Oliepomp speedfight 2

WEBRacing

Well-Known Member
Even een vraag, is het mogelijk om een mechanische oliepomp (met kabel) om te bouwen naar een oliepomp zonder kabel?

Ik heb hier 2 speedfights staan, 1 voor onderdelen. De andere heeft een lekkende oliepomp (intern, lekt naar binnen) dus die wil ik vervangen.
Maar de scooter die ik heb staan voor onderdelen heeft dus de oliepomp zonder kabel.
Is er een manier om die aan het werk te krijgen? Ik zag online al wel cdi computers, die dan de oliepomp aansturen(?) Die zal ik dan denk ik ook over moeten zetten? En dan is het natuurlijk de vraag of dat wel kan op die kabelboom.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

ja dat is gewoon te doen.. Als je het goed wilt doen, heb je een gaskabel nodig zonder dat splitter kabel gedoe.. (dus een oude type gaskabel nodig) (tot 2003) (splitterkabel is na 2003)


Die cdi computers die je noemt is een ECU, die is pas gebruikt sinds 2006 / 2007 (2006 was zelfs het overgangs jaar dat ze bij mijn vivacity SL4 nog gebruikt hebben gemaakt van de oude type peugeot cdi i.c.m een aparte oliepomp regelaar..) Daarna zijn ze overgestapt naar dat grijze 8 pins ECU kastje ..


Nadeel van de oliepomp zonder kabel is dat hij op de lagere toerentallen teveel olie geeft. (deze blijft op volle vaart gewoon door lopen). Dus je wel eens last gaat krijgen van olie wolkjes bij koude start.. Die met de gaskabel aangestuurd is juist zuiniger op lagere toerentallen en zou dus mooier moeten lopen.
 
Die zit gewoon op die andere scooter, dus dat is totaal geen probleem.

Aha, ik dacht dat de ecu/cdi de oliepomp "vertelde" hoe veel olie hij moest geven. Maar nu dat ik even beter kijk, is dat best dom, want de oliepomp heeft niet eens kabels. :rolleyes:Haha.

Het is dus veel makkelijker als ik denk, gewoon de pomp en kabel overzetten, en klaar. Top!

Daar moet ik dan maar mee leven. Ik weet dat de oliepomp van de andere scooter goed is, en anders moet ik 50-60 euro uitgeven aan een nieuwe pomp. Dan maar een paar extra rookwolkjes. ;)

Weet ik genoeg, bedankt voor je antwoord. :)
 
Aha, ik dacht dat de ecu/cdi de oliepomp "vertelde" hoe veel olie hij moest geven. Maar nu dat ik even beter kijk, is dat best dom, want de oliepomp heeft niet eens kabels. :rolleyes:Haha.

Het is allemaal een beetje verwarrend betreft dit.....


Vroeger had je dus een CDI unit en een mechanische oliepomp. Zover ik weet heeft dit altijd op mijn eerste peugeot vivacity uit 1999 gezeten.
Deze was zonder die extra splitterkabel voor de oliepomp.. In dit geval liep de oliepomp dus altijd door en was de hoeveelheid olie afhankelijk van het moter toerental.


In 2004 had ik een peugeot speedfight wrc 206... Deze had dus wel een splitterkabel en een hendel op de oliepomp.. Hier werd ook nog de oude vertrouwde cdi gebruikt.. (was een euro 2 scooter, alleen zonder die SLS/SAS pomp, wel een euro 2 krukas)


Van bouwjaar 2006 kocht ik dus een peugeot vivacity sportline 4.. Deze had toen al een elektrische oliepompje, het mechanische kwam te vervallen omdat op het plek op het motorblok een SLS / SAS luchttoevoer pomp van dellorto was gemonteerd om de uitstoot te verminderen (was euro 2 scooter) Ik had een van de vroegere versies, en deze had nog de oude CDI unit erop zitten (dus nog geen ECU unit) en een apparte aanstuur unit voor de oliepomp (de cdi had geen mogelijkheid om de elek oliepomp aan te sturen), maar die apparte unit haalde de CDI pulsen vandaan en zo wist hij dat hoe hard de elek oliepomp moest draaien (alleen dit systeem heeft voor mij nooit goed gewerkt omdat het altijd te weinig olie gaf)

Daarna is peugeot overgestapt op de grijze ECU 8pins unit.. Daar zit de oliepomp aansturing al in de ECU, dus je had dan ook maar 1 kastje nodig.

Op die ECU unit zijn ze verder gegaan, dus alle scooter vanaf laat 2006 en heden zijn allemaal verzien van een of andere type ECU unit..

Zo zijn ze van Dell orto ECU weer over gestapt op langfang ect..
 
Back
Top