Aha, ik dacht dat de ecu/cdi de oliepomp "vertelde" hoe veel olie hij moest geven. Maar nu dat ik even beter kijk, is dat best dom, want de oliepomp heeft niet eens kabels. Haha.
Het is allemaal een beetje verwarrend betreft dit.....
Vroeger had je dus een CDI unit en een mechanische oliepomp. Zover ik weet heeft dit altijd op mijn eerste peugeot vivacity uit 1999 gezeten.
Deze was zonder die extra splitterkabel voor de oliepomp.. In dit geval liep de oliepomp dus altijd door en was de hoeveelheid olie afhankelijk van het moter toerental.
In 2004 had ik een peugeot speedfight wrc 206... Deze had dus wel een splitterkabel en een hendel op de oliepomp.. Hier werd ook nog de oude vertrouwde cdi gebruikt.. (was een euro 2 scooter, alleen zonder die SLS/SAS pomp, wel een euro 2 krukas)
Van bouwjaar 2006 kocht ik dus een peugeot vivacity sportline 4.. Deze had toen al een elektrische oliepompje, het mechanische kwam te vervallen omdat op het plek op het motorblok een SLS / SAS luchttoevoer pomp van dellorto was gemonteerd om de uitstoot te verminderen (was euro 2 scooter) Ik had een van de vroegere versies, en deze had nog de oude CDI unit erop zitten (dus nog geen ECU unit) en een apparte aanstuur unit voor de oliepomp (de cdi had geen mogelijkheid om de elek oliepomp aan te sturen), maar die apparte unit haalde de CDI pulsen vandaan en zo wist hij dat hoe hard de elek oliepomp moest draaien (alleen dit systeem heeft voor mij nooit goed gewerkt omdat het altijd te weinig olie gaf)
Daarna is peugeot overgestapt op de grijze ECU 8pins unit.. Daar zit de oliepomp aansturing al in de ECU, dus je had dan ook maar 1 kastje nodig.
Op die ECU unit zijn ze verder gegaan, dus alle scooter vanaf laat 2006 en heden zijn allemaal verzien van een of andere type ECU unit..
Zo zijn ze van Dell orto ECU weer over gestapt op langfang ect..