This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

piaggio mono-arm minibike

rossi-nr.1

minibiker
hierbij mijn nieuw topic verhaal.

een groot verhaal zal ik kort houden, jullie zien liever foto's dan lappen text.

ik ben een ''samenwerkingsverband'' aangegaan met ''iemand'' en we gaan samen een 2 tal bikes en 3 blokken bouwen (2 vlokken voor hem)
hierbij zou ik hem al graag willen bedanken voor zijn tijd, machinebereikbaarheid en kennis.
ook wil ik de financiele steun van sponsoren en andere hulp bij deze al bedanken!

het wordt een minibike met dezelfde setup als afgelopen jaar.
evo70cc, 16mm dell., opmaat pijpje, groot radiateurtje, wat malossi inlaatdelen en een nieuwe evo as!.

hierbij wordt het frame van 14x0,8 mm 25crmo4 pijp en de MONO-ARM van 20x1,5.
tussen 14 en 20 was voor de rest niets te krijgen.....had liever 16mm gehad, maar helaas.

aangezien dit allemaal chroommolybdeen is wordt het balhoofd, de bevestigingsbussen en de klembus voor het excenter ook allemaal uit chroommolybdeen gehaald.
hierbij ook wat zelfbouw velgen!

zo wordt de minibike in grote ''zin''...

[ir]http://i13.tinypic.com/8fn51fn.jpg[/ir]
[ir]http://i15.tinypic.com/879b58m.jpg[/ir]

velg:

[ir]http://i3.tinypic.com/87mq9sg.jpg[/ir]
[ir]http://i18.tinypic.com/6nqzaxz.jpg[/ir]
[ir]http://i3.tinypic.com/8bz2qlw.jpg[/ir]
[ir]http://i17.tinypic.com/6o2bhnm.jpg[/ir]
[ir]http://i11.tinypic.com/71xqcl1.jpg[/ir]
[ir]http://i18.tinypic.com/71qp8hd.jpg[/ir]
[ir]http://i19.tinypic.com/6kzo900.jpg[/ir]


hierbij nog de carters die ook cnc zijn afgefreesd....let op het stuk rondom de krukaslagers.
hier komt de zijplaat op die perfect past (passingsmaat) waardoor het carter niet meer de draaibank in hoeft voor de koppeling.
deze pasrand wordt er op voorhand uitgefreesd en zal uiteraard 100% centrisch zijn.

[ir]http://i15.tinypic.com/8c2dna1.jpg[/ir]

UPDATE 1!

zo wij weer even bezig geweest.
ook mijn carter is afgefreest en afgewerkt en dient alleen nog gestraald te worden.

daarnaast zijn alle busjes gedraaid en het ziet er goed uit.
dit had wat vertraging door de M8 busjes waar een kamer uitgedraaid moest worden (verzinken voor cilindrische bouten) waarbij de beitel niet klein genoeg was.
hierbij dus een eigen binnendraaibeitel geslepen, maar chroommolybdeen (ook alle bussen en balhoofd etc) draait zonder beitelplaatjes zeer moeilijk.

afijn het is toch gelukt! en ze zitten reeds op de mal.
daar waar nog pijp tussen moet zodat het gehecht en gelast kan worden.
voor het buigen was ik het zat afhankelijk te zijn van andere om steeds een buigapparaat te lenen waardoor ik er zelf 1 aangeschaft heb.
niet goedkoop, maar hier heb ik de rest van me leven wel profijt van.
heb 14 en 20mm gebogen en 14mm was geen maat in de buigmallen.
de pijp ging met 15mm zoals verwacht al knikken waardoor er een eigen 14mm mal gemaakt gaat worden.
dit om het uiteraard toch netjes te krijgen.

ook snijwerk weer verricht voor het verstevigen van het frame rond het balhoofd.
14x0,8 is niet dik! daardoor wat extra aandacht hiervoor.
reeds zoek ik ook nog op werkstofnummer 25crmo4 de tijden en temperaturen om het staal af te koelen/na te waren om de spanning met het lassen eruit te krijgen.
als iemand hier advies in heeft..laat je horen!

daarnaast ook de band op de velg gekregen...en hij is goed!..hij loopt iets terug..maar dit kan ook aan de band liggen....en hier word ook nog onderzoek naar gedaan (andere velgen opmeten qua geometrie)
aan de reacties over bms velgen kregen we het idee om nieuwe velgen te maken...dit doen we niet (ook helaas) aangezien er al 1 klaar is en anders toch weer geld geinvesteerd moet worden om een nieuwe te draaien/frezen etc.

hieronder wat foto's:

[ir]http://i15.tinypic.com/6yzfec0.jpg[/ir]
[ir]http://i14.tinypic.com/8f0xunp.jpg[/ir]
[ir]http://i10.tinypic.com/8b4o3lj.jpg[/ir]
zoals te zien waren dat de tekeningen, hieronder het resultaat van het malletje met de bussen en het balhoofd:
[ir]http://i15.tinypic.com/8ebp6pt.jpg[/ir]
[ir]http://i15.tinypic.com/8bsa8gz.jpg[/ir]
[ir]http://i2.tinypic.com/89socx2.jpg[/ir]
snijwerk voor de verbindingen waarbij gelijk de bevestigingslip etc zit voor radiateur en zitkap.
[ir]http://i12.tinypic.com/6ljncpe.jpg[/ir]
hier het buigapparaat!
[ir]http://i7.tinypic.com/7wz5q34.jpg[/ir]

hoop het frame binnen 2 weken allemaal af te hebben (2 voorframen en 2 mono-armen).
tussendoor zal het blok ook iets vorderen qua zijplaten en ook de koppelingskommen zijn zo goed als af!

wederom bedankt aan ''iemand'' voor zijn deel van het werk.
hierbij een update,

weer bezig geweest met de framepjes...en mijn compagnon met de blokken!
beide zeer fraai!....dit gaat de goede kant op.
nog bedankt voor het draaien van de 14mm buigmal!....

1 nadeel is dat de achterbrugjes qua buigen/hechten van mijn kant wat vertraging hebben...maar dat halen we in de beginweek van januari 2008 in.

de aluminium platen van koppelingskant en ontstekingszijde zijn cnc gefreest.
hier moeten nog een x aantal busjes tussen...en de trillingsdempers.
ook de koeling moet nog gemaakt worden..hiervoor gebruiken we 14x2 hydr. pijp..die we in het carter frommelen met nette o-ring afdichtingen.
de uiteinden afdraaien naar slangtule en klaar zijn we.

de jongens wederom bedankt voor het snijwerk! ze helpen ons aardig uit de brand.

hieronder wat foto's en over een paar weken de achterbrugjes!

groeten,

erwin en zijn kameraad

foto's:

frame in mal:
[ir]http://i16.tinypic.com/6xl6b2c.jpg[/ir]
[ir]http://i4.tinypic.com/6t11e3c.jpg[/ir]
[ir]http://i3.tinypic.com/6wrlpuo.jpg[/ir]
en hier met radiateur erbij:
[ir]http://i8.tinypic.com/6jl39ex.jpg[/ir]
[ir]http://i16.tinypic.com/6sjb3f5.jpg[/ir]
hier de ''speling'' voor de koelingsaansluiting...dit was van tevoren in tekening al te zien...links en rechts zijn qua bussen etc hetzelfde/symetrisch...alleen loopt de rechterpijp(vanaf zitpositie) wat sterker naar binnen...

blokfoto's:
carterplaten:
[ir]http://i14.tinypic.com/8c27wa1.jpg[/ir]
koppelingszijde:
[ir]http://i2.tinypic.com/816a2hd.jpg[/ir]
ontstekingszijde:
[ir]http://i6.tinypic.com/80ua52v.jpg[/ir]

in combinatie met de koppelingskom (moet nog gefreesd worden)
[ir]http://i1.tinypic.com/7ydqbvc.jpg[/ir]

zo...we hebben weer eens wat gemaakt...

de koppelingskom! (zijn voor 3 blokken ook 3 stuks van)


ik heb de frameplaten afgewerkt (afbramen)...moet nog 1 stukje wegfrezen..dus daar geen foto's van.

tussendoor besloten met een programmeerbare ontsteking te rijden...jeroen is de leverancier van deze mooie onstekingen...bedankt voor de service!
de ontstekingen liggen bij de kamaraad..dus foto's volgen nog.

daarvoor wel accupacks gezocht..en via koen heb ik wat te pakken gekregen.
hij had nog wat liggen....en ze kwamen vandaag binnen!..bedankt voor de snelle levering!

nu nog een lader bij conrad bestellen...en dan zijn we compleet.

verder nog 2 pasbussen voor het carter gedraaid (oude waren gaar) en de koelpijpjes gedraaid en schuin afgeslepen.
deze moeten geTIGt worden....het is van 14x2 hydr. pijp gemaakt..en dat last door de coatlaag erg bagger.



daarnaast nog 3x een uitlaatpakket gesneden..kijken of het goed uitkomt en of er nog andere versies nodig zijn...tevens ook wat deelflenzen uitlaatflenzen gesneden:




naaf voor de voorvelg...de schijf blijft aan de poot hangen..en velg gaat er met naaf af.


daarnaast nog 4 kroonplaten gesneden.. (oude zijn te koop..2 verschillende breedte's!)
de naloop van de voorvork is te verstellen...in 3 standen..in de kroonplaat worden de stukjes weggefreesd die erboven liggen...

dit principe wordt ook bij de 20mm dikke frameplaten gedaan. maar die lopen krom (door de afstand ''radius'' van de onderste beverstingsbus ten opzichte van de vasten ''bovenste'' bus).


hieronder nog eens inclusief een stuurklem voor de stuurdemper.



standen voor de achterbrug...dit moet nog ''negatief '' in de platen gefreesd worden.


daarnaast nog 8 voetsteunen gesneden....voor beide fietsen 1 set reserve.
oude voetsteunen (staat wel 48 in..wat je eruit kunt halen..) zijn te koop en hebben dezelfde afmetingen als grc.




nu snel de achterbruggen maken en alles eens in elkaar friemelen.

tot horens!

zo...weer eens wat gedaan.

flens voor de carb gemaakt..hier is hij 6 a 7mm smaller door..en de binnenzijde loopt van 16mm naar 20 oid..met een radius van 100...wat dus lekker aanvoelt!

daarnaast heb je de domme originele klem niet meer.
carb afgedraaid in mijn kleine draaibankje..dit door een asje exact 16mm te draaien..en via de gasnaald met een bus te klemmen.






opstelling in de mal voor het maken van de achterbruggen.
hier zijn 3 stuks van gemaakt:



krukas afgedraaid..alleen nog een spiespaan frezen...vlakke inleg bij het vliegwiel..en halve maan bij de koppeling.



daarnaast nog 4 ringen gedraaid om het achterwiel te klemmen op de achteras.


2 waveschijven gemaakt.
3mm....deze wordt met paspennen op hun plaats gehouden..en de borst waar hij op leunt is langer...3,5mm zodat deze zwevend word!

zo staat het frame schematisch in elkaar..best al een leuk gezicht!


nieuw velgontwerp van me kameraad!...erg mooi!


hier de voorzijde van de ander...het moet zich nog bewijzen..maar hier hebben we zeker vertrouewn in!..dit in combo met een mooi hydr. remtangetje.




de achterassen zijn ook gedraaid...hier alleen geen foto van..dat komt nog.
daarnaast zijn we nu bezig met de vliegwielen...zodat het blok straks definitief in elkaar kan.

kroonplaten zijn strax ook klaar dus dan kunnen de voorzijden in elkaar.

binnenkort nog wat andere foto's!...van de frameplaten etc.

erwin en X

de carbondelen zijn binnen....

hier ff wat foto's....komende week de kappen bevestigen..en het blok staat ook totaal in elkaar (foto's zijn nog zonder cilinder etc)

daarna trekstarterring draaien......en de uitlaat maken.....ook ophangpunten voor de cdi kast en het halve kuipje.
en niet te vergeten...het subframe.

hier een leuk idee voor met carbon, snelsluiters etc.

erwin

foto's:

het blok..nog ff een goede koelslang vinden..met een scherpe bocht...

koppelingskant....met het tandwieltje aan de buitenkant.
nu alleen hopen dat er geen voortandwieltje breekt..maar uiteraard zal er reserve aanwezig zijn.


frame in opbouw:



tussenruimte.....een goede 8 tot 10 mm....

tussenruimte van remtang en velg...zat ruimte!


de lagerbus..met hoekcontactlagers...je moet voor 2 van die lagers zo ongeveer een extra hypotheek nemen maar dan heb je ook wat.

hier het vliegwiel......deze komt met een vlakke spie op de krukas(voor het sleutelen altijd dezelfde positie) en heeft een ring op de buitenzijde waardoor je nog genoeg graden kunt stellen (30 dacht ik)
2 van de 4 m5 boutjes zorgen ook als aanslag zodat de palletjes niet 1080 graden rond gaan.


het vliegwiel is overigens maar 7mm dik.

hier de huidige tekeningen.





komend weekend meer!
 
Last edited:
Erwin, je vorige project was al super
En deze word misschien wel beter
(dat velgje laten maken?)

Echt respect 9||6
 
hoi,

alles zelf gemaakt!....ben als bijbaantje ''technisch tekenaar'' en op de zaak hebben wij een waterstraalsnijder.
alles waar maar een gaatje ingeboord moet worden wordt gesneden

daarnaast alles wat gedraaid of gefreesd wordt cnc...op de busjes van de voetstepjes na!

na het lassen van het frame wordt het nog gehard en ontlaat op de temperaturen om dit 25crmo4 (edelstaal) in goede staat te krijgen.
het frame is van 14x0,8mm (wanddikte) pijp en dat is erg dun kan ik je zeggen!

met lassen en buigen verstoor je de atoomvorming zo dat je deze spanningen met ontlaten en harden eruit krijgt.
daarnaast wordt het frame qua lassen nog op scheuren/haarscheuren gecontroleerd door magnafluxxen. (soort rontgenonderzoek/fluoriserendevloeistofonderzoek)
 
Dit noem ik nu eens echt super gedaan. Je hebt een idee en begint gewoon alles zelf te tekenen. Knap 3D tekenen werk ook!

Respect voor wat ik hier allemaal zie hoor :+

/edit: heb een kleinigheidje gevonden in de 3D-tekening (2de) moertje aan de vork/frame verbinding ontbreekt
 
:W Super project!

Goed bezig, erg vet dat je de mogelijkheid heb om alles zelf te frezen etc. etc.

Succes!!
 
Echt super nice project dit, er wordt tenminste goed gebruik gemaakt van velen technieken:W

Ik blijf dit volgen