Peugeot Zenith 45/u kwestie van afstellen...

Zenith98

New Member
Hallo mensen ik heb een Peugeot Zenith 1998 45/u model en ik krijg hem heel moeilijk afgesteld om hem boven de +_60/u te krijgen.
Dus ik had een variateur met 6.9 rollen die redelijk kleiner was t.o.v. een zip variateur of een vivacity toch trok hij heel vlot tot 50 en dan ging die niet vooruit want de variateur te klein was en de v snaar niet groter kon uitzetten van voor, ik heb toevallig van een vriend een Polini variateur gekregen(geschikt voor mijn brommer) die 2x groter in diameter was dan mijn originele variateur maar ook dubbel zo licht en met 6.9 trok die helemaal NIET vooruit, met 7.9 presteerde hij ook niet wow maar viel mee en ik heb uiteindelijk een 11.5g der in gestopt en die begon opeens heel hard op te trekken met een hoogste top van alle afstellingen die hier boven zijn opgesomd, namelijk 65/u bereikt dat snap ik dus niet want dat is redelijk zwaar, zelfs heel zwaar.
Wat ik gemerkt heb is wanner ik mijn variateur uithaal samen met de half poulie en hun samen bijeen zet en dan mijn v snaar der in laten zakken dat mijn v snaar klein beetje in zakt en is niet breed genoeg(denk ik) om de maximale diameter te halen op hoge toeren maar bij de oude variateur als ik het vergelijk kan de v snaar niet inzakken het blijft op de top van de variateur. Weet iemand wat de perfecte afstelling is voor de Zeniths of waar de probleem aan ligt?

*V snaar is nog nooit vervangen geweest sinds de eerste eigenaar*

Alvast bedankt, ik ben even veel in shock als jullie met wat voor een rare afstelling ik heb maar ik heb nog nooit zo'n rare scooter gehad ik weet het zelf niet meer. Ik krijg koppijn van deze scooter... ¯\_(ツ)_/¯

Setup:
- 50cc standaard
- Onbegrensd CDI
- Vivacity druk veer (redelijk hard/harder als de originele)
- terugloop onbegrensd(maakt hoge toeren)
- Polini Hi speed variateur 11.5g(lees tekst, ik weet is heel raar)
- 12.5mm carburateur met 78mm sproeier(mag ietske kleiner denk ik)
- Polini blue box air filter
- Originele V-snaar nog nooit veranderd geweest sinds 1998
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

namelijk 65/u bereikt dat snap ik dus niet want dat is redelijk zwaar, zelfs heel zwaar.
Hierna kan ik je verhaal niet meer helemaal volgen.
Vooropgesteld, ik ben geen tuner, heb altijd motor gereden en nu een motorscooter en heb ondehoud altijd gedaan met de originele onderdelen die erop hoorde.
Maar mij lijkt als de diameter van de vario groter is, de lengte van de V-snaar ook aangepast moet worden om de volledige vario en poulies van de koppeling te kunnen benutten.

Heb je al eens de streepjes viltstifttest gedaan?
 
Hierna kan ik je verhaal niet meer helemaal volgen.
Vooropgesteld, ik ben geen tuner, heb altijd motor gereden en nu een motorscooter en heb ondehoud altijd gedaan met de originele onderdelen die erop hoorde.
Maar mij lijkt als de diameter van de vario groter is, de lengte van de V-snaar ook aangepast moet worden om de volledige vario en poulies van de koppeling te kunnen benutten.

Heb je al eens de streepjes viltstifttest gedaan?
Ik heb het geprobeerd en zo te zien er blijft paar millimeter over van de markering dus v snaar is het probleem niet. Hij is wel van snor naar brom omgevormd op papier, kan het zijn dat mijn vertanding niet geschikt is ervoor?
 
omdat de rollenbanen van sport vario's anders is (niet lineair maar met een boog) moeten hier vaak zwaardere rollen in om hetzelfde of een beter effect te krijgen dan in de standaard vario.
als je snaar nog nooit vervangen is heb ik een leuk nieuwtje voor je: die is smaller/te smal, wat hetzelfde effect heeft als "langer" omdat hij achter niet helemaal onderin komt blijft je overbrenging te licht/kort. ik won op een standaard Kymco 4 km/u met alleen een nieuwe (dayco) snaar die bij elkaar 1 mm breder was dan de versleten (Bando, origineel) snaar die eraf ging.
waar ie voor 'maar een paar mm" laat staan, worden dat er achter ook "maar een paar" maar in z'n totaal laat je vooral topsnelheid liggen.
 
omdat de rollenbanen van sport vario's anders is (niet lineair maar met een boog) moeten hier vaak zwaardere rollen in om hetzelfde of een beter effect te krijgen dan in de standaard vario.
als je snaar nog nooit vervangen is heb ik een leuk nieuwtje voor je: die is smaller/te smal, wat hetzelfde effect heeft als "langer" omdat hij achter niet helemaal onderin komt blijft je overbrenging te licht/kort. ik won op een standaard Kymco 4 km/u met alleen een nieuwe (dayco) snaar die bij elkaar 1 mm breder was dan de versleten (Bando, origineel) snaar die eraf ging.
waar ie voor 'maar een paar mm" laat staan, worden dat er achter ook "maar een paar" maar in z'n totaal laat je vooral topsnelheid liggen.
Dus u raad me aan dak ik een dayco 18x700 v snaar er in stop? De originele is een 691x18 maar op de schuifmaat meet ik maar 16.8 ofz
 
juist, dat breedteverschil kan al uitmaken.
qua lengte durf ik je niets aan te raden, maar ik denk wel dat het tijd wordt voor een nieuwe snaar.
 
juist, dat breedteverschil kan al uitmaken.
qua lengte durf ik je niets aan te raden, maar ik denk wel dat het tijd wordt voor een nieuwe snaar.
Ik hou jullie op de hoogte, ik heb sommige stukken bijbesteld zodra ze geïnstalleerd zijn kom ik terug op deze topic
 
Back
Top