Nieuwe 70cc valt uit

AstroNoud

New Member
Hallo,

Ik heb een paar weken geleden een Generic Ideo 50 gekocht, onbekend merk maar zit een 2 takt horizontaal blok in (geen chinese troep). Na 200 kilometer begon die steeds meer vermogen te verliezen, en koud zat er helemaal niks meer in. Met 18xxx op de teller leek het mij logisch dat het aan de zuiger lag. Dus ik heb voor de leuk een mezoly 70cc cilinderkitje gehaald. Na montage kwam de zuiger tegen de cilinderkop aan, maar dat is nu verholpen door dubbele voetpakking. Ik heb de standaard 12mm carburateur, en standaard luchtfilter zonder de prop erin. Er zit nu ook een technigas terugloopuitlaat op die officieel op een aerox hoort (2de hands 15 euro, dus was het proberen waard en het past). En een nieuwe bougie, net een andere want de originele was niet op voorraad. Deze is 10/20 graden warmer. Carburateur is schoongemaakt, en ik heb het membraan nog gecontroleerd toen ik de zuiger omwisselde.

Ik ben begonnen met sproeier 80. Gestart en stationair afgesteld, en eerst een tijdje laten lopen. Daarna maar even geprobeerd, eerste paar honderd meter mooi rustig aan. Ik merkte direct dat die weinig kracht op lage toeren had, maar bovenin wel power had. Toen toch even stukje 3/4 gas en laatste stukje volgas, trekte mooi tot de 65. Toen ging die ineens enorm hoog in de toeren voor 2 seconden en vervolgens viel die uit. Toen ik weer stil stond even gewacht en starte vervolgens wel weer. Ik wist niet goed wat het was, bougie zag er wel mooi uit, alleen wat richting de arme kant dacht ik. Dus toen sproeier 85 ingedraaid, veel meer kracht onderin. Maar toen viel die al met een veel lagere snelheid uit het niets uit. Even gewacht en weer gestart, toen reed ik 10 kilometer per uur toen die weer uitviel. Als die uit valt is het echt uit het niets, geen gestotter ofz daarvoor. Ik durf er nu eigenlijk niet zo goed mee aan voordat ik weet wat het probleem is, want ik ben bang dat die anders kapot loopt.

Ik gebruik nog het originele olie systeem, maar voordat ik hem weer start zal ik een beetje olie bij de benzine ingooien voor de zekerheid.

Weet iemand wat het probleem kan zijn? Ik heb echt geen idee en kan ook niks vinden op internet wat het zou kunnen zijn.
 
Advertisement - register to remove this

Dat is dus het probleem, ik heb m’n loon gister pas gekregen. En heb besteld op een website die 1a 2 dagen verzendtijd heeft . .

Daarom heb ik een DR50 besteld inplaats van 70. In de hoop dat als deze wel pas morgen binnenkomt, ik hem makkelijker in kan stellen dan de 70. Want ik ben hem dit weekend en aankomende week eigenlijk wel echt nodig . . .

Bij de DR50 zitten 5 grams rollenen strakkere trekveren. Dit was de enige DR50 die ik kom vinden die zou moeten passen.

Als ik heb vrijdag pas binnen krijg ga ik hem retourneren . En de DR70 bestellen. Want dan duurt het waarschijnlijk een paar weken voordat ik er weer tijd voor heb.
 
Dat is dus het probleem, ik heb m’n loon gister pas gekregen. En heb besteld op een website die 1a 2 dagen verzendtijd heeft . .

Daarom heb ik een DR50 besteld inplaats van 70. In de hoop dat als deze wel pas morgen binnenkomt, ik hem makkelijker in kan stellen dan de 70. Want ik ben hem dit weekend en aankomende week eigenlijk wel echt nodig . . .

Bij de DR50 zitten 5 grams rollenen strakkere trekveren. Dit was de enige DR50 die ik kom vinden die zou moeten passen.

Als ik heb vrijdag pas binnen krijg ga ik hem retourneren . En de DR70 bestellen. Want dan duurt het waarschijnlijk een paar weken voordat ik er weer tijd voor heb.
je kon geen website vinden die sneller leverde, maar waar je achteraf had kunnen betalen?
 
Dat is dus het probleem, ik heb m’n loon gister pas gekregen. En heb besteld op een website die 1a 2 dagen verzendtijd heeft . .

Daarom heb ik een DR50 besteld inplaats van 70. In de hoop dat als deze wel pas morgen binnenkomt, ik hem makkelijker in kan stellen dan de 70. Want ik ben hem dit weekend en aankomende week eigenlijk wel echt nodig . . .

Bij de DR50 zitten 5 grams rollenen strakkere trekveren. Dit was de enige DR50 die ik kom vinden die zou moeten passen.

Als ik heb vrijdag pas binnen krijg ga ik hem retourneren . En de DR70 bestellen. Want dan duurt het waarschijnlijk een paar weken voordat ik er weer tijd voor heb.
Dr50 is gewoon een standaard cilinder he, dus verwacht er nou maar niks speciaals van he. Dus als je je spullen van voor je 70cc avontuur nog hebt kun je dit weekend makkelijk rijden ;)
 
@C-Row arme student kun je wel zeggen . .

@bartj ja jammer genoeg, ik hoop gewoon dat ik hem sws rond de 60 kan laten rijden. Rijd gewoon wat vlugger voor lange ritten. Ik moet ook toegeven dat mijn loon erg tegenviel. Ik had verwacht het geld er wel voor te hebben. Maar het word toch zuinig aan doen, wil ik rondkomen . . .

De cilinder komt vrijdag pas, dus inplaats van auto restaureren reis ik aankomende week maar weer naar m’n studentenkamertje toe. Dan neem ik de tijd om hem in te rijden en af te stellen. Moet maar . .

Iedereen bedankt voor de goede hulp en tips. Ik ben weer wat nuttige dingen wijzer dankzij jullie. Als jullie nog willen weten hoe die volgende week rijd moet het topic nog even open blijven. Want dan laat ik dat nog even weten.
 
Draait de krukas wel soepel rond?
Ik heb een keer een scooter met zon Cpi replica Minarelli gekocht als opknapper ( en gelijk een origineel Mina hori blok er onder gemonteerd ),
en van die cilinder zag de zuiger er ongeveer uit als de zuiger die je liet zien in de foto.
Dit kwam omdat de krukas ietsjes te ver naar links was geschoven, en de krukas dus ook stroef liep.
Hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen is me nog steeds een raadsel, hij had hem in onderhoud bij de dealer waar die hem gekocht had.
Van 1400 Euro nieuwprijs en zon 650 Euro reparaties in die 2 jaar tijd naar 50 Euro wat ik er voor betaalde... Die scooter heb ik nog steeds trouwens.

Dus ik zou wel voor je de cilinder monteert kijken of de krukas soepel loopt,
als die iets is verschoven naar 1 kant dan loopt het stroef en moet je de krukas richten.
Wat niet moeilijk is door met een houten of rubberen hamer op beide kanten van de krukas te tikken tot het weer soepel rond draait.
 
Last edited:
Draait de krukas wel soepel rond?
Ik heb een keer een scooter met zon Cpi replica Minarelli gekocht als opknapper ( en gelijk een origineel Mina hori blok er onder gemonteerd ),
en van die cilinder zag de zuiger er ongeveer uit als de zuiger die je liet zien in de foto.
Dit kwam omdat de krukas ietsjes te ver naar links was geschoven, en de krukas dus ook stroef liep.
Hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen is me nog steeds een raadsel, hij had hem in onderhoud bij de dealer waar die hem gekocht had.
Van 1400 Euro nieuwprijs en zon 650 Euro reparaties in die 2 jaar tijd naar 50 Euro wat ik er voor betaalde... Die scooter heb ik nog steeds trouwens.

Dus ik zou wel voor je de cilinder monteert kijken of de krukas soepel loopt,
als die iets is verschoven naar 1 kant dan loopt het stroef en moet je de krukas richten.
Wat niet moeilijk is door met een houten of rubberen hamer op beide kanten van de krukas te tikken tot het weer soepel rond draait.
Voor zover ik weet is die wel soepel, maar ik zal het even goed controleren. Bedankt voor de tip!
 
Hij zit eronder, de 50cc. Alles gecontroleerd en volgens mij is alles goed, krukas liep ook mooi soepel. Squish van ongeveer 0,6/0,7 mm (action schuifmaat dus ik zeg maar ongeveer). Ik had de uitlaat tijdens montage nog vast zitten aan de achterkant, wat kennelijk niet handig is want daardoor was mijn uitlaat verbogen. Waardoor die bij de bouten tegen het blok aan bol was gaan staan. na een paar uur klooien om het terug te buigen, en een dubbele pakking voor de laatste milimeter, zit die er (volgens mij) lekvrij op.

Eerst geprobeerd met sproeier 65 en zonder prop in het luchtfilter. starten, stationair laten lopen voor 5 min en laten afkoelen. Toen weer gestart en proberen te rijden, rijd voor geen meter. Met het propje in het luchtfilter liep die nog slechter. Sproeier 60 geprobeerd, precies hetzelfde verhaal. Toen de originele sproeier 53 erin met de prop in de uitlaat, en daarop loopt hij goed. Toen heb ik een testrit gedaan van kleine 10 min, hij loopt mooi alleen nog wel een dip bij wegrijden en lage snelheden. Dus ik ga er andere trekveren op zetten. Aan het einde van de rit viel die uit toen ik het gas voor het eerst echt wat open trok bij de 40, maar toen was de bougiedop eraf gevallen:sweatsmile:. Voor de zekerheid toen de bougie gecontroleerd, zo zag die eruit:
Ik wil voor de zekerheid wel een wat grotere sproeier nemen, ik dacht aan 55. Omdat ik toch wel benouwd ben om weer een warmloper te krijgen.
 
Back
Top