Na afstellen van de carburateur, ineens veel en veel rijker.

WEBRacing

Well-Known Member
Hoi, ik heb hier een heel vreemd probleem.
Zal beginnen met de specificaties,
Minarelli horizontaal, vloeistofgekoeld. Compleet gereviseerd.
Nieuwe 21mm phbg carburateur. (Chinees ding natuurlijk) ;) Nog wel het oude membraan, en inlaat.
Nieuwe 70CC cilinder. (ook een Chinees ding, gietijzer)
Sito+, de rest lijkt me allemaal niet zo gek belangrijk.

Best lang verhaal, maar in het kort komt het er op neer dat ik mijn carburateur nog even ietsje beter wou afstellen. (liep behoorlijk goed, tikkeltje arm) Heb er 1 tik grotere sproeier in gezet. (van 98 naar 100) en heb de clip op de naald 1 positie naar beneden gezet.

Sindsdien verzuipt hij constant, en krijg ik af en toe ook backfires. Ik ben natuurlijk al terug gegaan naar de oude instellingen, maar hij blijft gewoon ontzettend verzuipen. Komt totaal niet op toeren.
Heb er ook al even een 90 in gezet om te proberen, verzuipt nog. Naald helemaal naar beneden, verzuipt nog.
Bougie is ook pikzwart. (was eerst gewoon bruin)

Ik snap er niets van. Hoe kan hij nou ineens veel rijker zijn?

Ik heb ook mijn membraan al even gecontroleerd, kan ook geen lek oid vinden, heb zelfs mijn keerringen even nagekeken. Carburateur heb ik ook al wel 5 keer nagekeken.

Ik snap er echt helemaal niets meer van. Ik hoop dat jullie een idee hebben.
Ik ga denk ik maar gewoon proberen er een kleinere sproeier in te zetten, maar hij liep gewoon vrij goed op 98. Toch wel heel vreemd dat ik dan nu ineens veel kleiner zou moeten om hem goed te laten lopen. (en rond de 100 lijkt me ook wel te kloppen met een 70CC cilinder)

Het wat langere verhaal voegt ook nog een benzinekraantje toe, maar ik denk niet dat dat nog belangrijk is, want ik ben al weer teruggegaan naar het oude pompje.
Maar zo is het eigenlijk begonnen, heb het vacuum pompje vervangen door een normaal kraantje, en heb toen ook die carburateur afgesteld. Sindsdien is het eigenlijk ontstaan.
Denk het niet, maar misschien heeft het er toch iets mee te maken, daarom meld ik het er ook maar even bij.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Merkwaardig.

Met een gietijzeren 70 heb je een sproeier tussen de 82 en 88 nodig.

Ben je tussendoor van bougie gewisseld?
 
Nee, bougie is niet gewisseld. Nieuw ingezet bij de revisie, (warmtegraad 8) na 30km rijden oid, was hij netjes bruin. (tijdens het rijden vond ik hem nog een beetje arm voelen/klinken hier en daar)

Heb hem er vanmiddag weer even uitgehaald, was hij pikzwart. Heb hem even schoongemaakt, maar er zit nog steeds dezelfde in.

Dan ga ik toch maar eens kleinere sproeiers proberen. (iets anders kan ik ook niet meer verzinnen) Maar het blijft een vreemd verhaal natuurlijk.
 
Last edited:
En anders toch de cilinder demonteren en de boel inspecteren. Het blijft Chinees spul.
Ik zag een filmpje van Dutchriders waarbij de zuiger niet eens paste.
 
Ik begin er inderdaad ook een beetje bang voor te worden dat er daar toch iets misgegaan is.
Het heeft gewoon gewerkt, dus zo ver buiten de specificaties kan het niet zijn. ;)
 
Misschien heeft die 100 sproeier een hoop brandstof teruggeworpen en is je luchtfilter nat van benzine en olie.
Heb je de filter ook al eens gecontroleerd sinds het probleem optrad?
 
Luchtfilter is niet nat. Zit een powerfilter op, die er elke keer af moet als ik de sproeier vervang, dus dat was dan wel opgevallen.

Heb ook gelezen dat de originele makkelijker afstellen is, maar die heb ik gewoon niet. :p Kan ik evt wel bestellen natuurlijk.
 
Wat ik zou aanraden is altijd met een origineel lucht filter te rijden, makkelijker af te stellen en minder herrie voor .

Daarnaast zou ik je ook aanraden om een andere carb aan te schaffen, dellorto, Polini etc. Een met een bekende naam een positieve reviews.

Due chinese dingen willen nog wel eens valse lucht trekken en slecht af te stellen zijn.
 
Heb eigenlijk niet het idee dat die carburateur zo slecht is. In eerste instantie ging het afstellen eigenlijk heel soepel, hij start ook heel makkelijk. (nu gaat er natuurlijk iets mis, en het kan natuurlijk goed zijn dat het wel aan de carb ligt) Valse lucht heb ik gecontroleerd. Overal remmenreiniger tegenaan gespoten. Verandert helemaal niets.
En ook het spruitstuk, membraan, etc los gehad en gecontroleerd, kon er niets aan ontdekken. Membraan sluit ook netjes af.

Het is wel een relatief dicht filter, expres voor gekozen.
79191_1515451.jpg

Het gaat er vooral om dat ik hem eerst vrij goed had, en hij nu ineens iets heel anders wil. Kan ik hem ook wel op afstellen, geen probleem.
Maar ik vind het gewoon heel vreemd, en ik ben er een beetje bang voor dat hij straks ineens weer veel te arm is.

Heb er ondertussen een sproeier 88 in zitten, wil nog niet. Ga nu steeds een stapje naar beneden. Heb het vermoeden dat de sproeiermaat van @Tim Ark heel erg in de buurt zit. En nogmaals, prima, stel ik hem daar op af. Maar het is toch wel vreemd dat hij het dan op 98 zo goed deed.
 
Last edited:
Back
Top