Mint gaat nog maar 15km/u, start dan helemaal niet meer

Advertisement - register to remove this

Monteer je originele luchtfilter weer, want nu zit je met een te kleiner sproeier, je hebt waarschijnlijk een warmloper te pakken. Als je geluk hebt zal hij met originele filter weer lopen, anders moet je de cilinder erafhalen en die samen met de zuiger even goed met scotchbrite of brillo bewerken tot ze er weer mooi grijs uitzien ipv zwart/bruin wat nu het geval zal zijn. Als je pech hebt moet er helemaal een nieuwe cilinder en zuiger onder komen.
 
Monteer je originele luchtfilter weer, want nu zit je met een te kleiner sproeier, je hebt waarschijnlijk een warmloper te pakken. Als je geluk hebt zal hij met originele filter weer lopen, anders moet je de cilinder erafhalen en die samen met de zuiger even goed met scotchbrite of brillo bewerken tot ze er weer mooi grijs uitzien ipv zwart/bruin wat nu het geval zal zijn. Als je pech hebt moet er helemaal een nieuwe cilinder en zuiger onder komen.

Ja dat had ik er mischien even bij moeten zetten maar ook op het orginele luchtfilter start hij niet.
Wat ik vreemd vind, eerst reed hij perfect en nu start hij niet ééns meer.
Hoe kan dit (want er is bijvoorbeeld ook geen water in mijn powerfilter gekomen)
 
Ja als die is warmgelopen zal die ook met je originele filter niet meer starten. Trek je cilinder er maar eens af en post daar evt een foto van hier (en van je zuiger)
 
Ja als die is warmgelopen zal die ook met je originele filter niet meer starten. Trek je cilinder er maar eens af en post daar evt een foto van hier (en van je zuiger)

Ik had eigenlijk gehoopt op een reden of een simpelere oplossing.
Hoe kan het dat er opeens benzine uit mijn carburateur komt en hij later helemaal niet meer start, is dat slijtage van een bepaald onderdeel of waar ligt dat aan?
Ik zie er heel erg tegenop om b.v. mijn hele motorblok uit elkaar halen voor iets wat wel simpeler op te lossen MOET zijn.
Wat houd dat eigenlijk in, een ''warmloper''?
U bezit duidelijk meer kennis over de techniek van scooters dan ik.
 
Last edited:
Een warmloper betekend dat je zuiger of cilinder te veel uitgezet is waardoor deze niet meer kan bewegen. Dit betekend vaak veel schade aan de cilinder en zuiger, waarna deze gereviseerd (gehoond, nieuwe zuiger) of vervangen moet worden. Dit lijkt me echter niet het geval.
 
  • Topic titel aangepast, was "Ernstige motorische problemen!!"

Als hij met een powerfilter op de originele sproeier heeft gereden en hij op een gegeven moment niet meer harder dan 15km/u wil en daarboven uitvalt klinkt dat als een warmloper of in elk geval veel te veel lucht in het mengsel.

Nu lees ik dat je benzine doorstroomt, heb je een handmatig kraantje of een vacuum tank?

Het kan trouwens ook nooit kwaad om even een nieuwe bougie te monteren, kost niks maar het wil vaak toch helpen. Baat het niet dan schaadt het niet ;)
 
Last edited:
  • Topic titel aangepast, was "Ernstige motorische problemen!!"
Als hij met een powerfilter op de originele sproeier heeft gereden en hij op een gegeven moment niet meer harder dan 15km/u wil en daarboven uitvalt klinkt dat als een warmloper of in elk geval veel te veel lucht in het mengsel.

Nu lees ik dat je benzine doorstroomt, heb je een handmatig kraantje of een vacuum tank?

Het kan trouwens ook nooit kwaad om even een nieuwe bougie te monteren, kost niks maar het wil vaak toch helpen. Baat het niet dan schaadt het niet ;)

Deze titel is inderdaad beter, tsja ik wist echt niet wat ik er aan moest doen en toen ik dat hoorde van de cillinder dacht ik toch echt aan zware motorische problemen.
Ik heb een vacuumtank maar in mijn geval is hij niet direct gemonteerd maar loopt de tank via een slangetje naar de aparte vacuumpomp (soms zie je ook wel is dat ze vlak onder elkaar zijn gemonteerd).
Een nieuwe bougie, deze vonkt nog en ik kan het proberen maar ik denk dat het iets anders is.
De benzine stroomt inderdaad wel door, als je het gas open draait en dan kickt klinkt hij ook anders, wat aangeeft dat de motor wel wil maar blijkbaar is de lucht-benzine verhouding niet goed.
En mijn powerfilter en het orginele filter hebben geen effect dus moet er waarschijnlijk andere sproeier in.
Ik heb er nu één van 66.
Ik zal er morgen één kopen van 70 en dan zullen we zien.
 
Last edited:
In mijn oren klinkt het zo:

1. Monteert powerfilter
2. Start koude brommer
3. Elektrische choke gaat aan
4. Brommer word warm
5. Choke gaat uit
6. Mengsel word te arm en dus smoort ie.
 
In mijn oren klinkt het zo:

1. Monteert powerfilter
2. Start koude brommer
3. Elektrische choke gaat aan
4. Brommer word warm
5. Choke gaat uit
6. Mengsel word te arm en dus smoort ie.

Alles klopt wat je daar zegt op 2 dingen na.
Dit gebeurde al bij het orginele luchtfilter? (met begrenzing er netjes op)
En nu start hij helemaal niet meer.
Wat nu?
 
Last edited:
Maar je zegt dat je met powerfilter hebt rondgereden in je startpost.

Ik zou zeggen monteer je std filter, druk er een nieuwe bougie in en starten maar. Als die dan nog niet aan wil ga je kijken of de bougie nat wordt of dat hij kurkdroog is (komt er wel/niet benzine aan, vonkt hij wel/niet).
 
Maar je zegt dat je met powerfilter hebt rondgereden in je startpost.

Ik zou zeggen monteer je std filter, druk er een nieuwe bougie in en starten maar. Als die dan nog niet aan wil ga je kijken of de bougie nat wordt of dat hij kurkdroog is (komt er wel/niet benzine aan, vonkt hij wel/niet).

Leest u nu a.u.b is goed wat er staat!!!
De bougie is gecheckt en vonkt, bovendien is deze bougie pas een paar weken oud en heeft hij al eerder gestart met deze bougie.
De Yamaha start niet of ik er nu het powerfilter op heb zitten of het standaardfilter het maakt geen ene donder uit.
Het is iets anders, en ik wil weten wat.
Als we hier in de herhaling blijven vallen met simpele dingen die ik zelf allang gecheckt heb reageer dan a.u.b niet.
Vanmiddag zal ik een grotere sproeier monteren en kijken wat er gebeurd en anders afwachten wat voor suggesties er hier nog opduiken, maar even voor de duidelijkheid, de bougie, de carburateur en het luchtfilter zijn niet het probleem!
 
Last edited:
Hoe groot is de sproeier die je er nu in hebt zitten?
Heb je je Cilinder dan wel al na gekeken of zuiger?

~BK
 
Hoe groot is de sproeier die je er nu in hebt zitten?
Heb je je Cilinder dan wel al na gekeken of zuiger?

~BK

De sproeier die er nu in zit is 66.
De cilinder en zuiger heb ik al nagekeken op advies van Lodewijk, dit heeft lang geduurd maar hiermee bleek niks aan de hand.
Ik heb eigenlijk alles gecheckt behalve het vacuumpompje en ik heb nog geen andere sproeier geprobeerd verder heb ik echt alle wegen bewandelt.
 
Leest u nu a.u.b is goed wat er staat!!!
De bougie is gecheckt en vonkt, bovendien is deze bougie pas een paar weken oud en heeft hij al eerder gestart met deze bougie.
De Yamaha start niet of ik er nu het powerfilter op heb zitten of het standaardfilter het maakt geen ene donder uit.
Het is iets anders, en ik wil weten wat.
Als we hier in de herhaling blijven vallen met simpele dingen die ik zelf allang gecheckt heb reageer dan a.u.b niet.
Vanmiddag zal ik een grotere sproeier monteren en kijken wat er gebeurd en anders afwachten wat voor suggesties er hier nog opduiken, maar even voor de duidelijkheid, de bougie, de carburateur en het luchtfilter zijn niet het probleem!
een bougie kan na 1 km al kapot gaan hoor:).
Dus niet klagen op ons dat je scooter niet meer loopt:)
 
een bougie kan na 1 km al kapot gaan hoor:).
Dus niet klagen op ons dat je scooter niet meer loopt:)

Ja daar heb je een punt.
Wel gezegt dat de bougie nog goed is, goede kleur en hij vonkt.
Dusja..?

Heb je ook je membraan gecontroleerd?

Nee nog niet, waar bevind zich dat?

De Mint heb ik weer helemaal standaard gemaakt.
Yamaha luchtfilter de standaard 12 mm carburateur en sproeier 66.
Ook zitten er nieuwe benzineslangetjes op, helaas nog steeds niets.
 
Last edited by a moderator:
Zou idd je membraan eens even na kijken kan zijn dat de membraan kleppen iets te ver open staan en hij dus onregelmatig benzine door geeft.
 
Back
Top