Piaggio New fly 4t 2v nacht blauw.

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Na de scooter 2,5week bij de dealer te hebben gestaan na een loop probleem (iemand van hun familie was overleden en daardoor duurde het wat langer.

Er is een reperatie uitgevoerd en de 5000km servicebeurt meteen laten doen bij 4428km
Kan verlopig weer tot 12.000km door rijden.. Bij 8000Km beurt zal ik de motor olie dus zelf vervangen (om in de 4000km service interval te blijven) Dus verlopig weer lekker rijden.

Scooter is rond 16.30 uur weer opgehaald. Heb er meteen maar een fles motor olie erbij gedaan en 2 nieuwe bougies..
1 bougie hou ik in de scooter.. Als hij weer dit probleem gaat geven word hij ter plaatsen vervangen.

Dealer zegt ook dat de sproeier 78 goed is.. Maar wellicht dat ik dit zelf in de gaten ga houden en anders overweeg om er een 80 erin te draaien. Dit weekend gaat ook de andere CDI weer terug (hier was verder niks mis mee). Het ding trekt nog steeds als een slak..

De aandrijfriem hebben ze niet vervangen.. Dat doen ze pas bij de volgende beurt.

Misschien dat ik overweeg om er een sport vario en of een andere riem te proberen, om dat slome van de scooter eruit te krijgen.
Met de andere CDI was hij toch net even wat veller.. (als je denkt dat het super rap gaat dan valt dat ook nog wel mee, maar het loopt een stuk netter dan hoe het nou gaat.

Voor de rest ben ik vriendelijk en inzichtelijk geholpen. Nog steeds tevreden bij deze dealer.

Deze olie heb ik nu:

https://www.motul.com/nl/nl/products/scooter-power-4t-5w40

p66003.jpg


Ga deze olie ook in de kisbee gebruiken.
 

Kurmit

Active Member
Geen slechte olie en zal er prima op lopen.
Als je pietluttig wilt zijn de codering MA staat voor olie gemaakt voor motorfiets met natte koppeling.
Deze heeft niet de additieven die een auto olie wel heeft die zorgen voor minder frictie.
Zelf gebruik ik liever een goede auto olie in de scoot om die reden.
Is ook goedkoper ;)
 

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Volgens de label op de fles is er niks mis met deze olie:

Engels:

100% synthetic lubricant specially designed for the latest generation of 4-stoke scooter and maxi-scooter. Outstanding detergent and anti-wear additives. Protects the engine at start-up & at low temperature..

MA en MA2 staan gewoon in het boekje van piaggio als aanbevolen.. Het is niet dat ik er zomaar iets erin giet.

Daarvoor had ik putoline nogwat ester tech.. Wat een troep is dat.
 

jeffrey16

Aprillia RS50 Custom Naked | Zundapp KS50 Super
Na de scooter 2,5week bij de dealer te hebben gestaan na een loop probleem (iemand van hun familie was overleden en daardoor duurde het wat langer.

Er is een reperatie uitgevoerd en de 5000km servicebeurt meteen laten doen bij 4428km
Kan verlopig weer tot 12.000km door rijden.. Bij 8000Km beurt zal ik de motor olie dus zelf vervangen (om in de 4000km service interval te blijven) Dus verlopig weer lekker rijden.

Scooter is rond 16.30 uur weer opgehaald. Heb er meteen maar een fles motor olie erbij gedaan en 2 nieuwe bougies..
1 bougie hou ik in de scooter.. Als hij weer dit probleem gaat geven word hij ter plaatsen vervangen.

Dealer zegt ook dat de sproeier 78 goed is.. Maar wellicht dat ik dit zelf in de gaten ga houden en anders overweeg om er een 80 erin te draaien. Dit weekend gaat ook de andere CDI weer terug (hier was verder niks mis mee). Het ding trekt nog steeds als een slak..

De aandrijfriem hebben ze niet vervangen.. Dat doen ze pas bij de volgende beurt.

Misschien dat ik overweeg om er een sport vario en of een andere riem te proberen, om dat slome van de scooter eruit te krijgen.
Met de andere CDI was hij toch net even wat veller.. (als je denkt dat het super rap gaat dan valt dat ook nog wel mee, maar het loopt een stuk netter dan hoe het nou gaat.

Voor de rest ben ik vriendelijk en inzichtelijk geholpen. Nog steeds tevreden bij deze dealer.

Deze olie heb ik nu:

https://www.motul.com/nl/nl/products/scooter-power-4t-5w40

p66003.jpg


Ga deze olie ook in de kisbee gebruiken.
je moet er lichtere rollen en strakkere trekveren in doen dan trekt hij wat vlugger op en de cdi doorslijpen.
 

eurokit

Broem Broem Pff Pff
De scooter is momenteel niet meer vooruit te branden, en dan heb ik het echt over als het ding een helling op moet.. Gaat dan nog slomer dan een snor scooter.. Althans sta dan bijna stil..

Heb ondertussen een goedkoop roller test setje gekocht van 5,7 grams rollen..
Ga ook nog in de buurt kijken voor een setje malossi HT rolletjes 6.1 grams (volgens joey schaar zouden deze de meeste PK moeten geven op de test bank..

Ook ik heb de knop door gehakt en een dayco HPX riem besteld.. En een setje polini vario geleiders.. (schijnen beter dan de origineel te zijn volgens joey schaar)

Probleem is als die op gang is hij veel toeren moet maken (lijkt wel of dat de riem in de lage versnelling blijft hangen)
En moet hij op gang komen, dan komt hij vaak sloom op gang (waarschijnlijk dat de iets lichtere rolletjes gaan helpen/

En toeren maakt hij helemaal niet als hij de heuvel op moet.. Rond de 60 op de teller maakt hij ook een hoop toeren op top..
Dus begin mij eraan te irriteren en er is dus niet goed ermee te rijden.. Dus noodzakelijk zal de aandrijving goed afgesteld moeten worden..

Ik heb wel een verwachting dat er zwarte aanloop sporen op het loop oppervlak van de vario zit.. (met andere woorden standaard riem is bagger kwaliteit)

Als ik direct uit stilstand volgas geeft, dan gaat het wel aardig, maar blijft rond de 40km/u op teller soms weer even hangen.
 

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Hint!





De rolletjes ga ik misschien niet gebruiken (vandaar ik ik goedkope 5 euro rolletjes heb gekocht)
Moet alleen nog een setje Malossi HT 6,1 gram halen.

Wellicht ik morgen tijd genoeg heb (en zin)(misschien dat ik anders dan 3 weken wacht en het in de zomer vakantie pas aan de slag ga (mocht het mis gaan zit ik niet direct zonder vervoer), alvast de riem monteren plus de nieuwe vario geleiders.. Het zwarte van de halfpoelie schoon schuren en de koppeling schoentjes wat opruwen met grof schuur papier..

Vanaf daar zien we verder..
 

jeffrey16

Aprillia RS50 Custom Naked | Zundapp KS50 Super
De scooter is momenteel niet meer vooruit te branden, en dan heb ik het echt over als het ding een helling op moet.. Gaat dan nog slomer dan een snor scooter.. Althans sta dan bijna stil..

Heb ondertussen een goedkoop roller test setje gekocht van 5,7 grams rollen..
Ga ook nog in de buurt kijken voor een setje malossi HT rolletjes 6.1 grams (volgens joey schaar zouden deze de meeste PK moeten geven op de test bank..

Ook ik heb de knop door gehakt en een dayco HPX riem besteld.. En een setje polini vario geleiders.. (schijnen beter dan de origineel te zijn volgens joey schaar)

Probleem is als die op gang is hij veel toeren moet maken (lijkt wel of dat de riem in de lage versnelling blijft hangen)
En moet hij op gang komen, dan komt hij vaak sloom op gang (waarschijnlijk dat de iets lichtere rolletjes gaan helpen/

En toeren maakt hij helemaal niet als hij de heuvel op moet.. Rond de 60 op de teller maakt hij ook een hoop toeren op top..
Dus begin mij eraan te irriteren en er is dus niet goed ermee te rijden.. Dus noodzakelijk zal de aandrijving goed afgesteld moeten worden..

Ik heb wel een verwachting dat er zwarte aanloop sporen op het loop oppervlak van de vario zit.. (met andere woorden standaard riem is bagger kwaliteit)

Als ik direct uit stilstand volgas geeft, dan gaat het wel aardig, maar blijft rond de 40km/u op teller soms weer even hangen.
hierom heb ik geen vario meer......... had ook met me lx had ik de vario afstelling perfect met drukveer trekveer grammage rolletjes en snaar en na 3 dagen rijden liep de boel weer kut.
 

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Heb ondertussen weer wat nieuwtjes...

Met de dayco riem liep de scooter slecht.. Heb hem een paar dagen later maar eruit gehaald..
Ondertussen heb ik wel een nieuwe originele riem liggen van piaggio zelf..
De polini vario geleiders zijn een verademing, geen rare geluiden van de vario meer.

De scooter heeft momenteel bijna 12.000km gereden..

In januari is de middenbok vast komen te zitten (misschien door het slechte weer) Moet hem nou nog continu met de hand omhoog trekken.
Bij de 8400km was de motor olie en het luchtfilter vervangen.


De standaard uitlaat heeft een nieuwe nodig.. Merk dat hij onder het rijden soort gaasachtig geluid aan het maken is.. en er door er ook metalen deeltjes aan het rammelen / trillen zijn tijdens het rijden.. Dus dat word een nieuwe uitlaat helaas.. (dit keer komt de standaard eronder van de vespa lx 4t 2v.) Of ik zoek tijdelijk even een goedkopere oplossing.


Binnenkort zullen er nieuwe banden eronder moeten, aangezien de huidige citygrips tegen hun einde lopen..
Ben van plan de standaard velgen te vervangen voor zwarte die dus gelakt zijn.
(voorvelg heb ik al liggen, de achter moet nog besteld worden)

Kickstarter pendaal ga ik vervangen voor eentje van de vespa.. Dan ben ik af van die continu terug komende roest tussen het scharnier gedeelte.

Er moet een andere achterveer komen, de huidig zit aardig onder de roest...

Merkte ook dat de koppeling een klein probleempje had, dat deze wat te vroeg aangrijpt bij het wegrijden, hierdoor verlies ik dus wat aan vermogen om goed weg te komen..

Wil er waarschijnlijk ook een andere sport vario voor kopen, en hoop daarmee een betere verdeling van het zielige motor vermogen te krijgen..

Er komt ook nog een nieuwe cilinder onder de scooter.. Wegens de oude wat aftrapt is bij het inrijden van het ding..
Aangezien het ding met zoveel gewicht al lastig van ze plaats komt, overweeg ik een wat grotere cilinder te plaatsen..
 

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Even weer een update van de scooter.. Stond momenteel iets meer als 1 jaar stil. Reden was dat het waarschijnlijk bij de laatst vorige service beurt ze vergeten zijn om de uitlaat carter bouten goed vast te draaien. Of er iets iets goed mis gegaan bij het indraaien van die bouten.
Ik kwam er naar 1 a 2 maanden ineens achter dat de uitlaat wat aan het losse kant zat.. En de bouten dus los zaten.
Dus ik dacht dan draai ik ze weer vast.. Maar helaas viel er weinig eraan te draaien en zaten dus echt muur vast.
Heb toen geprobeerd ze heen en weer te draaien met kruip olie.. Maar dat hielp dus allemaal niet. Meer. Toen wat met meer geweld geprobeerd en toen braken ze af.. Omdat ik ook nog andere scooters moest opknappen had ik er even geen tijd meer voor om er na te kijken. Dus heeft helaas een flinke tijd stil moeten staan.

2 a 4 weken geleden in de zomer vakantie maar eens eraan begonnen. Met toch wel met pijn en moeite dit voor elkaar gekregen. Zit momenteel weer nieuw draad in getapt. En toen wilde ik ook nog eens de vertanding olie gaan vervangen. Heb er toen de olie eruit laten lopen. Maar nog niet gevuld.
Toen kwam er ook een nieuw probleem de kop op steken. Ik moest de scooter verplaatsen. En bij het verplaatsen merkt ik dat hij heel erg zwaar reed met de hand. Ik vermoed dat de vertandings lagers af zijn.. Omdat de eerste dealer er te weinig carter olie erin heeft gedaan.
Dus dat word helaas toch de boel open trekken en de interne vertandings lagers vervangen.. En dan zal ik ze allemaal na kijken.

Ik heb verder nog een hoop te doen.. Frame is momenteel heel erg aan het roesten, even als de achterkant van de benzine tank.. Wellicht dat ik dan toch het blok eronder uit ga halen en alles goed schoon ga maken en het frame gedeeltelijk van een laag nieuw verf te voorzien.. (verf vanuit de fabriek is om te huilen zo slecht.

Momenteel zit er ook een nieuwe band op het achterwiel, en heb ook 2 weken geleden een nieuwe uitlaat gekocht.

Ik ben ook voor andere motor olie gegaan.. Heb dit nog niet geprobeerd. Maar is per fles een stukje goedkoper dan die motul olie die ook slechter verkrijgbaar is. Momenteel nou Castrol RS 5w40.

Meer later.
 

eurokit

Broem Broem Pff Pff
status, staat verlopig nog stil. I.v.m dat ik nog een hoop andere dingen hebt te doen met scooters / brommer.


Wat er zowel eraan gedaan moet worden:

* Er zit momenteel al een nieuw achterband erop, voorband is ook wel toe aan vervanging
* Misschien een nieuwe accu als het ding verlopig nog zo staat (accu is wel eruit gehaald)
* vertanding lagers moeten eruit (en daar heb ik duur gereedschap voor nodig (denk dat hij al die tijd met een te laag olie peil in de vertragingskast heeft gereden (op TIP van mijn dealer toen, toen hij zei dat het wel goed zat..(volgens mij was hij in de verwarring met de new liberty (die waarschijnlijk een ander type model vertandingshuis gebruikt) Denk dat de tandwielen nog wel goed zijn alleen de lagers amper smering hebben gehad. Zonder olie loopt hij echt zwaar.. (en dit ga ik 100% eerst vervangen
* Oude benzine moet eruit, waarschijnlijk ook leiding filter vernieuwen
* Ga de carterkap ook vervangen (deze is helemaal geel -ig uit geslagen)
* Moet het koppelings probleem nog verhelpen (ga ik pas doen als de scooter weer rijd. (later nog een test / review maken voor een sport vario)
* Heb in het begin wat te pittig gereden met de scooter (advies gevolgd van mensen die zeggen dat je gewoon normaal ermee kan rijden) Volgende maal ben ik toch wel iets voorzichtiger *geleerd vanuit het verleden* Ik twijfel nog of dat ik alleen de zuiger met de veren ga vervangen. En of ik toch ga over stappen naar een 60cc cilinder (gewoon om ervaring op te doen en zien hoeveel beter dat loopt.

* Er komen nog nieuwe velgen op met banden in een andere kleur(voor velg heb ik al een tijdje liggen, achter moet nog besteld worden.
* Frame zal gedeeltelijk aangepakt moeten worden.. De fabrieks verf was niet al te best, en hier en door zie je zeker al wat roest plekken. Dus alles schoon maken en opnieuw spuiten.
* Ook nog naar de middenbok kijken. Deze heeft een paar jaar geleden in de winter (dacht die van 2017) ergens tegenaan getikt en toen zat die bij het uit halen vaker gewoon muur vast.. (waarschijnlijk alles los halen en dingen gaan vernieuwen.
*Daarnaast nog vertandings olie vervangen
* Motor olie vervangen en een nieuw zeef filter erin.

* Misschien kom ik nog andere ongein tegen dat ik zal moeten vervangen (zoals de subframe rubbers..)

(heb hier een daar al nieuw spullen liggen) ,maar zal ontbrekende dingen nog erbij moeten kopen.
Ook ga ik denk ik de achter spoiler nog vervangen met een andere kleur.
* En een nieuwe kickstarter (de originele die van een runner RST is waardeloos, snel roest tussen het draaiende deel plus lastig met motor aan kicken.
heb vaker mee gemaakt dat ik hem er niet ermee aan kreeg. Nou komt er dus eentje op van een vespa.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this
Similar threads
Thread starter Title Forum Replies Date
Alaindnf 2006 Majesty 400 vs 2011 Piaggio x7 300 Scooter blog (reviews) 1

Similar threads

Top