Speedfight 2 elektrische oliepomp?

Speedfight2.

New Member
Kan iemand mij helpen door uit te leggen wat dit kastje is en doet? En waarom hij doorgebrand is en kan ik het repareren?
Mvg devon
 

Attachments

  • 49EC1C6E-323C-4632-BA76-5467DEB18FCB.jpeg
    49EC1C6E-323C-4632-BA76-5467DEB18FCB.jpeg
    398.7 KB · Views: 10
Advertisement - register to remove this

Sparky

Well-Known Member
Devon,

de functie van dit kastje is tweeledig.
Het is een CDI en de sturing van de elektrische oliepomp in één behuizing.

Vele Peugeot's hebben dit onderdeel.
Google maar eens op Dellorto 16830.

Ik weet niet waarom deze is doorgebrand, misschien wel een kortsluiting in je oliepomp????

Ik heb zo'n ding nog nooit open gemaakt en weet ook niet of dit überhaupt gaat omdat zulke onderdelen meestal gevuld zijn met een soort hars, net als de meeste CDI's.
En alsik het brandgat in de behuizing zie denk ik ook niet dat er hier veel te redden valt want de printplaat met de elektronische onderdelen zal nog veel erger eraan toe zijn.

Wat wel vreemd is dat ik maar 6 draden tel als ik naar de foto kijk.
Het zogenaamde ACPH of ACPH1 heeft er 8.

Heb jij misschien een aparte CDI?
 
Last edited:

Speedfight2.

New Member
9730CFD4-3D02-43B5-B6DD-ABEAEB328654.jpeg
Onderaan de foto zit vgm de cdi?
Post automatically merged:

Devon,

de functie van dit kastje is tweeledig.
Het is een CDI en de sturing van de elektrische oliepomp in één behuizing.

Vele Peugeot's hebben dit onderdeel.
Google maar eens op Dellorto 16830.

Ik weet niet waarom deze is doorgebrand, misschien wel een kortsluiting in je oliepomp????

Ik heb zo'n ding nog nooit open gemaakt en weet ook niet of dit überhaupt gaat omdat zulke onderdelen meestal gevuld zijn met een soort hars, net als de meeste CDI's.
En alsik het brandgat in de behuizing zie denk ik ook niet dat er hier veel te redden valt want de printplaat met de elektronische onderdelen zal nog veel erger eraan toe zijn.

Wat wel vreemd is dat ik maar 6 draden tel als ik naar de foto kijk.
Het zogenaamde ACPH of ACPH1 heeft er 8.

Heb jij misschien een aparte CDI?
Hier onder ziet u de foto
 
Last edited:

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Devon,

de functie van dit kastje is tweeledig.
Het is een CDI en de sturing van de elektrische oliepomp in één behuizing.

Vele Peugeot's hebben dit onderdeel.
Google maar eens op Dellorto 16830.

Ik weet niet waarom deze is doorgebrand, misschien wel een kortsluiting in je oliepomp????

Ik heb zo'n ding nog nooit open gemaakt en weet ook niet of dit überhaupt gaat omdat zulke onderdelen meestal gevuld zijn met een soort hars, net als de meeste CDI's.
En alsik het brandgat in de behuizing zie denk ik ook niet dat er hier veel te redden valt want de printplaat met de elektronische onderdelen zal nog veel erger eraan toe zijn.

Wat wel vreemd is dat ik maar 6 draden tel als ik naar de foto kijk.
Het zogenaamde ACPH of ACPH1 heeft er 8.

Heb jij misschien een aparte CDI?

Nee helemaal.. In dit systeem zit de oude cdi met peugeot leeuw er naast opgenomen.

De oude cdi doet gewoon nog steeds wat het altijd deed. En dit zwarte kastje is inderdaad voor de elektrische oliepomp.

Ik denk dat de condensator is gepopt.. Misschien uitgedroogd en tijd om kapot te klappen (dat doen oude condensatoren wel vaker ook op PC moederborden.

Dit 6 pins systeem is het eerste systeem van overgang van mechanische oliepomp naar elektrische.. (is gebruikt vanaf 2005 t/m 2006) en daarna snel vervangen voor het 8 pins systeem.. (er is overigens een ombouwkit te koop zodat je deze 6 pins systeem kan ombouwen naar 8pins systeem. Alleen kost je dit al gauw 120 euro voor dat kitje.
Om een of andere vage reden zijn ze naar het dell orto 8 pins systeem over gegaan..

Dit 6 pins systeem zat ook op mijn vivacity. Echter heb ik dit nooit goed werkend gekrijgen.
Zo heb ik meerdere van deze kastjes erop gehad en zelfs de oliepomp toen vervangen voor een nieuwe, en zelfs nog een andere kabelboom eronder gezet.. Niks hielp om de pomp opbrengst goed te krijgen.. Die van mij liep altijd gewoon te arm..

Toen heb ik deze er zelf eraf gehaald (want een goed rijdende scooter vond ik een veel beter plan)
 
Last edited:

Speedfight2.

New Member
Nee helemaal.. In dit systeem zit de oude cdi met peugeot leeuw er naast opgenomen.

De oude cdi doet gewoon nog steeds wat het altijd deed. En dit zwarte kastje is inderdaad voor de elektrische oliepomp.

Ik denk dat de condensator is gepopt.. Misschien uitgedroogd en tijd om kapot te klappen (dat doen oude condensatoren wel vaker ook op PC moederborden.

Dit 6 pins systeem is het eerste systeem van overgang van mechanische oliepomp naar elektrische.. (is gebruikt vanaf 2005 t/m 2006) en daarna snel vervangen voor het 8 pins systeem.. (er is overigens een ombouwkit te koop zodat je deze 6 pins systeem kan ombouwen naar 8pins systeem. Alleen kost je dit al gauw 120 euro voor dat kitje.
Om een of andere vage reden zijn ze naar het dell orto 8 pins systeem over gegaan..

Dit 6 pins systeem zat ook op mijn vivacity. Echter heb ik dit nooit goed werkend gekrijgen.
Zo heb ik meerdere van deze kastjes erop gehad en zelfs de oliepomp toen vervangen voor een nieuwe, en zelfs nog een andere kabelboom eronder gezet.. Niks hielp om de pomp opbrengst goed te krijgen.. Die van mij liep altijd gewoon te arm..

Toen heb ik deze er zelf eraf gehaald (want een goed rijdende scooter vond ik een veel beter plan)
Dus eigenlijk kan ik hem er beter af halen, weet je mischien een video van hoe dat moet of kan je dat uitleggen?
 

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Je kan nou 2 dingen doen:

1. Of ergens 2ehands zo`n zelfde kastje zoeken (is wel te vinden, maar erg beperkt)

2. Of direct ombouwen naar 8pin systeem. (krijg je een kitje waarmee je dit kan doen) Ik heb zelf nog ergens een handleiding liggen op een a4tje wat te doen. Ben je wel 120 euro lichter.. Maar 8 pins ECUs zijn makkelijker te vinden.. Er is wel een nadeel met het 8 pins systeem.

Als het echter blijkt dat de oliepomp niet meer wilt werken of het systeem merkt op dat de oliepomp geen olie af geeft treedt er een start beveiliging in werking.. Dat houd in dat de vonk op dat moment onderbroken word en je dus niet meer kan rijden.. Totdat de oliepomp weer werkt.
Maar als hij het blijft doen heb je er geen problemen mee mee.

3. Of je scooter ombouwen met iets anders (is wel een hele dure k*t klus

4. Of je scooter te koop zetten.

Ik kan je eventueel wel helpen met zo`n kastje.. Kan alleen de werking niet garanderen omdat de gekochte kastjes naar mijn idee het wel gewoon deden, maar loste nooit mijn probleem op met het te weinig olie in de motor krijgen.
 

Speedfight2.

New Member
Je kan nou 2 dingen doen:

1. Of ergens 2ehands zo`n zelfde kastje zoeken (is wel te vinden, maar erg beperkt)

2. Of direct ombouwen naar 8pin systeem. (krijg je een kitje waarmee je dit kan doen) Ik heb zelf nog ergens een handleiding liggen op een a4tje wat te doen. Ben je wel 120 euro lichter.. Maar 8 pins ECUs zijn makkelijker te vinden.. Er is wel een nadeel met het 8 pins systeem.

Als het echter blijkt dat de oliepomp niet meer wilt werken of het systeem merkt op dat de oliepomp geen olie af geeft treedt er een start beveiliging in werking.. Dat houd in dat de vonk op dat moment onderbroken word en je dus niet meer kan rijden.. Totdat de oliepomp weer werkt.
Maar als hij het blijft doen heb je er geen problemen mee mee.

3. Of je scooter ombouwen met iets anders (is wel een hele dure k*t klus

4. Of je scooter te koop zetten.

Ik kan je eventueel wel helpen met zo`n kastje.. Kan alleen de werking niet garanderen omdat de gekochte kastjes naar mijn idee het wel gewoon deden, maar loste nooit mijn probleem op met het te weinig olie in de motor krijgen.
Ja wat raad je mij aan om te doen
 

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Dus eigenlijk kan ik hem er beter af halen, weet je mischien een video van hoe dat moet of kan je dat uitleggen?

Deze oude kastjes zijn volgens mij niet meer nieuw te koop.. Aangezien ze waren over gestapt op het 8 pins systeem destijds.
(waarschijnlijk wegens problemen ermee, alleen kan je dit niet bevestigingen aangezien peugeot nooit een officiele statement erover heeft uitgebracht waarom ze waren overgestapt.. Voor mijn gevoel hadden ze gewoon problemen ermee en is dit in de doofpot gegaan..
Post automatically merged:

Ja wat raad je mij aan om te doen


Goedkoopste is zo`n zelfde kastje erop zetten en zolang het loopt, loopt het.. Maar dan heb je nog wel steeds het zelfde probleem dat je op het oude systeem zit (wat ik zelf altijd altijd al waardeloos hebt gevonden)

Hier is informatie te vinden van die ombouwkit


Zie er bij deze geen prijs bij staan.. En als je net echt technisch bent kan je het beter door een scooter dealer laten doen. Want die pinnen kan je maar 1 maal gebruiken.. Dus installatie moet wel in 1 keer goed gaan.

Of hier:


Of hier bij zandri:

Of hier bij duitse webshop:


Hier mijn topic van destijds erover:



Ombouw tekening / Instructies:

802855.jpg

Post automatically merged:

Dus wat je op die tekening ziet:

1. Is je oude peugeot leeuw cdi op kabel X en de oliepomp aandrijver op kabel Y

2. De stecker van de oliepomp aandrijver op kabel Y eraf knippen ( zou een beetje draad lengte overhouden mocht je hem onverwachts toch nog willen verbinden.

3. Van de 6 kabels (kleuren staat op tekening) heb je er 4 nodig. (dus je hebt nodig zwart en wit/blauw als bundel en een aparte bundel met roze / rood/wit) (deze laatste zijn de draden richting de oliepomp.

4. Hier moet je de nieuw klein bijgeleverd kabel boompje aan de nieuw stekkers maken (goed opletten welke draden male zijn of female.
Op 3 staat zwart en wit/blauw op male pennen.. En roze met rood/wit de female pennen.

5. Stekker A moet verbonden worden waar je oude type CDI eraan heeft gezeten op kabel X.

6. 8pins ECU / oliepomp aandrijf combinatie komt dan op de nieuwe 8 pins stekker te zitten.. En dan zou het systeem weer moeten werken.
 
Last edited:

Sparky

Well-Known Member
Klopt helemaal,
daarom vroeg ik ook in mijn bijdrage nr2
Heb jij misschien een aparte CDI?
Dit omdat ik het vermoeden had dat @Speedfight2. deze tussenvorm had omdat ik bij nader inzien op de foto te weinig draadjes telde.

Wat ik wel vreemd vind is dat als ik op het nummer zoek wat op zijn pompsturing staat ik elke keer weer uitkom bij de gecombineerde versie (CDI+sturing), maar ook bij de 6-pins versie (alleen sturing)
 
Last edited:

Speedfight2.

New Member
Deze oude kastjes zijn volgens mij niet meer nieuw te koop.. Aangezien ze waren over gestapt op het 8 pins systeem destijds.
(waarschijnlijk wegens problemen ermee, alleen kan je dit niet bevestigingen aangezien peugeot nooit een officiele statement erover heeft uitgebracht waarom ze waren overgestapt.. Voor mijn gevoel hadden ze gewoon problemen ermee en is dit in de doofpot gegaan..
Post automatically merged:




Goedkoopste is zo`n zelfde kastje erop zetten en zolang het loopt, loopt het.. Maar dan heb je nog wel steeds het zelfde probleem dat je op het oude systeem zit (wat ik zelf altijd altijd al waardeloos hebt gevonden)

Hier is informatie te vinden van die ombouwkit


Zie er bij deze geen prijs bij staan.. En als je net echt technisch bent kan je het beter door een scooter dealer laten doen. Want die pinnen kan je maar 1 maal gebruiken.. Dus installatie moet wel in 1 keer goed gaan.

Of hier:


Of hier bij zandri:

Of hier bij duitse webshop:


Hier mijn topic van destijds erover:



Ombouw tekening / Instructies:

802855.jpg

Post automatically merged:

Dus wat je op die tekening ziet:

1. Is je oude peugeot leeuw cdi op kabel X en de oliepomp aandrijver op kabel Y

2. De stecker van de oliepomp aandrijver op kabel Y eraf knippen ( zou een beetje draad lengte overhouden mocht je hem onverwachts toch nog willen verbinden.

3. Van de 6 kabels (kleuren staat op tekening) heb je er 4 nodig. (dus je hebt nodig zwart en wit/blauw als bundel en een aparte bundel met roze / rood/wit) (deze laatste zijn de draden richting de oliepomp.

4. Hier moet je de nieuw klein bijgeleverd kabel boompje aan de nieuw stekkers maken (goed opletten welke draden male zijn of female.
Op 3 staat zwart en wit/blauw op male pennen.. En roze met rood/wit de female pennen.

5. Stekker A moet verbonden worden waar je oude type CDI eraan heeft gezeten op kabel X.

6. 8pins ECU / oliepomp aandrijf combinatie komt dan op de nieuwe 8 pins stekker te zitten.. En dan zou het systeem weer moeten werken.

Maar stel ik bestel dit
Deze oude kastjes zijn volgens mij niet meer nieuw te koop.. Aangezien ze waren over gestapt op het 8 pins systeem destijds.
(waarschijnlijk wegens problemen ermee, alleen kan je dit niet bevestigingen aangezien peugeot nooit een officiele statement erover heeft uitgebracht waarom ze waren overgestapt.. Voor mijn gevoel hadden ze gewoon problemen ermee en is dit in de doofpot gegaan..
Post automatically merged:




Goedkoopste is zo`n zelfde kastje erop zetten en zolang het loopt, loopt het.. Maar dan heb je nog wel steeds het zelfde probleem dat je op het oude systeem zit (wat ik zelf altijd altijd al waardeloos hebt gevonden)

Hier is informatie te vinden van die ombouwkit


Zie er bij deze geen prijs bij staan.. En als je net echt technisch bent kan je het beter door een scooter dealer laten doen. Want die pinnen kan je maar 1 maal gebruiken.. Dus installatie moet wel in 1 keer goed gaan.

Of hier:


Of hier bij zandri:

Of hier bij duitse webshop:


Hier mijn topic van destijds erover:



Ombouw tekening / Instructies:

802855.jpg

Post automatically merged:

Dus wat je op die tekening ziet:

1. Is je oude peugeot leeuw cdi op kabel X en de oliepomp aandrijver op kabel Y

2. De stecker van de oliepomp aandrijver op kabel Y eraf knippen ( zou een beetje draad lengte overhouden mocht je hem onverwachts toch nog willen verbinden.

3. Van de 6 kabels (kleuren staat op tekening) heb je er 4 nodig. (dus je hebt nodig zwart en wit/blauw als bundel en een aparte bundel met roze / rood/wit) (deze laatste zijn de draden richting de oliepomp.

4. Hier moet je de nieuw klein bijgeleverd kabel boompje aan de nieuw stekkers maken (goed opletten welke draden male zijn of female.
Op 3 staat zwart en wit/blauw op male pennen.. En roze met rood/wit de female pennen.

5. Stekker A moet verbonden worden waar je oude type CDI eraan heeft gezeten op kabel X.

6. 8pins ECU / oliepomp aandrijf combinatie komt dan op de nieuwe 8 pins stekker te zitten.. En dan zou het systeem weer moeten werken.
is het niet goedkoper/makkelijker om het oliepomp ding te verwijderen?
 

Sparky

Well-Known Member
is het niet goedkoper/makkelijker om het oliepomp ding te verwijderen?
Tuurlijk is dit mogelijk maar dan moet je zelf wel iedere keer als je tankt opletten hoeveel liter heb ik getankt en 1/50 deel 2-takt olie bijmengen bij de benzine.

Ik zou nu wel opletten met rijden want waarschijnlijk draait de oliepomp nu niet en krijg je onherroepelijk een warmloper of zelfs een vastloper.

Eerlijk gezegd zou ik toch eens uitkijken naar zo'n nieuwe/gebruikte sturing, het best eens navragen bij een Peugeot dealer.
Je houdt dan fijn alles origineel en hebt er geen omkijken naar, buiten dan het 2-takt olietankje volhouden.
 

Speedfight2.

New Member
Tuurlijk is dit mogelijk maar dan moet je zelf wel iedere keer als je tankt opletten hoeveel liter heb ik getankt en 1/50 deel 2-takt olie bijmengen bij de benzine.

Ik zou nu wel opletten met rijden want waarschijnlijk draait de oliepomp nu niet en krijg je onherroepelijk een warmloper of zelfs een vastloper.

Eerlijk gezegd zou ik toch eens uitkijken naar zo'n nieuwe/gebruikte sturing, het best eens navragen bij een Peugeot dealer.
Je houdt dan fijn alles origineel en hebt er geen omkijken naar, buiten dan het 2-takt olietankje volhouden.
Ja het bezine mengen met olie kan ik wel, is het makkelijk om oliepomp eraf te halen/niet werkend maken
 

Sparky

Well-Known Member
Het is gewoon een kwestie van die module die je momenteel defect hebt uit de connector te trekken zodat de oliepomp zeker niet kan draaien.
Daarna het dunne slangetje van je oliepomp naar de carburateur of spruitstuk af te trekken van de carburateur of spruitstuk en het vrijgekomen nippeltje op je carburateur of spruitstuk af te sluiten met een rubberen dopje of een stukje slang met een boutje erin gedraaid zodat het blokje geen valse lucht kan trekken.
Verder om te voorkomen dat je olietank langzaam leeg druppelt over de stoep, ook aan het uiteinde van het losgetrokken slangetje een boutje in draaien of het olietankje legen.
 

Speedfight2.

New Member
Het is gewoon een kwestie van die module die je momenteel defect hebt uit de connector te trekken zodat de oliepomp zeker niet kan draaien.
Daarna het dunne slangetje van je oliepomp naar de carburateur of spruitstuk af te trekken van de carburateur of spruitstuk en het vrijgekomen nippeltje op je carburateur of spruitstuk af te sluiten met een rubberen dopje of een stukje slang met een boutje erin gedraaid zodat het blokje geen valse lucht kan trekken.
Verder om te voorkomen dat je olietank langzaam leeg druppelt over de stoep, ook aan het uiteinde van het losgetrokken slangetje een boutje in draaien of het olietankje legen.
Oke dan doe ik dat totdat ik geld heb en dan koop ik nieuwe. Heel erg bedankt voor het helpen
 

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Maar stel ik bestel dit

is het niet goedkoper/makkelijker om het oliepomp ding te verwijderen?

Auto mix is veel makkelijker. Hoef je ook geen mengbeker ect mee te nemen. Zeker voor een originele cilinder zie ik niet in om dat met de hand te willen mengen. Bij een hoog toerige 70cc cilinder is dit natuurlijk een ander verhaal omdat de meng verhouding dan altijd te weinig zal blijven. Want de hoeveelheid olie is berekend op de 50cc cilinder laag toerig.
 

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Naar mijn mening kan je beter dat nieuwe systeem erop zetten.. Want die oudere zwarte blokjes worden ook steeds lastiger aan te komen.
En misschien zijn ze met het 6 pins systeem ermee opgehouden omdat er een fout in dat systeem zit.

Die 8 pins ecu is wel volop te krijgen.
 
Advertisement - register to remove this
Top