Piaggio New fly 4t 2v nacht blauw.

eurokit

Broem Broem Pff Pff
IMG-20170805-192028-1.jpg


IMG-20170805-192049-1.jpg


IMG-20170805-192127-1.jpg


IMG-20170806-152510-1.jpg



IMG-20170806-152520-1.jpg


Dit is mijn nieuwe scooter die ik sinds 28 juni in bezit heb. Ik heb hiervoor een peugeot vivacity sportline 4 in gebruik gehad.(nog steeds tijdelijk in gebruik) 6-01-2022

Die oude scooter heb ik al sinds 2011 nadat ik een piaggio zip 2T uit 2011 nieuw heb gekocht.
Over de zip daar was ik opzicht redelijk te vreden over.. Waar ik vooral niet te vreden over was waren die 10inch velgen / wielen.. Had namelijk het probleem dat vaker de voorkant van een rechte lijn gewoon uitbrak (dus begon te schuiven / glijden.) Vooral met nat weer was dit best erg. Je hoefde niet harder te gaan dan 40 / 45km op de teller en begon gewoon te glijden zo gevaarlijk..
Het kon ook aan de slechte chinese banden komen.. Maar het was voor mij vrijwel duidelijk dat het probleem eerder aan die 10inch wielen kwam.. Wilde je gaan remmen dan kon het voorwiel zeg maar niet meer genoeg vertragen waardoor het ging blokkeren en daardoor in de slip raakte..
Ook de 2 potige grijze voorvork had na 2700 km toch al behoorlijk zijn vering verloren.. Toen die scooter nieuw was waren de poten erg stug, na 2700km waren die belabberd.. Uiteraard kon ik er een SP voorvork onder zetten, maar dit niet gedaan. Wilde toch weer voor een peugeot viva-city gaan, en toen werd het die op het kleine fototje. Ik heb daar aardig veel mee gereden en ook veel plezier van gehad.. Scooter ging steeds meer benzine verbruiken. (dacht dat ik na 110km al weer aan de pomp stond (kon 3 dagen met een volle tank rijden)... De scooter ging ook wat slechter rijden.
Moest er eigenlijk een te grote investering erin doen, dan ik eruit zou gaan halen..
Ik was ook ermee bekend dan in januari 2018 alleen nog maar euro4 scooters te koop zullen zijn.​
Ik ben daar zelf niet zo voor te porren, aangezien nog geen enkele injectie scooter voor de 50cc markt echt probleemloos heeft gelopen, en al zou je er problemen ermee hebben dan moet je er perse weer voor naar de dealer toe (en dat kan wel eens duur uitpakken). Dus besloten om van mijn vakantie geld nu het nog kon om een nieuwe 4-takt scooter te kopen.. En toen besloten om voor de piaggio new fly 4t te gaan.


Momenteel staat er 2300km op de teller. In eind Augustus heeft de scooter de 1st 1000km servicebeurt gehad. Hier bij zijn onder garantie bijde banden vervangen (zat een hobbel in beide, dit zorgde ervoor dat de scooter aan het hobbelen was onder het rijden.. Ook is de rechter reflector vervangen, aangezien de oude los zat. Er was zand tussen gekomen en is toen los gelaten.
Verder was de inloop olie vervangen voor 10w40 olie (de dealer heeft niet de goede olie erin gaan)
(Dit ga ik nog vervangen voor de 5w40 wat word aanbevolen)
En de kleppen gesteld en nog een paar dingentjes wat ik even niet meer weet.


----------------------Positieve punten------------------------


  • Comfort met rijden. (wel zo`n beetje het beste comfort dat op een scooter te vinden is)
  • Model met een van de grootste benzintank van ongeveer 7 liter voor een 4t.
  • Motor is kwalitatief erg goed voor een 4takt scooter blok. (alleen 2valve is een nogal lui blok)
  • Een erg grote helm bak waar je veel in kwijt kan. (passen 2 helmen in die ervoor gemaakt zijn)
  • Een extra voorvakje in het beenschild
  • Meeste gewicht zit in het midden vanwege de benzinetank.
  • Extreem veel licht aan de voorzijde
  • Achterlicht bestaat uit een heel makkelijk om te wisselen licht module.
  • Opzicht makkelijk om te bouwen naar een 4 klepper blok.
  • Een analoge benzine meter met een extra reserve lampje.
  • Nette chrome sierrand aan de onderzijde van de KM teller
  • Kwaliteit goede standaard banden.
  • Goede kwaliteit bougie (een Denso i.p.v een reguliere NGK)
  • Mits de scooter ontgrensd is, grotere sproeier en goede afstelling dan is het motor geluid heel stil en loopt de motor heel mooi zuiver.
  • Een erg robuust en sterk gebouwd frame (nadeel is het extra gewicht daardoor)
------------------------Negatieve punten-----------------------


  • Het benzine verbruik is momenteel beetje hoog ( misschien is te maken met de acceleratie pomp die op de carb zit)
  • Bij schuin inveren is de voorvork niet al te best (kwa veerdemping)
  • Kleine schoonheids foutjes die je hier en daar tegen komt
  • Teveel speling op het cilinder slot van het contact. (schijnt zo te horen)
  • Om bij de motor te komen moet de halve scooter uit elkaar.
  • Begrensd loopt hij echt beroerd wegens te kleine sproeier en slechte afstelling
  • Veel gewicht aan de voorkant als de benzine tank geheel gevuld is.
  • Motor moet meer toeren maken om er echt genoeg vermogen eruit te krijgen
  • Geen TRIP meter.
  • Erg zwaar (bij pech de scooter een heuvel omhoog krijgen) (is niet te doen)
  • Motor loopt standaard te schraal met sproeier 75 i.v.m milieu eisen (uitstoot)
  • Begrensd is hij niet vooruit te krijgen (te weinig vermogen en de scooter is ook nog te zwaar voor het geleverde vermogen)
  • Gebruikt vrij veel brandstof
  • De stekker op de kabelboom waar de optionele zijstandaard aan vast gemaakt moet worden is niet beschermt voor water. Gaat oxideren en daardoor ontstaan er start problemen als je deze stekker niet (als de scooter nieuw is) niet aftaped tegen water) Dit is mij ook over komen en daardoor weigerde hij te starten. Zorgt ervoor dat als je de scooter koopt direct onderhoud aan de kabelboom laat uitvoeren.
------------------------ Tuning ----------------------------------

  • Er komen zwarte velgen onder voor de new fly.
  • Rode remklauw van de Gilera DNA
  • Voor aankomde jaren hotgrips.
  • Misschien een laag windscherm (van Peug)
  • Misschien een ander kickstart pendaal.
  • Gele Ducati CDI (hoop dat hij i.p.v 48 km/u op de teller de 56km/u op de teller haald.


------------------------Verleden problemen----------------------------

  • Dealer doet er verkeerde olie erin, 10w40 i.p.v 5w40 (koude start loopt de motor wat rauw) (ga na de 5000km zoiezo 5w40 olie erin doen, al moet ik dit zelf doen)
  • Scooter rijd als een slak als de motor koud is, rijd beter bij warme motor maar nog steeds niet echt rap te noemen.
  • Naar mijn idee zit er iets teveel motor olie erin
  • Naar mijn idee zit er iets te weinig vertandingsolie erin.
  • Onder het rijden en de bocht in draaien is een af en toe een piep geluid te horen (vermoed zelf een slechte wiel lager.
  • Huidige snelheid is een beetje om te janken, met verkeer mee rijden lukt gewoon niet.
  • Af en toe een start probleem. Niet willen blijven lopen, soms wel soms niet.
  • Laatste probleem was dat er vocht in de stekker van de optionele zijstandaard aansluiting is gekomen, dit zorgde voor een sluiting, waardoor de scooter weigerde te starten.
------------------------- Garantie gevallen ------------------------------------

  • Nieuwe banden van veerubber VR152 naar Michelin City grip (wegens beide banden een bobbel hadden
  • Nieuwe reflector op de rechterbeen voorvork ( zat vanuit de winkel al los , niet goed vast gezeten)
  • Kokusan CDI vervangen voor de Ducati Geel (was iets mis met de kokusan cdi)
  • Nieuwe bougie (bougie defect)

Wat is er aan veranderd de laatste tijd:

CDI kokusan was defect gegaan en ook denso bougie was overleden..
Er is een gele ducati standaard voor terug gekomen.
Er is 5w40 Motul motor olie erin gekomen.
Niveau vertandings olie was goed.
Sproeier is aangepast van 75 naar 78 (moet hem nog aanpassen naar 80)
CDI grijs erin gegaan hierdoor trekt hij veel beter op.
Voor de rest blijft hij zo, geen andere cilinder of uitlaat die meer herrie maakt en aandacht trekt.

De 5000km service beurt heeft hij gehad, volgende beurt word bij 10.000km
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

piaggio new fly snor zijn sowieso sloom over het algemeen, en is logisch als hij koud is dat hij dan sloom is dat is NORMAAL wan je gaat tog niet volle toeren rijden neem ik aan, en ja gewoon piaggio fly's zijn over het algemeen gewoon sloom.
mijn aprillia rs50 moet ook warm worden want als hij koud is heeft hij ook bijna geen vermogen maar als hij warm gereden is is het een raketje
 
Toen hij net nieuw was en de dealer er nog niet aan gerommeld had, liep die anders gewoon een heel stuk beter.. Dus ja toen trok die echt wel beter.. Nou is het meer een natte krant (hoe je dat ook wilt noemen) Dus ja, er zit wel zeker meer in.
 
Toen hij net nieuw was en de dealer er nog niet aan gerommeld had, liep die anders gewoon een heel stuk beter.. Dus ja toen trok die echt wel beter.. Nou is het meer een natte krant (hoe je dat ook wilt noemen) Dus ja, er zit wel zeker meer in.
dan zou ik terug gaan naar de dealer en zeggen dat hij het gewoon weer maakt zoals het was.
 
Inmiddels staat er over de 3000km op de teller.. Merk dat het blokje beetje bij beetje slechter loopt.. Ik ga morgen eens kijken of dat ik de motor olie zelf kan vervangen.. De oude 10w40 olie van putoline gaat eruit.. En 5w40 eurol superbike Full synthetic gaat er weer erin...
Ga dus niet wachten tot de service beurt totdat het dus te laat is.. Waarschijnlijk ga ik ook naar een andere dealer voor het onderhoud.. Na 5000km ga ik de scooter zelf wel wat sneller maken of de garantie vervalt of niet.. Ben het echt zat dat de scooter op toptoeren gaat draaien als die op de vario begrenzer zit.. Ook moet er nog een grotere sproeier erin.. Momenteel denk ik om er een 76 erin te draaien (standaard 75) en er is een originele 78 sproeier te krijgen die ook voor de vespa`s worden gebruikt..
De kokusan langfang cdi gaat er na de service beurt er ook eraf, en dan gaat er een begrensde ducati geel erop.. (hoop dan in i.i.g rond de 56km uit te komen) Misschien dat ik later toch een besluit neem om een ducati met grijze stekker te plaatsen..
Als ik de gele ducati ga ontgrenzen dan is de kans best wel aanwezig dat hij 75km + doet, en dat vind ik wel erg veel.. (bij al blij als hij tegen de 60 a 70 op de teller gaat) Is snel zat voor mij.

Wat ik met slechter lopen bedoel: het blokje trilt gewoon onder het rijden. (vibreren, iets dat te veel weerstand onder vind bij het draaien van de motor)

Ik denk toch echt dat die 10w40 olie te denk is, en of niet de juiste toevoegingen in de olie heeft zitten.

Waarom ik niet terug ga naar de dealer voor de olie..

De dealer waar ik de scooter gekocht heeft geeft aan alleen deze olie erin te willen doen.
En hun zeiden dat in het 4v blok 5w40 moet en in het 2v blok 10w40... Naar mijn eigen ervaringen (de tijd dat ik de scooter in gebruik heb) merk ik dat het blok niet zo loopt zoals hij zou moeten.

Voor de nieuwe dealer moet ik hiervoor zoiezo een afspraak voor maken (kan dan ook weer 1 a 2 weken gaan duren) Dat duurt voor mij te lang.. Voor je het weet draait het blok naar de klote.. Dan is geen enkele garantie die mij gaat bijstaan.
 
Vandaag eindelijk toe gekomen om de oude motorolie uit het blok weg te laten stromen in een opvangbak..

En een kleine fles Eurol 5W40 olie Superbike die ik al had staan er in gegoten...


Uiteraard het blokje even stationair laten lopen zodat de olie wat vloeibaarder word om het eruit te laten lopen.

Dit ongeveer 12-15 minuten laten draaien.. Toen de vuldop eruit gedraait.. Toen de afvoer carterplug los gedraait (voorzichtig) met een 24 MM metrische ring sleutel... Een klein tikje was genoeg.. Helaas had ik geen nieuwe o-ring voor de plug liggen dus risico genomen om de oude maar weer te gebruiken... Ik heb er verder niet eraan gezeten en er zat nog olie rondom de o-ring. Dus ergens uit het zicht gelegd.. Uiteraard het olie zeefje schoon gemaakt.. Was lastig schoon te maken met een doek dus even de compressor 1 bar erin gelaten, en met een 20% opening van de blaaspistool voorzichtig het zeefje schoon geblazen zodat het vuil eraf ging.

Daarna met hulp de scooter nog een beetje gekanteld om het laaste beetje olie eruit te laten..
Daarna de olie ring van het zeefje met oude olie iets bevochtigd en terug geplaatst.. Waarna de olie aftapplug met de hand zo ver mogelijk erop gedraait. ( De o-ring was wel plat) maar dichte op dit moment nog prima af (de volgende maal dus even vervangen)

Heb uiteraard de oude olie even opgemeten hoeveel erin zat.. En ik kwam op 799,5 ml (dus net onder de 800ml aan carter olie)
Heb dit zo ongeveer ook weer terug gedaan.. Toen de motor nog even laten lopen en 10-15 minuten laten afkoelen / olie laten zakken en opnieuw de motor gepeilt.. Zover stond hij dus weer goed op peil.. En dus keer precies tot het maximale streepje.


Waarom ik de olie hebt vervanging is alsvolgd.. Ik merkte dat het blok steeds meer begont te trillen.. Vond het wel tijd om er nou er iets aan te doen (voordat hij 2000 km later bij de servicebeurt ineens kapot is gelopen..

Het grappigste vond ik dat de 10w40 die erin zat veel dunner eruit kwam, dan de 5w40 olie die ik weer erin heb gedaan..

Ik heb een paar uur geleden nog even met de scooter gereden.. Mij vallen momenteel deze dingen op:

- Het trillen is nog steeds niet weg (de motor is door de nieuwe dunnere olie ook niet slechter gaan lopen.
- Ik merk dat het motor iets minder lui is geworden.. (denk dat dit nog te verbeteren valt door een nieuwe aandrijfriem, een grotere sproeier, en een andere CDI..

- Als ik de motor nou door de begrenzer trek en de motor in overtoeren komt, merk ik dat hij op dit moment veel beter gesmeerd word, er is minder of amper lawaai meer te horen (het leek wel of dat er amper olie bij de nokkenas kwam met die andere olie)

-Betreft het trillen, ik denk dat dit misschien even ingelopen moet worden met de nieuwe 5-w40 olie, anders word het dan al onderdelen vervangen die dit veroorzaken... Ik zal om deze reden ook niet meer terug gaan naar mij huidige dealer, maar ga daarom naar een nieuwe.. Ik denk dat ik daar meer vertrouwen in heb...

-Na 5000Km heb ik besloten om hem zelf sneller te maken.. Varioring haal ik eruit en blijft eruit.. Ga er een grotere sproeier monteren en een Ducati gele cdi begrensd eronder gooien (hoop dat hij dan rond de 55 / 60km op de teller gaat uitkomen.

Ik heb ook nog een foto laten maken hoe ik de motorolie heb bijgevuld zonder de kappen eraf te halen.. (ziet er erg hilarisch eruit.

En zo vul ik dus een piaggio new fly 2v motorblok:

IMG_20171217_160802.jpg


Ik had geen andere optie aangezien de kappen in de weg zitten, en anders moet eerst de halve scooter uit elkaar om erbij te komen, daar heb ik geen zin om om alleen olie te vervangen..

Overigens was de opening van de grote trechter te groot voor de vul opening in het blok.. Vandaar dat ik daar een kleine trechter heb gebruikt.. Het vullen moet je dan ook heel erg rustig doen, anders loopt de kleine trechter over..
 
tja nie rot bedoeld maar zon fly is gewoon een en al kut ik moest een keer een jamarcol onder een fly gooien van een maat van mij, nou heel die scooter moest er zowat voor uitmekaar, en ja die blokken zijn gewoon tering sloom niet normaal lichtere rollen ander sproeier etc, maakt geen flikker uit, en dat trillen van je blok kan miss zjin dat je asje los zit maar zon fly is gewoon rijd heel stil moet je niks aan doen is gewoon een ding voor bejaarden.
 
Ik neem aan dat je bedoeld dat het onderhoud eraan best lastig gaat en veel tijd kost als continu de kappen eraf moeten.. Ja dat klopt helaas. Sloom zijn die blokken zeker niet, je moet wel weten wat je eraan moet vervangen. Alleen een 2valve versie zal nooit sneller worden dan een 2-takt scooter,
Dan moet je er minstens 72cc eronder gooien, nokkenas, misschien carburateur ect.. Voor snelheid kan je hem dan ook beter direct ombouwen naar 4valve (ja dat is mogelijk)

Sinds 23 december is de motor ermee opgehouden.. Ga er van uit dat het gaat om iets kleins. Omdat als ik de scooter op de startmotor iets langer door wil laten lopen de motor dan ook beetje netjes start en daarna weer uitvalt..
Maar z.s.m gaat hij naar een andere officiele piaggio dealer. Laat hem daar dan geheel na lopen..

Morgen nog op het oude barrel naar het werk voor paar dagen. Hoop dat ik in het weekend het blokje van het oude barrel kan reviseren, want hij loopt momenteel heel slecht.. Ik heb momenteel geen ander vervoer..

Hoop snel de piaggio new fly bij de andere dealer te hebben.
 
Ik neem aan dat je bedoeld dat het onderhoud eraan best lastig gaat en veel tijd kost als continu de kappen eraf moeten.. Ja dat klopt helaas. Sloom zijn die blokken zeker niet, je moet wel weten wat je eraan moet vervangen. Alleen een 2valve versie zal nooit sneller worden dan een 2-takt scooter,
Dan moet je er minstens 72cc eronder gooien, nokkenas, misschien carburateur ect.. Voor snelheid kan je hem dan ook beter direct ombouwen naar 4valve (ja dat is mogelijk)

Sinds 23 december is de motor ermee opgehouden.. Ga er van uit dat het gaat om iets kleins. Omdat als ik de scooter op de startmotor iets langer door wil laten lopen de motor dan ook beetje netjes start en daarna weer uitvalt..
Maar z.s.m gaat hij naar een andere officiele piaggio dealer. Laat hem daar dan geheel na lopen..

Morgen nog op het oude barrel naar het werk voor paar dagen. Hoop dat ik in het weekend het blokje van het oude barrel kan reviseren, want hij loopt momenteel heel slecht.. Ik heb momenteel geen ander vervoer..

Hoop snel de piaggio new fly bij de andere dealer te hebben.
tja maarja 72cc erop ja dan wel maar met een 50cctje niet maar waarom 72cc en geen 80cc?
 
80Cc is werkelijk 72cc. Maar het word 80cc genoemd. Gewoon omdat dit zo is. En nee ga er zelf niet zo`n cilinder er bij mij erop zetten.
 
80Cc is werkelijk 72cc. Maar het word 80cc genoemd. Gewoon omdat dit zo is. En nee ga er zelf niet zo`n cilinder er bij mij erop zetten.
hmm dat lijkt mij sterk mn vader heeft een 80cc vespa sprint snor en had met een schuifmaat de cilinder opgemeten (het gat zogenoemd) en die gaf precies 80 aan dus heh??
 
De cilinder inhoud is inderdaad niet gelijk aan de diameter van de boring.
Dit is inderdaad zoals Brute-Force aangeeft de inhoudsberekening van een cilinder.
Waarbij de hoogte van die cilinder de slag van de zuiger is.

Je zou dit met de schuifmaat kunnen bepalen door de diameter van de cilinderboring te meten en daarna de slag van de zuiger.

Dan de volgende formule op de gemeten waardes toepassen:

1/4 x π x D x D x H

0,25 x 3,14 x diameter van de boring x diameter van de boring x hoogte van de slag.

voorbeeld speedfight 3 cilinder:

de diameter van de cilinderboring is 39,94 mm of te wel 3,994 cm.
de slag van de zuiger is 39,80 mm of te wel 3,980 cm.

de inhoud van de cilinder is dan

0,25 x 3,14 x 3,994 x 3,994 x 3,980 = 49,9 cc (afgerond)
 
Na enkele dagen dat de scooter onder het rijden naar mijn werk spontaan uitviel en niet meer gestart kreeg.. Heb ik de scooter weer vandaag opgehaald bij de nieuwe dealer.. Bij de eerste dealer kom ik niet meer voor onderhoud.
Probleem was dat de bobine defect was en dit ook de bougie heeft gesloopt.. Deze zijn onder garantie netjes vervangen..

Voor de rest..

- Nieuwe motul 5w40 motorolie.
-Km teller aandrijver gesmeerd.
- Vario ring verwijderd
-Controlle op de hele scooter
-Vertandings olie niveau was goed.
- Sproeier 75 aangepast naar 78..
-Kleppen gecontroleerd.


Probleem met het slechte trekken is opgelost.
En hij vibreerd bijna niet meer.. Dit is zo weinig dat het niet meer iritant is..

Overigens kreeg ik ook het advies om niet meer de motor warm te laten draaien, omdat dit anders een pik zwarte bougie zou opleveren..

De scooter gaat terug bij 5500km voor de 2de service beurt.
 
Na enkele dagen dat de scooter onder het rijden naar mijn werk spontaan uitviel en niet meer gestart kreeg.. Heb ik de scooter weer vandaag opgehaald bij de nieuwe dealer.. Bij de eerste dealer kom ik niet meer voor onderhoud.
Probleem was dat de bobine defect was en dit ook de bougie heeft gesloopt.. Deze zijn onder garantie netjes vervangen..

Voor de rest..

- Nieuwe motul 5w40 motorolie.
-Km teller aandrijver gesmeerd.
- Vario ring verwijderd
-Controlle op de hele scooter
-Vertandings olie niveau was goed.
- Sproeier 75 aangepast naar 78..
-Kleppen gecontroleerd.


Probleem met het slechte trekken is opgelost.
En hij vibreerd bijna niet meer.. Dit is zo weinig dat het niet meer iritant is..

Overigens kreeg ik ook het advies om niet meer de motor warm te laten draaien, omdat dit anders een pik zwarte bougie zou opleveren..

De scooter gaat terug bij 5500km voor de 2de service beurt.
klopt een 4takt scooter is eigenlijk starten en rijden, een 2 takt fftjes 1 of 2 minuutjes laten draaien en dan aanrijden (niet volgas maar gewoon warmrijden)
 
klopt een 4takt scooter is eigenlijk starten en rijden, een 2 takt fftjes 1 of 2 minuutjes laten draaien en dan aanrijden (niet volgas maar gewoon warmrijden)

Scoot met een 4 takt motorblok heeft tijd nodig om de motorolie op te warmen en door het blok te doen pompen.
Aangezien deze kanaaltjes klein/smal zijn is het verstandig om te wachten tot dat de elektrische choke het extra toevoerkanaal afsluit. En dan nog moet men rustig wegrijden. Met een 2 takt is het idem qua choke, maar omdat de olie gemengd wordt met de brandstof kan men hier wel vrij vlot vol gas wegrijden. Verstandig is het echter niet!
Bedrijfstemperatuur van de cilinder/motor is best wel belangrijk voor een wat langere levensduur van je ros.
Kan veel dikke euro's schelen op den duur....
 
Back
Top