Nieuwe cilinder compleet kapot na 40km

Bassievrucht

Active Member
Mogge allemaal, een vriend van mij had afgelopen week een nieuwe cilinderkit aangeschaft, nu had die een raar tikkend geluid uit het motorblok gehad maar is hier gewoon mee doorgereden. Ik zeg dus tegen hem dat die even ze cilinder en zuiger etc moet nakijken, en er komt iets uit wat ik nog nooit heb meegemaakt, zuiger en cilinder, helemaal vol met krassen. Moet wel zeggen dat de kit van Naraku was (B merkje lol), maar lijkt mij zeer sterk dat dat na 40km al kapot is. Er is nu een malossi cilinder besteld, maar ik vroeg mij af of iemand theorien heeft van wat hier in hemelsnaam gebeurt is. We willen dit natuurlijk graag voorkomen de volgende keer :)

IMG-20221014-WA0002.jpgIMG-20221014-WA0004.jpgIMG-20221014-WA0008.jpg



IMG-20221014-WA0006.jpg

Hij zegt gewoon 1:40 met een extra dopje olie gesmeerd te hebben, dus zelfs ik snap hier niks van, bougie was ook bruin dus was zoiezo niet te arm, eerder te rijk. Als ik zo naar de laatste foto kijkt en die witte plek zie zou je bijna zeggen detonatie, maar hoe? Ben heel benieuwd :)
 
Advertisement - register to remove this

Heeft deze brommer een vastloper gehad en is de boel niet schoongemaakt misschien?

Zo'n krassen krijg je niet op je zuiger door een b-merk.
Hier hebben vreemde voorwerpen tussen de zuiger en cilinder gezworven.
Zaten de pistonclips nog op hun plaats?
Naaldlager nog compleet?
Verder zoals @Super8 hierboven reeds opmerkte de pistonpen ziet helemaal blauw dus deze is goed heet geweest.
Mist er verder niks aan onderdelen zoals afgebroken stukjes metaal en is het membraan nog compleet?

Voor 40 kilometer ziet er alles nogal zwart uit maar dat kan ook komen door de niet altijd goed afsluitende zuigerveren wanneer er iets tussen zat en dus een lage compressie/slechte verbranding.
 
Ik zou geen idee hebben of die een warmloper of vastloper heb gehad, pistonclips zaten nog goed, naaldlager is ook nog compleet, weet niet wat de status is van de bigend lagers maar die zouden mogelijk kapot kunnen zijn (krukas heeft alleen geen speling). Membraam zou even nagekeken moeten worden netzo als of de krukas drijfstang scheef is. Zou het kunnen dat de zuigerveren misschien verrot waren?

Zoals ik al zei ik snap hier ook helemaal niks van, dus ik ga ook even een onderzoek doen naar t blokje.
Post automatically merged:

Trouwens nu ik er even over nadenk, hij had een keer een te lange bougie erin gestoken en de zuiger heeft hier een paar keer flink tegenaan geramd, zou dat een kromme drijfstang kunnen hebben veroorzaakt?Screenshot_2022-10-15-10-22-33-22_6012fa4d4ddec268fc5c7112cbb265e7.jpg
 
Last edited:
Trouwens nu ik er even over nadenk, hij had een keer een te lange bougie erin gestoken en de zuiger heeft hier een paar keer flink tegenaan geramd, zou dat een kromme drijfstang kunnen hebben veroorzaakt?
die kans is zeer groot!
schade op het oog zal wel meevallen totdat t apparaat 7000 toeren maakt.
dan tikt ie wel jah.... van links naar rechts.
 
Back
Top