Piaggio new fly stottert.

Beste lezers van het forum,

Ik heb een Piaggio new fly uit 2014. Hij liep ~54 op gps en trok prima op. Toen is mijn verlichting ermee gekapt en vervolgens reed de scooter niet meer.

Nu heb ik de ontsteking vervangen en start hij weer. Ook werken de lichten.

Als ik meer dan een klein beetje gas geef, dus in hogere toeren wil, dan stottert de scooter en gaat hij juist langzamer.
Wanneer ik mijn gashendel een klein beetje open houd trekt hij abnormaal langzaam naar de 45 op teller en hij gaat met een hoop stotteren en tijd misschien naar 47.
Herkent iemand dit probleem?

Mbg
 
Advertisement - register to remove this

Wauw, het zenuw centrum zichtbaar!
De meetpen is te dik. Ik heb met de helft van een kroonsteentje op de rode pen een dun draadje aan de andere kant vastgemaakt.
Relais voor start-blokkering zou goed kunnen wat daar zou kunnen staan.
Deel A en deel B van ECU. Deel A heeft 3 contacten, deel B 8.
> staan er nummers/letters op, bij de stekker- gaten?
> lukt het een foto van de andere kant te maken, zodat de kleuren zichtbaar zijn.

> foto 1: witte ding links is waarschijnlijk een relais voor de koplamp stroom. Je hebt waarschijnlijk wanneer je start geen licht, maar wel wanneer de motor aangeslagen is. Een gele draad die contact gaat maken met een zwart/gele, en verder als aansturings polen, een paarse en lichtblauwe die naar de ECU gaat. (contact 7 .Klopt dat?
Verder zie ik twee zekeringhouders.

In deel B van de ECU, die met de meeste contacten, moet dus de aardedraad voor de ECU zitten. Zwart. Op contact 4
Kijk eens hoe groot, of liever hoe klein de weerstand met de minpool-accu is.
Kun je zien/volgen waar de aarde draad op vast zit, uiteindelijk?

Nu de ECU contacten blootliggen, kun je nagaan of de verbinding naar de Pickup goed is. Een groene draad op contact 3 van deel B op de ECU. En dan prik je bij de ontsteking bij de groene stekker, de meetpen bij de groene draad aansluiting naar binnen. Als de weerstand heel klein is, dan is de verbinding goed.
Ook de draden die naar de Bobine lopen kun je op deze wijze testen.
Zelfs de temperatuur sensor in de cilinderkop is qua verbinding te testen: wat deze sensor aan signaal geeft gaat via geel/roze naar contact 6 van de ECU.
De ECU krijgt stroom om zijn werk te doen via een oranje/zwarte draad, die over zekeringen loopt en stroom levert zodra het contact aangaat.
Oranje/zwart staan op contact 1 van deel B.
Let op: je test niet op de ECU zelf, maar via de stekkers die erop gaan

Succes met testen!

De ingepakte weerstand is een PTC: een weerstand die bij hogere temperatuur, meer weerstand geeft. (positieve temperatuur coëfficiënt.)
Deze weerstand is aan een kant direct verbonden met de ECU: aan contact 2 van deel B: zwart/witte draad, volgens schema. Wanneer deze weerstand hapert, zou dit door kunnen werken op de ECU. Na de PTC wordt de draad wit, en wordt gevoed doordat het contact op aan staat.
De witte draad buigt af naar andere schakelaars en metertjes bv voor benzine.

Uit Wikipedia:

Een PTC-weerstand is een weerstand met een positieve temperatuurcoëfficiënt, dit betekent dat de elektrische weerstand sterk toeneemt als de temperatuur toeneemt in een bepaald temperatuurbereik. Indien de weerstand wordt uitgezet als functie van de temperatuur, dan blijkt dat voor Rminimum en na Rmaximum de PTC zich als een NTC gedraagt. Het verband tussen weerstand en temperatuur is niet lineair.

De tegenhanger van de PTC-weerstand is de NTC-weerstand, beide behoren tot de thermistors.

De term PTC wordt meestal voor weerstanden gebruikt die flink niet-lineair zijn. Ze kunnen hierdoor bijvoorbeeld gebruikt worden als temperatuurbeveiliging in elektrische apparaten. De PTC-weerstand wordt dan in serie met de belasting geschakeld. Bij normale temperatuur zal het apparaat normaal werken, als de temperatuur oploopt zal de weerstand van de PTC abrupt toenemen en de stroom door het apparaat beperken. Als het ware functioneert de PTC als thermische zekering; dit type thermische zekering wordt vaak verhandeld onder de naam polyfuse of polyswitch.
 
Weerstand zwarte draad-minpool accu schoot bij meting 1 alle kanten op maar dit kan komen doordat de pin slecht contact maakte. Meting twee gaf gewoon 1 aan. Dit zal dus goed zijn
PXL_20230801_193100357.jpg
Post automatically merged:

Zonder accu tevens!!
 
Ik weet niet hoe ik quote, maar je zei foto 1: witte ding links is waarschijnlijk een relais voor de koplamp stroom. Je hebt waarschijnlijk wanneer je start geen licht, maar wel wanneer de motor aangeslagen is.

Dit klopt. Mijn lichten gaan pas aan bij een draaiende motor.

Wat de ptc betreft, ik krijg hem echt niet los. Met dit systeem zou ik de pinnen boven de plaat van de ecu in moeten knijpen, zodat deze aan de onderkant naar buiten staan en de ptc verwijderd kan worden. Echter zijn deze pinnen volgensmij verroest en gebroken.

Deze ptc is maar aan 1 kant verbonden!


Wat de meting voor de pickup betreft; hiervoor moet ik de stekker bij de ontsteking losmaken?
Min bij de ontsteking, plus bij de ecu?

En de rest meet ik met de min op de accu, en
plus in de juiste draad bij de ecu?

Edit: Ik heb trouwens een langfang kokusan spanningsregelaar.
 
Last edited:
Omdat ik niet ga meten zonder te weten, wacht ik af en heb ik ondertussen de kabels gevolgd en een schema gemaakt. Ik zie twee onbekende dingen, ik voeg foto's bij.
Foto 2: linksbovenin is de aansluiting "carb linksonder" ik weet niet wat dit doet. In het midden, naast de schroef bij de klem van mijn luchtslang, zie je de aansluiting vd startmotor. Dit is ranzig, misschien helpt perslucht?

Foto 1: Onbekende dop op mijn blok.PXL_20230802_172948763.jpg
PXL_20230802_171704690.jpgPXL_20230802_172603573.jpg
 
Op de ptc kom ik later terug.
Om de pickup verbinding met ecu te meten is inderdaad nodig dat de stekker bij ontsteking losgekoppeld wordt. Het gaat om de weerstand.Dus de plus en de min van de meter maakt dan niet uit. De polariteit.
Foto 1: dat is het contact met de temperatuur sensor die in de cilinderkop gedraaid zit. Het gaat volgens mij om 1 draad. De functie is niet om je te waarschuwen voor dat de motor te heet is, maar om de ontsteking en luchttoevoer wat bij te regelen bij koude start, en warme start.
Foto 2: zie verschillende Aansluitingen bij de voet van de carb. Maar te onduidelijk voor mij.
Aansluiting voor startmotor wordt helaas niet beter via schoonblazen. Wel van even losmaken, en contact opschuren. En het advies van Arie van zuur vrije vaseline maakt je Fly beter dan origineel. Echt
Post automatically merged:

- "de roestige lucht regelaar aan de zijkant"
Ook hier helpt het om even de stekker ervan af te halen en bij te schuren waar mogelijk. Het lijkt erop dat dit contact, net zoals van de SR, geleden heeft onder vocht en dergelijke. Een van de twee draden staat in directe verbinding met de ECU. Bruin op 5. Hoe is de weerstand? Daarnaast is er ook een witte draad die de stroom levert. En dat is weer te controleren wanneer de accu er in kan en zit en contact aan staat.
- Verder over de PTC. Mooi dat je m toch nog los hebt gekregen! En bij montage: invetten!
Klopt het schema van je dat je daar hebt getekend hoe deze PTC vast zit in de plaat waar ook de ECU op zit? Een soort weerhaakplug.
In het schema staat deze PTC echt als een doorvoer van stroom getekend. Tussen ECU, en toeter en choke(verwarming) en nog wat.
Dat betekent dat er een draad heen gaat, bv vanaf de ECU, en een draad verder gaat, naar bv de schakelaar voor de toeter.
Het ding als geheel is op die plaat gemonteerd waar ook de ECU op zit. Dat kan bijdragen aan de koeling. Maar ook al zijn de pennen waarmee de PTC op die plaat verbonden is, karsverrot, wanneer er twee draden goed geïsoleerd dat ding verlaten, kan ie prima in orde zijn.
Maak svp nog wat foto's van de draad die eruit gaat en andere kenmerken waarvan je denkt dat het iets kan zijn. Maar ook: schroom niet om de draad eruit met een mesje van isolatie te ontdoen: slopen met beleid levert veel op. Je kunt het nadien weer isoleren.
En kijk of je de weerstand kunt meten. Maar dan moet ie wel los staan van de toeter etc. Dus aan de ene kant de ECU stekker, en aan de andere kant het andere contact op de PTC. Vermoedelijk, wit.
 
Last edited:
Shit, ik heb je bericht niet meer optijd kunnen lezen om actie te ondernemen.

Ah, interessant dat daar de temp. sensor zit.

Morgen heb ik weer tijd, dan kan ik de aansluiting opschuren mits ik hier goed bij kan.
Dat van de witte draad noteer ik!

Het klopt dat de weerstand op dezelfde plaat zit, en de weerhaak ziet er ietsjes anders uit dan ik getekend heb, maar dat zag ik pas toen die los zat. Als ik deze ptc opzoek krijg ik dit: zie foto.

Ik vind het dan ook heel vreemd dat er maar aan 1 kant een verbinding zit.

Foto 1:
Lege andere kant vd weerstand.

Foto 2:
Vertakkingspunt "rechts" van mijn tekening

Foto 3:
Vertakkingspunt ecu+ptc " "
Roestige plek onder de ptc.

Foto 4: hoe de ptc er vermoedelijk uit hoort te zien.

PXL_20230802_202735577.jpgPXL_20230802_202939065.jpgPXL_20230802_202816707.jpg
Screenshot_20230802-222451.png
Post automatically merged:

Het kan ook dat mijn scooter nu meer roest krijgt omdat hij kaal is en buiten staat. Weliswaar onder een afdak maar het is erg vochtig buiten. Kan ik deze plekken opschuren met een p100 papiertje en dan inspuiten met wd40 om roest te voorkomen?
 
Last edited:
Ja, elke bescherming tegen roest is welkom!
WD 40 is een wondermiddel, en misschien ook wel tegen roest. Maar ik weet niet of het nog bestaat: een spuitbus met tectyl?
Elke keer dat ik je frame en dergelijke zie valt me op hoeveel stof erop zit en gezeten heeft. Je hebt m toch niet geïmporteerd uit Portugal of Spanje?

Ik heb net je opnamen gezien met de verschillende luchtschroef standen. En oeps, niet gekeken wanneer het lampje voor stadslicht brand of niet.
wat mij opvalt is:
- dat de motor goed klinkt, waarschijnlijk goeie compressie heeft en dergelijke.
- de snelheid van optrekken voor een 50 cc niet zo gek is. En dat voor een begrensde ECU. Helemaal niet gek.
- inhouden en stotteren kan ik niet horen. Ik ga het morgen nog eens terug luisteren.

Over de PTC:

Ik stuur je een foto met je PTC in beeld.
Ik omcirkelde het gedeelte wat je zou kunnen afpellen.
Mijn idee is dat je dan twee draden tegen komt: een zwart/witte, en een witte
 

Attachments

  • PTC onderzoek 1.png
    PTC onderzoek 1.png
    859.5 KB · Views: 7
Goede avond, ik begin zo weer.

Ik kan zoeken naar een spuitbus tectyl, en nee, de scooter is niet geïmporteerd. Inderdaad een hoop stof, dit is volgensmij ook erger geworden omdat hij kaal buiten staat. Er zat al veel zand tussen.

Inhouden en stotteren is op de video ook niet bepaald te horen, maar ik zie wel duidelijk dat hij geen vol vermogen heeft.

Video luchtschroef 2 slagen zie je dat hij tot ~38 op teller goed trekt en dan tot 45 op teller traag.

Video luchtschroef 1.5 loopt hij tot de 20 goed en vanaf draag trekt hij gewoon abnormaal slecht.

Video luchtschroef 2.5 gaat hij ook tot ~38 prima en daar voorbij simpelweg kut.


Voorheen trok hij tot aan de ~30 prima, had hij een klein dipje, nauwelijks merkbaar t.o.v zoals hij nu rijdt, en trok daarna weer goed door tot 59 op teller.
 
Ik heb tot nu toe alleen een beetje roest verwijderd. Het contact van de roestige luchtregelaar krijg ik niet los. De verroeste behuizing is opgeschuurd en heb ik een laag wd40 gegeven.

Het contact van de startmotor is een plaatje met een schroef er in. Alles eromheen zit onder het zand, maar het contact zelf lijkt goed te zijn.

Als ik het goed zie, hebben ze mijn klepdekselpakking niet goed gemonteerd. Kan dit voor nare gevolgen zorgen?

En dit is een duidelijkere foto van de aansluiting die ik bedoel. Er loopt een kabel vanaf en deze kan mogelijk niet goed zijn.
PXL_20230803_170459128.jpg
PXL_20230803_170432703.jpg
Post automatically merged:

Verdomme bij het loshalen van de stekker van de stator is iets afgebroken.

Ik zie niet precies waar dit stukje metaal hoorde te zitten maar volgensmij in het midden.
PXL_20230803_171719449.jpg
Post automatically merged:

PXL_20230803_171943675.jpgPXL_20230803_171934407.jpg
 
Last edited:
Als ik het goed zie, hebben ze mijn klepdekselpakking niet goed gemonteerd
Ik zie niets wat op verkeerde montage lijkt , pakking zal aan die kant iets afwijken , maar zolang er niets lekt , geen probleem.
En wat jij de luchtschroef noemt , is toch de mengsel schroef , als je deze verder uitdraait , en hij maakt meer snelheid , en beter loopt , zou dat niet een teken zijn dat je hoofdsproeier te klein is , ook al heeft hij altijd zo goed gelopen , er kan iets veranderen waardoor de verhouding niet meer klopt.
Klote dat nu juist die pin afbreekt , je kan een los vrouwtje ( connector) kopen , dan blijft je stekker in orde . Kun je niet aan de bedrading zien , op welke positie hij heeft gezeten ?
 
Kleppendeksel zal inderdaad wel goed zitten.
De slang die je aanwijst, waar gaat die heen? Benzinepomp?
Net wat Arie zegt: een nieuwe vrouw aansluiting is geen luxe. Is het metaal van de stekker bros geworden?

mis je een draad bij de laatste foto, en wat is er met de blauwe draad gebeurd?
 
Back
Top