Speedfight mechanische oliepomp

SoebiWRX

Member
Goedemorgen,

Ik heb van iemand een LC motorblok overgenomen waar een mechanische oliepomp op moest.
Deze heb ik nu gevonden, maar heb een paar vragen waar ik niet uitkom.

1 moet er nog een pakking of o ring tussen de pomp en het blok

2 kan ik het gat africhten met een plaat en er een elektronische pomp op zetten?

Ik heb het speedfight 2 maniak, maar daar kan ik het niet in vinden

Gr. Michel
 
Advertisement - register to remove this

1. Er zitten 2 odiflex ringetjes tussen om het tandwiel mechanisme op ze plaats te houden.. De oliepomp zelf heeft een o-ring aan de onderkant voor de afdichting.. Die odiflex ringentjes heb je wel nodig anders gaat de pomp op ten duur defect door mechanisch falen.

2. Ja dat is prima mogelijk, alleen voor de elektronische pomp heb je een andere type kabelboom nodig.. Deze zijn nieuw prijzig, en 2ehands slecht te vinden. Plus heb dat ding zelf nooit goed werkend gekregen.. De eerste versie ervan heeft last van een storing.. Die met de grijze cdi daar heb je een 8 pins aansluiting voor nodig en daardoor komt ook de oude type cdi voor te vervallen.. (is nogal een prijzige aangelegenheid.)


De versie met elektrische oliepomp is vanaf 2006 voor de eerste versie. Vanaf 2007 het nieuwe type.


Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar de oliepomp met kabel en dan met de metalen slangen tule eraan (die van kunstof breken op te duur en ligt heel de olietank op de vloer. Die zonder kabel loopt altijd door en smeert eigenlijk te rijk.) Die met kabel is meer gedoseerd.
 
Heel erg bedankt voor je uitleg..Dit maakt het oog iets duidelijker.

Die odiflex ringetjes bevinden zich in het blok neem ik aan.
Hoeft er dus alleen een o-ring tussen het carter en de oliepomp?

Ik heb nog een kabelboom waar een stekker voor een elektrische oliepomp op zit.
Kan ik die dan gebruiken of moeten er nog andere stekkers of iets dergelijks op zitten of juist niet.
Is er een speciaal plaatje die dan over dat gat gemonteerd kan worden.

Thanx voor je hulp..

Gr. Michel
 
Die odiflex plaatjes 2x liggen boven op die bronze ronde bus die in het gat gaat en waar het aandrijfasje in het midden word gehouden.
Deze moeten er wel erin, anders loopt de boel kapot.

Die o-ring zit onder aan de oliepomp al.

Je hebt ook een stekker nodig voor de 6pins of liever de 8 pins cdi.. En daarvoor moet je heel je kabelboom gaan verbouwen..

Nee er zijn geen speciale plaatjes die over het oliepomp gat valt, maar je kan er net zo goed een defect oliepomp er terug erop monteren dat alles dicht houd.. Wil je het netjes doen, dan zelf iets maken dat goed afdicht.
 
Dit is lastiger dan ik dacht....
Ik ben al de hele ochtend bezig om voorbeelden op internet te vinden van de verschillen en hoe de oliepompen aan te sluiten.

Mijn voorkeur gaat enigzins naar een electrische oliepomp uit, aangezien er blijkbaar ook op de tellerunit een controlelampje zou zitten.
Ook zou dit de 'makkelijkste' oplossing zijn.
Alleen die CDI kastjes laten mij nog sterk in het ongewisse.

Ik heb een kabelboom welke een stekker heeft voor een electrische pomp en een kabelboom zonder deze stekker.
Nu zal ik die dus met deze stekker nodig hebben, alleen welke CDI heb ik dan nodig.

En welke kan vervallen.....ik hoop dat iemand het nog kan volgen....ik even niet meer.

Hopelijk kan/wil iemand mijn hiermee nog even helpen.
 
Zoals jezelf al aangeeft is dit erg lastig om te zeggen welke unit men moet hebben.
Peug is in meerdere varianten uitgebracht helaas...

Als ik me niet vergis, is er de uitvoering met de (Bosch) control-box-unit i.c.m een normale CDI.
(deze is 6 polig, echter wordt de unit niet meer gefabriceerd en Peug is hier vanaf gestapt)
Dan is er ook nog een uitvoering met de Dellortho unit van welke de control-box-unit en CDI in dezelfde behuizing zit.
(dit is de 8 polige regelaar waar eurokit over rept, dit is echter de enige die voorhanden is, en kost een godsvermogen)

En (maar dit weet ik niet geheel zeker) er schijnt ook een variant te zijn met de ACI-100 module/CDI i.c.m. een oliepomp en
chipkey anti diefstal code-sleutel.

Men zal dus echt wat pic's moeten plaatsen van de huidige stekkerverbinding van de pomp en CDI om een goed beeld te krijgen.
 
Last edited:
Dit is lastiger dan ik dacht....
Ik ben al de hele ochtend bezig om voorbeelden op internet te vinden van de verschillen en hoe de oliepompen aan te sluiten.

Mijn voorkeur gaat enigzins naar een electrische oliepomp uit, aangezien er blijkbaar ook op de tellerunit een controlelampje zou zitten.
Ook zou dit de 'makkelijkste' oplossing zijn.
Alleen die CDI kastjes laten mij nog sterk in het ongewisse.

Ik heb een kabelboom welke een stekker heeft voor een electrische pomp en een kabelboom zonder deze stekker.
Nu zal ik die dus met deze stekker nodig hebben, alleen welke CDI heb ik dan nodig.

En welke kan vervallen.....ik hoop dat iemand het nog kan volgen....ik even niet meer.

Hopelijk kan/wil iemand mijn hiermee nog even helpen.


Maak eens een foto van de kabelboom die je daar hebt
Kan het je zo vertellen. De 6 pins versie is die je niet wilt hebben.. Deze is volgens mij maar 1-2 jaar ingebruik geweest en zelf vervangen voor eentje met een motor management erin.. Dus die 6 pins versie die ging samen met de oude zwarte cdi die op de oudere modellen scooters heeft gezeten.
Bij de 8 pins versie vervalt deze, en zit deze cdi in al in de ECU unit zelf..

Er zit wel een nadeel aan die 8 pins ECU unit.. Mocht er problemen onstaat met de oliepomp om welke reden dan ook.. Dan heb je geen mogelijkheid meer om de motor toch te starten. Dit is gedaan om er voor te zorgen dat je motor schade zou krijgen..

Dus het oude systeem kan je nog om de tuin leiden.. Het nieuwe systeem niet meer. De 6 pins versie werkt naar mijn weten niet goed..
Wat precies het probleem er mee is kan ik je niet zeggen. Heb meerdere 6 pins oliepomp units geprobeerd en een andere cdi en een andere kabelboom.. Maar geeft op veel hogere toeren te weinig olie, waardoor de hele boel te schraal gaat lopen en dus de cilinder en zuigerveren / zuiger naar te klote lopen.. Mocht je echt geen gezeik willen, hou het liever op het mechanische systeem..

En denk vooral niet dat het elektrische systeem je olie gaat sparen, want dat kan je wel vergeten.


Dell orto zwart is overigens de 6 pins unit
Dell orto grijs is de ECU waar de cdi al in zit met 8 Pins.

Daarna is er een langfang ECU gebruikt bij de peugeot new vivacity 2-takt. Daarna weet ik het even niet meer.
 
Last edited:
Sorry voor mijn late reactie....maar ik heb gelijk even wat foto's gemaakt van de oliepomp en kabelboom.

Als ik het goed begrijp kan deze pomp zo op het blok geschroefd worden, zonder pakking ertussen.

Welke CDI moet er gemonteerd worden met deze combinatie, want ik lees hier en daar dat het voorkomt dat er 2 kastjes zijn ofzo?

Dan nog even een andere, misschien domme, vraag:
Waar dient de spanningsregelaar precies voor?20190228_104705.jpg20190228_104716.jpg20190228_104811.jpg
 
Het betreft op de geposte pic's een mechanische oliepomp van de 2e generatie...
De éérste generatie had ook zo'n pomp maar dan met een lange as en een hevel voor de oliepomp.
Men had dan een gaskabel voor de carburateur welke zich splitste om ook de oliepomp te kunnen bedienen.
De getoonde pomp werkt via het toerental van de motor.

Dit is dus geen elektrische oliepomp en de eerder genoemde 6 en/of 8 polige CDI kastjes zullen in het geheel niet werken.
Jouw scoot maakt zelfs nog gebruik van de originele CDI zoals te zien is op de pic hieronder.
(met blauw omcirkeld)

ZhMMYtN.jpg


V.w.b. de spanningsregelaar doet de naam toch wel iets vermoeden lijkt me.
Deze schakelt en begrenst de spanning naar di.v. onderdelen welke van wisselspanning worden voorzien.
En ja, deze huidige oliepomp kan zonder pakking gemonteerd worden.

Ik zou het geheel origineel houden aangezien men erg veel aanpassingen nodig hebt om er een elektrische variant van te bouwen.
Dit nog even buiten beschouwing van de enorme kosten welke dit met zich meebrengt...
 
Last edited:
Is deze kabelboom..met deze CDI...wel geschikt om te plaatsen?

Voor zover ik het kan zien wel ja, in ieder geval wel voor wat betreft de mechanische oliepomp.
Het is echter een wirwar van kabels welke ook nog eens bij elkaar gebonden is d.m.v. een ty-rip.
Is dus moeilijk te zien..., kan zijn dat bijvoorbeeld de stekker van het dashboard anders is!?
 
Ik denk ook, net als Floris, dat je er het verstandigst eraan doet om alles origineel te houden.
Een nieuwe kabelboom, een nieuwe pompsturing en een nieuwe elektrische pomp kost ook veel geld.
Ik denk meer dan een spiksplinter nieuwe mechanische pomp.

Wat is eigenlijk de reden waarvoor je deze pomp wil vervangen?

Voor wat betreft de spanningsregelaar:
Een spaningsregelaar zet de variërende wisselspanning van de stator (zijn de spoelen achter je vliegwiel) om in een gelijkspanning van een waarde tussen de 12,x en 15 Volt.

Deze spanning wordt gebruikt voor het laden van je accu.
De accu levert dan de spanning voor onder andere:

- je knipperlichten.
- je claxon
- je remlichten
- je startrelais en startmotor.
- je eventuele benzine meter.
- je eventuele toerenteller.
- je km-teller/snelheidsmeter indien van het elektronisch type.
- etc, etc.....

En bij de nieuwere scooters vaak ook de spanning voor de verlichting (koplamp, achterlicht, dagrijverlichting, achtergrondverlichting cockpit)
 
Ik ben bezig om deze scooter voor mijn zoon opnieuw op te bouwen.
Nu heb ik dus dit blok van iemand overgenomen, alleen miste deze een oliepomp.
Die heb ik vervolgens weer van iemand anders gekocht.

Nu ben ik er wel over uit dat ik de mechanische pomp wil gebruiken, omdat deze mits goed ontlucht, bijna niet kapot zou gaan.

Nu hoop ik dat ik deze dus kan monteren met de kabelboom op de foto hierboven...en of ik dus alleen dat langwerpige CDI kastje nodig heb.
 
Ik begrijp je vraag, denk ik, niet helemaal.
Voor de mechanische pomp hoef je geen extra stuurkastje.
De hoeveelheid olie wordt immers bepaald door het toerental van het motorblokje die dus mechanisch gekoppeld is met het pompje.
De CDI heeft ook, in deze, niks te maken met de mechanische pomp.

Of deze kabelboom geschikt is, is voor ons moeilijk te bepalen, maw connectoren, kabels en kabelkleuren vergelijken is de boodschap.
 
Ik begrijp dat er voor de oliepomp geen aparte CDI/ander kastje nodig is....maar de scooter heeft wel gewoon een CDI nodig.
Dat is dus gewoon degene die op de foto aanwezig is.
Voor de rest zou het gewoon een kwestie zijn van alles aansluiten en hopen dat dus idd alle stekkers op de kabelboom zitten.

Ik wil jullie in ieder geval heel erg bedanken, gelukkig is een heleboel al duidelijker geworden.
Nu hopen dat het monteren van het blok en aansluiten van de kabelboom op alle componenten goed zal gaan.
 
De CDI heb je inderdaad nodig, deze is essensteel voor je ontsteking.
De CDI bepaald uit de elektrisch impulsjes, die hij krijgt van de Pickup-spoel bij je vliegwiel, het toerental en de positie van de zuiger.
Uit deze twee gegevens bepaald de CDI het juiste ontsteek tijdstip en geeft dit door aan de Bobine. (ontsteekcurve)
 
En....weer wat geleerd.
Beetje bij beetje wordt het allemaal wat duidelijker.

Ik ga van het weekend kijken of ik het oude blok eronderuit kan halen.

Fijn weekend allen
 
Goedemiddag,

Ik heb inmiddels het nieuwe gereviseerde watergekoelde blok eronder. (Niet aangesloten verder)
Frame daar waar roest was behandeld en zwart gespoten.
Al met al ben ik niet ontevreden.

Ik ben nu met de kabelboom bezig en heb een kabelboom voor een watergekoelde motor is mij verteld.
Nu mijn vraag...op de scooter zit een zwart dellorto kastje met een zwarte stekker.
Klopt het dat ik deze niet nodig heb omdat ik gebruik maak van de mechanische oliepomp?
Ik kom deze zwarte stekker niet tegen op de kabelboom.

Gr. Michel
 
Klopt, als je een mechanische oliepomp hebt is dit kastje overbodig voor wat betreft de aansturing van de oliepomp.
Echter het kan zijn dat dit kastje niet alleen de aansturing is voor een elektrische oliepomp maar tevens ook cdi is.
Maar als je op de kabelboom van het watergekoeld blok deze passende stekker niet tegenkomt, past deze sowieso niet en moet je een passende CDI monteren.
 
Back
Top