Anton
Well-Known Member
Na het afronden van mijn 2 voorgaande zelfbouw projecten (op basis van minarelli hori DD blokken), was het tijd voor iets nieuws.
Vorige projecten:
De bedoeling van het nieuw project is: deelnemen in de nieuwe klasse van de Belgische promo vario races.
Ik hoop de eerste race in maart 2004 te halen.
Enkele van de voornaamste reglementen van deze klasse:
-Max. 120cc viertakt 1 cilinder motorblok
-Max. 24mm carbu
-Luchtfilterbox van minimaal 1 liter
-Aantal kleppen en koeling: vrij
-Geen drukvulling of injectie toegestaan
-Max.13 inch wielen
doelstelling:
Een passend motorblok zoeken en daar rond een volledige mini motor bouwen.
Dus zelf:
-een frame bouwen (stalen vakwerk frame)
-achterbrug construeren
-uitlaatsysteem volledig maken
-carrosserie delen maken (kuipdelen, tank, zitje,..)
-…
Motorblok:
Mijn eerste bedoeling was om van een 125cc scooterblok te vertrekken en dit terug te stroken (slag verkleinen) tot 120cc.
Maar aangezien het gewicht en de grondspeling van dergelijke motorblokken niet erg gunstig zijn… toch maar een ander motorblok zoeken.
En dat is uiteindelijk een Jincheng 108 cc 2 kleps blok geworden (zo een namaak Honda ding). Het motorblok heb ik nieuw gekocht.
Het was eigenlijk een pakketje: motorblok met carbu (20mm), spruitstuk, stukje kabelboom, CDI,… kijk zelf maar:
En daar zal nog zwaar aan gesleuteld mogen worden.
Rijwiel gedeelte:
De keuze van de wielen lag voor de hand: Aerox wielen! Daar hebben we inmiddels al 4 setjes van, zodus.
Het gevolg van een Aerox achterwiel is dat er een enkelzijdige achterbrug gebouwd moet worden en dat is niet zo simpel.
Ik ben dan ook vertrokken van een monobrug van een Aprilia Sintesi, van de jaren 1988 of iets dergelijks.
De achterbrug zelf ga ik niet gebruiken, enkel de achteras, excenter (om de ketting te kunnen spannen), remschijf en remklauw houder. De achterbrug wordt in ALU gemaakt.
Dit moest wel “even” allemaal aangepast worden. Eerst heb ik een adaptertje gedraaid om het Aerox wiel op de achteras te kunnen centreren.
Ook gaten geboord en draad getapt in de flens van de achteras, om de drie wielbouten in te kunnen draaien.
De houder van de remklauw aangepast op een Aerox achterklauwtje (beetje frees - en laswerk).
Samengesteld ziet er dat zo uit:
Er is nog een 4 tal mm speling tussen remleiding bout en de velg (kwestie van de schijf zo groot mogelijk te houden, 210mm).
Nu nog een adapter maken waar het tandwiel op geschroefd kan worden.
Dit is wat er momenteel (18-11-03) visueel klaar is.
Ik ben nu druk de geometrie van het mini moto 4 taktje in AutoCAD aan het uittekenen:
positie van het motorblok, balhoofdshoek, wielbasis, achterbrug dimensies,…
Op basis van die gegevens ga ik een mal maken, waar later het frame op gebouwd wordt, idem voor achterbrug.
Ik heb al een splinternieuwe voorvork van een Gilera DNA besteld.
Updates zullen snel volgen, want het ding moet in Maart 2004 rijden.
Vorige projecten:
De bedoeling van het nieuw project is: deelnemen in de nieuwe klasse van de Belgische promo vario races.
Ik hoop de eerste race in maart 2004 te halen.
Enkele van de voornaamste reglementen van deze klasse:
-Max. 120cc viertakt 1 cilinder motorblok
-Max. 24mm carbu
-Luchtfilterbox van minimaal 1 liter
-Aantal kleppen en koeling: vrij
-Geen drukvulling of injectie toegestaan
-Max.13 inch wielen
doelstelling:
Een passend motorblok zoeken en daar rond een volledige mini motor bouwen.
Dus zelf:
-een frame bouwen (stalen vakwerk frame)
-achterbrug construeren
-uitlaatsysteem volledig maken
-carrosserie delen maken (kuipdelen, tank, zitje,..)
-…
Motorblok:
Mijn eerste bedoeling was om van een 125cc scooterblok te vertrekken en dit terug te stroken (slag verkleinen) tot 120cc.
Maar aangezien het gewicht en de grondspeling van dergelijke motorblokken niet erg gunstig zijn… toch maar een ander motorblok zoeken.
En dat is uiteindelijk een Jincheng 108 cc 2 kleps blok geworden (zo een namaak Honda ding). Het motorblok heb ik nieuw gekocht.
Het was eigenlijk een pakketje: motorblok met carbu (20mm), spruitstuk, stukje kabelboom, CDI,… kijk zelf maar:
En daar zal nog zwaar aan gesleuteld mogen worden.
Rijwiel gedeelte:
De keuze van de wielen lag voor de hand: Aerox wielen! Daar hebben we inmiddels al 4 setjes van, zodus.
Het gevolg van een Aerox achterwiel is dat er een enkelzijdige achterbrug gebouwd moet worden en dat is niet zo simpel.
Ik ben dan ook vertrokken van een monobrug van een Aprilia Sintesi, van de jaren 1988 of iets dergelijks.
De achterbrug zelf ga ik niet gebruiken, enkel de achteras, excenter (om de ketting te kunnen spannen), remschijf en remklauw houder. De achterbrug wordt in ALU gemaakt.
Dit moest wel “even” allemaal aangepast worden. Eerst heb ik een adaptertje gedraaid om het Aerox wiel op de achteras te kunnen centreren.
Ook gaten geboord en draad getapt in de flens van de achteras, om de drie wielbouten in te kunnen draaien.
De houder van de remklauw aangepast op een Aerox achterklauwtje (beetje frees - en laswerk).
Samengesteld ziet er dat zo uit:
Er is nog een 4 tal mm speling tussen remleiding bout en de velg (kwestie van de schijf zo groot mogelijk te houden, 210mm).
Nu nog een adapter maken waar het tandwiel op geschroefd kan worden.
Dit is wat er momenteel (18-11-03) visueel klaar is.
Ik ben nu druk de geometrie van het mini moto 4 taktje in AutoCAD aan het uittekenen:
positie van het motorblok, balhoofdshoek, wielbasis, achterbrug dimensies,…
Op basis van die gegevens ga ik een mal maken, waar later het frame op gebouwd wordt, idem voor achterbrug.
Ik heb al een splinternieuwe voorvork van een Gilera DNA besteld.
Updates zullen snel volgen, want het ding moet in Maart 2004 rijden.
Last edited: