hoe op je accu minpool?
Misschien valt het mee.

1690524495133.png
1690524495133.png
 
@420Sooter , ik zie op de foto dat je een onderliggende tank hebt , dus je hebt een benzine pomp , aangaande het stotteren , heb je al eens gecheckt of je een goede opbrengst hebt van die pomp , dus starten , en dan kijken of er een straal benzine uit je slang komt ? Lees veel dat er problemen zijn met die pompen.
 
Ik maak eerst de contacten van de spanningsregelaar schoon, ga nu beginnen, daarna check ik de benzineflow. Ik probeer motorzaken in de buurt te bellen of ze een nieuwe lamp verkopen, want ik wil dit niet online bestellen.
 
De contacten van de spanningsregelaar zijn helemaal schoon en ingesmeerd met (witte) zuurvrije vaseline.

Maar nu start mijn scooter niet meer! De draadjes zijn in goede volgorde bevestigd. Ik heb gespeeld met de luchtschroef maar dit heeft geen enkel effect. 0 teken van leven bij kicken.
 
Dan draai je eerst de bougie eruit, en daarna met bougiekap, contact aan, even een paar keer kicken.En de schroefdraad van de bougie een aarde geven.
Je kan de bougie ook laten zitten en een andere gebruiken om de bougie kap op te zetten. Is wel harder werken.
 
Net een rondje gereden, ik weet niet hoe ik het weer voor elkaar krijg, maar de killswitch stond inderdaad niet goed.

Ik heb het idee dat hij nu minder stottert, ik kan iets meer gas geven maar wanneer hij stottert, doet hij dat vaak achter elkaar. Dan geef ik gas terug, en trekt hij weer door.

Nogsteeds kom ik niet boven de 45 uit! Terwijl hij eerst 13km harder liep op de teller
Post automatically merged:

Hoezo is het harder werken om een andere bougie te pakken? Dan hoef ik hem er niet uit te draaien, lijkt mij minder werk!

Dan heb ik dus de bougiekap, dus het deel wat ik over mijn bougie schuif, ik mijn hand en dan doe ik een bougie er in zoals hij hoort. En dan zet ik het uiteinde tegen een blank stuk frame?
 
>>Wanneer je de bougie erin laat zitten....heeft ie compressie en dan is het zwaarder kicken.
>>Geen bougiekap in je handhouden wanneer je een bougie gaat testen: er staat hoogspanning op. Voor gezonde mensen niet dodelijk, maar erg vervelend om te voelen.
 
Benzinepomp kan ik haast niet checken, de slang is niet doorzichtig. Startblokkering gemonteerd, werkt en ik vind het nu al kut, ik laat hem denk ik los. De bougie test ik later.
Hij rijdt dus wel beter, maar gaat gewoon echt niet voorbij de 45. Ecu??
Post automatically merged:

Ik heb gezien dat hoe ik mijn kap met de koplamp heb gelegd, de zwarte draad een beetje onder spanning staat. Misschien is deze kapot gegaan daardoor.
 
Back
Top