eurokit
Broem Broem Pff Pff
Dit is mijn nieuwe scooter die ik sinds 28 juni in bezit heb. Ik heb hiervoor een peugeot vivacity sportline 4 in gebruik gehad.(nog steeds tijdelijk in gebruik) 6-01-2022
Die oude scooter heb ik al sinds 2011 nadat ik een piaggio zip 2T uit 2011 nieuw heb gekocht.
Over de zip daar was ik opzicht redelijk te vreden over.. Waar ik vooral niet te vreden over was waren die 10inch velgen / wielen.. Had namelijk het probleem dat vaker de voorkant van een rechte lijn gewoon uitbrak (dus begon te schuiven / glijden.) Vooral met nat weer was dit best erg. Je hoefde niet harder te gaan dan 40 / 45km op de teller en begon gewoon te glijden zo gevaarlijk..
Het kon ook aan de slechte chinese banden komen.. Maar het was voor mij vrijwel duidelijk dat het probleem eerder aan die 10inch wielen kwam.. Wilde je gaan remmen dan kon het voorwiel zeg maar niet meer genoeg vertragen waardoor het ging blokkeren en daardoor in de slip raakte..
Ook de 2 potige grijze voorvork had na 2700 km toch al behoorlijk zijn vering verloren.. Toen die scooter nieuw was waren de poten erg stug, na 2700km waren die belabberd.. Uiteraard kon ik er een SP voorvork onder zetten, maar dit niet gedaan. Wilde toch weer voor een peugeot viva-city gaan, en toen werd het die op het kleine fototje. Ik heb daar aardig veel mee gereden en ook veel plezier van gehad.. Scooter ging steeds meer benzine verbruiken. (dacht dat ik na 110km al weer aan de pomp stond (kon 3 dagen met een volle tank rijden)... De scooter ging ook wat slechter rijden.
Moest er eigenlijk een te grote investering erin doen, dan ik eruit zou gaan halen..
Ik was ook ermee bekend dan in januari 2018 alleen nog maar euro4 scooters te koop zullen zijn.
Ik ben daar zelf niet zo voor te porren, aangezien nog geen enkele injectie scooter voor de 50cc markt echt probleemloos heeft gelopen, en al zou je er problemen ermee hebben dan moet je er perse weer voor naar de dealer toe (en dat kan wel eens duur uitpakken). Dus besloten om van mijn vakantie geld nu het nog kon om een nieuwe 4-takt scooter te kopen.. En toen besloten om voor de piaggio new fly 4t te gaan.Momenteel staat er 2300km op de teller. In eind Augustus heeft de scooter de 1st 1000km servicebeurt gehad. Hier bij zijn onder garantie bijde banden vervangen (zat een hobbel in beide, dit zorgde ervoor dat de scooter aan het hobbelen was onder het rijden.. Ook is de rechter reflector vervangen, aangezien de oude los zat. Er was zand tussen gekomen en is toen los gelaten.
Verder was de inloop olie vervangen voor 10w40 olie (de dealer heeft niet de goede olie erin gaan)
(Dit ga ik nog vervangen voor de 5w40 wat word aanbevolen)
En de kleppen gesteld en nog een paar dingentjes wat ik even niet meer weet.
----------------------Positieve punten------------------------
- Comfort met rijden. (wel zo`n beetje het beste comfort dat op een scooter te vinden is)
- Model met een van de grootste benzintank van ongeveer 7 liter voor een 4t.
- Motor is kwalitatief erg goed voor een 4takt scooter blok. (alleen 2valve is een nogal lui blok)
- Een erg grote helm bak waar je veel in kwijt kan. (passen 2 helmen in die ervoor gemaakt zijn)
- Een extra voorvakje in het beenschild
- Meeste gewicht zit in het midden vanwege de benzinetank.
- Extreem veel licht aan de voorzijde
- Achterlicht bestaat uit een heel makkelijk om te wisselen licht module.
- Opzicht makkelijk om te bouwen naar een 4 klepper blok.
- Een analoge benzine meter met een extra reserve lampje.
- Nette chrome sierrand aan de onderzijde van de KM teller
- Kwaliteit goede standaard banden.
- Goede kwaliteit bougie (een Denso i.p.v een reguliere NGK)
- Mits de scooter ontgrensd is, grotere sproeier en goede afstelling dan is het motor geluid heel stil en loopt de motor heel mooi zuiver.
- Een erg robuust en sterk gebouwd frame (nadeel is het extra gewicht daardoor)
- Het benzine verbruik is momenteel beetje hoog ( misschien is te maken met de acceleratie pomp die op de carb zit)
- Bij schuin inveren is de voorvork niet al te best (kwa veerdemping)
- Kleine schoonheids foutjes die je hier en daar tegen komt
- Teveel speling op het cilinder slot van het contact. (schijnt zo te horen)
- Om bij de motor te komen moet de halve scooter uit elkaar.
- Begrensd loopt hij echt beroerd wegens te kleine sproeier en slechte afstelling
- Veel gewicht aan de voorkant als de benzine tank geheel gevuld is.
- Motor moet meer toeren maken om er echt genoeg vermogen eruit te krijgen
- Geen TRIP meter.
- Erg zwaar (bij pech de scooter een heuvel omhoog krijgen) (is niet te doen)
- Motor loopt standaard te schraal met sproeier 75 i.v.m milieu eisen (uitstoot)
- Begrensd is hij niet vooruit te krijgen (te weinig vermogen en de scooter is ook nog te zwaar voor het geleverde vermogen)
- Gebruikt vrij veel brandstof
- De stekker op de kabelboom waar de optionele zijstandaard aan vast gemaakt moet worden is niet beschermt voor water. Gaat oxideren en daardoor ontstaan er start problemen als je deze stekker niet (als de scooter nieuw is) niet aftaped tegen water) Dit is mij ook over komen en daardoor weigerde hij te starten. Zorgt ervoor dat als je de scooter koopt direct onderhoud aan de kabelboom laat uitvoeren.
- Er komen zwarte velgen onder voor de new fly.
- Rode remklauw van de Gilera DNA
- Voor aankomde jaren hotgrips.
- Misschien een laag windscherm (van Peug)
- Misschien een ander kickstart pendaal.
- Gele Ducati CDI (hoop dat hij i.p.v 48 km/u op de teller de 56km/u op de teller haald.
------------------------Verleden problemen----------------------------
- Dealer doet er verkeerde olie erin, 10w40 i.p.v 5w40 (koude start loopt de motor wat rauw) (ga na de 5000km zoiezo 5w40 olie erin doen, al moet ik dit zelf doen)
- Scooter rijd als een slak als de motor koud is, rijd beter bij warme motor maar nog steeds niet echt rap te noemen.
- Naar mijn idee zit er iets teveel motor olie erin
- Naar mijn idee zit er iets te weinig vertandingsolie erin.
- Onder het rijden en de bocht in draaien is een af en toe een piep geluid te horen (vermoed zelf een slechte wiel lager.
- Huidige snelheid is een beetje om te janken, met verkeer mee rijden lukt gewoon niet.
- Af en toe een start probleem. Niet willen blijven lopen, soms wel soms niet.
- Laatste probleem was dat er vocht in de stekker van de optionele zijstandaard aansluiting is gekomen, dit zorgde voor een sluiting, waardoor de scooter weigerde te starten.
- Nieuwe banden van veerubber VR152 naar Michelin City grip (wegens beide banden een bobbel hadden
- Nieuwe reflector op de rechterbeen voorvork ( zat vanuit de winkel al los , niet goed vast gezeten)
- Kokusan CDI vervangen voor de Ducati Geel (was iets mis met de kokusan cdi)
- Nieuwe bougie (bougie defect)
Wat is er aan veranderd de laatste tijd:
CDI kokusan was defect gegaan en ook denso bougie was overleden..
Er is een gele ducati standaard voor terug gekomen.
Er is 5w40 Motul motor olie erin gekomen.
Niveau vertandings olie was goed.
Sproeier is aangepast van 75 naar 78 (moet hem nog aanpassen naar 80)
CDI grijs erin gegaan hierdoor trekt hij veel beter op.
Voor de rest blijft hij zo, geen andere cilinder of uitlaat die meer herrie maakt en aandacht trekt.
De 5000km service beurt heeft hij gehad, volgende beurt word bij 10.000km
Last edited: