Speedfight 2 elektrische oliepomp?

Speedfight2.

New Member
Kan iemand mij helpen door uit te leggen wat dit kastje is en doet? En waarom hij doorgebrand is en kan ik het repareren?
Mvg devon
 

Attachments

  • 49EC1C6E-323C-4632-BA76-5467DEB18FCB.jpeg
    49EC1C6E-323C-4632-BA76-5467DEB18FCB.jpeg
    398.7 KB · Views: 74
Advertisement - register to remove this

Devon,

de functie van dit kastje is tweeledig.
Het is een CDI en de sturing van de elektrische oliepomp in één behuizing.

Vele Peugeot's hebben dit onderdeel.
Google maar eens op Dellorto 16830.

Ik weet niet waarom deze is doorgebrand, misschien wel een kortsluiting in je oliepomp????

Ik heb zo'n ding nog nooit open gemaakt en weet ook niet of dit überhaupt gaat omdat zulke onderdelen meestal gevuld zijn met een soort hars, net als de meeste CDI's.
En alsik het brandgat in de behuizing zie denk ik ook niet dat er hier veel te redden valt want de printplaat met de elektronische onderdelen zal nog veel erger eraan toe zijn.

Wat wel vreemd is dat ik maar 6 draden tel als ik naar de foto kijk.
Het zogenaamde ACPH of ACPH1 heeft er 8.

Heb jij misschien een aparte CDI?
 
Last edited:
9730CFD4-3D02-43B5-B6DD-ABEAEB328654.jpeg
Onderaan de foto zit vgm de cdi?
Post automatically merged:

Devon,

de functie van dit kastje is tweeledig.
Het is een CDI en de sturing van de elektrische oliepomp in één behuizing.

Vele Peugeot's hebben dit onderdeel.
Google maar eens op Dellorto 16830.

Ik weet niet waarom deze is doorgebrand, misschien wel een kortsluiting in je oliepomp????

Ik heb zo'n ding nog nooit open gemaakt en weet ook niet of dit überhaupt gaat omdat zulke onderdelen meestal gevuld zijn met een soort hars, net als de meeste CDI's.
En alsik het brandgat in de behuizing zie denk ik ook niet dat er hier veel te redden valt want de printplaat met de elektronische onderdelen zal nog veel erger eraan toe zijn.

Wat wel vreemd is dat ik maar 6 draden tel als ik naar de foto kijk.
Het zogenaamde ACPH of ACPH1 heeft er 8.

Heb jij misschien een aparte CDI?
Hier onder ziet u de foto
 
Last edited:
Devon,

de functie van dit kastje is tweeledig.
Het is een CDI en de sturing van de elektrische oliepomp in één behuizing.

Vele Peugeot's hebben dit onderdeel.
Google maar eens op Dellorto 16830.

Ik weet niet waarom deze is doorgebrand, misschien wel een kortsluiting in je oliepomp????

Ik heb zo'n ding nog nooit open gemaakt en weet ook niet of dit überhaupt gaat omdat zulke onderdelen meestal gevuld zijn met een soort hars, net als de meeste CDI's.
En alsik het brandgat in de behuizing zie denk ik ook niet dat er hier veel te redden valt want de printplaat met de elektronische onderdelen zal nog veel erger eraan toe zijn.

Wat wel vreemd is dat ik maar 6 draden tel als ik naar de foto kijk.
Het zogenaamde ACPH of ACPH1 heeft er 8.

Heb jij misschien een aparte CDI?

Nee helemaal.. In dit systeem zit de oude cdi met peugeot leeuw er naast opgenomen.

De oude cdi doet gewoon nog steeds wat het altijd deed. En dit zwarte kastje is inderdaad voor de elektrische oliepomp.

Ik denk dat de condensator is gepopt.. Misschien uitgedroogd en tijd om kapot te klappen (dat doen oude condensatoren wel vaker ook op PC moederborden.

Dit 6 pins systeem is het eerste systeem van overgang van mechanische oliepomp naar elektrische.. (is gebruikt vanaf 2005 t/m 2006) en daarna snel vervangen voor het 8 pins systeem.. (er is overigens een ombouwkit te koop zodat je deze 6 pins systeem kan ombouwen naar 8pins systeem. Alleen kost je dit al gauw 120 euro voor dat kitje.
Om een of andere vage reden zijn ze naar het dell orto 8 pins systeem over gegaan..

Dit 6 pins systeem zat ook op mijn vivacity. Echter heb ik dit nooit goed werkend gekrijgen.
Zo heb ik meerdere van deze kastjes erop gehad en zelfs de oliepomp toen vervangen voor een nieuwe, en zelfs nog een andere kabelboom eronder gezet.. Niks hielp om de pomp opbrengst goed te krijgen.. Die van mij liep altijd gewoon te arm..

Toen heb ik deze er zelf eraf gehaald (want een goed rijdende scooter vond ik een veel beter plan)
 
Last edited:
Nee helemaal.. In dit systeem zit de oude cdi met peugeot leeuw er naast opgenomen.

De oude cdi doet gewoon nog steeds wat het altijd deed. En dit zwarte kastje is inderdaad voor de elektrische oliepomp.

Ik denk dat de condensator is gepopt.. Misschien uitgedroogd en tijd om kapot te klappen (dat doen oude condensatoren wel vaker ook op PC moederborden.

Dit 6 pins systeem is het eerste systeem van overgang van mechanische oliepomp naar elektrische.. (is gebruikt vanaf 2005 t/m 2006) en daarna snel vervangen voor het 8 pins systeem.. (er is overigens een ombouwkit te koop zodat je deze 6 pins systeem kan ombouwen naar 8pins systeem. Alleen kost je dit al gauw 120 euro voor dat kitje.
Om een of andere vage reden zijn ze naar het dell orto 8 pins systeem over gegaan..

Dit 6 pins systeem zat ook op mijn vivacity. Echter heb ik dit nooit goed werkend gekrijgen.
Zo heb ik meerdere van deze kastjes erop gehad en zelfs de oliepomp toen vervangen voor een nieuwe, en zelfs nog een andere kabelboom eronder gezet.. Niks hielp om de pomp opbrengst goed te krijgen.. Die van mij liep altijd gewoon te arm..

Toen heb ik deze er zelf eraf gehaald (want een goed rijdende scooter vond ik een veel beter plan)
Dus eigenlijk kan ik hem er beter af halen, weet je mischien een video van hoe dat moet of kan je dat uitleggen?
 
Je kan nou 2 dingen doen:

1. Of ergens 2ehands zo`n zelfde kastje zoeken (is wel te vinden, maar erg beperkt)

2. Of direct ombouwen naar 8pin systeem. (krijg je een kitje waarmee je dit kan doen) Ik heb zelf nog ergens een handleiding liggen op een a4tje wat te doen. Ben je wel 120 euro lichter.. Maar 8 pins ECUs zijn makkelijker te vinden.. Er is wel een nadeel met het 8 pins systeem.

Als het echter blijkt dat de oliepomp niet meer wilt werken of het systeem merkt op dat de oliepomp geen olie af geeft treedt er een start beveiliging in werking.. Dat houd in dat de vonk op dat moment onderbroken word en je dus niet meer kan rijden.. Totdat de oliepomp weer werkt.
Maar als hij het blijft doen heb je er geen problemen mee mee.

3. Of je scooter ombouwen met iets anders (is wel een hele dure k*t klus

4. Of je scooter te koop zetten.

Ik kan je eventueel wel helpen met zo`n kastje.. Kan alleen de werking niet garanderen omdat de gekochte kastjes naar mijn idee het wel gewoon deden, maar loste nooit mijn probleem op met het te weinig olie in de motor krijgen.
 
Je kan nou 2 dingen doen:

1. Of ergens 2ehands zo`n zelfde kastje zoeken (is wel te vinden, maar erg beperkt)

2. Of direct ombouwen naar 8pin systeem. (krijg je een kitje waarmee je dit kan doen) Ik heb zelf nog ergens een handleiding liggen op een a4tje wat te doen. Ben je wel 120 euro lichter.. Maar 8 pins ECUs zijn makkelijker te vinden.. Er is wel een nadeel met het 8 pins systeem.

Als het echter blijkt dat de oliepomp niet meer wilt werken of het systeem merkt op dat de oliepomp geen olie af geeft treedt er een start beveiliging in werking.. Dat houd in dat de vonk op dat moment onderbroken word en je dus niet meer kan rijden.. Totdat de oliepomp weer werkt.
Maar als hij het blijft doen heb je er geen problemen mee mee.

3. Of je scooter ombouwen met iets anders (is wel een hele dure k*t klus

4. Of je scooter te koop zetten.

Ik kan je eventueel wel helpen met zo`n kastje.. Kan alleen de werking niet garanderen omdat de gekochte kastjes naar mijn idee het wel gewoon deden, maar loste nooit mijn probleem op met het te weinig olie in de motor krijgen.
Ja wat raad je mij aan om te doen
 
Dus eigenlijk kan ik hem er beter af halen, weet je mischien een video van hoe dat moet of kan je dat uitleggen?

Deze oude kastjes zijn volgens mij niet meer nieuw te koop.. Aangezien ze waren over gestapt op het 8 pins systeem destijds.
(waarschijnlijk wegens problemen ermee, alleen kan je dit niet bevestigingen aangezien peugeot nooit een officiele statement erover heeft uitgebracht waarom ze waren overgestapt.. Voor mijn gevoel hadden ze gewoon problemen ermee en is dit in de doofpot gegaan..
Post automatically merged:

Ja wat raad je mij aan om te doen


Goedkoopste is zo`n zelfde kastje erop zetten en zolang het loopt, loopt het.. Maar dan heb je nog wel steeds het zelfde probleem dat je op het oude systeem zit (wat ik zelf altijd altijd al waardeloos hebt gevonden)

Hier is informatie te vinden van die ombouwkit


Zie er bij deze geen prijs bij staan.. En als je net echt technisch bent kan je het beter door een scooter dealer laten doen. Want die pinnen kan je maar 1 maal gebruiken.. Dus installatie moet wel in 1 keer goed gaan.

Of hier:


Of hier bij zandri:

Of hier bij duitse webshop:


Hier mijn topic van destijds erover:



Ombouw tekening / Instructies:

802855.jpg

Post automatically merged:

Dus wat je op die tekening ziet:

1. Is je oude peugeot leeuw cdi op kabel X en de oliepomp aandrijver op kabel Y

2. De stecker van de oliepomp aandrijver op kabel Y eraf knippen ( zou een beetje draad lengte overhouden mocht je hem onverwachts toch nog willen verbinden.

3. Van de 6 kabels (kleuren staat op tekening) heb je er 4 nodig. (dus je hebt nodig zwart en wit/blauw als bundel en een aparte bundel met roze / rood/wit) (deze laatste zijn de draden richting de oliepomp.

4. Hier moet je de nieuw klein bijgeleverd kabel boompje aan de nieuw stekkers maken (goed opletten welke draden male zijn of female.
Op 3 staat zwart en wit/blauw op male pennen.. En roze met rood/wit de female pennen.

5. Stekker A moet verbonden worden waar je oude type CDI eraan heeft gezeten op kabel X.

6. 8pins ECU / oliepomp aandrijf combinatie komt dan op de nieuwe 8 pins stekker te zitten.. En dan zou het systeem weer moeten werken.
 
Last edited:
Klopt helemaal,
daarom vroeg ik ook in mijn bijdrage nr2
Heb jij misschien een aparte CDI?
Dit omdat ik het vermoeden had dat @Speedfight2. deze tussenvorm had omdat ik bij nader inzien op de foto te weinig draadjes telde.

Wat ik wel vreemd vind is dat als ik op het nummer zoek wat op zijn pompsturing staat ik elke keer weer uitkom bij de gecombineerde versie (CDI+sturing), maar ook bij de 6-pins versie (alleen sturing)
 
Last edited:
Deze oude kastjes zijn volgens mij niet meer nieuw te koop.. Aangezien ze waren over gestapt op het 8 pins systeem destijds.
(waarschijnlijk wegens problemen ermee, alleen kan je dit niet bevestigingen aangezien peugeot nooit een officiele statement erover heeft uitgebracht waarom ze waren overgestapt.. Voor mijn gevoel hadden ze gewoon problemen ermee en is dit in de doofpot gegaan..
Post automatically merged:




Goedkoopste is zo`n zelfde kastje erop zetten en zolang het loopt, loopt het.. Maar dan heb je nog wel steeds het zelfde probleem dat je op het oude systeem zit (wat ik zelf altijd altijd al waardeloos hebt gevonden)

Hier is informatie te vinden van die ombouwkit


Zie er bij deze geen prijs bij staan.. En als je net echt technisch bent kan je het beter door een scooter dealer laten doen. Want die pinnen kan je maar 1 maal gebruiken.. Dus installatie moet wel in 1 keer goed gaan.

Of hier:


Of hier bij zandri:

Of hier bij duitse webshop:


Hier mijn topic van destijds erover:



Ombouw tekening / Instructies:

802855.jpg

Post automatically merged:

Dus wat je op die tekening ziet:

1. Is je oude peugeot leeuw cdi op kabel X en de oliepomp aandrijver op kabel Y

2. De stecker van de oliepomp aandrijver op kabel Y eraf knippen ( zou een beetje draad lengte overhouden mocht je hem onverwachts toch nog willen verbinden.

3. Van de 6 kabels (kleuren staat op tekening) heb je er 4 nodig. (dus je hebt nodig zwart en wit/blauw als bundel en een aparte bundel met roze / rood/wit) (deze laatste zijn de draden richting de oliepomp.

4. Hier moet je de nieuw klein bijgeleverd kabel boompje aan de nieuw stekkers maken (goed opletten welke draden male zijn of female.
Op 3 staat zwart en wit/blauw op male pennen.. En roze met rood/wit de female pennen.

5. Stekker A moet verbonden worden waar je oude type CDI eraan heeft gezeten op kabel X.

6. 8pins ECU / oliepomp aandrijf combinatie komt dan op de nieuwe 8 pins stekker te zitten.. En dan zou het systeem weer moeten werken.

Maar stel ik bestel dit
Deze oude kastjes zijn volgens mij niet meer nieuw te koop.. Aangezien ze waren over gestapt op het 8 pins systeem destijds.
(waarschijnlijk wegens problemen ermee, alleen kan je dit niet bevestigingen aangezien peugeot nooit een officiele statement erover heeft uitgebracht waarom ze waren overgestapt.. Voor mijn gevoel hadden ze gewoon problemen ermee en is dit in de doofpot gegaan..
Post automatically merged:




Goedkoopste is zo`n zelfde kastje erop zetten en zolang het loopt, loopt het.. Maar dan heb je nog wel steeds het zelfde probleem dat je op het oude systeem zit (wat ik zelf altijd altijd al waardeloos hebt gevonden)

Hier is informatie te vinden van die ombouwkit


Zie er bij deze geen prijs bij staan.. En als je net echt technisch bent kan je het beter door een scooter dealer laten doen. Want die pinnen kan je maar 1 maal gebruiken.. Dus installatie moet wel in 1 keer goed gaan.

Of hier:


Of hier bij zandri:

Of hier bij duitse webshop:


Hier mijn topic van destijds erover:



Ombouw tekening / Instructies:

802855.jpg

Post automatically merged:

Dus wat je op die tekening ziet:

1. Is je oude peugeot leeuw cdi op kabel X en de oliepomp aandrijver op kabel Y

2. De stecker van de oliepomp aandrijver op kabel Y eraf knippen ( zou een beetje draad lengte overhouden mocht je hem onverwachts toch nog willen verbinden.

3. Van de 6 kabels (kleuren staat op tekening) heb je er 4 nodig. (dus je hebt nodig zwart en wit/blauw als bundel en een aparte bundel met roze / rood/wit) (deze laatste zijn de draden richting de oliepomp.

4. Hier moet je de nieuw klein bijgeleverd kabel boompje aan de nieuw stekkers maken (goed opletten welke draden male zijn of female.
Op 3 staat zwart en wit/blauw op male pennen.. En roze met rood/wit de female pennen.

5. Stekker A moet verbonden worden waar je oude type CDI eraan heeft gezeten op kabel X.

6. 8pins ECU / oliepomp aandrijf combinatie komt dan op de nieuwe 8 pins stekker te zitten.. En dan zou het systeem weer moeten werken.
is het niet goedkoper/makkelijker om het oliepomp ding te verwijderen?
 
is het niet goedkoper/makkelijker om het oliepomp ding te verwijderen?
Tuurlijk is dit mogelijk maar dan moet je zelf wel iedere keer als je tankt opletten hoeveel liter heb ik getankt en 1/50 deel 2-takt olie bijmengen bij de benzine.

Ik zou nu wel opletten met rijden want waarschijnlijk draait de oliepomp nu niet en krijg je onherroepelijk een warmloper of zelfs een vastloper.

Eerlijk gezegd zou ik toch eens uitkijken naar zo'n nieuwe/gebruikte sturing, het best eens navragen bij een Peugeot dealer.
Je houdt dan fijn alles origineel en hebt er geen omkijken naar, buiten dan het 2-takt olietankje volhouden.
 
Tuurlijk is dit mogelijk maar dan moet je zelf wel iedere keer als je tankt opletten hoeveel liter heb ik getankt en 1/50 deel 2-takt olie bijmengen bij de benzine.

Ik zou nu wel opletten met rijden want waarschijnlijk draait de oliepomp nu niet en krijg je onherroepelijk een warmloper of zelfs een vastloper.

Eerlijk gezegd zou ik toch eens uitkijken naar zo'n nieuwe/gebruikte sturing, het best eens navragen bij een Peugeot dealer.
Je houdt dan fijn alles origineel en hebt er geen omkijken naar, buiten dan het 2-takt olietankje volhouden.
Ja het bezine mengen met olie kan ik wel, is het makkelijk om oliepomp eraf te halen/niet werkend maken
 
Het is gewoon een kwestie van die module die je momenteel defect hebt uit de connector te trekken zodat de oliepomp zeker niet kan draaien.
Daarna het dunne slangetje van je oliepomp naar de carburateur of spruitstuk af te trekken van de carburateur of spruitstuk en het vrijgekomen nippeltje op je carburateur of spruitstuk af te sluiten met een rubberen dopje of een stukje slang met een boutje erin gedraaid zodat het blokje geen valse lucht kan trekken.
Verder om te voorkomen dat je olietank langzaam leeg druppelt over de stoep, ook aan het uiteinde van het losgetrokken slangetje een boutje in draaien of het olietankje legen.
 
Het is gewoon een kwestie van die module die je momenteel defect hebt uit de connector te trekken zodat de oliepomp zeker niet kan draaien.
Daarna het dunne slangetje van je oliepomp naar de carburateur of spruitstuk af te trekken van de carburateur of spruitstuk en het vrijgekomen nippeltje op je carburateur of spruitstuk af te sluiten met een rubberen dopje of een stukje slang met een boutje erin gedraaid zodat het blokje geen valse lucht kan trekken.
Verder om te voorkomen dat je olietank langzaam leeg druppelt over de stoep, ook aan het uiteinde van het losgetrokken slangetje een boutje in draaien of het olietankje legen.
Oke dan doe ik dat totdat ik geld heb en dan koop ik nieuwe. Heel erg bedankt voor het helpen
 
Maar stel ik bestel dit

is het niet goedkoper/makkelijker om het oliepomp ding te verwijderen?

Auto mix is veel makkelijker. Hoef je ook geen mengbeker ect mee te nemen. Zeker voor een originele cilinder zie ik niet in om dat met de hand te willen mengen. Bij een hoog toerige 70cc cilinder is dit natuurlijk een ander verhaal omdat de meng verhouding dan altijd te weinig zal blijven. Want de hoeveelheid olie is berekend op de 50cc cilinder laag toerig.
 
Naar mijn mening kan je beter dat nieuwe systeem erop zetten.. Want die oudere zwarte blokjes worden ook steeds lastiger aan te komen.
En misschien zijn ze met het 6 pins systeem ermee opgehouden omdat er een fout in dat systeem zit.

Die 8 pins ecu is wel volop te krijgen.
 
Ik heb zo een 8 punt systeem op mijn django zitten en heb de indruk dat het kapot is. Oliepompje zelf tikt als ik de stekker erop steek , maar er komt geen olie in het darmpje van de pomp naar de carb….
 
Devon,

de functie van dit kastje is tweeledig.
Het is een CDI en de sturing van de elektrische oliepomp in één behuizing.


Vele Peugeot's hebben dit onderdeel.
Google maar eens op Dellorto 16830.

Ik weet niet waarom deze is doorgebrand, misschien wel een kortsluiting in je oliepomp????

Ik heb zo'n ding nog nooit open gemaakt en weet ook niet of dit überhaupt gaat omdat zulke onderdelen meestal gevuld zijn met een soort hars, net als de meeste CDI's.
En alsik het brandgat in de behuizing zie denk ik ook niet dat er hier veel te redden valt want de printplaat met de elektronische onderdelen zal nog veel erger eraan toe zijn.

Wat wel vreemd is dat ik maar 6 draden tel als ik naar de foto kijk.
Het zogenaamde ACPH of ACPH1 heeft er 8.

Heb jij misschien een aparte CDI?


Nee, helaas mis geschoten.. Dat is wel zo bij dat grijze Dell orto model met 8 pinnen.

Dit zwarte model zit naar de originele Peugeot Leeuw CDI wat ook op Euro 1 scooters zat.

Hierbij doet de cdi het onstekings werk en dat kastje is voor de aansturing van de elektrische oliepomp.

Als het door gebrand is zal die dus een nieuwe elders moeten kopen, of je kan er een dure ombouw stekker voor kopen zodat je over kan op een nieuwere systeem..

Alleen dit oude model heeft geen startbeveiliging maar het nieuwe grijze model wel.


Je moet trouwens opletten dat er 2 versies in omloop zijn.

Witte sticker is voor 45KM
Gele sticker is voor 25KM


EDIT: HAD NIET GEZIEN DAT HET EEN OUDE TOPIC WAS DAT OMHOOG GEKICKT WAS.

Misschien opgeloste topics gewoon slotje op maken..
Post automatically merged:

Ik heb zo een 8 punt systeem op mijn django zitten en heb de indruk dat het kapot is. Oliepompje zelf tikt als ik de stekker erop steek , maar er komt geen olie in het darmpje van de pomp naar de carb….


Grijze of zwart kastje?

Grijze is model 2
Zwarte van langfang is model 3 (zit op de latere ludixen, jetforce, new vivacity, speedfight 3.)

Wat hier helemaal boven staat is model 1

Ik weet niet hoe je deze het beste kan diagnotiseren.

Maar zou eerst wellicht een ander oliepompje proberen, om te zien of dat die weer gaat werken.. Deze is immers goedkoper dan het cdi geval.

Als je de grijze hebt kan je ook een imitatie kopen.
 
Last edited:
Nee, helaas mis geschoten.. Dat is wel zo bij dat grijze Dell orto model met 8 pinnen.

Dit zwarte model zit naar de originele Peugeot Leeuw CDI wat ook op Euro 1 scooters zat.

Hierbij doet de cdi het onstekings werk en dat kastje is voor de aansturing van de elektrische oliepomp.

Als het door gebrand is zal die dus een nieuwe elders moeten kopen, of je kan er een dure ombouw stekker voor kopen zodat je over kan op een nieuwere systeem..

Alleen dit oude model heeft geen startbeveiliging maar het nieuwe grijze model wel.


Je moet trouwens opletten dat er 2 versies in omloop zijn.

Witte sticker is voor 45KM
Gele sticker is voor 25KM


EDIT: HAD NIET GEZIEN DAT HET EEN OUDE TOPIC WAS DAT OMHOOG GEKICKT WAS.

Misschien opgeloste topics gewoon slotje op maken..
Post automatically merged:




Grijze of zwart kastje?

Grijze is model 2
Zwarte van langfang is model 3 (zit op de latere ludixen, jetforce, new vivacity, speedfight 3.)

Wat hier helemaal boven staat is model 1

Ik weet niet hoe je deze het beste kan diagnotiseren.

Maar zou eerst wellicht een ander oliepompje proberen, om te zien of dat die weer gaat werken.. Deze is immers goedkoper dan het cdi geval.

Als je de grijze hebt kan je ook een imitatie kopen.
Ik heb het zwarte kastje langfang , het oliepompje werkt , als ik het ‘ontlucht’ dan hoor je hem tikken. Heb op amazon een nieuwe cdi besteld 30 euro kost ie daar en het is blijkbaar nog een onbegrensde ook. Dinsdag komt ie aan , ben benieuwd , ik denk wel dat ik zonder olie heb gereden een 2 tal kilometer en toen viel ie stil. Nu heb ik wel gelezen dat in deze cdi een beveiliging zit die de motor doet stilvallen als hij geen olie pompt dus hopelijk…
 
Back
Top