Nieuwe 70cc valt uit

AstroNoud

New Member
Hallo,

Ik heb een paar weken geleden een Generic Ideo 50 gekocht, onbekend merk maar zit een 2 takt horizontaal blok in (geen chinese troep). Na 200 kilometer begon die steeds meer vermogen te verliezen, en koud zat er helemaal niks meer in. Met 18xxx op de teller leek het mij logisch dat het aan de zuiger lag. Dus ik heb voor de leuk een mezoly 70cc cilinderkitje gehaald. Na montage kwam de zuiger tegen de cilinderkop aan, maar dat is nu verholpen door dubbele voetpakking. Ik heb de standaard 12mm carburateur, en standaard luchtfilter zonder de prop erin. Er zit nu ook een technigas terugloopuitlaat op die officieel op een aerox hoort (2de hands 15 euro, dus was het proberen waard en het past). En een nieuwe bougie, net een andere want de originele was niet op voorraad. Deze is 10/20 graden warmer. Carburateur is schoongemaakt, en ik heb het membraan nog gecontroleerd toen ik de zuiger omwisselde.

Ik ben begonnen met sproeier 80. Gestart en stationair afgesteld, en eerst een tijdje laten lopen. Daarna maar even geprobeerd, eerste paar honderd meter mooi rustig aan. Ik merkte direct dat die weinig kracht op lage toeren had, maar bovenin wel power had. Toen toch even stukje 3/4 gas en laatste stukje volgas, trekte mooi tot de 65. Toen ging die ineens enorm hoog in de toeren voor 2 seconden en vervolgens viel die uit. Toen ik weer stil stond even gewacht en starte vervolgens wel weer. Ik wist niet goed wat het was, bougie zag er wel mooi uit, alleen wat richting de arme kant dacht ik. Dus toen sproeier 85 ingedraaid, veel meer kracht onderin. Maar toen viel die al met een veel lagere snelheid uit het niets uit. Even gewacht en weer gestart, toen reed ik 10 kilometer per uur toen die weer uitviel. Als die uit valt is het echt uit het niets, geen gestotter ofz daarvoor. Ik durf er nu eigenlijk niet zo goed mee aan voordat ik weet wat het probleem is, want ik ben bang dat die anders kapot loopt.

Ik gebruik nog het originele olie systeem, maar voordat ik hem weer start zal ik een beetje olie bij de benzine ingooien voor de zekerheid.

Weet iemand wat het probleem kan zijn? Ik heb echt geen idee en kan ook niks vinden op internet wat het zou kunnen zijn.
 
Advertisement - register to remove this

als je een cilinder monteert, zul je toch wat meer meet werk moeten doen. zomaar een dubbele voetpakking er op doen is niet slim.
ik zou hem even uit elkaar halen en opnieuw in elkaar zetten met de juiste procedure.

mezoly cilinders kunnen goed zijn, als je ze op de juiste manier monteert.
 
als je een cilinder monteert, zul je toch wat meer meet werk moeten doen. zomaar een dubbele voetpakking er op doen is niet slim.
ik zou hem even uit elkaar halen en opnieuw in elkaar zetten met de juiste procedure.

mezoly cilinders kunnen goed zijn, als je ze op de juiste manier monteert.
Wat bedoel je met meet meetwerk?

Ik heb hem uit elkaar gehaald, en toen gecontroleerd of ik alles wel correct had gemonteerd. Alles zit zover ik weet gewoon goed. Ik zag op internet staan dat je wel een dubbele voetpakking kunt monteren maar geen dubbele koppakking, dus dat heb ik gedaan. Of heb ik hierdoor juist problemen veroorzaakt?
 
bij hoger vermogen hoort, àls je al afwijkt van origineel, een koudere bougie (een die meer warmte afvoert, dikkere keramische "neus" om de centrale elektrode) en zeker geen warmere, die zet je in een geknepen tomos snorfiets waarvan de brombougie vet slaat omdat ie niet genoeg warmte genereert om zichzelf schoon te branden. je kleur kun je zo ook niet uitlezen, die vertekent.
als ik (in nood) een onbekende bougie wissel, meet ik met een klein tie-wrapje hoe ver ik de punt ervan tussen "neus" en "schroefdraadbus" in kan steken. dat moet ongeveer overeen komen.
 
Wat bedoel je met meet meetwerk?

Ik heb hem uit elkaar gehaald, en toen gecontroleerd of ik alles wel correct had gemonteerd. Alles zit zover ik weet gewoon goed. Ik zag op internet staan dat je wel een dubbele voetpakking kunt monteren maar geen dubbele koppakking, dus dat heb ik gedaan. Of heb ik hierdoor juist problemen veroorzaakt?
je zou de squish moeten meten, afstand tussen zuiger (hoogste stand) en de cilinder kop. hiermee kan je kijken hoeveel voetpakkingen je nodig hebt.
 
Dus @C-Row een koudere bougie is beter? Dan ga ik die regelen
@Jimbo-Motori Hoe weet ik hoeveel squish ik nodig ben? Op dit forum zie ik voor 70cc horizontaal maten verschillen van 0,45 tot 0.70 mm. Zal dit ook het probleem zijn waarom die uitvalt?
om het optimale uit je cilinder te halen zou ik het toch doen en als je squish te laag is, kan die zwaar gaan pingelen en warm lopen.

als ik jou was een squish nemen van 0.7/0.8 mm.

heb zelf een keer een mezoly 70 gemonteerd en een wat grotere squish gepakt dan normaal, zodat de cilinder niet te optimaal belast word en lekker lang mee gaat. werkte uitstekend, enigste was wel dat je iets minder vermogen hebt, maar bij een mezoly 70 zal je dat bijna niet merken.
 
Hartstikke bedankt voor de goede tips, ik ga morgen een nieuwe bougie halen. @C-Row ik haal het liefst wel een nieuwe bougie, want ik heb geen idee hoe lang de oude erin heeft gezeten. Met een nieuwe weet ik zeker dat de bougie niet het probleem kan zijn.

Ik heb zojuist de squish gemeten, tussen de 0,3/0,4 mm. Ik heb een kapotte pakking gemeten en die is tussen de 0,4/0,5 mm. Ik kan zo’n zelfde pakking makkelijk krijgen, voldoet dat? Want dan kom ik waarschijnlijk rond de 0,8 mm uit.
 
Hartstikke bedankt voor de goede tips, ik ga morgen een nieuwe bougie halen. @C-Row ik haal het liefst wel een nieuwe bougie, want ik heb geen idee hoe lang de oude erin heeft gezeten. Met een nieuwe weet ik zeker dat de bougie niet het probleem kan zijn.

Ik heb zojuist de squish gemeten, tussen de 0,3/0,4 mm. Ik heb een kapotte pakking gemeten en die is tussen de 0,4/0,5 mm. Ik kan zo’n zelfde pakking makkelijk krijgen, voldoet dat? Want dan kom ik waarschijnlijk rond de 0,8 mm uit.
yes dat kan, maar je hebt verschillende diktes vaak, dus even na meten voor je het monteert.
 
Was dus wel duidelijk warmloper en dan denk ik ook wel vastloper aan de schade te zien.
Hieronder 2 foto’s van de zuiger, ja dit is de nieuwe 70cc.
En dat alleen door onwetendheid :(, wel raar. Ik had zoals altijd weer flink wat uren op het internet gespendeerd om zeker te weten dat het zou passen. En het is niet de eerste zuiger die ik vervang. Maar van het woord squish had ik nog nooit gehoord.

Maar ja als student zijnde die net zijn hele pizzabezorgloontje heeft gespendeerd aan deze scooter en onderdelen. Heb ik momenteel niet de luxe om een nieuwe cilinderset te halen. Ik ben eigenlijk wel klaar met het kloteding. Maar ja ik ben dat ding binnenkort wel nodig.

De cilinderwanden zijn er minder erg aan toe, die kan ik wel uithonen. Wat raden jullie aan voor de zuiger, is deze nog te redden?
 

Attachments

  • 3258A27B-53BD-48B7-85D0-98F4A0008483.jpeg
    3258A27B-53BD-48B7-85D0-98F4A0008483.jpeg
    133.5 KB · Views: 27
  • 9621ED75-2AF0-426A-92E3-50AB7FDBF48C.jpeg
    9621ED75-2AF0-426A-92E3-50AB7FDBF48C.jpeg
    144.7 KB · Views: 26
maar wat kost alleen een zuiger met veren?
als je rekening echt leeg is, wordt het "wat moet dat moet".
Er zullen nu heel veel mensen over me heen vallen dat dit zo niet kan, maar ik heb met (wel minder in aantal) zulke groeven (in een 50 cc zuiger van een Kreidler) gereden, ook omdat ik 'm nodig had.. als je cilinder nog glad is/ je die weer netjes kunt honen, zou ik deze zuiger ook fijn oppoetsen met heel fijn waterproof schuurpapier en water, zodat er in ieder geval niks meer uitsteekt wat weer in je poorten van je cilinder kan haken. houd de richting van de draaigroeven aan, eindig iig niet in lengterichting en haal zo min mogelijk weg, anders gaat ie weer kantelen.
Hebben je zuigerveren ook klappen gehad/vast in de groef gezeten? ook daar zorgen dat ze vrij zijn (schuren/krabben) en kijken of er geen happen uit zijn òf beter, voor de zekerheid nieuwe veren erin.. dan die squish aan de veilige kant houden en rustig aan doen en weer sparen..
 
Was dus wel duidelijk warmloper en dan denk ik ook wel vastloper aan de schade te zien.
Hieronder 2 foto’s van de zuiger, ja dit is de nieuwe 70cc.
En dat alleen door onwetendheid :(, wel raar. Ik had zoals altijd weer flink wat uren op het internet gespendeerd om zeker te weten dat het zou passen. En het is niet de eerste zuiger die ik vervang. Maar van het woord squish had ik nog nooit gehoord.

Maar ja als student zijnde die net zijn hele pizzabezorgloontje heeft gespendeerd aan deze scooter en onderdelen. Heb ik momenteel niet de luxe om een nieuwe cilinderset te halen. Ik ben eigenlijk wel klaar met het kloteding. Maar ja ik ben dat ding binnenkort wel nodig.

De cilinderwanden zijn er minder erg aan toe, die kan ik wel uithonen. Wat raden jullie aan voor de zuiger, is deze nog te redden?
jammer om te zien, snap dat je ermee klaar bent.

Wat C-row zegt zou ik ook doen en wanneer je weer wat geld hebt nieuwe set kopen.

zelf ben ik ook altijd pizza "coureur" geweest, maar nu Spare ribs coureur (met auto), ben zelf ook nog student.
 
Ja geld is wel een probleempje, Domino’s word je niet rijk van. De sleutelruimte is ook wel een beetje beperkt als je in een studentenflatje woont. Maar gelukkig heb ik er nog ruimte voor.

Bedankt voor het advies, ik ga het proberen. De zuigerveren zien er nog helemaal goed uit.
 
Dat gedoe met de squish is ook helemaal niet noodzakelijk voor een simpele laagtoerige 70cc op de Taiwanees..
De standaard (voet) pakking welke (waarschijnlijk) meegeleverd is met de 70cc kit moet voldoende zijn om niet boven de zgn. stootrand van de cilinder uit te komen. Zo niet, is dit niet de juiste!

En alles wat er onderop bijkomt moet in principe weer van de bovenkant af.
Nu bestaat de kans dat de spoelpoorten niet volledig meer opengaan en een gedeelte van de power verloren gaat omdat ook de ruimte onder de kop iets ruimer geworden is.

Qua bougie is de BPR7 of 8HS ook koud zat voor dit type...
De Leider carburateur type: PZ19JB heeft standaard een kleine sproeier dus is een ruimere wel gewenst, 80 is een goed begin maar meestal zit men iets ruimer (82/84) op een 12 mm met standaard filter.

Ook mis ik een stukje afstelling van de overbrenging (vario & koppeling) van de scooter.
Een zgn. terugloper uitlaat heeft een totaal andere powerband als de standaard uitlaat en behoeft daarom aangepast te worden.
Lichtere rollengewichten en strakkere/stuggere trekveren zijn dus wel noodzakelijk.
De standaard drukveer voldoet meestal wel, echter kan het zo zijn dat je ook hier een iets stuggere nodig hebt.

V.w.b. de oliepomp doe je er goed om te controleren of dat deze nog goed afgesteld staat.
Deze pomp heeft een hevel welke in verbinding staat met de gashandel...
Dit is een zgn. splittersysteem waarbij de gaskabel vertakt naar de gasschuif van de carburateur en de hevel van de oliepomp.

Voorbeeld:

splitter-systeem.PNG stelmoer2.PNG

Originele pomp van Generic:

Generic oliepomp.png

Natuurlijk blijft het doodzonde van de schade en komt dit leermoment niet echt op het juiste tijdstip!
Maar het is zeker wel iets om in de gaten te houden en/of te controleren.
 
Back
Top