Piaggio new fly stottert.

Beste lezers van het forum,

Ik heb een Piaggio new fly uit 2014. Hij liep ~54 op gps en trok prima op. Toen is mijn verlichting ermee gekapt en vervolgens reed de scooter niet meer.

Nu heb ik de ontsteking vervangen en start hij weer. Ook werken de lichten.

Als ik meer dan een klein beetje gas geef, dus in hogere toeren wil, dan stottert de scooter en gaat hij juist langzamer.
Wanneer ik mijn gashendel een klein beetje open houd trekt hij abnormaal langzaam naar de 45 op teller en hij gaat met een hoop stotteren en tijd misschien naar 47.
Herkent iemand dit probleem?

Mbg
 
Advertisement - register to remove this

Deze scooter heeft een 4klep uitvoering met shims en ik heb daar helaas geen gereedschap voor. Zou het graag zelf willen leren maar voor dat geld kan ik hem net zo goed wegbrengen.

Ik heb nu de scooter vanaf achter opengemaakt en ik moet alleen nog de voorste kap losdraaien en dan zou ik overal bij moeten kunnen. Mijn achterlicht is niet gemonteerd. Kan ik de scooter starten wanneer mijn achterlicht niet is gemonteerd of werkt dat niet zo?

Dan ga ik zo namelijk de relais/startmotor testen zoals trabiarie zei.
Post automatically merged:

Ik heb een oude bougie die ook een enorm vieze schroefdraad had. Deze heb ik net gereinigd met remreiniger en ik zal foto's sturen van de bougie. Deze is ook wit en heeft bij het uitsteeksel aan de bovenkant een bruinere vlek die goed is te zien.

Ik begrijp nogsteeds niet helemaal wat je bedoelt met het testen van de bougie. Ik denk dat je bedoelt dat ik moet rijden, de bobine losmaken en dan ben ik het kwijt. Moet ik een bougie er in draaien en die tegen mijn frame houden? Dat klinkt raar.
Post automatically merged:

PXL_20230723_124853103.jpgPXL_20230723_124855757.jpg
 
Last edited:
Nondeju, ik connect de twee kabels met een tang en mijn startmotor begint te draaien. Ik schrok me een eindje. Toen wou ik het nog een keer proberen om te kijken of hij zou gaan lopen maar ik kreeg een vonkje. Lijkt de connector niet beschadigd te hebben, kan dit voor de rest kwaad?

Ik weet nu iniedergeval dat mijn relais aan vervanging toe is. Die ga ik zsm halen.

Nu dus nog het probleem van het stotteren. Als het goed is komt een cdi terecht, dankzij jeroen. Dan kan ik dat uitsluiten.

De bougietest kan ik nog doen als ik te horen krijg hoe dat werkt

Kan ik de bobine nog testen?

En wat kan ik testen aan de stator?

Of zou het zo kunnen zijn dat als ik het relais vervang, de het ontstekingproces weer goed werkt?
 
Dat je vonken krijgt als je die polen door verbind is normaal , hier loopt een vrij hoge stroom door. Blijkt dus dat je relais niet door verbind , je hoort hem toch wel klikken he .
De truc met de reserve bougie is , als je gereden hebt , is de bougie die erin zit heet , meestal zit je ook op een rare plek tussen de kappen te friemelen , om de bougie uit de kop te draaien. als je nu een reserve bougie meeneemt , en rijdt tot je motor gaat stotteren , hoef je alleen de bougiekap van de bougie die erin zit te halen , deze op je reserve bougie te doen , de bougie tegen massa , en zo kun je zonder je handen te verbranden kijken hoe je vonk is . Maar ik zou eerst even de andere cdi proberen. Startrelais heeft niets met het stotteren te maken , staat helemaal buitenspel tijdens het rijden.
 
De startrelais klikt inderdaad wanneer ik elektrisch probeer te starten met alle kabels erin. Meer niet. Omdat de startmotor gaat draaien wanneer ik de kabels verbind, is deze kapot toch? Moet ik persé op kparts oid een startrelais van 15+6euro verzendkosten halen of kan je dit ook in een winkel halen?

Mijn motor stottert alleen wanneer ik toeren maak en boven de 25 zit. Als hij op de bok staat en ik geef gas dan blaast het blok dikke 50cc power. Dan is het toch niet mogelijk om de bougietest uit te voeren met stilstand?

Ik heb ook nog een snoer van een stekkerdoos gestript. Hierin zaten uiteraard 3 kleinere draadjes. Kan ik een van deze draden gebruiken als massadraad?
En klopt het dat ik een flink oog nodig heb om de draad aan mijn blok vast te maken? Die zit vast met flinke bouten.

Ik heb ook nog de zekeringen gecheckt. Bij het doormeten op weerstand kreeg ik allerlei cijfers en piepjes, maar na een seconde of twee kreeg ik bij beide zekeringen 1ohm. Deze werken nog?
 
Moet ik persé op kparts oid een startrelais van 15+6euro verzendkosten halen of kan je dit ook in een winkel halen?
Die kun je ook in de scooterwinkel halen , heb geen idee wat ze daar kosten . Er kan ook een standaard startrelais onder , maar dan zit je waarschijnlijk met de aansluitingen die anders zijn , en het moet wel een start relais zijn.
Ik heb ook nog een snoer van een stekkerdoos gestript. Hierin zaten uiteraard 3 kleinere draadjes. Kan ik een van deze draden gebruiken als massadraad?

Je kan ook die 3 draden bij elkaar draaien , en op je min pool van de accu , en b.v op een boutje van je variateur deksel zetten , die zijn meestal m6.
het is maar om een massa probleem uit te sluiten.

Ik heb ook nog de zekeringen gecheckt.

Als alles het doet zullen de zekeringen in orde zijn , houd de meet pennen eens tegen elkaar , wat is dan de afgelezen ohmse waarde .
Je kan ook als je zekerheid wil hebben aan beide kanten van de zekering , de spanning meten t.o.v de massa . Moeten aan beide kanten gelijk (12v) zijn
 
Ik heb de zekeringen eruit gehaald en toen op de meter gezet. Wanneer ik de pennen tegen elkaar aanhoud krijg ik de eerste seconde 1 en daarna 0 ohm te zien.

Mijn accu zit voorin bij de rest van de elektra, ook zit hier een beschermkap overheen. De kabel is niet lang genoeg om naar mijn carteldeksel te gaan. Ik heb vanavond geen tijd meer maar ik ga morgen na t werk kijken waar ik de kabel naartoe kan leiden. Ik kan dus gewoon de drie draadjes in elkaar weven en aan de eindes al het koper in een oogje zetten?
 
Ja dat kun je doen , en dan een klein boutje zoeken waar je makkelijk bij kan op het blok , en daar vastzetten , dan het andere eind ergens op het frame , aan een boutje( boutje van bobine ) o.i.d
 
Het is het mooiste bij de accu pool , maar ergens op het frame is ook goed , wel op een schoon stukje b.v onder een bout .
Het is maar om te testen dat dat niet het euvel is .
 
Ik ga nu de massakabel maken.

Ik heb net een rondje gemaakt na het bevestigen vd slang (zie onderstaande)
De scooter ging bij de eerste kick kort aan en ik moest daarna redelijk lang kicken voordat hij enig teken van leven gaf. Ik ben alleen in de straat op en neer gereden. Als ik vol gas wegrijd maakt hij toeren en wanneer ik rond de 20 zit begint het stotteren en gaat hij niet sneller.

Ook is mijn voorlicht er ineens mee gekapt. Deze werkt nog wel op grootlicht (Hetzelfde lampje!)
Ook werkt mijn stadslicht nog en de achterlamp functioneert ook.

Ik heb een slangetje was los zat vastgemaakt aan mijn carb. Ik ben langs een scootermonteur gegaan (Waar ik niet langs kan voor reparatie maar wel voor vragen) en hij zei dat dit de vacuum op de benzine regelt met elektronica. PXL_20230724_150635000.jpg


PXL_20230724_150622801.jpg
 
Heb een massakabel gebeund van die losse draden en het maakt naar mijn idee geen verschil. Heb eentje aan een carterbout gezet en de andere aan mijn frame. Ik kon geen geschikte plek vinden op het blok, ik heb geen oogje die om de grote schroefdraad van het blok passen.


Kan het niet zijn dat het startrelais kapot is gegaan door iets wat met het huidige probleem heeft te maken? Heeft het zin om nu een nieuwe te monteren?
 
Last edited:
Het startrelais is waarschijnlijk inwendig stuk , het is een koperen platje dat twee contacten verbind , dat aan getrokken wordt door een spoel , als je de start knop bedient . Nu klikt je relais wel , dus het koperen plaatje wordt aangetrokken , maar het verbind de twee dikke polen niet met elkaar .
Dit kan komen door , heel lang door starten , dan verbranden de contact vlakken , of er is iets afgebroken inwendig in het relais .
Ik geloof niet dat het met je huidige probleem te maken heeft . Het lampje van je koplamp , kan ook bij toeval , zijn door gebrand .
je kan even meten hoeveel spanning op de fitting aankomt . Er is dus geen massa probleem , dan kan je dit uitsluiten.
Je hebt dus als ik het goed begrijp , een elektronisch geregelde carb met twee kleppen (solenoïde) die gestuurd worden door je cdi . Daar is van èèn , dat slangetje van , wat los hing . Je had dus valse lucht , en een verkeerd mengsel . Op die kleppen waar die slangetjes heen lopen , zit volgens mij ook een lucht filtertje , zijn deze schoon , zodat ze het mengsel kunnen regelen
 
Mijn motor stottert alleen wanneer ik toeren maak en boven de 25 zit. Als hij op de bok staat en ik geef gas dan blaast het blok dikke 50cc power.

Dit heeft mijn Fly al jaren. Oorzaak altijd onbekend gebleven. Ik haalde de 25 niet eens, 10 max, daarna stotteren en uitvallen. Op de bok geen probleem. Een oplossing gevonden in het afkoppelen van de secundaire luchtklep en het slangetje/filtertje direct aan de carb te hangen. Daarmee creëer je moedwillig valse lucht maar dat is redelijkerwijs weg te regelen met een grotere sproeier. In mijn carb zit een maatje 80 (icm onbegrensde cdi en varioring eruit).

Overigens werkt een elektrische choke altijd, ook als ie stuk is. Zit was in en die zorgt voor de werking, misschien gaat het ietsjes langzamer maar de boel warmt snel genoeg op om de naald te doen zakken. Heb op mijn carb de choke 'geneutraliseerd' zodat de naald altijd het kanaal blokkeert. Werkt prima.

Niet de beste adviezen maar misschien van nut voor deze situatie.
 
Bij het schroefje rechtonder van de bobine hangt een filtertje. Deze ben ik gisteren vergeten schoon te maken. Ik weet niet of ik een elektronisch aangestuurde carb heb, zal vast wel met deze scooter.

Rb31, bedankt voor je tijd,
Mijn fly is nooit uitgevallen door dit probleem. Hij blijft altijd draaien (mits stationairschroef goed staat)
Welke CDI gebruik je?
Zo ver ik weet heb ik nog een originele sproeier, geen idee welke maat. Ik ga uitzoeken wat je zegt over valse lucht.

Ik heb gisteravond laat de workplace manual een aantal keer doorgelezen van blz50-54 en daar krijg je als advies om een aantal dingen te testen.
Ik heb volgensmij geen precieze multimeter voor lage voltages, maar iniedergeval zou het bij de 'control unit' (bedoelen ze dan ECU?), de bedrading van de boom naar de onsteking en spanningsregelaar of de spanningsregelaar zelf liggen. De spanningsregelaar is al uitgesloten maar de bedrading zit allemaal in een plastic buisje dus dit is lastig te testen zonder alles af te breken.
 
'geneutraliseerd' zodat de naald altijd het kanaal blokkeert. Werkt prima.
Als je de draden van de choke afhaalt , dus neutraliseert , staat het verrijkings kanaal altijd open , dus krijgt altijd een te rijk mengsel .
Je kan dit natuurlijk doen , maar dan zou je een kleinere sproeier moeten monteren , en kijken hoe hij met de kou start.
Post automatically merged:

En je schrijft ook dat je de ontsteking hebt vervangen , wat heb je precies vervangen ? En heb je ook al eens gemeten of er voldoende spanning op de ecu/cdi aankomt ?
 
Last edited:
Ik heb het vliegwiel gedemonteerd en de stator losgehaald en er een nieuwe ingezet. Hoe meet ik de spanning die op die onderdelen komen?

In mijn handleiding staat dat ik de stator door kan meten, maar die heeft daar twee pinnen. De mijne heeft er drie.

Ik heb vandaag tijd om door te beunen dus alle suggesties om te testen/maken zijn welkom
Post automatically merged:

Ik wil niks afwuiven maar hij heeft altijd prima gelopen, het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat er iets met de choke/ het mengsel aan de hand is. Mij lijkt het dat er iets met de draden aan de hand is. Ik ga nu mijn stuurkap openmaken en de draden van de killswitch checken, daarna het licht.

Hoe test ik de spanning over het dimlicht? Moet ik daarvoor de lamp loskoppelen en de meter op de plug zetten met de motor aan?
Post automatically merged:

Ook gaat hij na ongeveer twee minuten hoorbaar van de choke af. Gister heb ik wel gemerkt dat mijn lichten een beetje flikkeren, dit was voorheen niet. Dit viel niet echt op in de video die ik heb gepost zie ik net.
 
Vermoedelijk is het lampje gewoon doorgeknald, en dat kun je snel genoeg zien, of meten als je weet waar je moet zijn. Welke draad geeft stroom voor dimlicht? Die keuze wordt gemaakt in de schakelaar op het stuur. Die krijgt een 12v draad die of naar gedimd of naar grootlicht gaat.
Aan de opbrengst van de stator ligt het niet: hoewel je koplamp inderdaad wat flikkerde, deed ie het prima. Het loont zeker de moeite om zowel de stroomsterkte die je ontsteking levert als de spanning een keer op te meten. Ik schud niet uit mijn mouw hoe je dat doet, dwz op welke kabels je dan moet zitten.
Zou je een foto kunnen laten zien van de stekker die aan je ontsteking vast zit? Mag ook die oude zijn. Het gekke is dat ik die van 3 contacten niet ken. Wel van 6, zoals bij RB31
Wordt vervolgd.
 
Die van de blauwe draad is afgebroken.


Ik heb vandaag een beetje met de luchtschroef gespeeld en nu trekt hij wel oké op naar 45 op teller. Weinig stotter maar wel met lagere toeren. Het gaat me allemaal heel traag.
Ook is mijn knipperlicht er ineens mee gekapt.
PXL_20230725_144246906.jpgPXL_20230725_144250876.jpg
Post automatically merged:

Dus ik moet uitzoeken welke draad van de drie in de plug voor het dimlicht is, terwijl de lamp is afgekoppeld en mijn motor draait moet ik dan de plus in de connector zetten en de min op het frame?
 
Back
Top