Iemand misschien veel verstand van een koppeling afstellen?

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Vroeg me af of hier mensen aanwezig zijn die heel veel weten om een koppeling af te stellen.

Heb zelf net al wat rond gekeken, dus heb al enige informatie..

Ik vroeg me af bij hoeveel toeren een originele (piaggio) koppeling in werking komt en dus aan het huis grijp met de juiste toeren en dan van ze plaats komt..

Keek net dus op de site van malossi om te zien welke trekveren ze aanbieden door de originele koppeling.

Daarbij kom ik dat ik deze set moet hebben die alleen voor de originele koppelingen bedoeld zijn: 29 7454
Daar zitten 3 verschillende in.. Zwarte, witte, en gele..

Volgens het schema dat malossi aanbied en dus informatie betreft deze trekveren..

4000rpm voor zwart, 5000rpm voor wit, 6000 rpm voor geel. Nou weet ik dus wel wat malossi aanbied voor welk toeren bereik.. Heb alleen geen idee waar ik met de originele afstelling in de buurt kom..

Probleem is dat de trekveren in mijn piaggio new fly 4t 2v een beetje aan de slappe kant blijken te zijn..
Als je normaal optrekt vanuit stilstand, lijkt hij wel gewoon te willen rijden, maar naar mijn gevoel maar hij daarbij amper toeren om goed rap weg te komen...

Ook als ik een stukje heb gereden, dan bijna stil sta en weer als een haas er van door sprint lijkt de koppeling even niet mee te willen werken.. Begint dan even in te houden de koppeling begint dan even te bonken (merk je dat de scooter begint te bokken en na even gas terug te hebben gegeven en gas weer erop hebben gedaan dan weer te hervatten lijkt hij daarna weer gewoon door te rijden. Misschien denk je de segmenten zijn misschien glad en daardoor misschien geen of weinig grip..

Ik heb de motor al eens open gehad en de koppeling bekeken en de schoentje wat opgeschuurd, maar hiermee krijg ik het probleem niet mee opgelost..

Ook zie je aan de koppeling dat hij amper over de hele lengte van de segmenten heeft geslipt.. Je ziet alleen in het midden een klein stukje dat hij het huis geraakt heeft..

Hierdoor denk ik dus dat de koppeling te laag staat afgesteld en daardoor wat strakkere trekveren nodig hebt..



Nou zie ik ook dat malossi de waarde aangeeft in RPM en andere merken in percentages.. Hoe kan ik dit met elkaar vergelijken??

Ik weet verder ook geen standaard waarde waarop de fabrieks koppeling aangrijpt, dus weet niet zeker of dat de 4000rpm trekveren dan een goed idee zijn.
Andersinds twijfel of ik niet beter een verlichtde RMS sport koppeling kan kopen.. Zelfde waarde trekveren als origineel. Alleen dan minder massa aan de koppelings segmenten, en daardoor zouden die minder snel naar buiten komen en dus aangrijpen op iets hogere toeren..

8e73f308-7c7a-4e65-b74c-d9cd2ba819a5_486947-0_14098.png
 
Advertisement - register to remove this

Kan het zijn dat hij wel juist aangrijpt, maar de verhouding vario en stand achterste pulley niet goed is waardoor hij eigenlijk in een te zware versnelling staat. Het is echt een samenspel tussen die 3 factoren ook. Ook met dat bonken zou ik denken dat hij eerder niet optimaal in de juiste stand staat. De achterpulley gaat wel goed over de spiebanen?
 
Polini is met hun percentage diagram naar mijn idee veel duidelijker dan de Malossi rpm info als 't gaat om een std/ori scooter...
Betreft welke veren jij moet nemen:
Simpel, de slapste van zo'n set. Deze zijn zowiezo altijd iets strakker dan die in de originele koppeling zitten. Echter, versleten voering gaan compenseren met slappere veren dan die er std al in zaten is dus vrij zinloos omdat merken als Malossi/Polini deze gewoon niet verkopen. Tenzij je gewoon een nieuwe koppeling/originele veren aanschaft.
 
Last edited:
Koppeling grijpt wel aan, alleen ik denk dat dit nog iets te vroeg gebeurd..

Dus trekveren te licht, koppeling vrij zwaar.. Benen vliegen te snel naar buiten en pakken op een te laag toerental het huis al.. Merk dat ik niet echt gigantisch veel power heb om weg te komen.. En op het moment dat de koppeling net het huis raakt door een veel hoger toerental wat dan van de motor komt de koppeling dan gewoon door het huis word getrokken, dat moment niet goed kan oppakken. En dus gaat bonken trillen in het blok.

Je ziet echt dat over het hele oppervlak van de `pads` dat de pad alleen in het midden een tikkie is geraakt, maar voor de rest niet volledig geslipt heeft.. Zou dan haast ook zeggen dat de koppeling niet op het juiste moment op pakt.. Minder vermogen, amper slijtage aan de koppeling en dus kut optrekken. Heb liever dat de koppeling juist super zuiver op pakt, dat beetje slijtage neem ik dan ook voor lief. Want een nieuwe koppeling is ook het geld niet.. Plus zo`n denk zou onder zulke omstandigheden prima 10000km halen) In dit geval is de koppeling met deze afstelling bij 40000km nog niet op.. Het gaat hier overigens niet om de slijtage, maar om het zuiver en 100% afgesteld krijgen van de koppeling.

Neem aan dat bij een koppeling de gehele pad dus schaaf slijtage hoort te hebben.. Scooter rijd ook in een vrij laag toerental dan door..


@arkAC Hoe kom je dan aan die 1000rpm?? Want volgens de werkplaats manual hoort de motor op +/- 1800 - 1900rpm Idle te draaien, en dan is de koppeling nog niet actief.. Dus dan zou de waarde al tussen de 2500 en de 3000 rpm moeten liggen.
Je kan overigens wel de slappere veren van zo`n set monteren, maar het zegt niet of dit wel de juiste zijn voor zo`n setup..
Weet je wat het is, kan het prima proberen.. Maar iets kopen en erachter komen dat ze dan te sterk blijken te zijn is ook zonder van het geld..

Maar die trekveren van 7.70 euro is altijd goedkoper dan een complete nieuwe koppeling kopen.. Al zie ik wel heil in die RMS SPORT koppeling van hierboven.. Zelfde standaard trekveren, maar door de verlichte segmenten duurt het iets langer voordat de benen naar buiten komen..
 
Ik zou zowiezo niet afgaan op alleen die rpm schema's voor een std scooter...
Je mist idd wat power in die Piaggio Fly en dan zijn veren uit zo'n Malossi set zeer zeker geen aanrader.

Zo'n lichtere RMS koppeling is trouwens een prima alternatief. De Minarelli originele koppeling heeft ook van die verlichte segmenten en vind ik over het algemeen fijne koppelingen.
 
Last edited:
Ik vraag me dan af hoe licht die zwarte veren eigenlijk zijn..

Die van polini zouden dan 20% moeten zijn (zit overigens tussen omega goud 15% en zilver 25% in.)

Dan nog zou hij toch ook met de originele koppeling af te stellen moeten zijn..
 
Dat kan ook tenzij je er extra power voor hebt (snelle 50cc/terugloop, 70cc).

Ik heb die zwarte veren momenteel in mijn originele Minarelli koppeling. (Dr70 setup). Perfect op deze setup maar weer net te strak voor een std setup... Op een snelle 50cc zou nog kunnen. En in verhouding geldt denk ik hetzelfde voor de witte Malossi veren.

Het diagram geeft dit al aan
1. Originale
2. Nero/black +20%
 
Back
Top