Nieuwe 70cc valt uit

AstroNoud

New Member
Hallo,

Ik heb een paar weken geleden een Generic Ideo 50 gekocht, onbekend merk maar zit een 2 takt horizontaal blok in (geen chinese troep). Na 200 kilometer begon die steeds meer vermogen te verliezen, en koud zat er helemaal niks meer in. Met 18xxx op de teller leek het mij logisch dat het aan de zuiger lag. Dus ik heb voor de leuk een mezoly 70cc cilinderkitje gehaald. Na montage kwam de zuiger tegen de cilinderkop aan, maar dat is nu verholpen door dubbele voetpakking. Ik heb de standaard 12mm carburateur, en standaard luchtfilter zonder de prop erin. Er zit nu ook een technigas terugloopuitlaat op die officieel op een aerox hoort (2de hands 15 euro, dus was het proberen waard en het past). En een nieuwe bougie, net een andere want de originele was niet op voorraad. Deze is 10/20 graden warmer. Carburateur is schoongemaakt, en ik heb het membraan nog gecontroleerd toen ik de zuiger omwisselde.

Ik ben begonnen met sproeier 80. Gestart en stationair afgesteld, en eerst een tijdje laten lopen. Daarna maar even geprobeerd, eerste paar honderd meter mooi rustig aan. Ik merkte direct dat die weinig kracht op lage toeren had, maar bovenin wel power had. Toen toch even stukje 3/4 gas en laatste stukje volgas, trekte mooi tot de 65. Toen ging die ineens enorm hoog in de toeren voor 2 seconden en vervolgens viel die uit. Toen ik weer stil stond even gewacht en starte vervolgens wel weer. Ik wist niet goed wat het was, bougie zag er wel mooi uit, alleen wat richting de arme kant dacht ik. Dus toen sproeier 85 ingedraaid, veel meer kracht onderin. Maar toen viel die al met een veel lagere snelheid uit het niets uit. Even gewacht en weer gestart, toen reed ik 10 kilometer per uur toen die weer uitviel. Als die uit valt is het echt uit het niets, geen gestotter ofz daarvoor. Ik durf er nu eigenlijk niet zo goed mee aan voordat ik weet wat het probleem is, want ik ben bang dat die anders kapot loopt.

Ik gebruik nog het originele olie systeem, maar voordat ik hem weer start zal ik een beetje olie bij de benzine ingooien voor de zekerheid.

Weet iemand wat het probleem kan zijn? Ik heb echt geen idee en kan ook niks vinden op internet wat het zou kunnen zijn.
 
Advertisement - register to remove this

@Floris van bommelstijn bedankt voor de uitgebreide uitleg :).
Dit is het setje die ik had gekocht: Mezoly 70cc
Er staat bij dat die geschikt is voor een Generic Ideo 50, maar niet dus? :rolleyes: Dan kom ik zeker uit op een duur setje van Malossi ofz? Die zijn bijna net zo duur als dat de scooter mij koste haha. Als ik het goed heb zouden DEZE setjes allemaal moeten passen. Of heb ik daar ongelijk in?

Ben ik per se lichtere rollen en andere trekveren nodig? Ik heb nog 0 ervaring op dat gebied, dus ik wou daar voor nu nog even van af blijven.

Ik had inderdaad gezien dat het oliesysteem direct aan de gashendel vast zit, wel grappig. Ik zal aankomende week dat systeem nog schoonmaken en controleren (na een goede research hoe dat precies afgesteld moet staan).

Ik heb voor dit weekend ander vervoer geregeld. Want ik durfde het toch niet aan, 120 kilometer te rijden met zo'n zuiger en weinig afsteltijd naar een belangrijke afspraak. Ook al ben ik stiekem wel nieuwsgierig hoe ver dit versleten setje mij zal brengen, lijkt het mij verstandiger om tot de 6de op mijn loon te wachten. Om dan een nieuwe (wel passende) zuiger en cilinder te halen, en goed af te stellen. Aangezien ik na volgende week er niet veel tijd meer voor heb, maar hem wel nodig ben. Het moet eigenlijk mijn vaste vervoersmiddel worden totdat het andere project, mijn Citroën 2cv6(lelijke eend), wegwaardig is. Dus ik wil na volgende week eigenlijk dat ding goed lopend hebben, zonder dat er elke week aan gesleuteld hoeft te worden.
 
Wat Floris hierboven zegt over de squish ben ik het ook mee eens, daar hoef je met zo'n cilinder je niet druk om te maken. Dat is bij de snellere cilinders pas van toepassing.

Maar even een vraagje nog over je montagewijze en je eerste start he. Want heb soort gelijke zuigers al vaker voorbij zien komen bij nieuwe of gebruikte cilinders en blijft zuur je zuurverdiende centen zo snel in rook zien op gaan. Maar smeer je je zuiger en je cilinderwand wel eerst ff in met een goeie laag 2takt olie? Want anders met de eerste start is het vaak al foute boel. Zie het maar een beetje als wanneer je tijdens een goeie stoeisessie met de buurvrouw je hem ineens droog tot aan je zak erin probeert te rammen zonder er eerst op zn minst ff op te spugen. Dat word ook een schrale bedoeling zeg maar.

En als je er met het oliesmeersysteem niet uitkomt of je vertrouwt het niet 100% dat het goed zit dan kun je altijd nog zelf mengen. Zijn de meningen hier soms over verdeeld, maar als je een mengflesje van stage6 in je buddy bewaard met een fles olie. Dan kun je makkelijk meten hoeveel olie je in je tank doet als je bv 5l hebt getankt. Of je maakt een jerrycan thuis met 10l mengsmering en klaar is kees. Niet vergeten je pompje dan los te koppelen trouwens
 
Wat Floris hierboven zegt over de squish ben ik het ook mee eens, daar hoef je met zo'n cilinder je niet druk om te maken. Dat is bij de snellere cilinders pas van toepassing.

Maar even een vraagje nog over je montagewijze en je eerste start he. Want heb soort gelijke zuigers al vaker voorbij zien komen bij nieuwe of gebruikte cilinders en blijft zuur je zuurverdiende centen zo snel in rook zien op gaan. Maar smeer je je zuiger en je cilinderwand wel eerst ff in met een goeie laag 2takt olie? Want anders met de eerste start is het vaak al foute boel. Zie het maar een beetje als wanneer je tijdens een goeie stoeisessie met de buurvrouw je hem ineens droog tot aan je zak erin probeert te rammen zonder er eerst op zn minst ff op te spugen. Dat word ook een schrale bedoeling zeg maar.

En als je er met het oliesmeersysteem niet uitkomt of je vertrouwt het niet 100% dat het goed zit dan kun je altijd nog zelf mengen. Zijn de meningen hier soms over verdeeld, maar als je een mengflesje van stage6 in je buddy bewaard met een fles olie. Dan kun je makkelijk meten hoeveel olie je in je tank doet als je bv 5l hebt getankt. Of je maakt een jerrycan thuis met 10l mengsmering en klaar is kees. Niet vergeten je pompje dan los te koppelen trouwens
bartj, de squish bij zulke cilinders is inderdaad niet zeer belangrijk, het is geen rocketscience.

TS had al vernoemd dat bij de eerste keer monteren de cilinder de kop tikte. In zo'n geval zou ik toch de squish checken.

bij mezoly zijn de toleranties zo uitermate laag, dat je vaak een kortere of langere cilinder binnen krijgt.

het zijn als cilinders die weinig af kunnen en wanneer je er monteert die wat korter dan normaal is, ja dan zal die al snel gaan pingelen.

zelf had ik een mezoly 70cc gemonteerd op mijn zip type 3, als experimentje voor dagelijks vervoer. de zuiger veren die er bij zaten hadden bijna tot geen slotspeling. De cilinder zelf was ook te kort. dit allemaal opgelost en de squish wat meer speling gegeven en ik heb 8000km er mee gereden, en cilinder uitermate veel op z'n donder gegeven. (uiteindelijk verkocht, dus die bromt misschien ergens nog rond).

TS had al vernoemd dat bij de eerste keer monteren de cilinder de kop tikte. In zo'n geval zou ik toch de squish checken.
 
Wat Floris hierboven zegt over de squish ben ik het ook mee eens, daar hoef je met zo'n cilinder je niet druk om te maken. Dat is bij de snellere cilinders pas van toepassing.

Maar even een vraagje nog over je montagewijze en je eerste start he. Want heb soort gelijke zuigers al vaker voorbij zien komen bij nieuwe of gebruikte cilinders en blijft zuur je zuurverdiende centen zo snel in rook zien op gaan. Maar smeer je je zuiger en je cilinderwand wel eerst ff in met een goeie laag 2takt olie? Want anders met de eerste start is het vaak al foute boel. Zie het maar een beetje als wanneer je tijdens een goeie stoeisessie met de buurvrouw je hem ineens droog tot aan je zak erin probeert te rammen zonder er eerst op zn minst ff op te spugen. Dat word ook een schrale bedoeling zeg maar.

En als je er met het oliesmeersysteem niet uitkomt of je vertrouwt het niet 100% dat het goed zit dan kun je altijd nog zelf mengen. Zijn de meningen hier soms over verdeeld, maar als je een mengflesje van stage6 in je buddy bewaard met een fles olie. Dan kun je makkelijk meten hoeveel olie je in je tank doet als je bv 5l hebt getankt. Of je maakt een jerrycan thuis met 10l mengsmering en klaar is kees. Niet vergeten je pompje dan los te koppelen trouwens
@bartj jazeker had ik alles goed ingesmeerd, gewoon met de 2 takt olie van de action (of is dat een no go?)

Ik hoor nu dat squish niet heel belangrijk is, maar dat snap ik niet helemaal. Dat is toch de hele reden dat mijn setje helemaal naar de tering is gelopen? Omdat de squish te klein was en daardoor een warmloper kreeg?

@Jimbo-Motori ik zie jou iets zeggen over slotspeling. Kijk daar heb ik wel eerder van gehoord, ik lees dat dat bij 70cc tussen de 0.19/0.24 mm moet zitten. Heb ik niet gecontroleerd.

Ik vond de afwerking van Mezoly trouwens wel echt waardeloos. Het zag er niet mooi uit.

Ik wil de volgende graag zeker weten goed doen. Als ik volgende week een nieuw cilindersetje haal, wat zijn dan voor mij belangrijk dingen om op te letten?
 
Dat alles zomaar past wat de betreffende website beweert is nogal wat.
Zag ook dat deze cilinder op de Malaguti Phantom past maar dat klopt niet.

En alhoewel alles word omschreven als zijnde een 1E40QMB motorblok zit of is er wel degelijk verschil.
Het nieuwe (replica Mina) motorblok van Malaguti bijvoorbeeld heeft als code: CMA02C.

Generic standaard setting:

Boring cilinder = 40 mm
Krukasslag = 39.6 mm
Cilinderinhoud = 49.3 cc
Carburateur is van het merk Sanguo, type: PZ19JB
Bougie is van het merk Nanjing, type: E7RTC


Malaguti Phantom (F12-R-AC):

Boring cilinder = 40 mm
Krukasslag = 39.2 mm
Cilinderinhoud = 49 cc
Carburateur is van het merk Gurtner, type: PY12
Bougie is van het merk NGK, type: BR7 ES

Ik heb wat dat betreft geen ervaring met Mezoly cilinders dus moet ik afhaken.
Wat Jimbo-Motori vermeld in post #23 kan ik noch ontkennen of beamen!

Aan de andere kant heb ik vele 2 takt replica's weer op de weg gekregen met een mooi lopend motortje.
Echter heb ik altijd DR cilinders geplaatst... zowel 50 als 70cc cilinders. Dit ging altijd goed!

Maar ook dat merk verdient geen schoonheidsprijs en moest ik ook regelmatig het e.e.a. ontdoen van bramen en/of andere oneffenheden.
En het komt ook wel eens voor op de wat brutere en duurdere cilinders helaas.

V.w.b. de oliepomp op deze types doe je er goed aan om dit minstens 2x per jaar te controleren.
Het wil wel eens voorkomen dat de afstelling gaat verlopen doordat de moeren van de stelbouten los gaan zitten.

Generic oliepompnew.png

Trouwens is dit systeem geen vreemde eend in de bijt gebleken in scooterland en zit het op meerdere (2 takt) merken gemonteerd zoals TGB, Kymco, Sym, Peugeot en Piaggio bijvoorbeeld.
Heden ten dage rijden er nog steeds hele volksstammen mee rond op onze planeet.
En dat het puur komt vanwege de squish wat de motor heeft doen warmlopen met schade tot gevolg doet me fronzen en twijfelen!

Ik vermoed dat het een samenloop is van omstandigheden is geweest waar je in eerste instantie niet aan gedacht hebt.
Dit baseer ik op het feit dat het al met de originele delen al snel bergafwaarts ging.
Even ervan uitgaande dat de km-stand van 18.xxx klopt met de originele setup is dit gewoon erg weinig...
Moet makkelijk de 25/30 kunnen halen. Dat gezegd hebbende is de historie van de scooter natuurlijk heel belangrijk.

En aangezien je niet de eerste eigenaar bent begin je al met een 0-1 achterstand helaas.

V.w.b. het nieuwe setje monteren is er al het e.e.a. aangegeven v.w.b. de smering van onderdelen voor of tijdens het plaatsen.
Hier wil ik nog aan toevoegen dat je ook gelijk een nieuwe naaldlager moet plaatsen die ook lekker ingesmeerd dient te worden.
Met de piston (zuiger) pen en naaldlager kun je dan gelijk controleren of er speling zit in het smallend gedeelte van de krukas.

Auigerpencontrole.png

V.w.b. de rest is het gewoon het koppie erbij houden en het geheel (de motor) iets te rijk af te stellen tijdens het inrijden.
V.w.b. de vario en koppeling ontkom je er niet aan om het opnieuw af te stellen vanwege de uitlaat, type terugloper...
Dit is echt noodzakelijk anders bestaat de kans dat de motor wederom warm loopt.
Zelfs op de standaard 50 cc cilinder is het geen overbodig luxe.
Bij het plaatsen van een 70 cc cilinder behoeft dit wederom aangepast/afgesteld te worden.

Dit is uiteraard geen leuk vooruitzicht maar veel mooier kan ik het ook niet maken helaas.
 
Last edited:
@Floris van bommelstijn bedankt voor de uitgebreide uitleg. Maar ik moet toegeven dat de moed me weer een beetje in de schoenen zakt na dit gelezen te hebben.

Ik zou een goed stukje advies wel kunnen gebruiken: Ik kan mijzelf aankomende week een nieuwe zuiger en cilinder veroorloven, bijvoorbeeld dit setje. Hiernaast kan ik een paar tientjes nog wel missen, maar daar houd mijn budget echt we op. Ik ben de scooter vrijdag echt nodig, en dit weekend heb ik geen tijd. Dus ik heb 4 dagen om dat ding lopend te maken. Is het nu überhaupt nog wel een haalbaar plan voor mij om in die 4 dagen een leuk lopende 70 cc te maken? Ik kan er ook een 50cc op zetten, maar ik wil hem niet weer terug naar standaard. Hij liep nauwelijks harder dan 45, en al helemaal op ritten van 50+ km (die ik er wekelijks mee zal maken) is dat echt slooooommmm. Ik kan dan de terugloopuitlaat erop houden, maar volgens mij kom ik dan alsnog niet eronder uit om mijn vario aan te passen of wel?:sweatsmile:

Krukas heeft trouwens geen speling naar boven of onder, alleen 1 a 2 mm opzij. En over het aanpassen van de Vario, hoezo bestaat zonder aanpassing van de Vario de kans dat de motor weer warm loopt? Dat snap ik niet helemaal, teveel toeren?
 
Nee joh, het koppie vooral niet laten hangen en gewoon doorgaan...
Trouwens kost een nieuwe naaldlager ook geen fortuin hoor!
En het ging specifiek over de speling op het smallend van de krukas.
Zijwaartse speling is er altijd wel wat dat betreft maar op het smallend behoort geen speling te zitten.

Moet wel eerlijk toegeven dat de DR cilinders wel flink in prijs toegenomen zijn wat ik las :rolleyes:.
Wel opletten alvorens alles te monteren dat de zuiger niet te hoog komt.

Dus elk stadium van montage extra controleren...
Dit klinkt wat overdreven maar dit is het niet! Ook de circlips (borgveerringen voor de zuigerpen) dienen correct geplaatst te worden.
Dit verschilt per type wat gebruikt wordt.

Als alles meezit en goed gemonteerd zit met ook een behoorlijke afstelling kun je er ongetwijfeld mee rijden op vrijdag.
Maar ik las ook ergens dat de afstand tussen de 50 en 120 km bedraagt toch?

Aangezien dit soort type cilinders een wat langere inrijperiode behoeft raad ik het af om er meer dan 12 km te rijden.
Of je moet veel eerder vertrekken waarbij er meerdere afkoelperiodes mogelijk zijn.

En i.c.m. de technigas terugloopuitlaat (met of zonder begrenzer) kom je er niet onderuit om de vario en koppeling opnieuw af te stellen.
Dit is en blijft een feit helaas.
Maakt niet of het een 50 of 70 cc cilinder betreft waar je de uitlaat onder monteert.

En over het aanpassen van de Vario, hoezo bestaat zonder aanpassing van de Vario de kans dat de motor weer warm loopt? Dat snap ik niet helemaal, teveel toeren?

Aangezien de motor voorzien is van een geforceerde luchtkoeling kan deze juist op lagere toeren veel te warm worden.
De rijwind is namelijk ook van (groot) belang v.w.b. de koeling van de motor.
Als daarbij het brandstofmengsel en de warmtegraad van de bougie verkeerd is, is het al vrij snel gedaan met het motortje.
 
als die smeeroliepomp zo kritisch komt, zou ik daar geen risico mee nemen met je nieuwe zuurverdiende cilindertje en gelijk zelf gaan mengen, wat ik sowieso voor al m'n 2-takts doe, verschillende verhoudingen en zelfs Aspen voor m'n tuingereedschap, waar 1:25 is voorgeschreven (wat ik dan weer halveer, omdat ik met Triboron smeer, dus 1:50 in kettingzaag, 1:100 tomos en evinrude, 1:200 yamaha bbm)
 
bartj, de squish bij zulke cilinders is inderdaad niet zeer belangrijk, het is geen rocketscience.

TS had al vernoemd dat bij de eerste keer monteren de cilinder de kop tikte. In zo'n geval zou ik toch de squish checken.
ALs je zo'n groot verschil op wil lossen dmv je squish af te stellen mag je wel wat pakkingen inslaan toch

Maar dat hele Mezooily dat moet je niet willen joh. Als het zo veel kan schelen in cilinders onder elkaar. Beter dan maar een paar euro extra uitgeven aan een bekend en bewezen merk.
 
die paar euro heeft ie niet.. als ie dat had, lijkt het mij wijzer om te investeren in een 4t, gezien de km's die ie maakt (want zo hou je nooit geld over als je die met 'n 70 cc 2t blijft maken)
 
die paar euro heeft ie niet.. als ie dat had, lijkt het mij wijzer om te investeren in een 4t, gezien de km's die ie maakt (want zo hou je nooit geld over als je die met 'n 70 cc 2t blijft maken)
Dan zal het budget voor een 4takt er ook wel niet zijn lijkt me? En trouwens wat moet je nou met 4takt, dan liever op de fiets hoor

Maar als we alles van te voren wisten.....
 
als je een cilindermonteert, zul je toch wat meer werk moeten doen. zomaar een dubbele voetpakking er op doen is niet slim.
ik zou hem zelfs uit elkaar halen en opnieuw in elkaar zetten met de juiste procedure.

mezoly cilinders kunnen goed zijn, als je ze op de juiste manier monteert.
Heb je wel de cilinderkop veranderd
 
Dan zal het budget voor een 4takt er ook wel niet zijn lijkt me? En trouwens wat moet je nou met 4takt, dan liever op de fiets hoor

Maar als we alles van te voren wisten.....
ik zei "als dat budget er wèl was.."
ik begin hier niet aan 4t/2t.. beiden hebben voor mij hun toepassing, maar als je afstanden van 50/120 km rijdt, is 4t wèl ff voordeliger (of je moet het op een tomos snor doen, maar dan moet je onderweg weer eten en drinken en misschien wel overnachten)
ik pak voor méér dan 15 km al m'n 1000 cc viertakt (auto)
 
die paar euro heeft ie niet.. als ie dat had, lijkt het mij wijzer om te investeren in een 4t, gezien de km's die ie maakt (want zo hou je nooit geld over als je die met 'n 70 cc 2t blijft maken)
Het is maar voor een paar maand, niet een paar jaar. Anders had ik wel een 4 takt genomen, maar dan zou het budget ook wel wat hoger zijn:innocent:.Ik heb 2 jaar geleden al een 4 takt gehad, dus vind het wel leuk om een 2 takt te hebben.

Ik heb meerdere cilinders gevonden die zouden moeten passen: Naraku, DR 70cc, Malossi, Airsal
Na wat research zie ik dat de meesten Naraku stront vinden, en Airsal zijn de meningen over verdeeld. De DR is eigenlijk de wat goedkopere kwalitatief zeer goede cilinder, die getuned de Malossi kan overtreffen. Maar uit de doos is de Malossi beter. DR en Malossi verschillen 8 euro. Dus tja ik zit eigenlijk nog steeds op budget. Maar na dat vorige 'foutje' voel ik die 8 euro niet echt meer:sweatsmile:. Dus mijn vraag is, wat is het beste voor mijn setup? Aangezien ik eigenlijk geen budget heb voor een andere carburateur, dus het hou bij de 12mm.
 
Dan zou ik die Malossi kiezen. Voor die 8 euro extra heb je dan toch wat meer plezier van de cilinder denk ik. Carb kan altijd daarna worden gedaan. Zo telkens stap voor stap wat vervangen tot het naar je zin is
 
Aangezien ik eigenlijk geen budget heb voor een andere carburateur, dus het hou bij de 12mm.
Dan valt de airsal T6 al af, aangezien dit een aluminium cilinder is en meer een "race" model.
Denk dat de beste keuze een DR of een Malossi is.

De DR is eigenlijk de wat goedkopere kwalitatief zeer goede cilinder, die getuned de Malossi kan overtreffen. Maar uit de doos is de Malossi beter.
Maar wat heeft het voor nut om over een getuned cilinder te praten als je met een 12mm wilt blijven rijden?
Tenzij je eventueel natuurlijk een grotere carb wilt monteren.
 
Standaard DR70 voldoet prima net zoals de Malossie Sport bijvoorbeeld...
Van (nieuwe) exemplaren die getuned zijn moet je echter wegblijven....
Op die manier kun je dan gewoon met een standaard carburateur en luchtfilter blijven rijden.

V.w.b. de oliepomp zijn er zowel voor als nadelen wat het er ook niet makkelijker op maakt.
Een x aantal jaren terug heb ik een CPI Oliver omgebouwd voor mijn zoon i.v.m. studie in combo met een werk (stageplek).
Hij heeft er uiteindelijk 16.000 km probleemloos mee gereden op het vervangen van een bougietje na dan.

Het scootertje had amper 9.000 km gedraaid/gelopen toen hij deze kocht...
En alhoewel het niet verkeert liep was dat beestje toch best wel traag (eigenlijk meer lui) te noemen!

Enige wat er toen vervangen is, is de cilinder (DR70), uitlaat (oud type sito plus zonder begrenzer), en de oliepomp.
I.p.v. een pomp met hevel heb ik er een originele van Mina opgezet welke automatisch olie naar de carburateur pompt i.c.m. het toerental van de motor/krukas. Het nylon tandwiel en de rest qua aandrijving is exact hetzelfde dus dat kon blijven zitten.
Wel een nieuwe gaskabel zonder splittersysteem....
Uiteraard alles (overbrenging en carburateur) wel opnieuw en goed afgesteld...
Met ook nog een nieuwe gel-accu want de originele is echt een barrel gebleken heeft het scootertje een aardig lange tijd een strijd geleverd en heeft ruimschoots voldaan aan de verwachtingen.
Zijn hele studie en werk(stage)plek heeft dat Taiwanese ding het niet laten afweten...
Zelfs niet door weer en wind met zo nu en dan flinke koudere periodes met enorm veel sneeuw!

Mijn originele Aerox liet het wel afweten in diezelfde periode i.v.m. vochtproblemen in het elektronische gedeelte... 1107.gif
Zogezegd een betere, maar vooral duurdere scooter die het laat afweten lol! (prutsers)

Wat je met jouw Generic doet moet je uiteraard zelf weten en/of beslissen!
Wil alleen maar aangeven dat het ook anders/simpel kan zonder veel poespas om het zomaar even te zeggen..
Helaas is het wel zo dat de prijzen flink zijn toegenomen de laatste jaren...
Prijs van de huidige standaard DR70 in euro's is ronduit bizar...
Daar had je vroeger 2 nieuwe getunde exemplaren voor kunnen aanschaffen.

Maar goed, zonder om nu geheel af te dwalen heb je nog steeds tijd genoeg tot donderdag om het spulletje rond te krijgen mits de onderdelen tijdig geleverd worden.
 
Back
Top