Piaggio new fly stottert.

Beste lezers van het forum,

Ik heb een Piaggio new fly uit 2014. Hij liep ~54 op gps en trok prima op. Toen is mijn verlichting ermee gekapt en vervolgens reed de scooter niet meer.

Nu heb ik de ontsteking vervangen en start hij weer. Ook werken de lichten.

Als ik meer dan een klein beetje gas geef, dus in hogere toeren wil, dan stottert de scooter en gaat hij juist langzamer.
Wanneer ik mijn gashendel een klein beetje open houd trekt hij abnormaal langzaam naar de 45 op teller en hij gaat met een hoop stotteren en tijd misschien naar 47.
Herkent iemand dit probleem?

Mbg
 
Advertisement - register to remove this

Heb je de carb al eens schoon gemaakt , klinkt als verstopte hoofd sproeier . Controleer ook de choke , en of deze wel spanning krijgt als de motor loopt , en goed werkt . Anders rijdt je constant met een te rijk mengsel.
 
Carb is vorige week schoongemaakt maar was eigenlijk al schoon. De choke heeft alleen de eerste 1.5m effect, toch? Deze kan ik wel checken.

Ik heb zelf het idee dat het de cdi is want als ik meer toeren maak lijkt het alsof hij de ontsteking mist. Ik ben vanochtend naar werk gereden met het gas minimaal open en hij reed met minimale stotter, zodra ik meer gas geef dan maak ik geen vaart maar remt hij af
 
Als de choke open blijft , dan is de naald omhoog , en het verrijkings kanaal open , de motor krijgt koud dus meer benzine .
Als de choke warm wordt gaat na ongv 2 min de choke naald omlaag , en wordt het verrijkings kanaal gesloten , en loopt de motor op de standaard sproeiers . Heb je wel het idee dat de motor na een min of 2 van de choke afgaat , en dus langzamer stationair draait ?
Als dit niet het geval is krijgt de motor dus voortdurend een te rijk mengsel .
Om de bobine / cdi uit te sluiten , zou je deze kunnen testen , neem een reserve bougie mee , als de scooter nu kuren gaat vertonen kun je de vonk testen , met je reserve bougie , hoef je de hete er niet uit te draaien.
 
Ten eerste bedankt voor je reacties.

Als ik nu, na het vervangen van de ontsteking mijn gas loslaat valt de scooter gelijk uit. Ik kan het stationair nu dus niet checken.
Toen hij het nog goed deed, werkte de choke zeker naar behoren en ging deze na een korte tijd uit.

Ik begrijp niet precies wat je bedoelt met de bougie.

Ik heb een redelijk nieuwe bougie, denk een maand of twee oud.
Toen de scooter het nog deed startte hij af en toe lastig, wanneer ik hem dan een paar keer kick met het contact uit, kickt hij daarna in 1x aan. Ik heb daarom het idee dat hij verzuipt.

Nog iets; Wanneer ik elektrisch wil starten hoor ik een klik bij de relais en voor de rest gebeurt er niks.
 
ik begrijp niet precies wat je bedoelt met de bougie.
Als je gereden hebt is de bougie die in de kop zit heet , heb je nu een reserve bij je , kun je de vonk testen zonder de hete bougie uit de kop te hoeven draaien , alleen de bougiekap overzetten , en tegen blank ijzer houden. Het wil wel eens gebeuren dat de bobine inwendig kortsluiting maakt , als hij warm wordt . zou toch voor alle zekerheid de choke even testen . Aan sluiten op de accu , dan moet de naald naar buiten komen.
Als je een klik hoort met starten , werkt de stuurstroom van het relais wel , probeer eens de twee dikke polen door te verbinden , dan moet de startmotor gaan draaien .
 
Net een andere spanningsregelaar gemonteerd. Wanneer hij op de bok staat en ik geef vol gas dan maakt hij dikke toeren, en ik heb het idee dat hij 0-20 wel toeren kan maken en dat trekt hij ook prima maar daarna trekt hij langzaam door naar 45, 54 haalt hij ineens niet meer. Het lijkt alsof hij nu minder stottert. Kan het kwaad om zo te rijden?

Gelijk na de klik van het relais hoor je ongeveer 1/3 van de keren ook de startmotor een stukje draaien. Hoe verbind in de twee dikke polen door en waar zitten deze?

Ik heb alleen nog een oude bougie en die is een beetje vies. Bougies voor mijn scooter zijn redelijk prijzig dus ik koop liever geen nieuwe als het niet nodig is.

Ik kom er net achter dat ik voor in mijn scooter een cdi zie, en achter bij de rechter zijkap zit volgensmij ook een cdi, met de kabel met de bobine eraan. Ook kan ik nergens een zekering vinden.
 
Hoe verbind in de twee dikke polen door en waar zitten deze?
deze zitten meestal bovenop het relais , daar zit , aan èèn kant de accu kabel aan , en de andere kant loopt naar de startmotor.
Je kunt ze doorverbinden met een schroevendraaier , let wel op dat je geen frame delen raakt , of motor delen , ander maak je een dikke kortsluiting
 
Ik heb niet echt ruimte om dit te doen en om de kap weg te halen moet mijn voorwiel + alles achter eraf en dat is bij dit model een nare klus..
PXL_20230720_183155692.jpgPXL_20230720_183202374.jpg
Post automatically merged:

Ik heb mijn bougie er uit gehaald maar ik begrijp de kleuren niet persé. Ene helft is helemaal wit, de andere helft bruinig met een zwarte rand onderaan. De hele schroefdraad zit onder de zooi.
 

Attachments

  • PXL_20230720_184101392.jpg
    PXL_20230720_184101392.jpg
    76.4 KB · Views: 10
  • PXL_20230720_184111693.jpg
    PXL_20230720_184111693.jpg
    69.9 KB · Views: 10
Last edited:
Als je even je accupool loshaalt , dan kun je zonder sluiting te maken , je relais losmaken . Gaat dat ? Als dat kan , daarna de accupool weer vast , en test uitvoeren. Op de foto te zien zijn dat schuif stekkers op de accu kabel , en de kabel die naar de startmotor gaat , als je die met aangekoppelde accu tegen elkaar houd , moet de startmotor ook draaien Gaat dat helemaal niet , kun je ook op de startmotor aansluiting meten of je daar spanning hebt , als je start. Bougie hoort koffie bruin , met scheutje melk te zijn. Zat je bougie wel helemaal vast als je schroefdraad zo smerig is .
 
Dus je bedoelt dat ik de stekkers uit het relais (Dat is het blokje toch?) moet halen, terwijl de accu is losgekoppeld. Daarna moet ik de accu vastkoppelen en de stekker van mijn accu en de stekker van de startmotor met elkaar verbinden? Als de startmotor dan werkt, moet het relais defect zijn.

Mijn bougie heeft laatst iets te los gezeten inderdaad. Heb de schroefdraad met remreiniger en een doekje schoongemaakt en ik heb hem er terug ingedraaid.
Hij kan niet strakker dan dat hij nu zit maar ik vind het alsnog lijken dat die niet helemaal afsluit.
Post automatically merged:

Ik heb een video waarin ik rijd en het probleem is heel duidelijk. Nadat hij stottert doe ik minimaal gas en trekt hij normaal op naar 40/45 maar het gaat zeer traag. Bij het stotteren hoor ik ook een raar geluid wat ik ook hoor wanneer ik probeer te rijden zonder accu, het is eens voorgekomen dat mijn scooter zo stotterde bij elke drempel omdat mijn accupool loszat. (Mijn scooter rijd niet zonder accu en doet raar wanneer er te weinig stroom is)
 
Last edited:
Dag 420,

-Wanneer je bougie niet goed vast zit, kun je dat vaak ook goed horen. Maar als het zo is kun je bij stilstand het vliegwiel draaien en hoor en voel je wel of er compressie snel weglekt.
-Wat Arie zegt over de choke blijft belangrijk om te controleren
- wanneer de startmotor soms een beetje aangaat, kan dat veel betekenen. Onder andere dat ie zijn beste tijd heeft gehad en wellicht daardoor voor kortsluiting gaat zorgen. Te veel stroom trekken. Maar ook dat je accu zijn beste tijd heeft gehad.
- Je hebt een nieuwe ontsteking gemonteerd: is het stekkerblokje in orde? Naar mijn weten twee draden: 1 voor de opgewekte wisselstroom en 1 voor het signaal voor de CDI/bobine om een vonk te gaan doen. Waren er bijzonderheden te zien aan het oude stekkerblokje. Niet waarschijnlijk maar toch even kijken: de pickup die goed gemonteerd is. En zitten er geen halve breuken in de draden vanuit het stekkerblokje naar gelijkrichter en CDI/bobine
- de Fly en new Fly hebben vergeleken met ZIPjes een andere toevoer van benzine. Is er een elektrische pomp die dat doet? Want de klachten doen ook denken aan een veel te arm mengsel.
- ik heb nog een cdi liggen die je uit kunt proberen
- Is je oude ontsteking echt kapot? Want wel raar dat zowel stroomopwekking als pulse het alle twee niet meer deden. Want bij de oudere zipjes en vespas zijn dat bij de ontsteking onafhankelijke opwekkers. Het kan zijn dat er een hoofdzekering is doorgeslagen. Heeft iemand anders de reparatie gedaan, de nieuwe ontsteking gemonteerd?
- kijk maar of je hier wat mee kunt doen. Succes.
 
Hallo Jeroen,

Bedankt voor je tijd.
Het vliegwiel zit achter een kap die ik haast alleen los krijg als ik alle kappen er af haal en ik heb ze er net weer opgekregen, dat is bij de new fly vergeleken met een zip geen leuk werk. Toen die open was kon ik het vliegwiel draaien en dat ging stroef-sneller-en schoot dan weer in een positie.

Voor de choke heb ik vandaag geen tijd meer genomen, ik ga er morgen naar kijken. Ik denk alleen dat dit in orde is.

Kan ik de startmotor op een bepaalde manier checken?
Ik heb nu mijn oude accu gemonteerd, deze was 12v. Mijn "nieuwe" accu was leeggeraakt (?) omdat deze niet meer oplaadde(?).
Backstory: Hij reed prima, toen is, vermoedelijk nadat ik mijn killswitch perongeluk activeerde terwijl ik ~35 reed, mijn licht ermee gekapt. Ik weet niet zeker of het echt hierna is gebeurd maar ik denk het haast wel. Toen heb ik de accu doorgemeten en deze gaf 8v aan. Vervolgens heb ik hem aan de lader gelegd en deze gaf gelijk aan dat die vol zat, bij het doormeten kreeg ik toen 11v, geen 12, dus hij zat niet vol?

De ontsteking heb ik niet zelf vastgezet, is gedaan door een maat. Ik heb een ontsteking met een groen blokje er aan, ik neem aan dat je die bedoelt. Bij de oude ontsteking zie ik daar scheurtjes in. Bij de nieuwe was deze in orde.

De draad zal ik langslopen!

Er was wel een bijzonderheid. Het zou kunnen zijn dat dit is gebeurd toen ik de stekker ontplugde, maar de stekker van de ontsteking heeft drie pinnen, een daarvan was voor de helft afgebroken en zat in de stekker naar, ik denk de cdi?
Vervolgens dat stukje er uit gehaald, maar ik constateerde wel dat het in de plug van mijn scooter heeft kortgesloten, het plastic was daar een beetje verbrand. Dit was geen probleem met het inpluggen van de nieuwe ontsteking.

Ik weet eerlijkgezegd niet helemaal hoe mijn benzinetoevoer werkt, ik kan dat morgen ook uitpuzzelen.

Was mijn oude ontsteking echt kapot? Ik denk het wel, namelijk eerst is mijn centrale verlichting gestopt, en een paar tiental km erna kreeg ik last van stotteren, is mijn licht nog een keer aangesprongen, toen ging hij nog meer stotteren, toen is het licht uitgevallen na het raken van een drempel met iets te hoge snelheid. Kort erna, max 15km rolde de scooter langzaam uit, ik wou nog toeteren naar mijn maat, de toeter gaf een zwak en zielig geluid, ik kwam tot stilstand en de scooter viel uit. Toen was het tijd om te lopen :(
Post automatically merged:

Ik heb voorin een kastje zitten met AC30 erop, online krijg ik dan als resultaat CDI. Achter aan de zijkant van het frame zit ook een kastje met kabel naar de bobine, dit krijg ik ook als resultaat bij het zoeken naar CDI. Dit verwart mij nogal.
 
Dag 420,

-Wanneer je bougie niet goed vast zit, kun je dat vaak ook goed horen. Maar als het zo is kun je bij stilstand het vliegwiel draaien en hoor en voel je wel of er compressie snel weglekt.
-Wat Arie zegt over de choke blijft belangrijk om te controleren
- wanneer de startmotor soms een beetje aangaat, kan dat veel betekenen. Onder andere dat ie zijn beste tijd heeft gehad en wellicht daardoor voor kortsluiting gaat zorgen. Te veel stroom trekken. Maar ook dat je accu zijn beste tijd heeft gehad.
- Je hebt een nieuwe ontsteking gemonteerd: is het stekkerblokje in orde? Naar mijn weten twee draden: 1 voor de opgewekte wisselstroom en 1 voor het signaal voor de CDI/bobine om een vonk te gaan doen. Waren er bijzonderheden te zien aan het oude stekkerblokje. Niet waarschijnlijk maar toch even kijken: de pickup die goed gemonteerd is. En zitten er geen halve breuken in de draden vanuit het stekkerblokje naar gelijkrichter en CDI/bobine
- de Fly en new Fly hebben vergeleken met ZIPjes een andere toevoer van benzine. Is er een elektrische pomp die dat doet? Want de klachten doen ook denken aan een veel te arm mengsel.
- ik heb nog een cdi liggen die je uit kunt proberen
- Is je oude ontsteking echt kapot? Want wel raar dat zowel stroomopwekking als pulse het alle twee niet meer deden. Want bij de oudere zipjes en vespas zijn dat bij de ontsteking onafhankelijke opwekkers. Het kan zijn dat er een hoofdzekering is doorgeslagen. Heeft iemand anders de reparatie gedaan, de nieuwe ontsteking gemonteerd?
- kijk maar of je hier wat mee kunt doen. Succes.

new fly heeft een vacuum benzine pomp..
 
dat ik voor in mijn scooter een cdi zie, en achter bij de rechter zijkap zit volgensmij ook een cdi,
Die voorin zit , kan ook een schakeling zijn , die het licht aanstuurt , als de motor loopt. Die naar de bobine loopt stuurt de bobine aan.
Heb je als de motor loopt ook de laadstroom over de accu polen al eens gemeten , bij versneld stationair draaien , moet dit boven de 14v wezen.
En ook al eens gemeten of je motorblok goed massa maakt , of om te proberen een extra massa draad tijdelijk aansluiten , op een schroef van het blok
 
Ik weet niet of dit boven de 14v was, maar ik weet zeker dat er nu laadstroom over de accu loopt.
Ik vind elektrotechniek interessant maar van massa in scooters weet ik niet veel. Hoe meet ik de massa van mijn blok door en waar koop ik een massadraad (aub geen kparts o.i.d)
 
Massa draad kun je zelf maken van niet te dun elektra snoer , het is alleen maar om dit uit te sluiten , aan beide einde een oogje maken , en èèn op een blank stuk frame / of -pool accu , het andere onder een schroef van het motorblok. Geeft dit resultaat kun je het altijd , voor vast , op een andere manier aansluiten. En alle 3 de ploen die uit de stator komen , met die verbrande connector zitten ook weer goed aan gesloten? Alle pinnen maken goed contact ?
 
Naar mijn idee maken de pinnen goed contact ja.
Ik moet nu werken, draad zal ik ff moeten zoeken, oogjes heb ik nog zat liggen.
Mijn accu zit voor dus van de -pool naar het blok gaat hem niet worden. Ik ga na het werk kijken of ik hem aan het blok kan zetten
 
Ik heb de choke bekeken. Er zat een kapje op en die heb ik eraf gehaald. Daaronder zat een wit stuk met twee draden, ik zag geen naald, dus het is een elektrische choke. Ik heb hem gestart en na ~1/2 minuten gaat hij in plaats van verhoogd stationair heel rustig stationair lopen dus dan zou dat goed moeten zijn. Voor de relais; ik kan er niet bij. Daarvoor moet ik alle kappen er weer afhalen + voorwiel, ik neem daar nog eens de tijd voor binnen deze week.

Kabel vd bobine ziet er in orde uit.

Ik hoor vanuit mijn blok ergens ook een getik, vermoedelijk de kleppen dus. Maar kan dit het gehele probleem zijn? Anders moet ik zo 15km rijden naar de dichtsbijzijnde reparateur om mijn kleppen te laten stellen. Ik heb dat daar een aantal maanden geleden gedaan maar het getik was toen niet weg dus ik vermoed dat zij geen werk hebben verricht.
 
Onder het kapje zit de naald ook niet , je moet de hele choke uit de carb halen , zit met 2 schroefjes en een u beugel .
Maar hij werkt , dus je kan het laten zitten. Kleppen kunnen zeker invloed hebben op het draaien van de motor , dus de speling meten / of laten meten , als je het zelf niet wil doen.
 
Back
Top