speedfight 3 50 2 takt met electronische oliepomp

henk_b

New Member
Beste lezers,
Een peugeot speedfight 3 2 takt vonkt af en toe niet en wil niet in toeren klimmen , weet iemand hoe het systeem werkt van de electronische oliepomp en de cdi ontsteking die uitgeschakeld wordt als de oliepomp niet goed werkt ?
1. Hoe weet de cdi dat de olie pomp niet werkt ?
2. hoe kan het dat de ontsteking uit gaat en dan bijna gelijk weer aan gaat ?
3. heeft iemand een beschrijving van dit systeem ?

De cdi en de oliepomp zijn vervangen door nieuwe maar het heeft niet geholpen.
Bougie is nieuw.
Er zit genoeg olie in de tank en het komt ook in de cilinder via het oliepompje

Als iemand een tip heeft hoor ik het graag. Vast bedankt en groet Henk.
 
Advertisement - register to remove this

Enigst wat ik kan zeggen dat het een k*t systeem is.. Bij mij zit er zo`n zelfde systeem op van de 1ste generatie. Maar dan met de oude type cdi voor peugeot vertikaal een een apart dell orto oliepomp aanstuur kastje.(het gaat hier om een peugeot vivacity Sport line 4 uit 2006). Op dit systeem dat er bij mij gebruikt word zit geen beveiliging op die de ontsteking onderbreekt.. Maar het probleem is dat het elektrische oliepompje niet genoeg olie leverd bij hogere toerentallen.. En daardoor loopt op een gegeven moment de cilinder door kapot door te weinig smering.

Alleen bij deze speedfight3 werkt het i.c.m een ECU.. Dus dat losse oliepomp aanstuurkastje zit samen met de CDI in 1 kastje..
Maar de CDI bestaat voor dat systeem niet meer.. Want de CDI is vaak een analoog systeem.. En de ECU is meer digitaal.. De CDI is een dom ding.
Maar een ECU is meer een computer zoals in moderne autos. Dus alle signalen gaan naar de ECU en die bepaald wat er moet gebeuren.

Dus het kan best zijn dat de ecu een rpm signaal opvang van de oliepomp en als deze niet meer of nauwlijks draait dus de ontsteking gaat onderbreken.
 
Ik had dit ook dat die niet goed vonkte dus had de Bobine met bougiedop en bougie vervangen toen was het opgelost.

Misschien kan het zijn dat wat Meneer Eurokit zegt dat het voor 4 takt is maar dat weet ik niet zeker.
Heb zelf ook een 2T en volgens mij zit bij 2T wel een aparte CDI voor de oliepomp en deze is ook te koop. (beide CDI zijn nog te koop)
Maar als er gewoon olie in de Cilinder komt via het pompje dan lijkt mij dat er daar niks mee aan de hand is.
Als die stuk is dan zou die helemaal niet starten. (dit is wat ik op dit moment met mijn SF3 heb en geen olie in de cilinder komt.)

Wat betreft de toeren je zou kunnen kijken naar de koppeling veertjes en de Variorollen of die nog goed zijn.
Maar volgens mij zou het probleem met de toeren door de koppeling veertjes kunnen komen.

Met vriendelijke groet

Brend

(SF1 Prost LC 2T - 1998)
(SF3 - AC 2T - Blauw/Grijs - 2010)
 
Back
Top